Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5cb492e429111c744b8b457a/80
Foto: PIXABAY

Alarmantni podaci: Na svijetu po prvi put u povijesti ima više djedova i baka nego unuka

Po prvi put u povijesti na svijetu je više starih ljudi nego male djece, otkrili su podaci Ujedinjenih naroda (UN). Kako prenosi BBC, statistika UN-a pokazala je da je broj starijih od 65 godina dosegao 705 milijuna i time premašio broj djece mlađe od pet godina kojih je krajem prošle godine na svijetu bilo oko 680 milijuna.

Trendovi tako pokazuju da nesrazmjer između najmlađih i najstarijih raste, a do 2050. godine na svijetu bi moglo biti više od dvoje 65+-godišnjaka na jednog mališana. Taj jaz zapravo odražava ono na što demografi već godinama upozoravaju: u većini zemalja ljudi žive duže, a žene rađaju sve manje djece.

- Bit će jako malo djece i jako puno ljudi starijih od 65 godina i to će za održavanje globalnog društva biti vrlo teška situacija - istaknuo je Christopher Murray, direktor Instituta za zdravstvena istraživanja i analize na Sveučilištu u Washingtonu. On također upozorava da se u gotovo polovici svih država na svijetu ne rađa dovoljno djece da bi se održao broj stanovništva.

Tijekom 1960-ih jedna je žena u prosjeku rađala gotovo petero djece, prema podacima Svjetske banke, dok je danas ta brojka pala na svega 2,4. Istovremeno, životni se vijek znatno produžio pa je s očekivanih 52 godine 1960-ih, preklani dosegao čak 72. To, u prijevodu, znači da ljudi žive dulje i trebaju sve više resursa, što povećava pritisak na mirovinski i zdravstveni sustav, piše novac.hr

Starenje stanovništva najizraženije je u ekonomski razvijenim zemljama u kojima žene često prvo dijete rađaju kasnije, te ukupno imaju mali broj potomaka. Dodatno, u Japanu je, na primjer, očekivani životni vijek 84 godine, a stariji od 65 godina lani su činili čak 27 posto ukupne populacije. Japanska je vlada stoga 2018.  podigla zakonsku dob za umirovljenje sa 65 na 70 godina.

S druge strane Kina, koja ima znatno manji udio starijeg stanovništva, također se suočava s niskom stopom nataliteta koja je posljedica njihove striktne politike jednog djeteta. Kineske su vlasti stoga najavile da će do iduće godine u potpunosti ukinuti ograničenja demografske politike.

Starenje stanovništva i sve manje novorođene djece posljedično znače i manji broj ljudi na tržištu rada, što može dovesti do pada ekonomske produktivnosti i gospodarskog rasta. Lani je Međunarodni monetarni fond (MMF) upozorio kako bi japanska ekonomija mogla pasti za čak 25 posto u idućih 40 godina i to upravo zbog starenja stanovništva.

Države se, međutim, slažu da tempirana bomba zvana "starenje stanovništva" neće nestati sama od sebe. Demografski stručnjaci apeliraju da se politike zdravstvenog sustava trebaju fokusirati upravo na smanjivanje, po ekonomiju, negativnih utjecaja starenja populacije. Njihov je argument da zdravi pojedinci mogu dulje raditi i imati više energije, što može pomoći u smanjivanju troškova zdravstvenog sustava. Također, rješenje bi se moglo kriti u rodno ujednačenom sudjelovanju na tržištu rada. Naime, prema podacima Međunarodne radničke organizacije (ILO), lani je stopa uključenosti žena na tržištu rada iznosila 48,5 posto što je više od 25 posto manje od uključenosti muškaraca.

- Ekonomije s višom uključenosti žena na tržištu rada suočavaju se s manjim gospodarskim padovima. Ne samo da više žena u radnoj snazi ekonomije čini otpornijima, već i radna snaga s više žena predstavlja  snažni instrument u borbi protiv siromaštva - zaključio je Ekkehard Ernst, ekonomist u ILO-u.

hr Mon Apr 15 2019 16:19:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d064b7129111ca8d08b45ba/80
Foto: PIXABAY

Kolaps mreže: milijuni ljudi u Južnoj Americi bez struje

Argentina, Urugvaj, dijelovi Brazila i Paragvaja, gdje žive deseci milijuna ljudi, ostali su bez struje, javlja BBC
Rano jutros prema lokalnom vremenu opskrba električnom energijom prekinuta je zbog kvara na sustavu.

Argentinski mediji objavili su da vlakovi stoje, a prometna signalizacija ne radi. Službe nastoje otkloniti kvar, što bi, kažu, moglo potrajati satima.

Procjenjuje se da je bez struje oko 48 milijuna ljudi, piše HRT.
hr Sun Jun 16 2019 16:00:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d02686129111c17ca8b4608/80
Foto: UNICEF

Jemen trese najveća humanitarna kriza na svijetu - 1,8 milijuna djece akutno pothranjeno!

Djeca su najviše pogođena
Zbog razornih sukoba koji traju već 4 godine Jemen je suočen s trenutno najvećom humanitarnom krizom u svijetu. Gotovo cijela zemlja treba humanitarnu pomoć jer je ugroženo 80 posto  stanovništva.

Najgore i najviše su pogođena djeca. 1,8 milijuna djece je akutno pothranjeno, a 360 tisuća djece u dobi do 5 godina je u izravnoj životnoj opasnosti zbog teške akutne pothranjenosti.

Na rubu gladi su i trudnice te  majke dojilje, njih čak 1,1 milijun je akutno pothranjeno. Kako bi odgovorio na potrebe pothranjene djece i majki u Jemenu, 
UNICEF je pokrenuo jedan od najvećih programa humanitarne pomoći i podrške u svijetu.

Ova kriza ima razarajući učinak na živote djece u Jemenu, a rizik od njihove smrti svakoga se dana povećava. Njihovo preživljavanje ovisi o dostavi hitne međunarodne pomoći. UNICEF je na terenu i uspijeva doprijeti do djece te im osigurati  neophodnu pomoć. 

Od izbijanja sukoba, 2015. godine, do danas UNICEF je dostavio više od3.000 tona prehrambenih i medicinskih proizvoda. Regina Castillo, predstojnica Ureda UNICEF-a za Hrvatsku poziva sve hrvatske građane, tvrtke i medije da se uključe u apel i svojim donacijama pomognu djeci Jemena da prežive. 
Sve o UNICEF-ovom programu možete saznati OVDJE


hr Thu Jun 13 2019 17:14:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5af968e02af47f6bc78b45b9/80
Foto: Screenshot / YouTube

Sud BiH odbio pritvoriti Mamića, oduzeli mu dokumente

Sud Bosne i Hercegovine odbio je zahtjev hrvatskih vlasti za određivanje pritvora nekadašnjem Dinamovu čelniku Zdravku Mamiću, koji su dostavljeni nakon što je raspisana međunarodna tjeralica, te naložio oduzimanje putnih isprava i zabranu izlaska iz zemlje, dok je Mamić novinarima rekao kako se radi o politički motiviranom procesu protiv njega.
Izašavši iz suda BiH u kojemu se zadržao manje od sat vremena, Mamićev bosanskohercegovački branitelj Zdravko Rajić kazao je da je njegov klijent rekao kako posjeduje bosanskohercegovačko državljanstvo te se protivi izručenju Hrvatskoj. Nakon toga Sud BiH odbio je zahtjev za Mamićevo izručenje, kao i određivanje pritvora, što se automatski traži pri raspisivanju međunarodne tjeralice.  

Ne bih prognozirao što će biti. Nije automatizam po izručenju. Treba utvrditi je li se radilo o pravičnom suđenju u Hrvatskoj. Mamić nije uzeo ni lipe, ni kune od Hrvatske. Nema utaje poreza, nema ništa - rekao je odvjetnik Rajić.

Ponovio da nije oštetio proračun ni Dinamo, osječki sud nazvao zločinačkim

Sam Mamić je izlazeći iz Suda BiH bio vidno raspoloženiji od trenutka kada je stigao pred tu pravosudnu instituciju. Ponovio je tvrdnje da nije oštetio ni državni proračun ni Dinamo.  

Upitan o tome kakav će biti sudbina zahtjeva o izručenju, Mamić je dodao kako vjeruje pravosuđu BiH te da ostaje u ovoj zemlji. Pri tome je naveo kako su ga u Hrvatskoj pravni autoriteti poput profesora Davora Derenčinovića i Jasne Omejec uvjeravali kako druga optužnica protiv njega pred Županijskim sudom u Osijeku neće biti potvrđena, no na kraju se to ipak dogodilo., piše HRT
hr Tue Jun 11 2019 19:33:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cffc2b729111c87c78b45e5/80
Foto: Manfred Helmer

Bečom prometuju prvi autobusi bez vozača

Nakon dvije godine testne faze bečki autonomni autobusi prevezli prve putnike

Prije nekoliko dana u promet su pušteni prvi autonomni autobusi bečkog poduzeća za javni prijevoz „Wiener Linien“. Dva nova autonomna autobusa na električni pogon dio su projekta u koji su bili uključeni Austrijsko ministarstvo prometa, Wiener Linien, Austrijski tehnološki institut „AIT“ (Austrian Institute of Technologie), Kuratorij za sigurnost u prometu „KFV“ („Kuratorium für Verkehrssicherheit“), Organizacija za kontrolu kvalitete „TÜV Austria“, Siemens AG Österreich te francuski proizvođač autobusa „Navya“.

Cilj projekta bio je u novoizgrađenoj bečkoj gradskoj četvrti Seestadt Aspern uvesti autobusnu linija s autobusima bez vozača koja može funkcionirati u realnim uvjetima.

Novi su autobusi najprije dvije godine testirani bez putnika, a početkom lipnja 2019. i prvi su se putnici napokon imali prilike provozati se novim autobusima. Dionica nove autobusne linije obuhvaća 10 stanica, a završava kod postaje podzemne željeznice U2, tako da građani iz udaljenijih zgrada vrlo udobno i brzo mogu stići do centra grada. Vožnja novouvedenom autobusnom linijom pri tom je potpuno besplatna za sve.

Zbog sigurnosnih se razloga putnici u novim autobusima smiju voziti samo u sjedećem položaju. 

Svaki autobus ima 11 sjedećih mjesta, pri čemu je 10 rezervirano za putnike, a jedan za specijalno obučenog operatera koji po zakonu mora biti prisutan tijekom vožnje. Operater se u vožnju uključuje u slučaju nenadanih smetnji ili barijera na prometnici te vozilo usmjerava alternativnim pravcem. 

Klasični red vožnje nije zadan, ali putnici se putem QR koda ili internetske stranice bečkog poduzeća za javnim prijevoz u svakom trenutku mogu informirati o aktualnom kretanju autobusa. 

U proizvodnju dvaju autonomnih autobusa uloženo je 1,5 milijuna eura. 

Autobus se u automatskom modu može kretati brzinom od 20 km/h, a njegovo maksimalno vrijeme rada iznosi 9 sati.


hr Tue Jun 11 2019 17:03:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet

Pročitajte još . . .