Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5835e8e61eea8fc0e48b456a/80
Foto: Boris Kačan

Besmisleno trošenje resursa: Kanadere slali i na Božić na požarišta kojima nije potrebna ta vrsta intervencije

I upravo to frustrira i same pilote jer su svjesni da se rasipaju dragocjena sredstva i time umanjuje mogućnost njihova opremanja, modernizacije flote...

Ministarstvo obrane moglo bi se s prvim danima nove godine suočiti sa situacijom koja bi mogla ozbiljno uzdrmati Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i protuzračnu obranu. Naime, prema informacijama kojima raspolaže Index, a koje su potvrdili i izvori iz MORH-a i sustava vatrogastva, ekipe kanadera prilično su revoltirane sistemom rada kakav se prakticira posljednjih godina, i to do te mjere da su neki od njih spremni na odlazak iz Hrvatske. Konkretno, piloti iz Zemunika već neko vrijeme ukazuju na to da ih se besmisleno angažira na požarištima na kojima nema potrebe za njihovom intervencijom, čime se stvara enormni financijski trošak. Ogorčenje je kulminiralo u proteklih mjesec dana, što nimalo ne čudi ako se zna na koja su ih sve požarišta slali županijski vatrogasni zapovjednici.

Konkretno, kanadere se dizalo i na sam Božić, što je bila četvrta upitno smislena intervencija u tom tjednu. Dan ranije, na Badnjak, gasili su lokaciju na kojoj osim trave i niskog raslinja nema ničega, a najbliža naselja udaljena su više kilometara. Angažman zračnih snaga za takve potrebe, upozoravaju i naši sugovornici iz sustava vatrogastva, besmisleno je trošenje resursa, bez ikakve stvarne potrebe i opravdanja. No, naši sugovornici tvrde da takav odnos prema trošenju zračnih snaga traje godinama te da se forsiranjem angažiranjem kanadera na gašenjima pustopoljina, bez ikakvih kriterija i stručne procjene kako to izvesti, proračun osiromašuje i u desecima milijuna kuna. U konačnici, time se i ljudstvo izlaže bespotrebnim rizicima, što je odnos koji je dijelom i doveo do tragedije na Kornatima, kao najveće ikad zabilježene u povijesti hrvatskog vatrogastva.

Neodrživa situacija

Protupožarni piloti su u više navrata upozoravali kako ovakva situacija nije dugoročno održiva, pogotovo zato što se u najvećem broju slučajeva radi o nepotrebnom angažiranju aviona tipa Bombardier CL 415, odnosno famoznih kanadera. Pored šest takvih aviona, Hrvatska ima i šest airtractora, no njih vatrogasci očito ne doživljavaju kao alat za gašenje požara, već je gotovo u pravilu prvi izbor, bez obzira na lokaciju i karakteristike požara, uvijek kanader. Pa onda ispada da kanaderi, po cijeni leta od 10 000 eura po satu, satima gase vrhovi planina na granici sa BiH, kao što je to bio slučaj u prosincu. S druge strane, cijena sata leta airtractora višestruko je manja, za upravljanje je dovoljan jedan pilot, a učinak im je takav da su bez ikakvih problema, tumače nam, mogli pogasiti barem pola od požara u ovoj godini za koje su se dizali dvostruko skuplji kanaderi. Airtractori se na požar – iz nekih nejasnih razloga – šalju samo u malobrojnim situacijama.

I upravo to frustrira i same pilote jer su svjesni da se rasipaju dragocjena sredstva i time umanjuje mogućnost njihova opremanja, modernizacije flote, itd. 

U naoko zamršenoj organizaciji protupožarnog sustava osim MORH-a, značajnu ulogu imaju vatrogasne strukture, Državna uprava za zaštitu i spašavanje, kao koordinator, te indirektno i jedinice lokalnih samouprava. Najjednostavnije moguće rečeno, iako su sami po sebi djelatnici MORH-a, angažman ekipa kanadera ovisi o procjenama županijskih vatrogasnih zapovjednika, i upravo je to karika na kojoj puca ljubav u cijelom tom sustavu, ma koliko god se svi akteri trudili prikazati situaciju drugačijom. Većina vatrogasnih zapovjednika, uvjeravaju nas naši sugovornici, svoj posao radi profesionalno i stručno, no svejedno nisu nikakva rijetkost slučajevi nemara koji graniče sa zloupotrebama.

Bezobzirno trošenje resursa MORH-a

- Evo, recimo, takvo nekontrolirano i bezobzirno trošenje resursa MORH-a u ljeto prošle godine dovelo je cijeli taj sustav gašenja požara iz zraka u vrlo nezgodnu situaciju. Kako? Ishitrene i olako donesene zapovijedi vatrogasnih struktura uspjele su srušiti ispravnost flote u kritičnom dijelu sezone pa nam je zamalo trebala potrebna inozemna pomoć u gašenju požara na Pelješcu. I to u državi koja na popisu ima 12 protupožarnih aviona - čudi se sugovornik iz MORH-a.

- Vatrogasnim zapovjednicima je najlakše dići kanader, poslati ga na požar, bez suvislog obrazloženja je li to zaista bilo nužno ili nije. Dečki sjednu u avion, ugase i vrate se u bazu, odnosno, jure na drugo požarište. Vatrogasnim zapovjednicima to je najkomotnije, ne moraju trošiti zemaljske snage, sigurni su da će stvar biti riješena, no stvarno se ne pitaju je li, u krajnjoj liniji, taj trošak opravdan“, tumači nam i jedan od dobro informiranih sugovornika blizak vatrogasnim strukturama. „Kanaderi gase i što bi trebali i što ne bi. Normalno je da su dečki revoltirani. Da i ne spominjemo da svaki kapetan kanadera po pitanju stručnosti, stupnju obrazovanja i iskustva daleko premašuje bilo kojeg vatrogasnog zapovjednika. I da bez obzira na to, oni šute i odrade što im se kaže. U redu, jesu dio vojnog sustava i poštuju hijerarhiju i zapovijed, ali svejedno, i oni su ljudi“, kaže naš sugovornik. „I ne. Ne trebamo mi sustav poboljšavati kupnjom novih aviona, to je besmislica, i mislim da i oni sami (PP eskadrila, op. a) to i ne traže. Oni traže izmjene u protokolu, stručniji zapovjedni sustav, a što bi onda trebalo rezultirati pravilnijim određivanjem prioriteta osebice u situacijama kad istovremeno imaju više požara - zaključuje sugovornik koji, usput rečeno, ugrubo procjenjuje da se besmislenim zapovijedima svake sezone stvori bespotrebni trošak od više desetaka (kaže 50) milijuna kuna.

Veliki problem je, kaže, to što se nekoliko godina oteže s donošenjem novog Zakona o vatrogastvu, a koji bi trebao regulirati upravo tu problematiku. Iako je trebao biti donesen još na početku mandata Vlade Zorana Milanovića, nije do dana današnjeg, a pitanje je i kada će.

Nezadovoljstvo sve veće

Još tada je, navodno, nezadovoljstvo ekipe iz Zemunika prijetilo eskalacijom, no naš nam izvor tumači da su ih tada umirila obećanja iz vrha ministarstva i Vlade da će se stvari dovesti u red. A kako nisu - a pitanje je i hoće li i kada - frustracije pilota dosegle su vrhunac te bi se mogle rasplesti najmanje sretnim scenarijem. Također, podsjeća nas naš sugovornik, o svemu postoje i pisani tragovi, odnosno, o razlozima nezadovoljstva koje vlada u Zemuniku jako su dobro i pismenim putem informirani i u MORH-u i ostalim strukturama koje utječu na njihov angažman.

Do zaključenja ovog teksta na pozive Indexa (doduše, na Badnjak), nije se javljao ondašnji ministar obrane Ante Kotromanović koji – po svemu sudeći – prilično jasno zna o čemu je riječ, a kako u Zemuniku na tu temu vlada zavjet šutnje, nemoguće je bilo dobiti ikakav, službeni ili neslužbeni komentar. Očekivano. Riječ je o djelatnim vojnim osobama kojima je svako istupanje, bez autorizacije od strane MORH-a, najstrože zabranjeno i čega se u kontaktu s medijima godinama prilično čvrsto drže.

Inače, Hrvatska ima šest kanadera i na taj broj aviona trebali bismo imati po tri ekipe u sastavu pilot, kopilot, tehničar, a što je standard koji nikad nismo ni imali i koji možda najbolje ilustrira opseg posla koji svake godine odrađuje postojeće ljudstvo PP eskadrile. Umjesto toga, kapetana imamo točno duplo manje, odnosno devet. Upravo su oni zaduženi za "gađanje" požara vodenom bombom (kopilot uglavnom radi spuštanje na more i zahvat mora). Odlazak i jednog od njih nije zanemariv. Odlazak više njih, bez puno pretjerivanja, doveo bi u pitanje postojanje Protupožarne eskadrile. Cijeli članak pogledajte ovdje!

Facebook komentari

hr Sun Dec 25 2016 16:59:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a317b7db9e03ea0258b4572/80
Foto: Wikipedija

Vlada donijela odluku o prestanku naplaćivanja tunela sv. Ilije

Vlada Republike Hrvatske ovom Odlukom stavlja izvan snage Odluku o uvođenju naplate cestarine za uporabu tunela Sveti Ilija. Primjenom ove Odluke upravljanje i održavanje tunela Sveti Ilija preuzet će društvo Hrvatske ceste d.o.o

Na današnjoj sjednici Vlada je između ostalog, donijela Odluku o prestanku važenja stare Odluke o naplati tunelarine kroz tunel sv. Ilije na državnoj cesti DC 532, koja spaja obalu sa autocestom, Imotskom krajinom i Hercegovinom. Tunelarina se naplaćuje do zadnjeg dana ove godine, još dva tjedna, a od tada će se automobilima moći besplatno voziti ovom važnom prometnicom.

Vlada Republike Hrvatske ovom Odlukom stavlja izvan snage Odluku o uvođenju naplate cestarine za uporabu tunela Sveti Ilija. Primjenom ove Odluke upravljanje i održavanje tunela Sveti Ilija preuzet će društvo Hrvatske ceste d.o.o.

U obrazloženju donošenja ovakve Odlluke kaže se da je, sada već stara "odluka o naplati cestarine za uporabu tunela Sveti Ilija, donesena u svrhu osiguravanja financijskih sredstava održavanja samog tunela, kao i povrata troškova nastalih njegovom izgradnjom, budući da je izgradnja tunela Sveti Ilija financirana najvećim dijelom iz kredita".

Župan Blaženko Boban je u čestim razgovorima s čelnim ljudima Ministarstva prometa i Hrvatskih cesta naglašavao lošu ekonomsku sliku cijele dalmatinske Zagore, posebno obrtnika i poduzetnika sa šireg područja Imotske krajine i Vrgorca. Također je isticao kako je ovo možda jedina pristupna cesta do autoceste koja se naplaćivala.

- Ukidanje naplate korištenja tunela sv. Ilije će puno značiti građanima naše županije s obje strane tunela, potaknut će gospodarsku djelatnost i dolazak većeg broja turista u ove krajeve što če imati pozitivan kumulativni učinak i na demografsku obnovu ovih naselja, općina i gradova. - kazao je župan Boban te je zahvalio predsjedniku Vlade i ministrima na razumijevanju i donošenju ovakve odluke.

Facebook komentari

hr Wed Dec 13 2017 20:12:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a316972b9e03e7f258b4582/80
Foto: MORH/ T. Brandt

Tijelo preminulog vojnika prevezeno iz Litve u Hrvatsku

Pripadnik hrvatskih Oružanih snaga, M.P. (41), nalazio se u NATO aktivnosti ojačane prednje prisutnosti u Republici Litvi, a umro je jučer poslijepodne, navode iz MORH-a

U zagrebačkoj vojnoj bazi Pleso u srijedu je uz vojne počasti dočekano tijelo umrloga pripadnika 1. hrvatskog kontingenta Oružanih snaga Republike Hrvatske, 41-godišnjeg M.P., koje je transportnim zrakoplovom iz Litve prevezeno u Hrvatsku, priopćeno je iz Ministarstva obrane RH (MORH).

 Pripadnik hrvatskih Oružanih snaga, M.P. (41), nalazio se u NATO aktivnosti ojačane prednje prisutnosti u Republici Litvi, a umro je jučer poslijepodne, navode iz MORH-a.

 Zamolbu litavskom ministru obrane i načelniku Glavnog stožera za prijevoz posmrtnih ostataka pripadnika Oružanih snaga RH uputili su potpredsjednik Vlade RH i ministar obrane Damir Krstičević te načelnik Glavnog stožera OS RH general Mirko Šundov, na što je litavska strana pozitivno i brzo odgovorila.

 Krstičević i Šundov zato su izrazili zahvalu litavskim Oružanim snagama na pomoći transporta umrloga pripadnika OS RH iz Litve u Hrvatsku. 

 Liturgijski obred ispraćaja umrloga pripadnika OS RH održao je biskupski vikar za pastoral i vojni kapelan MORH-a i Glavnog stožera OS RH don Marko Medo, ističe se u priopćenju.

 Uz obitelj umrloga pripadnika Oružanih snaga RH M.P., koji se nalazio u NATO aktivnosti ojačane prednje prisutnosti u Republici Litvi, dočeku su nazočili i potpredsjednik Vlade i ministar obrane Krstičević, načelnik Glavnog stožera OS RH general zbora Šundov sa suradnicima, zapovjednik 1. mehanizirane bojne „Tigrovi“ bojnik Mario Mlinarić, počasni vod od 40 pripadnika bojne „Tigrovi“ te pet pripadnika Oružanih snaga Republike Litve, četiri pripadnika posade litavskog zrakoplovstva i četiri pripadnika 1. hrvatskog kontingenta u NATO aktivnosti eFP u Republici Litvi, navode iz MORH-a.

 Po nalogu županijske državne odvjetnice posmrtni ostatci umrlog pripadnika OS RH bit će upućeni na obdukciju u Zavod za sudsku medicinu u Zagrebu.

 Četrdeset jednogodišnji M.P., pripadnik 1. mehanizirane bojne „Tigrovi“, na dužnosti vozača, bio je sudionik Domovinskog rata, u sastavu Oružanih snaga RH od 1996. godine, a umro je u utorak, 12. prosinca, u poslijepodnevnim satima u vojarni „Rukla“ u Litvi.

 Sućut obitelji pripadnika OS RH u Litvi uputili su i predsjednik Vlade RH Andrej Plenković, potpredsjednik Vlade ministar obrane Krstičević i načelnik GS OS RH general zbora  Šundov, kao i ministar obrane i načelnik Glavnog stožera Republike Litve.   

 Prvi hrvatski kontingent OS RH ojačane prednje prisutnosti NATO-a u Republiku Litvu upućen je u studenome ove godine, gdje sudjeluje u toj NATO aktivnosti u sklopu borbene skupine pod vodstvom Savezne Republike Njemačke (1. HRVCON-a eFPBG–DEU).

 Hrvatski kontingent u Republici Litvi smješten je na vojnom poligonu "Rukla".

Facebook komentari

hr Wed Dec 13 2017 18:56:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a315e83b9e03e10258b45b0/80
Foto: Dnevnik.hr

Zagađena jedna od najljepših hrvatskih plaža: "Ovo je ružno vidjeti, to nije lice Dubrovnika"

Jako jugo donijelo je veliku količinu otpada, uglavnom plastične ambalaže

Veliki dio smeća koje je u utorak neugodno iznenadilo Dubrovčane još uvijek je na plaži Banje i u gradskoj luci. - piše Dnevnik.hr

Jako jugo donijelo je veliku količinu otpada, uglavnom plastične ambalaže. Vjetar se ne smiruje, što otežava sanaciju.

- Ovo je ružno vidjeti, ovo nije lice Dubrovnika, ovo bi trebalo počistiti prije blagdana. - smatra Josip Žuvela iz Dubrovnika.

Dio građana kritizira što je jedna od najljepših hrvatskih plaža još uvijek zagađena, dok iz Grada Dubrovnika objašnjavaju da plaža Banje nije u njihovoj nadležnosti, već su za nju odgovorni privatni koncesionar i županijska lučka uprava.

Oni, pak, uvjeravaju da će plaža biti očišćena, čim to dozvole vremenski uvjeti. 

- Djelatnici Čistoće su unatoč iznimno lošim vremenskim uvjetima pokupili dosada čak 30 kubika otpada i dalje kontinuirano rade. - rekao je Mate Franković, gradonačelnik Dubrovnika. - piše Dnevnik.hr

Facebook komentari

hr Wed Dec 13 2017 18:52:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5921d98cb9e03e88158b45d7/80
Foto: Facebook

Andro Krstulović Opara postavio SDP-ovca u Nadzorni odbor Čistoće

Splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara formirao je novi Nadzorni odbor gradske komunalne tvrtke Čistoća

Među članovima je i SDP-ovac Veljan Radojković, dugogodišnji predstojnik Ureda državne uprave u Splitu. - piše Index

Postavljanje Radojkovića tražio je Oparin koalicijski partner Željko Kerum, i to u razgovoru sa šefom splitskog HDZ-a Petrom Škorićem, budući da Kerum i Opara ne razgovaraju. Kerum je prije mjesec dana Indexu potvrdio da će u NO-u Čistoće biti i Radojković. Što se njega tiče, on tu ne vidi nikakav problem.

Nije tajna da su Radojković i Kerum u odličnim odnosima, i to već dvadesetak godina. Suradnju su uspostavili početkom 90-ih kada se SDP nastojao nekako održati u gradu pod Marjanom pa su osnovali i tvrtku za trgovinu. Kerum je dobre odnose sa splitskim SDP-ovcima zadržao do danas.

SDP- HGS - HDZ

Osim Radojkovića, u NO Čistoće Opara šalje i Nevenku Bečić, sestru Željka Keruma i bivšu predsjednicu Gradskog vijeća. Bečić je godinama upravljala s golemim poslovnim carstvom Željka Keruma, no iz Uprave Kerum d.o.o. nestala je kada je tvrtka zapala u probleme.

Opara u Nadzorni odbor Čistoće šalje i dvojicu HDZ-ovaca. Kao i u dosadašnjim slučajevima, radi se o šefovima teritorijalnih organizacija. Nenad Periš šef je HDZ-a Bačvice, ali i voditelj Odjela za ispitivanje kvalitete zraka i tla Nastavnog zavoda za javno zdravstvo. Periš je angažiran oko sanacije Karepovca, a mnogi ga vide i kao idućeg šefa Nastavnog zavoda. 

Povjerenje je Opara ukazao i šefu HDZ-a Kman Josipu Župiću, vlasniku kafića Hazarder. - piše Index

Facebook komentari

hr Wed Dec 13 2017 17:25:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .