Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58ef7f30b473984d1f8b45c5/80

Bole vas leđa? Najbolja terapija je- jahanje!

Bol u leđima koju osjećamo nakon ustajanja iz kreveta ili bol koju osjećamo dok sjedimo na uredskom stolcu mogu se jednostavno spriječiti, čak i izliječiti uz pomoć hobija - jahanja, tvrde članovi Njemačke konjičke udruge, a potvrđuju fizijatri i ortopedi.

Pri jahanju se aktiviraju brojni mišići, a jahačevo tijelo nesvjesno se prilagođava kretanju konja kako bi ostalo u balansu. Pri jahanju se jačaju mišići najtvrdokornijih zona, odnosno dijelovi tijela koji se kod žena tvrdoglavo odupiru gubljenju kilograma, kao što su struk, trbuh i bedra.

Galop, hod, kas... načini su gibanja u jahanju koji pospješuju rad mišića koji nisu često u upotrebi. Stalni pokret sagibanja zdjelice unazad, neophodan da bi se čvrsto ostalo u sedlu usprkos gibanjima, zahtijeva podizanje leđa i uzdizanje glave.

"Tijekom jahanja angažirani su i najmanji mišići koje obično zapostavljamo", objasnio je predsjednik Njemačke konjičke udruge, Thomas Ungruhe

Objašnjenje je u trodimenzionalnom gibanju zdjelice konja lijevo-desno, naprijed-nazad i gore-dolje, što je istovjetno ljudskom hodu. Frekvencija koraka konja gotovo je ista kao i kod čovjeka. Jahanje je slično skijanju i plivanju. Naime, dok jašemo zauzimamo isti položaj tijela kao u skijanju, a rade i svi mišići bez velikog opterećenja kao u plivanju.

"A najbolji dio je to što jahač ni na koji način ne može izbjeći pokrete konja kojeg jaše", kaže Ungruhe. "Time se objašnjava činjenica da jahači početnici često ostanu bez daha nakon samo dvadesetak minuta normalnoga kasa."

 Zahtjevnost jahanja može se pojačati duljinom jahanja i vrstom kasa. 

Ovaj sport osobito koriti svima koji dugo sjede za radnim stolom. Osim što su na svježem zraku i suncu, pri jahanju je najzaposleniji najopterećeniji dio kralježnice - donji dio leđa koji je zbog kretanja dobro pozicioniran.

Bez obzira na sve dobrobiti jahanja, osobe koje imaju probleme s kralježnicom prije te aktivnosti moraju se konzultirati s liječnikom da bi se ustanovilo je li taj sport za njih siguran. 

Početnici ne trebaju strahovati da će ih konj zbaciti s leđa jer ga većinu vremena vodi trener. 

Facebook komentari

hr Thu Apr 13 2017 15:38:52 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5926ce0bb9e03e72198b45c8/80
Foto: Auto Portal

Sustav Start-Stop smanjuje potrošnju goriva, ali bolje ga je isključiti - zbog ovog razloga!

Automatsko gašenje motora pri kraćim zaustavljanjima prekida hlađenje i podmazivanje te izaziva lokalna pregrijavanja i toplinski šok, a najviše šteti turbopunjaču

Sve više novih automobila opremljeno je sustavom Start-Stop, za automatsko gašenje motora pri kraćem stajanju (na semaforu, u koloni...) i ponovno paljenje. Kod auta s klasičnim mjenjačem motor se automatski gasi u praznom hodu, otpuštanjem papučice spojke, a pali ponovnim pritiskanjem. S automatskim mjenjačem auto, uz otpuštenu papučicu gasa, ide lagano naprijed, pa za zaustavljanje treba pritisnuti kočnicu. To je i signal za gašenje motora, a otpuštanjem papučice motor se automatski pali. - piše autoportal.hr

Logika je jasna: gašenjem motora prestaje potrošnja goriva i emisija štetnih plinova. Sustav Start-stop posebice koristi u velikim gužvama te doprinosi štednji goriva i smanjenju zagađenja. Ali, postoji i druga strana medalje, zbog koje svakom vozaču savjetujemo isključivanje tog sustava u normalnoj vožnji. Problem je u motoru, kojemu naprosto 'nije zdravo' učestalo gašenje i paljenje. Usto se svakim paljenjem ubrizgava dodatna količina goriva, čime se uvelike poništavaju efekti štednje.

U motoru se visoke temperature razvijaju lokalno, a vršne vrijednosti umanjuje i prigušuje hlađenje i podmazivanje. Gašenjem motora zaustavlja se pogon crpki, prestaje podmazivanje i hlađenje, pa 'zarobljena' toplina oslobođena izgaranjem izaziva nekontrolirana lokalna pregrijavanja. To je posebice štetno za turbopunjač, kojim su u pravilu opremljeni suvremeni motori, dizelski i benzinski, sa sustavom Start-Stop. 

Turbinska strana turbopunjača kod dizelskih motora zagrijava se do 950, a kod benzinaca i više od 1000 Celzijevih stupnjeva.  Gašenjem motora trenutačno se zaustavlja protok ulja, koje služi za podmazivanje i hlađenje. Ulje koje ostaje zarobljeno u uljnim kanalima u turbopunjaču trenutačno izgori (karbonizira). Nakon toga se protok ulja otežava, u težem slučaju i blokira, a toplinski šokovi mogu izazvati krivljenje vratila. Na forumima sve se češće piše o problema s turbopunjačima izazvanih sustavom Start-Stop, a na globalnoj se razini, zasad, problem 'stavlja pod tepih'. Preveliki su interesi u pitanju, jer je ekologija u funkciji krupnog kapitala i politike.

Premda će sljedećom generacijom motora to biti (uglavnom) riješeno, jer će sustav Start-Stop biti povezan s programiranim elektromotornim pogonom pumpi za rashladnu tekućinu i ulje za podmazivanje (uz bitno povećanje cijene), zasad to nije slučaj. A i stalno gašenje-paljenje maltretira elektropokretač, akumulator i cijeli motor (svako je gašenje-paljenje svojevrstan toplinski i mehanički šok), premda su bitni sklopovi zbog toga ojačani.

Dakle, sve što 'uštedite' na potrošnji goriva, a radi se zbilja o kapima, zasjenjuje se slojevitom štetom. Utjecaj na ekologiju, u normalnim uvjetima je zanemariv, pa dok je god to zakonski dopušteno, savjetujemo vam isključiti sustav Start-Stop. Višestruko je isplativo, jer se time povećava pouzdanost i trajnost motora. Motor daleko više 'voli' rad u leru, nego uzastopno gašenje i paljenje.

Prvi poluautomatski sustavi Start-Stop ugrađivali su se 1980-ih u Volkswagen Santanu, Audi 100 i Fiat Regatu. Vozač je gasio motor u praznom hodu pritiskom na gumb, a motor bi se sam palio, pritiskanjem gasa. Prvi automatski sustav, kakvi se danas koriste, kao predstavio je 1994. konceptni Volkswagen Golf Ecomatic. Serijska je ugradnja počela 2000-ih, pod nazivima: Blue EFFICIENCY (Mercedes-Benz), BlueMotion (Volkswagen), EfficientDynamics (BMW), Ultra (Audi) GreenLine (Škodi), Ecomotive (Seat), ECOnetic (Ford), ecoFLEX (Opel), e-HDi (PSA), DRIVe (Volvo), i-stop (Mazda)...

Facebook komentari

hr Thu May 25 2017 14:29:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5926cc8eb9e03e73188b4624/80
Foto: D.N.

Mali Primoštenci učili programiranju britanskog veleposlanika u Zagrebu

Code clubove pokreću volonteri širom svijeta radi organiziranja besplatnih tečajeva programiranja za djecu od 8 do 11 godina. Osnovni cilj je približiti osnove programiranja već djeci u ranoj dobi, te razvijati logičko i kreativno razmišljanje, bez obzira na sredinu u kojoj žive i dostupna financijska sredstva

Code club koji djeluje pri Osnovnoj školi Primošten prvi je koji je zaživio u Dalmaciji, a učenici koji u njemu sudjeluju su pokazali da su već sposobni odrasle podučavati osnovama programiranju. Troje učenika iz Code cluba Primošten je skupa sa svojim voditeljem, volonterom-edukatorom Kristijanom Perkovićem, prošlog četvrtka u Zagrebu sudjelovalo na predstavljanju Code cluba Hrvatska koje je organizirala udruga Programerko u suradnji s Britanskim veleposlanstvom.

Code clubove pokreću volonteri širom svijeta radi organiziranja besplatnih tečajeva programiranja za djecu od 8 do 11 godina. Osnovni cilj je približiti osnove programiranja već djeci u ranoj dobi, te razvijati logičko i kreativno razmišljanje, bez obzira na sredinu u kojoj žive i dostupna financijska sredstva.

Misija Udruge Programerko je promoviranje i potpora osnivanju klubova programiranja prema Code Club programu u cijeloj Hrvatskoj, uspostavljanje volonterske mreže i educiranje volontera.

Na predstavljanju Code cluba Hrvatska okupili su se brojni predstavnici IT industrije. Izrazili su problem nedostatka IT kadra koji je već sada prisutan u Hrvatskoj, te već dobro poznate nedostatnosti nastave iz informatike u redovnom obrazovnom sustavu.

U Code Clubu Primošten tijekom ovog polugodišta 20-ak učenika besplatno pohađa tečaj programskog jezika Scratch. Vrlo su aktivni i izuzetno zadovoljni, reakcije roditelja su izvrsne, te već sada stižu upiti za iduću školsku godinu.

Kao edukatori u Code clubovima se ne uključuju samo nastavnici informatike i IT profesionalci, već i roditelji, studenti pa čak i srednjoškolci koji žele pomoći i volonterski se uključiti u poučavanje djece programiranju. Svoja iskustva su predstavila tri voditelja Code clubova - Fran Zekan iz Zagreba, Mladen Sudar iz iz Slavonskog broda, te Kristijan Perković, roditelj iz Primoštena koji se u volontiranje uključio jer je shvatio kako su takve vještine i znanja itekako potrebne za djecu, a čak se trećina osnovnoškolaca odazvala na njegov poziv da se uključe.

- Bilo je izvrsno vidjeti naše male programere Marka, Marisu i Bartola kako skupa s djecom iz Code cluba Samobor podučavaju programiranju u Scratchu britanskog veleposlanika Andrewa Dalgleisha, hokejaše Bornu Šilovića i Marka Šakića, te vaterpolista Luku Burića, na zabavan i opušten način, upravo onako kako se to radi i u Code clubu u Primoštenu.

Nakon toga su naše učenike tvorci prvog hrvatskog robota-pauka za obrazovanje STEMI upoznali s tehnologijom 3D printanja i svojim drugim vještinama iz područja tehnologije, inženjerstva i inovativnosti, koje mladi mogu steći na jednostavan i zabavan način baveći se robotikom. Osnova za sve to je znanje programiranja.

Na predstavljanju Code cluba Hrvatska sudjelovala je i direktorica organizacije Code Club International Indra Kubicek, koja je za tu prigodu stigla iz Londona. Prije dolaska u Zagreb posjetila je Primošten gdje je sudjelovala na tjednoj Code Club radionici i učenicima poklonila majice kao poticaj za nastavak redovitog pohađanja tečaja programiranja. To što je direktorica između 10.000 klubova širom svijeta odlučila posjetiti upravo naš u Primoštenu doživjeli smo kao priznanje za naš rad. 

- Imala sam priliku vidjeti Code club u Primoštenu na djelu i to smatram jednim od vrhunaca mog rada u Code Club Internationalu. Naš fokus je na mlađoj djeci kako bi naučeno mogli primijeniti tijekom odrastanja. Ono što ih pokušavamo naučiti puno je šire od samog programiranja: djeca se uče rješavanju problema, zajedničkom radu, suradnji i logičkom razmišljanju, a da sami toga nisu ni svjesni. Ne postoji jedan određeni set vještina koje nam trebaju za budućnost, te vjerujemo da je upravo ovo dobar način da ih na to pripremimo. Naš je cilj da Code Club uvedemo u svaku sredinu. - izjavila je Indra Kubicek novinarima u Zagrebu.

Facebook komentari

hr Thu May 25 2017 14:22:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/53df6285179942b256c364f0/80

Oliver Dragojević za srpski medij: "U politiku bi ušao samo zbog jedne stvari"

Uredniku Nedeljnika, Branku Rosiću dao je intervju koji je ujedno prvi za srpske medije od raspada velike Jugoslavije. Govorio je o politici, životu, a i otkrio je jednu zanimljivu anegdotu

Oliver Dragojević ne samo što 30 godina nije dolazio u Srbiju, već je i rijetko davao izjave za srpske medije.

Uredniku Nedeljnika, Branku Rosiću dao je intervju koji je ujedno prvi za srpske medije od raspada velike Jugoslavije. Govorio je o politici, životu, a i otkrio je jednu zanimljivu anegdotu.

Dragojevića ne zanima politika. Smatra da je politika prljav posao i jedno bi se angažirao ako bi prijetila ekološka katatstrofa njegovom moru.

- Nikada me nije interesirala politika jer to je pokvaren posao i moraš biti tamo ili ovamo. Mene su svake godine zvali kad su birali vladu - zovu me zbog politike iako dobro znaju da me ne treba zvati jer to ne volim. 

Po jednom mitu Dragojević je dobio ime zbog Olivera Tvista. On o tome kaže:

- Moja mama je poznavala ljude koji su se bavili čitanjem i pisanjem, pa ih je pitala za savet. Za pokojnog brata su rekli da se nazove Aljoša. Rekli su - neka se zove Aljoša i to je za Istok i ako ostanu Rusi, a u slučaju da dođe do sr..., daj drugome sinu zapadno ime, pa sam ja dobio - Oliver. Tako smo imenovani u doba Hladnog rata. - ispričao je za Nedeljnik

Facebook komentari

hr Thu May 25 2017 14:15:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5925e94cb9e03e97178b469b/80
Foto: D.N.

0. MaFest: Izložba Andrije Maurovica - ”Stari Mačak pod Biokovom”

Otvorenje izložbe “Stari Mačak pod Biokovom” održat će se 25.5.2017. (četvrtak) u Gradskoj galeriji Antun Gojak u Makarskoj s početkom u 20 sati
Jubilarni deseti međunarodni festival stripa u Makarskoj - MaFest - otvara se izložbom originalnih crteža velikog Andrije Maurovića iz 1937. godine za koje su mnogi bili uvjereni da su trajno izgubljeni jer se već desetljećima nije čulo za njih, a riječ je o pasicama iz stripova “Gospodar Zlatnih bregova” i “Sablast Zelenih močvara”, tj. samom početku serijala o Starom Mačku (format pasica je 46 cm (širina) x 12.5 cm (visina)). Scenarije za njih napisao je neponovljivi Franjo Martin Fuis, nadaleko poznat kao Fra Ma Fu, a najeminentniji povjesničari umjetnosti i strip-kritičari smatraju ih neupitnim remek-djelima svjetskog značaja (inače, izvorno su bili objavljeni u zagrebačkim “Novostima” 1937. godine) te uz “Trojicu u mraku” predstavljaju vrhunac stvaralaštva Andrije Maurovića.

Otvorenje izložbe “Stari Mačak pod Biokovom” održat će se 25.5.2017. (četvrtak) u Gradskoj galeriji Antun Gojak u Makarskoj s početkom u 20 sati, a dotad treba još samo istaknuti kako je riječ o istinskoj nacionalnoj kulturnoj baštini te da originale koji će biti izloženi u Makarskoj hrvatska javnost dosad nikad nije imala prilike vidjeti, no sad će se - točno na 80. obljetnicu njihova nastanka - i to ispraviti.

Ulaz na ovu izložbu Andrije Maurovića - čudesnog velikana svjetskih razmjera te oca domaćeg stripa - kao uostalom i na sve ostale događaje na MaFestu, bit će besplatan, a svoj dolazak na otvorenje izložbe potvrdili su i ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek te državni tajnik Krešimir Partl.

Facebook komentari

hr Wed May 24 2017 22:13:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .