Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/535a93831799423a0d527238/80

Karcinom pluća: Hrvatska kreće u ozbiljnu borbu s ovim rakom, a znate li prepoznati simptome?

Udahni za život, kampanja je koja promovira Nacionalni program za probir i rano otkrivanje raka pluća kojemu je cilj prevencija i izlječenje ove zloćudne bolesti.

Ministarstvo zdravstva je Nacionalni program pokrenulo jer karcinom pluća predstavlja velik javno-zdravstveni problem kako u Republici Hrvatskoj tako i u svijetu čime je ovo ujedno i prvi Nacionalni program u Europi čime Hrvatska kao članica Europske unije postaje predvodnik u borbi protiv ove zloćudne bolesti.

Objedinjuje rizične skupine 

U Nacionalni program će biti uključene osobe između 50 i 75 godina starosti, aktivni pušači ili bivši pušači koji su prestali pušiti unutar 15 godina prije začetka provedbe Programa uz dugogodišnji pušački staž, a bez obzira na komorbiditete i druge demografske ili anamnestičke osobitosti.

Uključivanje osoba u Nacionalni program utvrđivat će liječnici obiteljske medicine koji će u skupini osoba o kojima skrbe, naći rizične osobe za razvoj karcinoma pluća te iste uputiti na CT niske doze zračenja (LDCT).

Kako pristupiti programu?

Uz pomoć informatičkog sustava liječnici obiteljske medicine pronalaze rizične skupine i upućuju ih na LDCT, odnosno CT niske doze zračenje koji predstavlja odličnu metodu za rano otkrivanje raka pluća jer osim iznimne kvalitete snimaka koje mogu otkriti i male promjene u plućima, emitira i iznimno niske doze zračenja koje ne ugrožavaju zdravlje osoba koje uđu u Program.

Sa svrhom unaprjeđenja Nacionalnog programa razvijen je novi informatički sustav koji će omogućiti liječnicima obiteljske medicine naručivanje na pretragu, a nalaz LDCT-a s uputama kako nastaviti obradu će se istim sustavom slati liječnicima obiteljske medicine, dok će nalaze LDCT-a očitavati klinički radiolozi kako bi se mogućnost pogrešaka minimalno smanjila.

Klinički radiolozi koji će očitavati snimke će osim nalaza koji upućuju na mogući karcinom pluća, bilježiti i slučajne nalazi poput prekomjernog nakupljanja kalcija u koronarnim arterijama, emfizema i intersticijskih promjena pluća. Sve navedene bolesti vodeći su uzrok smrti u svijetu i u Hrvatskoj, a ako se otkriju u ranoj fazi, što Program omogućava, šanse za izlječenje su veće.

Trajanje programa

LDCT snimanje će se provoditi u 16 centara diljem Hrvatske koji trenutno zadovoljavaju kriterije kvalitete Ministarstva zdravstva te provode redovitu kontrolu kvalitete.

Nakon pregleda i očitanja nalaza od strane kliničkih radiologa osobe kod kojih postoji sumnja na rak pluća bit će upućene na daljnju obradu u jedan od 6 centara za daljnju specijalističku pulmološku obradu i liječenje. U navedenim centrima rade vodeći hrvatski pulmolozi, klinički radiolozi, torakalni kirurzi te patolozi i citolozi kako bi se osobama kod kojih postoji sumnja na karcinom pluća mogla pružiti najbolja moguća skrb.

Sam Program će se provoditi narednih pet do deset godina kako bi se smrtnost ove zloćudne bolesti smanjila za 20% što znači da bi se godišnje spasilo više od 500 života u Republici Hrvatskoj.

Ujedno ovim Nacionalnim programom Republika Hrvatska će postati prva država Europske unije koja provodi program na razini države, a sam program je pokrenut i provodi se od strane Ministarstva zdravstva u suradnji sa Zakladom Hrvatska kuća disanja i Hrvatskim torakalnim društvom.

Koji su simptomi raka pluća?

Simptomi raka pluća su izrazito nespecifični.

NAJČEŠĆI SIMPTOMI SU:

• uporni kašalj
• iskašljavanje krvi ili krvavi ispljuvak
• bol u prsima
• umor i gubitak energije
• gubitak težine
• nedostatak daha ili piskanje
• promuklost

hr Wed Jan 15 2020 22:01:20 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5e24975629111c20068b4614/80
Foto: Pixabay

Troše vam energiju i prkose logici: Evo kako se nositi s 'teškim osobama'

Svi u životu imamo 'teške ljude' koji nas često izluđuju. Oni su nerijetko neugodni, frustrirajući i iscrpljujući zbog svoje naravi, ali postoje načini kako se lakše možete nosite s njima.
Postoje 4 različite vrste 'teških ljudi' prema Science of People:

Negativci: ili oni koji uvijek razmišljaju negativno. Oni su kritičari i uvijek imaju nešto loše za reći. Žale se i gotovo im je nemoguće ugoditi.

Pametnjakovići: također poznati pod nazivom 'Znaju sve'. Često su površni i vole vas pokušati impresionirati.

Pasivni: ne doprinose mnogo razgovorima i u suštini ni za što ne pokazuju preveliki interes.

Buntovni: poznati su po eksplozivnost i nerijetko su bahati. Oni imaju svoj cilj i za njega će sve učiniti.


1. Ne pokušavajte ih promijeniti

Kad sretnemo tešku osobu ili je imamo u svojoj obitelji ili krugu prijatelja, naš je instinkt pokušati ih promijeniti. Nastojimo potaknuti Negativce da budu pozitivniji, Pasivne da se više zauzmu za sebe, Buntovne da se smire i Pametnjakoviće da budu skromniji. Međutim, to nikad ne uspije! Zapravo, kad pokušate promijeniti nekoga, on vam zamjera stoga, to ne vodi ničemu. 

2. Pokušajte ih razumjeti

Jedan od načina da napokon uspijete surađivati s 'teškom osobom' je da ju pokušate razumjeti. Odnosno, pokušate pronaći njihov vrijednosni jezik. Jezik je ono što može imati možda najviše efekta. To je ono što pokreće njihove odluke. Za neke je to novac; za druge je to moć ili znanje. To ne samo da će vam pomoći da ih razumijete, već će i njima pomoći da se opuste i postanu otvoreniji. Na primjer, ponekad Buntovni samo žele objasniti svoje mišljenje. Ako im mirno dopustite da razgovaraju s vama, to bi im moglo pomoći da nemaju ishitrene reakcije ili da ne pokušaju dominirati u nekoj situaciji.

3. Ne dozvolite im da budu toksični 

Teški ljudi mogu biti toksični. Toksični ljudi mogu biti pasivno-agresivni, zli ili povrijeđeni. Dakle, ako se morate suočiti s njima ili svakodnevno nositi, možete razumjeti odakle dolaze njihove reakcije, morat ćete naučiti i s njima održavati distancu. Toksični odnosi su štetni stoga, morate stvoriti tampon zonu koja će vam omogućiti da se napetosti među vama minimalno povećavaju. Najbolje je da se okružite dobrim prijateljima, a teške osobe pokušate viđati manje, a, ako morate biti s njima svaki dan, minimalno vremena provodite u njihovom društvu. 
hr Sun Jan 19 2020 19:09:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5e240b4229111cb1048b465c/80
Foto: Promo

Premijera "Menopauze": Split ovacijama dočekao Arijanu, Sanju, Salome i Karmelu

Splitska premijera sa svoja dva termina bila je rasprodana u rekordnom roku, tako da je danima ova ulaznica postala najtraženiji papirić u gradu pod Marjanom

Splitske Gripe bile su premale za publiku koja je sinoć htjela vidjeti mjuzikl 'Menopauza' koji je nakon Zagreba krenuo na turneju po Hrvatskoj i prvi grad na popisu je bio Split. 

Splitska premijera sa svoja dva termina bila je rasprodana u rekordnom roku, tako da je danima ova ulaznica postala najtraženiji papirić u gradu pod Marjanom. Na oba termina Arijana Čulina, Sanja Doležal, Salome i Karmela Vukov Colić doživjele su ovacije rasprodanih Gripa. Splitska publika oduševljeno je prihvatila mjuzikl koji govori o ovome biološkom 'problemu' žena na zabavan način, a punih devedeset minuta smijeha oduševila je čak i muškarce koji su bili u publici.

Mjuzikl 'Menopauza' postigao je veliki uspjeh na brojnim pozornicama svijeta zato što na vrlo duhovit, iskren i autentičan način oslovljava probleme žena u srednjoj životnoj dobi. No, nisu to samo problemi menopauze, ovdje je za hormonsku tranziciju koju žene u toj dobi prolaze samo dosjetljivo izabrana metafora za brojna životna pitanja s kojima se susreću. Ova predstava govori o starenju, o suočavanju s mnogim strahovima prolaznosti, o odnosu žena i njihovih muškaraca, njihove djece, njihovih sada već ostarjelih roditelja. Ona oslovljava gubitak snage, ali i novu snagu, strah, ali i iskustvo i hrabrost za nove preokrete. Ovdje se govori o nedostatku ljubavi, o životnim prioritetima.

Četiri žene, koje se upoznaju u jednom trgovačkom centru na odjelu donjeg rublja na rasprodaji, nemaju ništa zajedničko osim jednog crnog grudnjaka od čipke i gubitka memorije, valunga, noćnog znojenja, premalo seksa, previše seksa i još mnogo toga. Ova urnebesna glazbena parodija, koja uključuje poznate glazbene hitove iz 60-ih, 70-ih i 80-ih, garantirano će vas nasmijati do suza. U glavnim ulogama hrvatske inačice igraju Arijana Čulinu, Sanja Doležal, Salome i Karmela Vukov Colić, koje su utjelovile poduzetnicu, hipijevku, reality zvijezdu i domaćicu, dok je redateljica ovog zabavnog mjuzikla Nina Kleflin.

hr Sun Jan 19 2020 08:54:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5e233b8d29111cbc048b461f/80

Započele edukativne radionice za učenike sedam osnovnih škola Šibensko-kninske županije u okviru pilot provedbe projekta „Plava Eko-patrola“

Pilot program „Plave Eko-patrole“ pažljivo je osmišljen kako bi djeca kroz njega izgradila pozitivan stav prema održivom razvoju.
U organizaciji udruge Argonauta kao nositelja projekta „Plava Eko-patrola“ te Lokalne akcijske grupe „More 249“ i drugih partnera na projektu, u sedam osnovnih škola Šibensko-kninske županije u okviru „Pilot provedbe edukacijskog programa Plave Eko-patrole“ u školskoj godini 2019./2020., započele su edukativne radionice za učenike od 5. do 8. razreda.

Cilj edukativnih radionica je upoznati učenike s principima održivog razvoja kroz neformalne metode učenja. Pilot program „Plave Eko-patrole“ pažljivo je osmišljen kako bi djeca kroz njega izgradila pozitivan stav prema održivom razvoju.

U svakoj od sedam škola, oformila se grupa od 20 djece-patrolaša koji su s lokalnim koordinatorom počeli provoditi aktivnosti „Plave Eko-patrole“. Danas, 18. siječnja 2020. godine, održana je prva edukativna radionica pod nazivom „Koliko jako gazimo svoj planet“.

Lokalni koordinatori su s djecom-patrolašima proveli aktivnosti unutar navedene radionice, a cilj današnje radionice bio je stvoriti ugodnu i poticajnu atmosferu za rad i učenje, osvijestiti koliko jako gazimo svoj planet, koliku odgovornost imamo u raspolaganju resursima, kako problemi mogu pokrenuti cijeli kotač posljedica te kako potaknuti na smanjenje ekološkog otiska.

Kroz razne neformalne metode i iskustveno učenje – lopticu prijateljstva, igre uloga, energizere, ekološki otisak, kotač posljedica, vremensku kapsulu, timski rad – potaknula se ekološka osviještenost djece i djelovanje po principima održivog razvoja, ali i upoznavanje djece s refleksijom nakon svake provedene aktivnosti u okviru radionice. Refleksija se pokazala kao iznimno važna i bitna komponenta aktivnosti jer omogućava djeci-patrolašima da izraze svoje osjećaje, razmišljanja te da se kritički referiraju na aktivnost koja se održala. Tako djeca-patrolaši aktivno sudjeluju u kreiranju aktivnosti, odnosno participiraju te razvijaju međusobno povjerenje.

Projekt „Plava Eko-patrola započeo je 01. lipnja 2019. te traje 22 mjeseca, a sufinanciran je kroz Švicarsko-hrvatski program suradnje u iznosu od 1.152.000,00 kn, dok je njegova ukupna vrijednost 1.280.000,00 kn. Prema onome kako je prošla prva edukativna radionica, vjerujemo da će preostalih šest radionica (Obnovljivi izvori energije, Hrana i održivost, Zar je more kiselo, Zeleno i plavo, eRRRRRRRiziraj se!, Zajedno za čišći okoliš) i zajednički izlet na Kornate u lipnju 2020. godine, proći više nego dobro!

S nestrpljenjem čekamo i veselimo se nadolazećim edukativnim radionicama, a do tada ih pratite na web i Facebook stranici „Plave Eko-patrole“.
hr Sat Jan 18 2020 18:09:13 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5803c4df1eea8f85628b4576/80

Potez Facebooka koji će razveseliti sve korisnike WhatsAppa

Prošle godine iz Facebooka su prikazali kako bi mogli izgledati oglasi na WhatsAppu – plan je bio integrirati ih u opciju statusa, a kasnije tko zna, možda i među poruke...

Prije nego što je Facebook platio milijarde dolara za WhatsApp, suosnivači te komunikacijske platforme Brian Acton i Jan Koum govorili su kako ne žele vidjeti oglase među porukama na WhatsAppu. 

Nakon akvizicije Facebooka svima je bilo jasno da će Zuckerberg i ekipa razmišljati o načinima na koji mogu unovčiti WhatsApp i da će oglasi biti jedna od mogućnosti na koju ću se odlučiti. Inzistiranje na oglašavanju vjerojatno je razlog zbog kojeg su Acton i Koum napustili Facebook te prekinuli kontakte sa Zuckerbergom. - piše zimo.hr

Prošle godine iz Facebooka su prikazali kako bi mogli izgledati oglasi na WhatsAppu – plan je bio integrirati ih u opciju statusa, a kasnije tko zna, možda i među poruke, kao što danas imamo na Messengeru. U kompaniji je okupljen i poseban tim ljudi zadužen upravo za pronalaženje najboljih i najučinkovitijih načina za zaradu od oglašavanja na toj platformi, pri čemu je trebalo razmišljati o korisnicima i njihovoj antipatiji prema prikazivanju reklama, pogotovo među njihovim privatnim porukama.

Iako su se oglasi trebali početi prikazivati među statusima ove godine, čini se da od toga ipak neće biti ništa – barem za sada. Naime, prema informacijama američkih medija, Facebook se odlučio za iznenađujući potez i raspustio tim zadužen za oglašavanje na WhatsAppu. Umjesto na oglašavanje fokusirat će se na razvoj opcija koje će kompanijama omogućiti što kvalitetniju komunikaciju s korisnicima unutar aplikacije. Također, kako su iz Fejsa potvrdili novinarima Business Insidera, radit će i na razvoju usluga za plaćanje unutar WhatsAppa na nekim tržištima.

Što se oglasa tiče, kada je Facebook u pitanju, oni će sigurno ostati dio dugoročnog plana, no trenutačno ipak neće biti prioritet, što će, sigurno, razveseliti sve korisnike te popularne komunikacijske aplikacije.

hr Fri Jan 17 2020 20:43:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .