Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5b211d8c2af47f852a8b466f/80
Foto: Getty Images

20 znakova da pucate od stresa

Kronični stres najčešće tiho, ali konstantno utječe na naš organizam, koji sve proživljava i pamti. Naučite prepoznati simptome koji nas upozoravaju da je vrijeme za promjenu načina života.

1. Umorni ste bez obzira na adekvatnu količinu sna. Spavate redovno i dovoljno, ali čak i nakon dobrog sna osjećate se jako umorno i najradije biste se odmah vratili u krevet.

2. Ujutro se teško buditeZbog izloženosti dugotrajnom stresu nadbubrežna žlijezda pravovremeno ne izlučuje dovoljno hormona kortizola koji ujutro obično stimulira stvaranje energije u našem tijelu i pomaže nam da se razbudimo.

3. Nemirni snovi i noćne more. S količinom sna progresivno se povećava i broj pozitivnih i lijepih snova. No kada smo nervozni i napeti, češće se budimo, zbog čega se smanjuje mogućnost dosezanja stupnja sna u kojima umorne i opterećene snove zamjenjuju pozitivne i opuštene slike.

4. Imate veliku želju za slanom hranom. Kronični stres dovodi do disbalansa u količini elektrolita u tijelu, pa zbog toga svako malo imamo potrebu za nečim slanim.

5. Zavrti vam se kada ustajete iz sjedećeg, ležećeg ili čučećeg položajaI to je direktna posljedica nedostatka elektrolita.

6. Teški PMS i neredovite menstruacije. U tijelu se izlučuje višak hormona stresa, što pak utječe na disbalans spolnih hormona. Sve to rezultira jakim simptomima PMS-a i neredovitim ciklusom. Bolni menstrualni grčevi u dvostruko se većoj mjeri javljaju kod žena pod stresom, nego kod onih koji nisu pod njegovim utjecajem. 

7. Često ste prehlađeni. Kronični stres dovodi do pada imuniteta, zbog čega se naše tijelo teško bori protiv bakterija i virusa kojima smo okruženi i gubi otpornost na njih.

8. Odjednom se više ne znate nositi sa stresnim situacijama. Nekada ste ih dočekivali spremno i brzo se snalazili nakon suočavanja s problemom, a sada jednostavno ne znate odakle krenuti i kako smanjiti osjećaj panike. To se događa zato što se nakon duge izloženosti stresnim situacijama naša sposobnost tolerancije i otpornosti na stres znatno smanjuje.

9. Ne možete preživjeti dan bez kofeina ili energetskih pića. Obvezno kuhate kavu ili ispijate energetska pića kako biste se osjećali manje umorno i razbistrili um? Vaše prirodne rezerve energije ispraznile su se zbog stresa.

10. Vikend glavobolje. Slabije glavobolje ili intenzivnije migrene mogu se pojaviti tijekom vikenda, kada pada razina stresa i napetosti. 

11. Iznenadna pojava akni. Upaljena koža također može biti znak stresnog načina života. Ako vas muče upravo takvi prištići, tretirajte kožu preparatima koji sadrže salicilnu kiselinu ili benzoil peroksid te nekomedogenu hidratantnu kremu koja neće isušiti kožu. Ako koža ne reagira pozitivno tijekom nekoliko tjedana, svakako posjetite dermatologa. 

12. Kožne bolesti. Svrbež, atopijski dermatitis ili seboreja kožne su bolesti koje svoje uporište imaju u emocionalnim opterećenjima kroničnog stresa.

13. Pojava novih alergija. Hormoni stresa stimuliraju lučenje imunoglobulina E, proteina u krvi koji je odgovaran za alergijske reakcije u organizmu.

14. Bolovi u trbuhu. Premda još uvijek nije dovoljno medicinski istražena povezanost između uznemirenosti i bolova u trbuhu, u mnogim je istraživanjima dokazano da grčeve u abdomenu potiču nervoza te ostali simptomi stresa poput anksioznosti i straha.

15. Naglo debljanje ili mršavljenje. Niste unosili nikakve promjene u svoju prehranu, ali odjednom se debljate ili pak naglo mršavite. Stres može biti uzrok hormonalnih promjena koje utječu i na vašu tjelesnu težinu. Posebno utječe na rad štitnjače, a upravo su neobjašnjivo debljanje i mršavljenje jedan od znakova da vam štitnjača stvara probleme.

16. Problemi sa žgaravicom. Najčešće je uzrokuju hrana i piće koje konzumiramo, ali žgaravica može biti rezultat stresa, koji također potiče prekomjerno izlučivanje kiselina u želucu.

17. Često se osjećate anksiozno. Stres ne utječe samo na naše fizičko stanje nego i na psihičko. Dulja izloženost stresu može uzrokovati napadaje panike s kojima se najčešće ne možemo nositi bez pomoći stručnjaka.

18. Ne možete se fokusirati. Nekada ste bili pedantni, točni, brzi i učinkoviti, a sada se jednostavno ne možete fokusirati na svoj posao i obveze? Stres je uzeo svoj danak.

19. Pretjerujete sa svojim porokom. Umjesto nekoliko cigareta dnevno odjednom bez problema popušite cijelu kutiju. Zbog osjećaja pritiska u stresnim situacijama većina traži "utjehu" u svom štetnom poroku.

20. Zaboravljivost i gubitak oštroumnosti. Treba vam dugo da razbistrite glavu, ne možete srediti misli i često zaboravljate? Sve su to posljedice stresa, piše zadovoljna.hr

hr Wed Jun 13 2018 15:35:26 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ce66d6629111ca69d8b459f/80

Danas počinju 22. Dani volonterskog rada: Brojni mladi volonteri vodit će razne zabavne programe i izložbe

Tradicionalna manifestacija Dani volonterskog rada se održava 22. put u organizaciji Volonterskog centra Udruge „MI“ – Split.

Ove godine Dani volonterskog rada obilježavaju se od 23. do 25. svibnja, i to:

-Okruglim stolom/fokus grupom za uzak broj mladih volontera koji će se održati danas, 23. svibnja 2019. u prostorijama Udruge „MI“ – Split.

Navedeno događanje zatvoreno je za posjetitelje. Odgovori volontera koristit će kao nadopuna kvantitativnom istraživanju o stanju volonterstva u Splitu.

-Tribinom “Volontiranje mladih: stavovi, iskustva i praksa” koja će se održati u petak, 24. svibnja 2019. u Gradskoj knjižnici Marka Marulića, Ul. slobode 2, od 11 do 13 sati.

Na tribini će sudjelovati brojni mladi volonteri, udruge mladih i za mlade, predstavnici odgojno-obrazovnih institucija (vrtići, škole, fakulteti) koji organiziraju volontiranje te predstavnici gradskih savjetodavnih tijela. Program tribine šaljemo u nastavku.

-Humanitarno-prodajnom izložbom na štandovima uz prigodni zabavni program u Strossmayerovom parku (Đardinu) koja će se održati u subotu, 25. svibnja 2019., od 9 do 13 sati

Osnovna vrijednost ove tradicionalne manifestacije je solidarnost koja osnažuje pojedinačni trud različitih organizacija i osoba. Kao i prethodnih godina, novac od donacija pojedinih organizacija nakon samog događanja bit će usmjeren jednoj udruzi u potrebi. Odlukom savjeta Volonterskog centra Split, ove godine će donacije biti usmjerene Udruzi za sindrom Down-21 za kupnju laptopa koji će im služiti za glazbene radionice i pripremu članaka i fotografija za časopis Suncokret koji se izdaje jednom godišnje.

U kulturno-zabavnom programu događanja sudjeluju brojne udruge i javne institucije, ali i različite plesne skupine.

Manifestacija Dani volonterskog rada organizira se u sklopu nacionalne kampanje Hrvatska volontira.

hr Thu May 23 2019 11:52:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ce6660029111ca19b8b45d5/80

Na Hvaru počeo 6. međunarodni festival Taste the Mediterranean

Uz bogat program namijenjen profesionalcima, ali i ljubiteljima gastronomije i enologije, ove godine na festivalu sudjeluju i sedam stranih i šest domaćih vrhunskih chefova.

Od 22. do 25. svibnja u gradu Hvaru i u najboljem mediteranskom ozračju promovirati će se blagodati prehrane, koju je UNESCO uvrstio na listu svjetske nematerijalne kulturne baštine.

Grad Hvar i TZ Hvar, baš kao i HTZ prepoznali su vrijednost manifestacije na koju dolaze brojni novinari iz inozemstva. Svečanost otvorenja uveličao je gradonačelnik grada Hvara, Rikardo Novak koji je uz Petra Razovića iz TZ grada Hvara i gospođu Ingrid Badurinu Danielssonotvorio festival.

Drago nam je da se festival razvija te da ga prepoznaju mnogobrojni kvalitetni partneri iz gastro segmenta, ali i lokalna zajednica te Ministarstvo turizma i HTZ. Festival promiče vrijednosti mediteranske kulture, a  okuplja vrhunske chefove, vinare i lokalne proizvođače hrane, te stručnjake iz područja poljoprivrede, kulturnih krajobraza, ribarstva i održivog turizma – istaknula je Ingrid Badurina Danielsson, direktorica i osnivačicafestivala Taste the Mediterranean.

hr Thu May 23 2019 11:21:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ce6504b29111c7c958b46b3/80
Foto: PIXABAY

Kako si pomoći kada počnemo osjećati posljedice dugotrajnog sjedenja?

Naime, prosječna odrasla osoba koja radi uredski posao sjedi čak 70 posto svog vremena. Tu se ubraja i vožnja do radnog mjesta i natrag, kao i slobodno vrijeme u kojem sjedimo zavaljeni u udobnost fotelje. Međutim, ljudsko tijelo stvoreno je za kretanje poput hodanja, trčanja, skakanja, plivanja, penjanja i čučanja, a ne za stalno sjedenje.

Sjedilački način života može ozbiljno utjecati na cjelokupni organizam.

Što se točno događa s našim organizmom tijekom dugotrajnog sjedenja i kako si možemo pomoći, ali i kako zapravo treba pravilno sjediti, pojasnila je fizioterapeutkinja Maja Sabolić za Zadovoljna.hr.

Kralježnica se sastoji od 33 međusobno povezanih kralježaka, 7 vratnih (cervikalnih), 12 prsnih (torakalnih), 5 slabinskih (lumbalnih), 5 sakralnih koji su srasli tako da tvore krstačnu kost te 4 trtična koji zajedno čine osnovnu potporu našeg tijela i služi kao zaštitaleđne moždine.

Kralježnica je koštani sklop koji tvore 24 slobodna gibljiva segmenta, spojena intervertebralnim kolutima (diskovima), te 9 do 10 nepomičnih sraštenih segmenata koji čine križnu i trtičnu kost.

Između slobodnih segmenata nalaze se 23 intervertebralna koluta (diska) koji zajedno sa svezma čvrsto spajaju kralješke, ali i omogućavaju gibljivost u vratnom, prsnom i slabinskom dijelu kralježnice, govori nam fizioterapeutkinja.

Dodaje kako, gledajući sa strane, kralježnica ima prirodne krivine u obliku dvostruko savijena slova S koje omogućavaju izvršavanje statičkih i dinamičkih funkcija tj. amortiziraju pritisak, balans i veliki opseg pokreta u svim smjerovima dok mišići istovremeno zadržavaju dobru posturu.

Svako odstupanje od tog prirodnog položaja najčešće dovodi do problema.

Prilikom nepravilnog sjedenja najjače opterećenje je na lumbalni (donji dio) kralježnice. Kod dugotrajnog sjedenja bez tjelesne aktivnosti dolazi do skraćivanja i istezanja muskulature (mišića) i samim time potičemo slabljenje muskulature koja ne može održavati uspravan stav tijela.

U sjedećem položaju nemamo dobar cirkulacijski protok tekućina, pa dolazi do propadanja tkiva te nam se to odražava na ubrzanom slabljenju kognitivnih funkcija i oslabljenom psihoneuroimunološkom sustavu, napominje Maja.

Tako dugotrajno sjedenje oslabljuje cijeli organizam. Javlja se mišićna slabost u području trupa i sjednih mišića, istegnutost i napetost leđnih mišića te skraćenost prsnih mišića i u području zdjelice i kukova, kronična bol u predjelu vratnog, ramenog i slabinskog područja.

Također se ubrzava se proces starenja, javlja se ubrzana degeneracija kralježaka, oštećenja diska i živaca, dolazi do pojave tzv. kompjuterske šake, mišićna napetost u donjem dijelu vrata i ramena, glavobolje, migrene, trnaca u udovima, bolovima u zdjelici i kukovima, slabe cirkulacije, kardiovaskularnih bolesti, stečene deformacije kralježnice, ali i mentalnih oboljenja.

KAKO SI POMOĆI?

Srećom, primijetite li navedene bolove i oboljenja na vrijeme, možete učiniti mnogo toga kako biste vratili zdravlje svog organizma. Ako je potrebno, svakako se preporučuje posjetiti fizioterapeuta, piše Zadovoljna.hr.

On ima ulogu edukatora koji vas uvodi u promjenu životnog stila. Prilikom uzimanja vaše anamneze, te fizioterapeutske procjene lokomotrnog sustava, postavlja se plan i program tretmana, govori nam Maja.

Neki od dijelova programa koje spominje uključuju tehnike koje će smanjiti tegobe u abnormalnom ili patološkom stanju vašeg tijela. Kroz određene manualne tehnike umanjuje se bol na napetim područjima tijela i vraća pokretljivost segmenata.

Također vas uvodi u korektivnu gimnastiku, ali i potiče na promjenu načina prehrane.

Izvode se vježbe stabilizacije, ravnoteže, balansa, snage, izdržljivosti i fleksibilnosti te relaksacijske tehnike uz tehnike disanja. Individualno prilagođenim programom uz vodstvo fizioterapeuta osvještavate svoje dijelove tijela i radite na korekciji svojeg držanja.

Također je važna ispravna prehrana te podrška u tjelesnim aktivnostima poput trčanja, plivanje, brzog hodanja i slično.

No ono što je svakoj osobi koja pati od problema uzrokovanih dugotrajnim sjedenjem najvažnije svakako je učenje toga kako pravilno sjediti jer često ne možemo odabrati drugu opciju tijekom izvršavanja svojih obaveza.

Riječ je o aktivnom sjedenju koje iziskuje dobar balans i ravnotežu te mišićnu snagu. Prije svega, treba vam podesivi stolac koji se može prilagoditi vašoj visini, a naslon mora biti čvrst. Kada sjedite, to mora biti s uspravnom kralježnicom, opuštenim i lagano otvorenim ramenima, stražnjica ide skroz duboko u stražnji dio stolice, a zdjelica mora biti lagano nagnuta prema naprijed s potporom naslona u lumbalnom području, kaže.

Težinu tijela treba jednakomjerno rasporediti na obje noge, koljena su malo niže od razine kukova a stopala podlozi, no dobro je povremeno tijekom sjedenja pomicati potkoljenice i stopala kako bi se pokrenula cirkulacija.

Također treba pripaziti i na laktove koji moraju biti pod pravim kutom, a podlaktice oslonjene na stol, pri čemu je ručni zglob opušten i u neutralnom položaju, zaslon ispred vas je udaljen za dužinu vaše ruke i u visini očiju.

Fizioterapeutkinja napominje da je vrlo važno povremeno ustati, istegnuti kralježnicu i rameni obruč, kao i razgibati stopala, a sve to treba napraviti svakih pola sata tijekom vremena sjedenja.

No ove su vježbe samo jedan dio onoga što pojedinac može učiniti. Maja dodaje da je vrlo važno cijelom ovom problemu pristupiti holistički, osvijestiti pokrete svoga tijela u svim svakodnevnim situacijama, kao i pripaziti na prehranu i kretanje i izvan radnog vremena.

Važno je i redovito se kretati, odlaziti na posao pješice ili biciklom kada je to moguće, koristiti stepenice umjesto dizala, vježbati barem tri puta tjedno.

Prakticirati tehnike opuštanja, piti mnogo vode, pravilo se hraniti, povremeno odmarati na ravnoj podlozi bez jastuka jer je taka pritisak na kralježnicu najmanji, a također treba i imati vrijeme za sebe, zaključuje Maja Sabolić.

hr Thu May 23 2019 09:48:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ce59f5d29111ca19b8b45ad/80

Kraj "Igre prijestolja" razljutio Luku Bulića: "Sve scenariste treba pred sud!"

Mnogi nisu zadovoljni raspletom koji su čekali godinama, a u tu skupinu svakako spada i Luka Bulić
Završila je "Igra prijestolja", a sam kraj je užario društvene mreže i potaknuo brojne polemike. U raspravu se uključio i Luka Bulić s Antene Zagreb. 
 
Cijeli svijet priča o posljednjoj epizodi jedne od najgledanijih serija u povijesti. Mnogi nisu zadovoljni raspletom koji su čekali godinama. U tu skupinu svakako spada i Luka Bulić, a svoje nezadovoljstvo je izrazio u ovotjednom "Bullhitu".
 
"Kad počelo je, još bio sam mlad, ček'o osam sezona tko će do trona, i na kraju: „Whaaaat?! Kak' je to svršil GOT?! I svi su sretni... NOT!", poručio je Luka.
 
[SPOILER ALERT] 


 
Od vremena tog, divnog, ljetnog
za godina deset došla je zima...
Jedva doček'o tog noćnoga kralja...
Prelako ga smakli, tu nešto ne valja...

Jon gleda Khaleesi ravno u oči...
Nožićem pikne i krv se istoči...
Zmaj se pojavi i prijestolje skuri...
Ja razmišljam...
 
Jesam li ja jedini lud...
Tu nema tri čiste, sve scenariste treba pred sud!
 
Ja razmišljam sad...
Kad počelo je, još bio sam mlad,
ček'o osam sezona tko će do trona, i na kraju: „Whaaaat?!”
Kak' je to svršil GOT?!
I svi su sretni... NOT!
hr Wed May 22 2019 21:13:52 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .