Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/534883901799429e5daa3386/80

Ovo su pokazatelji da imate zdrav i kvalitetan san

U snu provedemo gotovo trećinu života. Svatko od nas je na vlastitoj koži osjetio kolika je važnost sna za kvalitetan život, zdravlje i dobrobit

To je najuočljivije u dojenačkoj dobi, kada na san otpada većina vremena u danu, ali i u kasnijoj dobi u periodima velike mentalne i fizičke iscrpljenosti, te u slučaju moždanih oštećenja i trauma.

Kako bi san djelovao okrepljujuće i regenerirajuće na organizam, važne su i kvaliteta i kvantiteta sna. O kvaliteti sna govorimo ako za usnivanje nije potrebno duže od 30 minuta, te ako nema više od jednog noćnog buđenja koje bi ometalo faze dubokog sna. Potrebna količina sna razlikuje se od osobe do osobe. Većina preporuka govori kako bi noćni san trebao trajati barem šest sati, dok se osam sati i dalje smatra idealom. - piše Zadovoljna.hr

Dnevni, uglavnom poslijepodnevni, san dio je kulture brojnih svjetskih zemalja, uglavnom u područjima toplije klime. Smatra se kako kratki drijemež također ima pozitivan učinak na zdravlje i dobrobit, no samo ako je kraćeg trajanja, idealno do pola sata, kako se ne bi ušlo u dublje faze sna i remetio noćni san.

Kvalitetan san povezan je s jednostavnijim održavanjem stabilnog raspoloženja, te zdravog apetita i tjelesne težine. San unaprjeđuje koncentraciju, što vodi uspjesima na akademskom i profesionalnom planu. Dobra koncentracija povezana je i s manjom vjerojatnošću nepredviđenih ozljeda.

Kvalitetan san je važan i za lijep i mladenački izgled (u engleskom govornom području koristi se izraz beauty sleep), a nedostatak sna na licu ostavlja tragove u vidu podočnjaka, blijedila i lošeg tena. Nekvalitetan san može biti i simptom i uzrok nekih drugih teškoća. Nedostatak sna povezan je s povećanom iritabilnošću, pojačanim apetitom, promjenama raspoloženja, i gubitkom interesa za svakodnevne aktivnosti.

Danas veliki broj osoba ima problem s uspavljivanjem ili noćnim buđenjem, a nerijetko se javlja i pospanost tijekom dana. Ne treba dizati paniku nakon nekoliko noći lošeg sna, no bilo bi dobro razviti zdravu naviku spavanja. Nekvalitetan san ostavlja tragove na organizam, iako se ozbiljnije posljedice uočavaju tek nakon nekoliko godina. U brojnim studijama manjak sna pokazao se povezan s povećanim rizikom razvoja kroničnih nezaraznih bolesti poput dijabetesa, bolesti krvožilnog sustava i pretilosti.

Kao i sve drugo u životu, i rituali povezani sa spavanjem su navike za koje smo sami odgovorni. Donosimo nekoliko savjeta za kvalitetniji san.

1. Manje vremena provodite pred zaslonima računala i mobitela. Brzina protoka informacija i osvjetljenje razbuđuju mozak. U večernjim satima radije čitajte ili slušajte umirujuću glazbu.

2. Tijekom cijelog dana konzumirajte kvalitetnu prehranu uz dovoljne količine tekućine, idealno vode ili čajeva.

3. Topli napitak prije spavanja doprinosi lakšem uspavljivanju. Pripremite čaj od kamilice ili matičnjaka, ili šalicu toplog mlijeka. Kao sladilo može poslužiti žličica meda.

4. U svakodnevicu uvedite tjelesnu aktivnost, kako na kraju dana ne bi imali višak energije koji će otežati uspavljivanje ili potaknuti noćno buđenje.

5. Prije spavanja usmjerite se na lijepe misli. Promislite i zahvalite na lijepim stvarima koje su vam se dogodile tijekom dana, radije nego da mislite o sutrašnjim obvezama ili životnim problemima. - piše Zadovoljna.hr

hr Sun May 27 2018 08:58:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c1e06180e4938cb5a8b4586/80
Foto: PIXABAY

Brži, jači i dostupan: Stigao je novi Wi-Fi, evo što trebate znati

Dobra vijest za sve one koji često koriste Wi-Fi tehnologiju kako bi svoje uređaje povezali s internetom – stigla je nova, znatno unaprijeđena verzija Wi-Fija i sa sobom donosi mnoge prednosti.

Ovog tjedna lansirana je nova verzija Wi-Fija, još brža i snažnija. Najnovije verzije takozvanih "flagship" pametnih telefona vodećih svjetskih brendova već imaju u sebi ugrađenu podršku za ovu novu tehnologiju, a one uključuju Samsungov Galaxy Note 10 i Appleov iPhone 11, piše Zimo

Dosadašnja verzija Wi-Fija teoretski je postizala brzine prijenosa podataka do 6,9 Gbps, a nova verzija osjetno je brža s 9,6 Gbps, penosi Science Alert.

Novi Wi-Fi pružit će i prošireni kapacitet za više uređaja, s tehnologijama poput OFDMA (orthogonal frequency division multiple access) i MU-MIMO (multi-user multiple input multiple output). To u prijevodu znači da će na jednoj WiFi mreži odsad moći biti i do četiri puta više uređaja.

Tehnologija je od ovog tjedna dostupna svim proizvođačima, što znači da nećemo trebati čekati dugo da osjetimo njezine učinke i u svakodnevnom životu.

Svi novi uređaji, osim onih u "budžet" verzijama imat će podršku za novi Wi-Fi, a s vremenom će i najjeftiniji uređaji u sebi isto imati podršku za tu tehnologiju. Dakle, osim novih pametnih telefona, pripazite i na nova desktop i laptop računala te nove rutere jer će s novim njihovim verzijama dolaziti i unaprijeđeni Wi-Fi.

Wi-Fi predstavlja set bežičnih mrežnih protokola baziranih na standardima IEEE 802.11. Dosadašnja verzija nosila je oznaku 802.11ac, a nova nosi oznaku 802.11ax.

Vjerovali ili ne, ali Wi-Fi 7 je već u pripremi i njegov se dolazak očekuje oko 2024. godine.

hr Tue Sep 17 2019 21:23:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d81264229111c5a878b457f/80
Foto: Facebook

U Dubrovniku osvanuli lažni plakati za koncert Mate Bulića

Jučer su u Dubrovniku osvanuli plakati o nastupu Mate Bulića u Dubrovniku, no ispostavilo se da su lažni..

Tim pjevača Mate Bulića povodom lažnih plakata oglasio se na službenoj Facebook stranici pjevača.

Status prenosimo u cijelosti.

"LAŽNA OBAVIJEST - saznali smo da su se pojavili plakati za Matin koncert koji nije dogovoren s nama i za koji mi nemamo nikakve informacije. Ne bismo voljeli da netko očekuje Matu i bude razočaran, zbog nečije neprofesionalnosti i širenja lažnih informacija. Srdačno, tim Mate Bulića", navodi se u statusu.

Za Portal Oko prokomentirali su situaciju, kao i to namjeravaju li poduzeti mjere u vezi lažnih plakata za koncert u Gružu.

"Željeli smo obavijestiti javnost da su se pojavili lažni plakati. Ne znamo tko stoji iza toga pa ne možemo niti djelovati više od objave na društvenim mrežama. Koliko smo upoznati plakate je već netko uklonio, barem s onog mjesta s kojeg smo dobili fotografiju. Bilo nam je važno upozoriti Matinu publiku da on nema sutra koncert, kako ne bi bilo nesporazuma", rekli su iz tima Mate Bulića.

hr Tue Sep 17 2019 20:30:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d8114b429111cda858b45c1/80
Foto: Pixabay

Fotografi za vjenčanja otkrili kako znati hoće li brak trajati

Dobri pokazatelji uspješne veze su, između ostalog, i puno kontakta očima te suptilni fizički dodiri, čak i kada ne gledaju jedno u drugo ili dok se druže sa drugim gostima i obitelji

Kada fotografiraju vjenčanja ili zaruke, fotografi posebnu pažnju posvećuju govoru tijela partnera, kako se gledaju i promatraju jer je sve to važno za hvatanje pravog trenutka kamerom. Dvije fotografkinje Ariele Chapman i Erica Whiting otkrile su kako one mogu zaključiti hoće li veza ljubavnog para trajati ili neće. 

Parovi koji se zajedno smiju, ostaju zajedno

I Ariele i Erica smatraju da je smijeh ključ svake uspješne veze. Također, kada zajedno mogu prevladati nelagodu što, recimo, stoje pred objektivom nekoga koga ne poznaju, i znaju se usredotočiti na zajedničku zabavu - i to je pokazatelj njihove dobre budućnosti.

- Kad se parovi puno smiju tijekom snimanja, to pokazuje koliko uživaju jedno u drugome. Smijeh je izuzetno važan za dobru vezu, šaliti se međusobno je ono što život čini zabavnim. Jer, život ne bi trebalo doživljavati previše ozbiljno. Kada fotografiram parove i oni se smiju, to mi daje naslutiti da će njihova veza trajati - kaže fotografkinja Ariele Chapman.

Kontakt očima i suptilni dodiri

Njezina kolegica primjećuje detalje poput kontakta očima i suptilnih dodira.

- Dobri pokazatelji uspješne veze su i puno kontakta očima te suptilni fizički dodiri, poput držanja za ruke, čak i kada ne gledaju jedno u drugo ili dok se druže s drugim gostima i obitelji. Po meni je to najveći pokazatelj hoće li brak trajati - rekla je Erica.

S druge strane, nailaze i na parove koji se tijekom snimanja svađaju ili ponižavaju jedno drugo. U takvim slučajevima nema puno dileme - njihova veza vjerojatno neće dobro završiti niti će živjeti sretno dok su zajedno. Pravi partneri trebali bi težiti tome da povećavaju samopouzdanja voljene osobe, a ne da ga srozavaju.

Loši znakovi

Erica kaže kako postoji još jedan loš znak - kada je jedan od partnera potpuno nezainteresiran za fotografije vjenčanja niti ima interesa sudjelovati u tome. Kaže kako zna vidjeti parove koji se zbog toga svađaju pred kamerom ili postaju sarkastični, a to nikako nije pokazatelj sretne veze koja će trajati cijeli život.

Obje fotografkinje napominju kako sama svadbena zabava i članovi obitelji mogu otkriti koliko će taj brak biti uspješan.

- Sukobi, napetosti ili svađe na samoj zabavi ili sa članovima obitelji pokazuju znakove stresa u vezi ili su pokazatelji da će kasnije u vezi biti neugodne napetosti - kaže Ariele i dodala da, s druge strane, komplimenti koje partneri izgovaraju jedno drugome tijekom snimanja su dobar znak za sretnu vezu, piše 24sata

hr Tue Sep 17 2019 19:15:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d584e4d29111c8f4f8b4579/80
Foto: Pixabay

Ova pića i ića vas zapravo mogu razbuditi

Popijete li čašu vina i pojedete piletinu prije spavanja vjerojatno ćete teže zaspati nego da ste popili čašu mlijeka i pojeli zdjelu žitarica. Hrana može pokrenuti, ali i uspavati tijelo

Od ranih jutarnjih tipova do noćnih ptica, svi se možemo složiti da bismo, kad konačno legnemo htjeli odmah zaspati. Evo što kaže predsjednik National sleep foundation, dr. Russell Rosenberg, koje su potencijalno dobre i loše namirnica kada je riječ o spavanju, piše 24sata

Loše: Brza hrana

Masti iz brze hrane postaju ubojica spavanja, jer masnoća stimulira proizvodnju kiseline u želucu, što u jednjaku može uzrokovati žgaravicu. Masna hrana također može olabaviti barijeru između želuca i jednjaka, što olakšava dolazak kiseline na kriva mjesta. 

Loše: Vino

Bilo koji alkohol je jako loš za san, kaže dr. Rosenberg.

- Brzo se metabolizira i uzrokuje da se budimo više puta tijekom noći. Jedno je istraživanje otkrilo da čaša burbona ili votke pomiješana sa slatkim pićem prije spavanja povećava vrijeme budnosti tijekom noći za 15 minuta. Također, alkohol je smanjio vrijeme noćnog spavanja za 19 minuta, kao i kvalitetu sna. Osim toga, alkohol pogoršava hrkanje pa će utjecati i na vašeg potencijalnog partnera", rekao je Rosenberg.

Loše: Kava

Kava sadrži kofein, jak stimulans, a pijenje kave prije spavanja će vas držat budnima. Naravno, ljudi se razlikuju i po osjetljivosti na kofein i to se obično temelji na tome koliko ste ga navikli konzumirati, kaže viši znanstvenik dr. Timothy Roehrs, a potvrđuje i istraživanje Henryja Forda u Detroitu. Ako ne znate svoju toleranciju, preskočite kavu, posebno u kasnim satima.

Loše: Čokolada

Čokolada ne sadrži samo kalorije, već i kofein, posebno tamna čokolada. Jedna kockica mliječne čokolade tako sadrži oko 12 miligrama kofeina, koliko npr. tri šalice kave bez kofeina.

Loše: Energetska pića

Krivac je opet kofein. Poznato energetsko piće sadrži oko 80 miligrama kofeina što je ekvivalent  jednom espressu. Uz toliko kofeina učinak budnosti može potrajati i do osam sati," kaže Gans.

Loše: Gazirana pića

Većina ih u sebi sadrži gornju dozvoljenu granicu koju dopušta Uprava za hranu i lijekove dopušta. Osim toga, pića poput Pepsi ili Cole sadrže i natrijev benzoat i druge kemikalije koje mogu pogoršati probavni trakt i poticati refluks kiseline.

Loše: Curry

Nije štetna indijska hrana, već teški začini. Oni koji navečer koriste teške začine i umake imaju više problema sa spavanjem, a začini mogu izazvati i žgaravicu, pokazalo je australsko istraživanje. 

Loše: Piletina

Piletina ili bilo koja hrana s puno proteina bit će kontraproduktivna navečer. "Probava bi trebala usporiti za oko 50 posto dok spavate, a ako jedete puno proteina, probavljate još sporije," objašnjava Rosenberg. Tako umjesto da se usredotoči na spavanje, tijelo se usredotočuje na probavu. Dodavanje ugljikohidrata u proteine može povratiti tu ravnotežu, piše portal Health

Dobro: Trešnje

Trešnje su jedna od rijetkih prirodnih namirnica koje sadrže melatonin, kemikaliju koja pomaže kontrolirati unutarnji sat našeg tijela, kaže nutricionistica iz New Yorka i autorica knjige "Small Change Diet", Keri Gans. Jedno je istraživanje - iako malo - pokazalo da pijenje soka od višnje dovodi do malih poboljšanja u trajanju i kvaliteti spavanja kod odraslih koji pate od kronične nesanice. 

Dobro: Mlijeko

Možda imate lijepe uspomene na majku ili baku koja vam priprema čašu toplog mlijeka da lakše zaspite. Mlijeko sadrži aminokiselinu triptofan, prekursor kemijskog serotonina u mozgu za koji neki znanstvenici vjeruju da, uz serotonin, povoljno djeluje na san.  

hr Tue Sep 17 2019 18:52:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .