Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5932a294b9e03efb218b463a/80
Foto: Wikipedija

Prvo auto s dizelskim motorom nije bio Mercedes-Benz!

Prvi je bio Peugeot 156 iz 1922., s 2-cilindarskim 2-taktnim dizelašem od 18 KS, kojih je u sljedeće četiri godine proizvedeno stotinjak

Službeno, prvi automobil s dizelskim motorom bio je Mercedes-Benz 260 D iz 1936. Malo je poznato da je 1935., godinu prije tog opjevanog dizelaša s trokrakom zvijezdom, Citroën počeo nuditi dizelsku verziju modela Rosalie, te ih je do 1937. proizvedeno 20-ak. Ali, već je 1930., na pijesku Daytone, dizelski Packard jurio 129,4 km/h! - piše autoportal

No, ni to nije bio početak automobila pokretanih motorom s kompresijskim paljenjem (gorivo se  pali samo ubrizgavanjem u užaren visokostlačen zrak, za razliku od ottovog motora, kod kojih se pali iskrom svjećice), čije je osnove Rudolf Diesel postavio 1892., patentirao ga 1893., a prvu upotrebljivu verziju proizveo 1897.

Prvi automobil s dizelskim motorom proizveo je 1922. Peugeot! Model 156, s 2-cilindarskim 2-taktnim dizelskim motorom obujma 1,8 litara i snage 18 KS do 1926. proizveden je u stotinjak primjeraka, ali tržište ga nije prihvatilo. Dakle, Mercedes-Benz 260 D, bio je ne prvi, nego prvi visokoserijski automobil s dizelskim motorom.

Peugeot je 1927. kupio licencu njemačke tvrtke Hugo Junkers za proizvodnju masivnih dizelskih motora za teška vozila, po dvotaktnom principu, s dva klipa po cilindru. Ubrzo je postao jedan od vodećih proizvođača dizelaša za gospodarska vozila.

Prvi visokoserijski Peugeotov automobil s dizelskim motorom bio je 403 Diesel iz 1959. Pokretao, za to doba, suvremenim dizelašem serije TDM85, obujma 1816 ccm i snage 48 KS, koji je među prvima imao glavu od aluminijskog lijeva i radilicu s pet ležajeva. Razvod je bio OHV. Postizao je 120 km/h. Peugeot 403 se proizvodio od 1955. do 1966. 

Dizelaš TDM85 je imao provrt 85 i hod 80 mm, a u sljedećem modelu, slavnom 404 (1960. - 1975.) provrt mu je povećan na 88 mm, uz zadržavanje hoda. Obujam je narastao na 1948 ccm, a snaga na 64 KS. Bio je to tada, uz Mercedese 190 D i 200 D te Morris Oxford Diesel jedini automobil s dizelskim motorom na tržištu.

Facebook komentari

hr Sat Jun 03 2017 13:50:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/59ee6f5fb9e03ebe8d8b45d5/80

Ponosna i pusta je naša Slavonija

Kada netko iz Dalmacije dođe u Slavoniju sve što može osjetiti je tuga i pustoš koji vladaju gradovima i selima
Naša Hrvatska uistinu je prekrasna zemlja s brojnim prirodnim ljepotama. Od juga do sjevera, od Jadranskog mora do slavonskih ravnica, čovjek se iznenadi na raznolikost i ljepotu. Prošli vikend odlučila sam se zaputiti za Osijek kako bi vidjela svoje drage prijatelje. Veselila sam se dolasku, a i radovalo me to što ću vidjeti grad na Dravi nakon dugog vremena.

Osijek je grad s najviše zelenila i zelenih površina u Hrvatskoj. Na području grada nalazi se veliki broj parkova. Povijesnu jezgru grada čini Tvrđa koju su podigle austrijske vojne vlasti nakon oslobođenja od Turaka. Sjednem u bus koji vozi četiri sata od Zagreba do Osijeka, a stane i u okolna mjesta i sela. Dok se vozim razmišljam o tome kako sam čula da je u Slavoniji veliki broj iseljenih. Nekada davno u Slavoniju se odlazilo raditi jer se mogao pronaći posao. A sada, svi mahom odlaze u Njemačku. Kao ˝prava˝ država, Njemačka je prigrlila mnoge Hrvate kako bi im osigurala bolji život. Barem se tako tvrdi.

Dok se vozim promatram prekrasne pejzaže. Iako nisam Slavonka, osjećam nezadovoljstvo i tugu koje vladaju Slavonijom. Kada sam stigla primijetila sam da je kolodvor moderan i  suvremen. Pozvala sam taksi da me pokupi na kolodvoru, ali Cammeo mi je rekao da je gužva u gradu i da ću čekati još 30 minuta. Nazvala sam još par njih koji su me odbili i jedva došla do nekog taksija. To me je i iznenadilo s obzirom da govore kako je grad pust. U međuvremenu dok sam čekala svog vozača, pristizali su ljudi na kolodvor, a odlaze naravno, pogađate u Njemačku. Čula sam kako govore: Neće nam tamo biti loše. Eh moji ljudi, odlasci su bolna stvar još kad vas na to borba za egzistencijom prisili.

Šetam po Osijeku usred bijela dana i ne vidim ljude na ulicama. Pomalo me zaprepastila praznina grada i ulica. Kod nas ovdje, ulice su pune od jutra do mraka, ljudi zapravo traže povod kako bi izašli jer je takav dalmatinski mentalitet. U Osijeku je stvar očigledno drugačija. Mladima je teško u Osijeku, posebno studentima koji dođu iz većih gradova. Kažu da im je sve tmurno i bezlično. Vikende još i prežive jer imaju par mjesta za izaći.  Zadnji dan moga boravka, padala je kiša koja se u potpunosti uklapala sa slikom onoga što je Osijek postao. 

Dok Drava teče svojim tokom na takav isti način ljudi odlaze iz Slavonije. Odlaze jer su im izbori suženi. Boli me nepravda koju Slavonija nije zaslužila. Pored svega, nije zaslužila da ljudi odlaze i da se zaboravi na ovaj dio Lijepe naše. A politika se bavi drugim pitanjima. Na sva zvona govori se o odlasku mladih, a na tome se najmanje radi. Sve su to dugotrajni procesi koji za sobom nose velike posljedice i to one od egzistencijalne važnosti. Kada dođe do toga u životu ne preostaje ništa nego spašavati se kako znaš i umiješ, boriti se na nekom drugom mjestu. Razumijem Slavonce i istinski mi krivo što je do toga došlo. 

Dragi Slavonci, čuvajte se i borite za svoje ideale, ako ne u Hrvatskoj, negdje gdje će vam  život bolji..

Facebook komentari

hr Tue Oct 24 2017 00:38:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/59ee2e37b9e03e7e8e8b456c/80

TZ Imotski dobitnik godišnje turističke nagrade

Turistička zajednica Imotski dobitnik je nacionalne godišnje nagrade Simply the Best u kategoriji Inovativni projekt u turizmu.
Nagrada je ostvarena povodom organizacije ovogodišnjih manifestacija u Crvenom jezeru. Dva važna događanja koja su realizirana ove godine bili su povijesni zaron do dna Crvenog jezera i hodanje po žici nad grotlom jezera takozvani Slacking, o čemu smo svojevremeno informirali čitatelje našeg portala.

Ovu nagradu za kvalitetu turističke ponude i inovativnost u razvoju turističkih proizvoda tijekom jedne godine dodjeljuje Udruga hrvatskih putničkih agencija (UHPA) i turistički časopis Way to Croatia. To je još jedno u nizu priznanja radu Turističke zajednice u Imotskom, koja nastoji ponuditi što više različitih sadržaja mnogobrojnim turistima koji sve više dolaze u Imotski i Imotsku krajinu.

Facebook komentari

hr Mon Oct 23 2017 20:05:25 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/59edf293b9e03e9a888b475a/80

U jeku afere Agrokor, najmlađi Todorićev sin oženio srpsku manekenku?

Tek nakon što je dao iskaz u Državnom odvjetništvu i otišao posjetiti majku Vesnu Todorić, odvjetnica Jasna Novak otkrila je kako je njezin klijent, najmlađi Todorićev sin Ivan, bio u Zagrebu, u koji je stigao iz Švicarske. U toj zemlji trenutno boravi, kako je rekla, i njegova supruga Milica koja ovih dana treba roditi njihovo prvo dijete
Ivana Todorića tereti se, kao i ostale, za zlouporabu povjerenja u gospodarskom poslovanju i krivotvorenje isprava. Supruga mu je u visokom stupnju trudnoće i vjerujem da će zbog toga morati otići iz Hrvatske, ali naglašavam - svakom pozivu će se odazvati!', riječi su to Jasne Novak, odvjetnice najmlađeg sina Ivice Todorića, Ivana Todorića, piše T portal.

Ovom je izjavom Jasna Novak otkrila očito neke nove stvari u životu Ivana Todorića i njegove odabranice, srpske manekenke Milice Mihajlović, koji su, očito, svoju dugogodišnju vezu okrunili brakom uoči rođenja njihova prvog djeteta.

Jutros se Ivan Todorić pojavio na ispitivanju i dao svoj iskaz u Državnom odvjetništvu, nakon čega je otišao kod majke.

Najmlađi od troje djece obitelji Todorić javnosti je postao poznat prije nekoliko godina, kada je bio u vezi s pjevačicom Lanom Jurčević. Iako su svoju vezu pokušavali sakriti od javnosti, o njoj se ipak doznalo. Nakon sedam godina 2007. krenuli su svatko svojim putem.

Facebook komentari

hr Mon Oct 23 2017 16:09:58 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5904383bb47398fd5e8b462c/80

Toulouse: Džihad nije pogodno ime za bebu

Gradski vijećnici francuskoga Toulousea nisu prihvatili prijedlog francuskog para koji je sina želio nazvati Džihad.

Dužnosnici matičnog ureda roditelje su uputili u ured lokalnog tužiteljstva uz objašnjenje da bi ime moglo štetiti djetetu. 

Premda je džihad danas sinonim za "sveti rat", riječ na arapskom označava "borbu", odnosno svaku vrstu napora usmjerenu prema nekom cilju. 

Termin "džihad" izveden je od arapskoga glagola "džahede" čije je lingvističko značenje - naprezanje, ulaganje napora, borba.

Francuski zakon nalaže da se u ovakvim slučajevima uključi obiteljski sud koji donosi odluku u najboljem interesu djeteta. 

Roditeljima se predlaže odabir drugog imena, a ako ga roditelji odbiju, suci biraju djetetovo ime. 

Kao osobno ime Džihad relativno čest u brojnim arapskim zemljama i nema osobitih političkih konotacija. 

Statistički podaci kažu da je između 2006. i 2015. u Francuskoj ime Jihad ili Djihad dobilo 289 dječaka.

Facebook komentari

hr Mon Oct 23 2017 15:47:08 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .