Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/592c6350b9e03e3f208b457c/80
Foto: Pixabay

Kako preživjeti toplinski udar: Evo nekoliko važnih savjeta za ove vruće dane

Velike vrućine mogu biti jako opasne...

Posljednjih dana zaista smo imali prilike doživjeti prave toplinske udare, što i nije ništa čudno s obzirom na doba godine. No, vrlo je važno paziti se pri visokim temperaturama, posebno starije osobe, djeca i kronični bolesnici. 

Naravno da svi znaju da se treba kloniti sunca u najgore doba dana, a sada vam donosimo i savjete Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Split, koji bi vam ipak trebali pomoći da lakše izdržite velike vrućine. 

Evo što savjetuju:

Rashladite svoj dom

- Nastojte rashladiti prostor u kojem živite

- Koristite hladniji noćni zrak da rashladite svoj dom. Otvorite sve prozore ili rolete tijekom noći i ranih jutarnjih sati kada je vanjska temperatura niža (ako je to moguće).

- Smanjite količinu vrućeg zraka unutar stana ili kuće. Danju zatvorite prozore i rolete (ako ih imate), naročito one koji su okrenuti prema suncu. Zatvorite sva umjetna svjetla i što je više moguće elektroničkih uređaja.

- Stavite zaslone, draperije, tende na prozore koji dobivaju jutarnje ili popodnevno sunce.

- Objesite mokre ručnike kako bi rashladili zrak u prostoriji. No, nemojte zaboraviti da se time povećava vlažnost.

- Ako imate uređaj za rashlađivanje (air-conditioning) zatvorite vrata i prozore kako ne bi trošili više energije nego što je potrebno.

- Električni ventilatori mogu pružiti olakšanje i osvježenje, ali ako je temperatura iznad 35°C neće spriječiti bolesti vezane uz velike vrućine. Važno je piti dovoljno tekućine, ali ne naglo.

Klonite se vrućine

- Sklonite se u najhladniju prostoriju vašeg stana/kuće, posebno noću.

- Ako vaš stan/kuću ne možete držati hladnim, provedite 2-3 sata dnevno u hladnom prostoru (npr. javna zgrada koja je hlađena).

- Izbjegavajte izlazak u najtoplijem dijelu dana.

- Izbjegavajte naporan fizički rad

- Potražite sjenu.

- Ne ostavljajte djecu ili životinje u parkiranom vozilu niti u hladu

- Redovito koristite kreme sa zaštitnim faktorom od štetnog UVA i UVB zračenja.

Posebnu brigu treba posvetiti djeci tako da se dojenčad do dobi od šest mjeseci uopće ne izlaže suncu i za njih se ne primjenjuju zaštitne kreme. Do kraja prve godine djeca se ne smiju izlagati izravnom suncu i treba primjenjivati zaštitne kreme zbog indirektnog zračenja. 

- Prilagodite svoje izlaganje sunčevom UV zračenju uvažavajući dnevne promjene vrijednosti UV indeksa.

Rashladite tijelo i pijte dovoljno tekućine

Izbjegavati boravak na suncu u razdoblju od 10-17 sati, poglavito djeca, trudnice, starije osobe i srčani bolesnici te bolesnici oboljeli od šećerne bolesti.

- Tuširajte se ili kupajte u mlakoj vodi

- Nosite laganu široku svijetlu odjeću od prirodnih materijala. Ako idete van stavite šešir širokog oboda ili kapu i sunčane naočale.

- Koristite laganu posteljinu

- Pijte redovito i izbjegavajte alkohol i napitke s previše kofeina i šećera.

- Jedite češće male obroke. Izbjegavajte hranu bogatu bjelančevinama.

Pomognite drugima

- Posjetite obitelj, prijatelje i susjede koji većinu vremena provode sami. Osjetljive osobe mogle bi zatrebati pomoć tijekom vrućih dana.

- Razgovarajte o toplinskom valu s Vašom obitelji. S obzirom na svoje zdravstveno stanje i aktivnosti svaki član obitelji treba znati koje mjere zaštite mora poduzeti.

- Ako je netko koga Vi poznajete pod rizikom pomognite mu da dobije savjet i podršku. Starije osobe i bolesnike koji žive sami treba posjetiti barem jednom dnevno.

- Ako uzimaju lijekove, provjerite s liječnikom koji ih liječi kakav utjecaj ti lijekovi mogu imati na termoregulaciju i ravnotežu tekućine u tijelu.

- Položite tečaj prve pomoći kako bi naučili što poduzeti u slučaju toplinskog udara i ostalih hitnih stanja. Svatko mora znati kako reagirati.

Ako imate zdravstvene probleme

- Držite lijekove na temperaturi ispod 25°C ili u hladnjaku (pročitajte upute o skladištenju lijeka u uputi o lijeku).

- Tražite savjet liječnika, ako imate neku kroničnu bolest ili uzimate više lijekova.

Ako se vi ili drugi oko vas osjećaju loše

- Tražite pomoć ako imate vrtoglavicu, slabost, nemoć, tjeskobu ili ste izrazito žedni i imate jaku glavobolju; što prije otiđite u hladniji prostor i mjerite temperaturu;

- Popijte vodu ili voćni sok da nadoknadite tekućinu;

- Smirite se i legnite u rashlađenu prostoriju ako imate bolne grčeve, najčešće u nogama, rukama ili trbuhu, često nakon provedenog rada ili vježbe u vrlo vrućem vremenu, pijte tekućinu koja sadrži elektrolite, a u slučaju da grčevi ostanu prisutni duže od jednog sata potrebna je medicinska pomoć.

- Savjetujte se s liječnikom u slučaju drugih tegoba ili ako opisane tegobe duže traju.

Ako neki član Vaše obitelji ili osobe kojima pomažete imaju vruću suhu kožu ili delirij (nerazumno razgovaraju i nemirni su), grčeve i/ili su bez svijesti odmah zovite liječnika/hitnu pomoć. Dok čekate na liječnika/hitnu pomoć, smjestite njega/nju u hladnu prostoriju u vodoravan položaj, podignite mu/joj noge i kukove, odstranite odjeću i počnite s vanjskim hlađenjem, kao što su hladni oblozi na vrat, pazuhe i prepone na ventilator i špricanje kože vodom temperature 25-30°C . Mjerite temperaturu tijela. Hladite osobu dok se tjelesna temperatura ne spusti ispod 38°C . Nemojte dati acetilsalicilnu kiselinu ili paracetamol. Osobe bez svijesti postavite u bočni ležeći položaj.

Uvijek imajte na umu važne brojeve:

- Hitna pomoć – 194 

- Centar 112 

hr Sun Aug 05 2018 17:56:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/54c223ab486f9f6e0f8b497e/80
Foto: Screenshot

Pozitivne i negativne strane žvakanja žvakaćih guma

Za žvakaćim gumama obično se posegne u trenutcima stresa, gladi ili kada želimo osvježiti dah. Žvakaće gume uglavnom su bez šećera,a neke čak sadrže i određene korisne sastojke, ali to što je neki proizvod bez kalorija ili bez šećera ne znači i da je zdrav. Donosimo prednosti i nedostatke uživanja u žvakaćim gumama.
Pozitivne strane

Smanjuju anksioznost - mala studija provedena na 50 ispitanika pokazala je da su odrasle osobe koje su dva puta dnevno žvakale žvakaću gumu tijekom dva tjedna bile manje anksiozne u odnosu na kontrolnu skupinu. Druga studija pokazala je da žvakanje žvakaćih guma smanjuje i razinu hormona kortizola. Ali, svi ti pozitivni učinci ne traju dugo te su ispitanici nakon četiri tjedna ponovno bili jednako anksiozni kao i na početku istraživanje. Može se izvući zaključak da žvakanje žvakaćih guma trenutno može ublažiti stres, piše Zdrava krava.

Povećava razinu serotonina u mozgu - serotonin je neurotransmiter koji regulira funkcije poput finih mišićnih kontrakcija, regulira temperaturu, apetit, osjećaj boli. Tako da se može zaključiti da žvakanje žvakaće gume može doprinijeti blagom smanjenju boli.

Povećava kognitivne sposobnosti - u istoj studiji u kojoj je zaključeno da žvakanje može smanjiti anksioznost primijećeno je i da poboljšava kognitivne sposobnosti. Znanstvenici još uvijek istražuju tu vezu, ali su zaključili da je to zbog većeg dovoda kisika u mozak uslijed žvakanja, ali i zato što žvakanje potiče otpuštanje inzulina (jer žvakanje nagovještava unos hrane), pa mozak apsorbira više glukoze.

Stimulira živac vagus - jedna od tajni koja se odnosi na kontrolu našeg imuniteta pojavljuje se u obliku živca vagusa. Živac vagus predstavlja prvoklasnu komunikacijsku vezu između mozga i probavnog sustava. Kada se vagus aktivira žvakanjem dolazi do izlučivanja probavnih enzima što je korisno za zdravlje. Jedan je studija čak pokazala da žvakanje žvakaćih guma može pomoći ženama nakon carskog reza da vrate funkciju crijeva u normalu.

Poboljšava zdravlje zuba - pojedine studije sugeriraju da uporaba žvakaćih guma može smanjiti rizik od bolesti zuba. Rezultati istraživanja još uvijek nisu dovoljno jasni, a neki znanstvenici pretpostavljaju da žvakanje stimulira veću proizvodnju sline što pomaže da se usna šupljina sam čisti. Žvakaće gume koje sadrže eritritol ili ksilitol mogu ukloniti određeni broj loši i povećati broj dobrih bakterija u ustima, piše portal wellness mama.


Negativne strane

Ne pomažu u mršavljenju - iako se čini da bi žvakanje nečega niskokaloričnog poput žvakaćih guma moglo smanjiti žudnju za hranom i prejedanje ne postoje dokazi za to.

Sadrže potencijalno toksične sastojke - žvakaće gume sadrže dosta sumnjivih sastojaka (to se odnosi i na organske žvakaće), a neki od uobičajenih sastojaka su: gumena baza - sadrži mješavinu 46 različitih kemikalija, a te tvari mogu biti i prirodnog podrijetla poput smole, pčelinjeg voska ili kemikalije na osnovi nafte. Zatim umjetni antioksidanti kao što je BHT (butilirani hidroksitoluen) koji se dovodi u vezu s rizicima od raka, astme i problemima ponašanja kod djece. Zatim kukuruzni škrob koji može biti genetski modificiran, titan dioksid koji se koristi za održavanje intenzivne bijele boje. Umjetne boje za hranu te umjetni zaslađivači poput aspartama.

Umjetna sladila poigravaju se s metabolizmom - umjetni zaslađivači poput aspartama i acesulfama K koriste se kako bi žvakaća guma ostala slađa dulje od nekoliko minuta. Ali čak i umjetni slatki okus može potaknuti lučenje inzulina što može pogoršati otpornost na inzulin. Osim toga, umjetni zaslađivači općenito su toksični za dobre bakterije u crijevima.

Dovode do gutanja viška zraka - žvakanje žvakaćih guma može dovesti do gutanja viška zraka što može uzrokovati bolove u trbuhu i nadutost. Mogu doprinijeti poremećajima spavanja - istraživanja su pokazala da guma za žvakanje povećava budnost, što je dobro tijekom dana, ali ne i noću

Uzrokuju probleme s čeljustima - ljudska čeljust nije predviđena za stalno žvakanje pa ako netko pretjeruje sa žvakanjem žvakaće gume može imati prejake čeljusne mišiće. Također, ako žvače samo na jednoj strani može doći do neuravnoteženog razvoja mišića na lijevoj i desnoj strani lica. Može doći do temporomandibularnog poremećaja što podrazumijeva stanje koje dovodi do disfunkcije čeljusnog zgloba ili bolova u području čeljusti i lica te glavobolja.

Nisu biorazgradive - 80 do 90 % žvakaćih guma na tržištu nisu biorazgradive i mogu predstavljati prijetnju za okoliš. Žvakaća guma je toliko umjetna da ju kukci ne jedu, a ptice i ribe mogu ugušiti, ako je pokušaju pojesti.


hr Sat Aug 18 2018 19:50:28 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b76d573cb557a234f8b4fbe/80

Napadaj panike ili srčani udar? Simptomi su slični, znajte prepoznati razliku

Iako zvuči nevjerojatno da bi se ova dva stanja mogla preklapati, simptomi su im nevjerojatno slični

Simptomi napada panike i srčanog udara mogu biti veoma slični te je nekada čak teško reći koja je razlika među njima. 

Svake godine, od dva do tri posto osoba u SAD-u  proživljava panične poremećaje koji se očituju napadajima panike, tj. spontanim, naglim i neočekivanim napadajima intenzivnog straha ili užasa, piše Život i stil.

Simptomi paničnog napada uključuju oštru bol u prsima, trnce u rukama, ubrzano kucanje srca, znojenje, tresavicu i kratak dah. 

Također, svake godine oko 735 000 ljudi u SAD-u doživi srčani udar, a simptomi udara su nevjerojatno slični napadu panike - bol u prsima, znojenje, povračanje, mučnina te kratak dah. Iako se simptomi ova dva zdravstvena stanja preklapaju, poznavanje razlike među njima može biti od životne važnosti.

No, shvaćanje razlike može biti otežano, pogotovo ako osoba nije proživjela simptome ni jednog napada. Faktori koji čine razliku su karakteristike boli i samo trajanje. Kod napadaja panike, bol u prsima je većinom oštra i stvara osjećaj probadanja, a lokalizirana je na središnjem dijelu prsa. Kod srčanog udara, bol karakterizira osjećaj pritiska i stiskanja.

Što se trajanja tiče, panični napadaji traju oko 20 do 30 minuta dok kod srčanog udara, simptomi traju dulje i kako vrijeme otječe postaju sve gori.

hr Sat Aug 18 2018 19:19:51 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/587937da1eea8f31f18b45b0/80
Foto: Pixabay

S novom opcijom u Chromeu Google bi mogao "ubrzati cijeli internet"

Googleovci eksperimentiraju s novom opcijom za preglednik internetskih stranica Chrome koja bi mogla ubrzati svakodnevno surfanje.

Googleov preglednik internetskih stranica Chrome najpopularniji je browserna svijetu koji koriste milijuni ljudi, a ako ova kompanija uskoro predstavi novu opciju s kojom trenutno eksperimentiraju, broj korisnika mogao bi se dodatno povećati. Riječ je o opciji tzv. lijenog učitavanja stranicazahvaljujući kojoj bi Google, kako su to komentirali su na New York Postu, mogao "ubrzati cijeli internet" – barem za osobe koje koriste Chrome, piše Zimo.

Trenutačno se pri otvaranju internetskih stranica učitava sav njihov sadržaj odjednom, sav tekst i sve slike, a s potencijalnom implementacijom opcije koju ekipa iz Googlea testira odjednom bi se učitao samo sadržaj koji se trenutačno prikazuje na ekranu, dok bi se ostatak sadržaja sa stranice prikazao skrolanjem prema dole, čime bi se ubrzalo učitavanje stranica.

Google je tu opciju prvotno dizajnirao za Chrome namijenjen Androidima jer, osim što ubrzava vrijeme učitavanja stranice, štedi promet jer ne učitava cijeli sadržaj, što je naročito važno mobilnim korisnicima koji su ograničeni količinom internetskog prometa, a sada su je počeli testirati i na browseru za računala.

To nije nova tehnologija te su je neki developeri već implementirali na određenim internetskim stranicama, no ako Google opciju omogući unutar samog web-preglednika, to znači da bi se sve stranice trebale brže učitavati, a ne samo one na kojima su to developeri omogućili.

Treba napomenuti kako trenutno nema nikakvih informacija kada će i hoće li se uopće ova opcija pojaviti u službenoj verziji Chromea, no vjerujemo kako će se Google potruditi da svi korisnici njihova preglednika internetskih stranica uskoro surfaju brže.

hr Sat Aug 18 2018 17:11:51 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5842e61e1eea8f1b118b46b8/80
Foto: Facebook

Maloljetnik provalio u Appleove servere i ukrao povjerljive podatke

Maloljetnik je ukradene datoteke spremio u datoteku na računalu koju je nazvao "hacky hack hack".

Australska policija uhitila je prošle godine jednog 16-godišnjaka zbog hakiranja Appleovih servera i skidanja čak 90GB podataka te pristupa podacima i računima korisnika ove kompanije. Njegovi podaci nisu poznati (ipak je riječ o maloljetniku), ali se zna da je čak godinu dana imao pristup Appleovim serverima (metoda koju je koristio nije poznata, no navodno je koristio autorizirane ključeve za pristup podacima). Kad su iz Applea napokon shvatili da imaju uljeza na serverima kontaktirali su FBI i pokrenuta je istraga, piše Zimo.

Istraga ih je odvela do Australije – povezali su se s australskom federalnom policijom, a usprkos tome što je mladić koristi VPN i druge metode kako bi sakrio tragove, pronađen je zahvaljujući serijskim brojevima MacBookova koje je koristio pri napadima. Nakon što je policija dobila nalog za pretres stana, pronašli su dva računala s istim serijskim brojevima koji su korišteni u napadima, a na njima nije bilo potrebno previše pretraživati kako bi pronašli sadržaj ukraden s Appleovih servera. Naime, smjestio ih je u datoteku nazvanu – "hacky hack hack".

Iako ima samo 16 godina, mediji napominju kako je riječ o mladiću koji je jako dobro poznat u hakerskim krugovima te je priznao krivnju za sve što je napravio, a sljedeći mjesec trebali bi saznato kako će biti kažnjen.

Posebno je zanimljiv razlog zbog kojeg se mladić odlučio na ovaj "pothvat" – prema njegovom odvjetniku, on je jako veliki zaljubljenik u Apple te se nadao da će jednom raditi u Cookovoj kompaniji.

Slučajevi u kojima su (zloglasni) hakeri nakon odsluženja kazne završili u velikim i poznatim kompanijama i sada rade na legalnim poslovima te se zaduženi za računalnu sigurnost nisu rijetki, no teško je da će Apple pružiti priliku ovom mladiću jer bi time svim hakerima poslali poruku – probijte našu sigurnost, a mi ćemo vas zaposliti.

hr Sat Aug 18 2018 17:11:39 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .