Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/596a085fb9e03e01388b46fd/80

Imoćanin u Indoneziji : Prambanan i Borobodur

Donosimo putopis imotskog globetrottera Ivana Lončara, koji je za naš portal iznio dojmove za svog putovanja u Indoneziju, kojeg ćemo popratiti u nekoliko nastavaka.

“Nakon ugodnog leta sa zagrebačkog novoizgrađenog aerodroma, sletjevši u Dohu ( inače, oko Dohe se prostire mnoštvo umjetno sagrađenih otoka sa raznim varijantama-bazen u obliku srca,zgrade i naselja maštovitih vrsta i oblika. Svakako su zanimljiv prizor, naročito iz aviona); dogodio se zanimljiv susret i upoznavanje mene i šeika iz Saudijske Arabije. Šeik je upravo gledao izložak najnovijeg automobila -mercedes Mclaren limited edition. Spontani susret,ugodan razgovor pun međusobnog uvažavanja i nespretni poljubac sa šeikom na kraju druženja, jer tako nalaže njihova kultura, bili su sjajna uvertira u ono što nas tek čeka. A čeka nas  Indonezija, mnogoljudna zemlja sa više od 17 000 otoka, više od 260 milijuna ljudi i nebrojeno mnogo skrivenih priča i ljudskih sudbina koje smo jedva čekali otkriti.

 

Stigli smo u Jakartu, ili  bolje reći u urbani mravinjak. Grad od nekih 10- tak milijuna ljudi, bez nekog organiziranog javnog prijevoza izgleda ni više ni manje nego kao jedan veliki mravinjak. Sve izgleda tako kaotično ali opet funkcionira, bez obzira na gužve,velike prometne čepove i probleme.  Osmijeh ne silazi na  licima ljudi koji se izmjenjuju i kolaju intenzitetom kakvog se ne bi posramile ni najveće svjetske metropole. Pet sati u Jakarti je bilo sasvim dovoljno da shvatimo kako je najpametnije da nastavimo dalje s obzirom da nemamo vremena čekati sedam sati da se probijemo motorom ili taxijem koji je inače jako povoljan do centra grada. Ranije smo odlučili kako  sjedamo za avion prema, za indonezijske standarde, gradiću od “samo“ 3 milijuna ljudi- Yogyakartu popularno zvanu Yogya. Terima kasih- dočekuje nas natpis u maloj zračnoj luci u Yogyakarti. Smještamo se u hostel po cijeni od ni više ni manje nego 30 kuna po noćenju s doručkom. Ljubazni domaćini nam iznajmljuju motor po cijeni od 20 kuna i spremni i puni elana jedva čekamo jutro kako bi sjeli na motor i krenuli u svoju Indonezijsku avanturu.

Krenuli smo  prema svojoj  prvoj destinaciji koju smo odlučili posjetiti- Prambanan, hindu hram iz 9-tog stoljeća o kojem smo čuli da je mjesto kojeg ne smije propustiti vidjeti nitko tko se odvaži na daleki put prema Indoneziji. Vožnja motorom sat vremena kroz gusti i živahni promet Yogye, lijevom stranom kolnika poseban je doživljaj. Organizirani prometni kaos koji perfektno funkcionira, nema ljutnje, nema prometnih problema, ali nema ni poštivanja prometnih znakova, bar ne u nekoj ozbiljnijoj mjeri. Dvoje bijelaca u gradu u kojem je stranac relativno nepoznat pojam bili su pravi mamac za sve domaće ljude da nas gotovo na svakom stajanju, križanju ili semaforu srdačno pozdrave, slikaju se s nama ili na bilo kakav drugi način stupe u kontakt s nama. Prambanan nas je oduševio na prvi pogled, ali cijena ulaznice nas je na tren obeshrabrila -600 000 indonezijskih rupija za ulaz bilo je previše za dvoje backpackera koji su upravo noć prije platili 30 kuna za smještaj. Pronaći način kako se jeftinije ušuljati,naravno nije bio problem, ipak u nama kola imotska krv, snašli smo se i zbunjenom, ali srdačnom stražaru smo na ruku kemijskom (nismo imali papir) napisali cijenu 100 000 rupija,koju je on prihvatio. Konačno, uz malo nagovaranje dobili smo ulazak kroz tajni sporedni ulaz u taj drevni hram. Oduševljeni viđenim uz kratki razgovor sa jednim amerikancem ispod tropskih stabala , pojeli smo po dvije sočne bananice koje smo kupili putem uz cestu dok smo se vozili prema hramu i nakon slikanja sa gotovo svim indonežanima koji su se našli u hramu kad i mi jer smo im bili atrakcija,posebno moja plava kosa. Krenuli smo dalje prema drugom hramu.

 Nakon sat i pol vožnje motorom stigli smo do Borobodura- najvećeg budističkog hrama na svijetu. Impresivna građevina od 5 katova kružnog oblika sa više od 500 kupola sa budinim kipom od 2-3metra ostavila nas je bez daha. Zanimljivo je bilo vidjeti kako je gotovo svakom kipu otrgana ruka ili glava i kad smo pitali domaćine zbog čega je to tako dobili smo bizaran odgovor. Naime nizozemski kolonizatori su odrubljivali glave i dijelove tijela budinim kipovima i uzimali ih kao trofeje koje bi nosili nazad u Europu kao svojevrsni dokaz nadmoći i kao suvenir. Tu smo dočekali kako kažu indonežani jedan od najljepših zalazaka sunca, na vrhu najvećeg budističkog hrama,iznad džungle i ispod ugaslog vulkana, nezaboravan zalazak sunca prekidali su mjestimični oblaci koji su nam pokušali pokvariti doživljaj, ali naravno da nisu mogli. Isto kao i na Prambananu,domaćima smo bili hit i tražili su društvo i fotografiju na svakom koraku, neki su se potajno iza leđa slikali s nama ako bi im bilo neugodno pitati, a čak sam i par puta dobio dobacivanje poput onoga “i love you“ i sličnih. Zbilja smo mogli doživjeti kako je zapravo biti zvijezda i kako je biti popularan, iako samo zbog rijetke boje kose. U početku  je fora i zabavno, ali nakon nekog vremena postane zamorno svakih 5 metara stajati i slikati se sa svima, ali bude lakše kada čovjek shvati da je nekome uljepšao dan i kad vidi svu tu radost u očima pojedinca koji želi imati najneobičniju sliku sa strancem u razredu,na poslu ili u selu.“

hr Sat Jul 15 2017 14:20:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b01c5842af47f1e0f8b45a7/80

Hari Mata Hari na Sustipanu: Dobitnici ulaznica su...

Prvi put nakon skoro deset godina, na radost mnogih fanova, Hari Mata Hari nastupa u Splitu
Harijeve ljubavne balade, konačno će se uživo pjevušiti i u Splitu, a naše vjerne čitateljice Daniela Jelavić Mitrović i Ivona Poša imat će priliku povesti svoje pratnje i uživati “na mjestu koje ima dušu“.

- Ovo sam čekao godinama i svim posjetiteljima priredit ću nezaboravne trenutke - kaže Hari, ne želeći otkriti koje će sve pjesme on i njegov bend izvesti tijekom višesatnog nastupa.

Oni koji žele uživati u skladbama kojima su osvojena mnoga ženska srca te počele mnoge nove ljubavi, moći će to 4. srpnja na Sustipanu.

Na vrijeme nabavite svoje ulaznice, jer je broj istih ograničen. Možete ih pronaći na online prodajnim mjestima te u Splitu: Caffe bar La Luna, Cox baru na Trsteniku te u Kaštel Lukšić: Trafika Snoopy.

Ističemo kako su u pretprodaji 100,00 kn do 10. lipnja, stoga požurite.

hr Sun May 20 2018 20:59:36 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5904383bb47398fd5e8b462c/80

PITALI SMO: Što mislite o Hodu za život i pobačaju?

Jučer se u tri hrvatska grada hodalo za život pod parolom "Sva ljudska prava počinju začećem" kojom se majkama želi poručiti "Nisi sama, život je dragocjen dar".
U Splitu se okupilo nekoliko tisuća ljudi koji su šetali od Zvončaca do Rive gdje je zapjevala grupa Dalmatino. Sudionici su imali transparente na kojima je pisalo "Želim se rodit", "Dalmacija za život", I ja želim živjeti".

U Hrvatskoj se do desetog tjedna trudnoće može obaviti prekid bez ikakvih posebnih dozvola povjerenstava.

Nakon isteka desetog tjedna, prekid trudnoće mora odobriti komisija prema Zakonu o zdravstvenim mjerama za ostvarivanje prava na slobodno odlučivanje o rađanju djece i to u slučajevima
  • kada se na temelju medicinskih indikacija utvrdi da se na drugi način ne može spasiti život ili otkloniti narušenje zdravlja žene za vrijeme trudnoće, porođaja ili poslije porođaja
  • kada se na temelju medicinskih indikacija i saznanja medicinske znanosti može očekivati da će se dijete roditi s teškim prirođenim tjelesnim ili duševnim manama
  • kada je do začeća došlo u vezi s izvršenjem krivičnog djela silovanja, obljube nad nemoćnom osobom, obljube zloupotrebom položaja, obljube s djetetom ili rodoskvrnuća.


Kada se jučerašnja prašina slegnula, pitali smo Splićane i Splićanke što misle o Hodu i koja su njihova stajališta?


Mirna (21)

Ne podržavam Hod za život. Ja sam za legalizaciju pobačaja, ali u smislu da postoje procedure ili tzv. tečaj kako ljudi ne bi počeli pobačaj uzimati zdravo za gotovo, ali svakako mora biti legalan. Možda bi se trebalo oformiti tijelo koje bi odobravalo svaki slučaj. 

Dina (32)

Puno očajnih žena bi se moglo odlučiti na nelegalne pobačaje u svakakvim uvjetima. Ne možemo znati koji su nečiji razlozi i zato bi pobačaj trebao biti legalan.

Ante (27)

Osobno sam protiv pobačaja, ali mislim da je licemjerno miješati se u tuđe živote i braniti pobačaj jer nikada ne možemo znati iz kojih razloga to netko želi učiniti.  

Anita (45)

Svatko ima pravo na život, ali mislim da pobačaj ne treba zabraniti već zakonom zaštiti žene koje žele raditi i imati obitelj pa bi tako i bilo manje takvih slučajeva.


Marin (22)

Mislim da svaka žena i muškarac imaju pravo odlučiti i zato mislim da okupljeni koji su hodali nisu u pravu jer žele ugušiti njihovo pravo.


Marina (24)

Mislim da takvo što nema smisla. Svatko ima pravo izbora pa neka svatko za sebe izabere što misli da je najbolje i druge pusti na miru.


Josip (28)

Ako se ubojstvo trudne žene smatra dvostrukim, kako se onda pobačaj ne smatra ubojstvom?


Ivan (52)

Osobno sam protiv pobačaja, ali svaki slučaj treba gledati zasebno. Mislim da je problem činjenica da se na pobačaj gleda kao na metodu kontracepcije. Svakako, mislim da ne bi trebao biti ilegalan jer će se tada obavljati u 'ko zna kakvim uvjetima, ali nekakva savjetovanja sigurno ne bi bila loša.


hr Sun May 20 2018 18:48:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b0187fd2af47f0e0f8b4576/80

Jaguarom iz Svete Nedelje na kraljevsko vjenčanje

Nakon kraljevskog vjenčanja koje je pratilo cijeli svijet, mnogima je za oko zapeo oldtimer u kojem je Harry svoju novopečenu suprugu odvezao na proslavu. Radi se o električnom Jaguaru E-Type Zero, u čijoj je izradi sudjelovao i naš Mate Rimac.

Radi se o električnoj verziji automobila koji je originalno proizveden 1968. godine, a slavni Enzo Ferrari ga je svojevremeno proglasio "najljepšim automobilom ikad napravljenim".

Za prebacivanje ovog ljepotana na električni pogon zaslužna je upravo hrvatska tvrtka Rimac Automobili.

Mike Goodboon, globalni direktor za odnose s javnošću za specijalne projekte u Jaguar Land Roveru, otkrio je da je u Rimac u suradnji s Jaguarom zaslužan za razvoj pogona, pri čemu nije narušen klasični model automobila.

U Rimcu su originalni motor sa šest cilindara zamijenili baterijom koja je približno jednakih dimenzija i težine. Tako preuređen auto je 46 kilograma lakši od originala te može ubrzati od nule do sto kilometara na sat za samo pet i pol sekundi.

S jednim punjenjem litij-ionska baterija može prijeći oko 270 kilometara, a kad se isprazni, potrebno joj je od šest do sedam sati za punjenje. Elektromotor je ugrađen iza baterije, na mjesto gdje se u E-Typeu standardno nalazila mjenjačka kutija. Bitno je napomenuti da ova preinaka nije nepovratna i da se klasični motor može ponovo ugraditi.

Karoserija nije mijenjana, ali je moderniziran interijer. Kontrolna ploča je izrađena od ugljikovih vlakana, ugrađeni su novi digitalni instrumenti, ekran osjetljiv na dodir i LED svjetla.

Iz Jaguara kažu da bi automobil u proizvodnju trebao ući 2020. godine, a prema pisanju Daily Maila, cijena mu je 350 tisuća funti, odnosno oko tri milijuna kuna, piše index.hr.




hr Sun May 20 2018 16:37:16 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b01564a2af47f5d0d8b45d2/80

Jesti ili ne jesti? Što učiniti kada vam muha dođe na hranu?

Ostavili ste ćevape nakratko ga ostavili na stolu. Kad ste se vratili na jednom je bila muha. Horor! I što sad? Je li u redu ipak pojesti taj ćevap ili ne?

Kada muha sleti, počne ispitivati novi teren u potrazi za hranom. Ako procijeni da je vrijedno obroka, ona pljune na površinu, objašnjavaju stručnjaci.

Muhe nemaju zube, pa luče enzime iz usta da bi omekšale hranu, koju onda mogu lakše usisati i progutati. Ovaj proces počinje nekoliko sekundi nakon što je sletjela. Muha također može isprazniti izmet dok istražuje novu površinu, piše tonic.vice.com, prenosi 100 posto.

Što će prenijeti na našu hranu ovisi o tome gdje je bila prije nego je sletjela kod nas. Znanstvenici su pronašli 200 patogena kod odraslih primjeraka muhe zunzare.

Najgori mogući scenarij je ako muha sadrži štetne bakterije i ako su one imale vremena da se razviju u našoj hrani. Primjerice, ako je prije bila u kontejneru sa smećem, a onda provela nekoliko minuta na našoj porciji hrane.

U takvim slučajevima možete oboljeti od salmonele ili zaraziti se bakterijom E. coli, kaže dr. William Kern sa Sveučilišta u Kaliforniji.

U zemljama bez urednih kanalizacijskih ili vodovodnih sustava, muhe mogu sadržavati patogene iz ljudskog izmeta i prenositi i smrtonosne bolesti, kao što su kolera, kampilobakterioza ili dizenterija.

No, mi se svakodnevno susrećemo s brojnim mikrobima i otporni smo na njih tako da veće opasnosti nema.
hr Sun May 20 2018 13:05:30 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .