Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/534883901799429e5daa3386/80

Ovo su pokazatelji da imate zdrav i kvalitetan san

U snu provedemo gotovo trećinu života. Svatko od nas je na vlastitoj koži osjetio kolika je važnost sna za kvalitetan život, zdravlje i dobrobit

To je najuočljivije u dojenačkoj dobi, kada na san otpada većina vremena u danu, ali i u kasnijoj dobi u periodima velike mentalne i fizičke iscrpljenosti, te u slučaju moždanih oštećenja i trauma.

Kako bi san djelovao okrepljujuće i regenerirajuće na organizam, važne su i kvaliteta i kvantiteta sna. O kvaliteti sna govorimo ako za usnivanje nije potrebno duže od 30 minuta, te ako nema više od jednog noćnog buđenja koje bi ometalo faze dubokog sna. Potrebna količina sna razlikuje se od osobe do osobe. Većina preporuka govori kako bi noćni san trebao trajati barem šest sati, dok se osam sati i dalje smatra idealom. - piše Zadovoljna.hr

Dnevni, uglavnom poslijepodnevni, san dio je kulture brojnih svjetskih zemalja, uglavnom u područjima toplije klime. Smatra se kako kratki drijemež također ima pozitivan učinak na zdravlje i dobrobit, no samo ako je kraćeg trajanja, idealno do pola sata, kako se ne bi ušlo u dublje faze sna i remetio noćni san.

Kvalitetan san povezan je s jednostavnijim održavanjem stabilnog raspoloženja, te zdravog apetita i tjelesne težine. San unaprjeđuje koncentraciju, što vodi uspjesima na akademskom i profesionalnom planu. Dobra koncentracija povezana je i s manjom vjerojatnošću nepredviđenih ozljeda.

Kvalitetan san je važan i za lijep i mladenački izgled (u engleskom govornom području koristi se izraz beauty sleep), a nedostatak sna na licu ostavlja tragove u vidu podočnjaka, blijedila i lošeg tena. Nekvalitetan san može biti i simptom i uzrok nekih drugih teškoća. Nedostatak sna povezan je s povećanom iritabilnošću, pojačanim apetitom, promjenama raspoloženja, i gubitkom interesa za svakodnevne aktivnosti.

Danas veliki broj osoba ima problem s uspavljivanjem ili noćnim buđenjem, a nerijetko se javlja i pospanost tijekom dana. Ne treba dizati paniku nakon nekoliko noći lošeg sna, no bilo bi dobro razviti zdravu naviku spavanja. Nekvalitetan san ostavlja tragove na organizam, iako se ozbiljnije posljedice uočavaju tek nakon nekoliko godina. U brojnim studijama manjak sna pokazao se povezan s povećanim rizikom razvoja kroničnih nezaraznih bolesti poput dijabetesa, bolesti krvožilnog sustava i pretilosti.

Kao i sve drugo u životu, i rituali povezani sa spavanjem su navike za koje smo sami odgovorni. Donosimo nekoliko savjeta za kvalitetniji san.

1. Manje vremena provodite pred zaslonima računala i mobitela. Brzina protoka informacija i osvjetljenje razbuđuju mozak. U večernjim satima radije čitajte ili slušajte umirujuću glazbu.

2. Tijekom cijelog dana konzumirajte kvalitetnu prehranu uz dovoljne količine tekućine, idealno vode ili čajeva.

3. Topli napitak prije spavanja doprinosi lakšem uspavljivanju. Pripremite čaj od kamilice ili matičnjaka, ili šalicu toplog mlijeka. Kao sladilo može poslužiti žličica meda.

4. U svakodnevicu uvedite tjelesnu aktivnost, kako na kraju dana ne bi imali višak energije koji će otežati uspavljivanje ili potaknuti noćno buđenje.

5. Prije spavanja usmjerite se na lijepe misli. Promislite i zahvalite na lijepim stvarima koje su vam se dogodile tijekom dana, radije nego da mislite o sutrašnjim obvezama ili životnim problemima. - piše Zadovoljna.hr

hr Sun May 27 2018 08:58:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c1250a00e493822478b45af/80

Donosimo vam kompletan program: Počinje "Tradicionalni hrvatski Božić u Imotskom"

Program počinje u nedjelju, 16. prosinca 2018. godine u 20 sati na pozornici kod fontane u Ulici Ante Starčevića nastupom grupe “After five”
U nastavku možete pogledati popis svih događanja:

16. 12. Nedjelja – 20 sati – grupa «After fire»
17. 12. Ponedjeljak – 20 sati – Večer folklora
18. 12. Utorak – Glazbeni sastav «Kraljevi ulice»
19. 12. Srijeda – 19 sati – Crkveni zborovi župa imotske krajine – 20 sati – Klapa «Contra»
20. 12. Četvrtak – 20 sati – Tamburaši «Dukati» – Široki Brijeg
21. 12. Petak – 19 sati – Izložba fotografija Luke Kolovrata «Ispod površine» – 20 sati – Duo «Sara i Jappa»
22. 12. Subota – 10,30 sati – Kuhanje i natjecanje za najbolju imotsku tortu – 20 sati – «Christmas trio» – Zagreb
23. 12. Nedjelja – 20 sati – Grupa «Combo project»
24. 12. Ponedjeljak – 12 sati – Podjela bakalara – od 17 sati Večer za djecu, Djed Božićnjak, Glazbarski čestitari
25. 12. Utorak – 20 sati – DJ večer
26. 12. Srijeda – 20 sati – Večer klapske pisme
27. 12. Četvrtak – 20 sati – «Večer vinyla»
28. 12. Petak – 19 sati Izložba fotografija Mije Zidara «Naš krajolik» – 20 sati – «Get vintage band»
29. 12. Subota – 11 sati – Koncert HPO Gradska glazba Imotski – 20 sati – «Advent band»
30. 12. Nedjelja – 12 sati Mažoretkinje – 20 sati – Kvartet «Imota»
31. 12. Ponedjeljak – Doček Nove Godine – DJ maraton
02. 01. Srijeda – 20 sati – «Ago i Paško band»
hr Thu Dec 13 2018 12:44:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c1243f70e493880448b4643/80
Foto: PIXABAY

Željezo u krvi: Znate li prepoznati simptome pomanjkanja željeza

Nedostatak željeza je najčešći uzrok malog broja crvenih krvnih stanica ili anemije. Žene su podložnije pomanjkanju željeza

Simptomi pomanjkanja željeza: 

Ako je osoba općenito zdrava, simptomi se samo javljaju nakon što razina hemoglobina padne ispod 10g/dl.

inicijalni simptomi su: umor, vrtoglavica i lupanje srca (tahikardija), nedostatak kisika, čak i kod najmanjeg napora nastaje bljedilo, nesvjestica

kod težeg oblika nedostatka željeza: angina (bol u prsima), glavobolja i bol u nogama (poteškoće sa hodanjem).

U navedenim slučajevima pomanjkanja željeza, javljaju se simptomi na jeziku i u grlu, a uključuju:

osjećaj peckanja na jeziku, suho grlo i usta, ranice na rubovima ustiju, nokti postaju lomljivi, neodoljiva želja za određenom hranom (često ne bogatom željezom), lomljive vlasi kose, poteškoće sa gutanjem

Koji su uzroci pomanjkanja željeza?

Koštana srž treba željezo, zajedno sa vitaminima kako bi proizvodila hemoglobin i crvene krvne stanice. Naše tijelo dobiva vitamine i željezo iz hrane koju jedemo, te reciklira željezo iz starih crvenih krvnih stanica. Pomanjkanje željeza može dovesti do anemije – kad tijelu nedostaje dovoljno željeza za proizvodnju hemoglobina.

Uzroci pomanjkanja željeza mogu biti i:

Trudnoća – pomanjkanje željeza može se javiti kod trudnica jer njihove rezerve željeza trebaju poslužiti njihovom povećanom obujmu krvi, te trebaju biti izvor hemoglobina za rastući fetus.

Gubitak krvi – žene sa obilnim menstruacijama spadaju u rizičnu skupinu ljudi izloženih pomanjkanju željeza jer gube velike količine krvi za vrijeme menstruacije. Drugi uzroci mogu biti peptički ulkus, hernija, tumor na bubregu ili mjehuru, polip ili fibroidi na maternici. Gastrointestinalna krvarenja koja su rezultat redovite upotrebe aspirina ili nesteroidnih protuupalnih lijekova mogu biti uzrok pomanjkanja željeza.

Nedostatak željeza u prehrani -  hrana bogata željezom uključuje meso, jaja, zeleno lisnato povrće poput špinata, klice i dr.

Nemogućnost apsorpcije željeza – može se pojaviti zbog nekog crijevnog poremećaja poput Crohnove bolesti ili celijakije, koja utječe na sposobnost crijeva da apsorbiraju nutrijente iz hrane.

Bolesti poput leukemije, hemoroida, rak želuca

Tko je u rizičnoj skupini?

stariji ljudi – možda zbog kroničnih i unutrašnjih krvarenja obično uzrokovanih čirom, polipima ili tumorimažene, osobito one sa jačim menstruacijamatrudnice – one moraju svakodnevno uzimati dodatke prehrani sa željezom kako bi opskrbile organizam sa dodatnim željezom, potrebnim za rast i razvoj fetusa, piše RTL.

Najprikladniji oblik željeza koji se lako apsorbira je "hem" željezo koje se nalazi u jetri, crvenom mesu, ribama i školjkašima. Drugi tzv. "non-hem" oblik nalazi se u osušenom voću, melasi, crnom vinu, zelenom lisnatom povrću itd. Kisela hrana kuhana u metalnom posuđu može biti dobar izvor željeza jer se postupno otapa u kiselom mediju.

Pomanjkanje željeza znači da u organizmu nemate dovoljne količine željeza.

Željezo je bitan sastojak hemoglobina – krvni pigment koji prenosi kisik u krvi. Osobe koje pate od pomanjkanja željeza se brzo umaraju jer im u organizmu nedostaje kisika. Bez dovoljno željeza, tjelesno gorivo se ne može pravilno sintetizirati. Preporučena dnevna doza (RDA) je 10-12 mg za muškarce i 10-15 mg za žene. 

Hrana, pića i suplementi koji smanjuju apsorpciju željeza:

Čaj ( Camellia sinensis ), uključujući zeleni čaj smanjuju apsorpciju željeza iz hrane za oko 70%.
Kava ( Coffea arabica, C. robusta )
Crno vino
Kalcij
Sojini proteini
Jaja
Integralne pšenične mekinje

Hrana i suplementi koji povećavaju apsorpciju željeza:

Meso, perad, riba. 

Iako vitamin C povećava apsorpciju željeza, efekt je zanemariv.

Uzimanje vitamina A pomaže u liječenju deficita željeza jer vitamin A poboljšava apsorpciju željeza.

hr Thu Dec 13 2018 12:35:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c1210300e493880448b45fc/80
Foto: PIXABAY

Osam ključnih grešaka koje radite prilikom pranja rublja

Staviti rublje u mašinu i upaliti perilicu čini se kao lak zadatak. No, mnogi od nas prilikom te radnje griješe, što oštećuje našu odjeću, ali i perilicu

Portal BrightSide stoga je napravio popis osam najčešćih grešaka koje biste trebali izbjegavati: 

1. Previsoka temperatura

Niske temperature pranja čuvaju boju i kvalitetu vaše odjeća, a mlaka i hladna voda na jedanak način paru mrlje. Na visokim temperaturama je stoga preporučljivo prati jedino ručnike i donje rublje. 

2. Pretrpavanje perilice prljavom odjećom

Mrlje najprije namočite, isperite na ruke ili prekrijte odstranjivačem mrlja jer se u protivnom neće isprati. Umjesto umjetnog odstranjivača, koristite radije zdravije alternative poput limunovog soka. Za tvrdokorne mrlje u tekući deterdžent umiješajte malo octa. Umjesto octa možete koristiti i sodu bikarbonu. 

3. Pretjerivanje s deterdžentom ili omekšivačem

Ostaci deterdženta u mašini mogu izazvati neugodan mirtis, a previše omekšivača učinit će vašu odjeću bljeđom. Pažljivo čitajte upute za upotrebu, a umjesto da stavite previše deterdženta, operite vašu odjeću dva puta ako je jako prljava. 

4. Omekšivač koristite za sve tipove odjeće

Ne koristite omekšivač prilikom pranja ručnika, sportske odjeće ili materijala od mikrofibre, elastina... jer ih može uništiti. 

5. Pranje kupaćih kostima i grudnjaka

Perilica za rublje ih uništava stoga ih je najbolje prati rukom, kao i donje rublje od sintetičkih materijala

6. Često pranje traperica

Proizvođači traperica i traper materijala savjetuju da uopće ne perete traper u mašini. Ako se ipak odlučite oglušiti na njihov savjet, ne perite traper više od dva puta u periodu od dva do šest mjeseci. 

7. Pogrešno sušenje

Često sušnje u sušilici uništava boju i teksturu vaše odjeće. Osjetljive materijale nemojte sušiti u sušilici uopće. Vunene i štrikane stvari nemojte ni vješati, jer će izgubiti oblik. 

8. Nebriga o perilici

Prljavština i ostaci od deterdženta nakupljaju se u vašoj perilici što može biti uzrokom neugodnog mirisa i bijelih mrlja na vašoj odjeći. Kako biste to izbjegli, redovno prozračujte svoju mašinu, čistite gumene dijelove, a jednom mjesečno isperite perilicu mješavinom sode bikarbone i octa, piše N1.

hr Thu Dec 13 2018 08:54:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c11679b0e4938aa448b45ee/80

Splitska.tiramola otvara se u petak: Šarenilo i raznovrsnost mladih talenta

Otvaranje 13. izložbe mladih fotografa "Splitska.tiramola" održat će se ovog petka, 14. prosinca 2018. u 20:30 sati u Galeriji fotografije Fotokluba Split (Marmontova 5).

Izložba fotografija "Splitska.tiramola", koja se po prvi put održala prije 13 godina, od početka ima sasvim jednostavan koncept. Sve izložene fotografije su snimljene u Splitu, a autori na dan otvaranja još uvijek nisu proslavili 30. rođendan. Kako prve godine, tako i danas, organizatorima je želja bila na jednom mjestu prikazati šarenilo i raznovrsnost mladih talenta na "špagu" (tiramoli), u samom centru grada kako bi ih što više zainteresiranih moglo razgledati.

Izložba je s vremenom prerasla u pravi mali fotopokret, pa se tijekom godine znaju čuti komentari kako je baš ta fotografija "idealna za Tiramolu". Usprkos smjeni generacija i dalje iznenađuje broj osoba koje svoje radove prijavlju i originalni kadrovi koje uslikaju.

Količina i kvaliteta prijavljenih fotografija predstavili su ugodan izazov žiriju koji je ove godine u sastavu Maja Prgomet (predstavnica udruge Splitski portal), Diana Junaković Jerković (predstavnica Fotokluba Split) i Đordana Barbarić (predstavnica udruge MoSt koja ove godine obilježava 20. obljetnicu djelovanja) odabrao 100 fotografija 57 autora/ica.  

"Splitska.tiramola" i ovog puta ima humanitarni karakter, jer će se sve fotografije koje su odabrane za postav izložbe, uz dozvolu autora, prodavati na humanitarnom buvljaku "A di si ti?" udruge "MoSt", ispred HNK-a 15.prosinca 2018., u sklopu kojeg se već tradicionalno u mjesecu prosincu prikuplja pomoć za najugroženije skupine sugrađana.


hr Wed Dec 12 2018 20:55:18 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .