Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58a5b6d8b47398224a8b4799/80
Foto: D.N.

Tragedija na Velebitu aktualizira pitanje helikopterske pomoći i "zlatnog sata" u zabitima

Medicinska intervencija nakon tragedije na Velebitu, u kojoj je život izgubila 14-godišnja djevojčica, istaknula je u pravi plan problem hitne medicinske pomoći u teško dostupnim područjima, na koji Hrvatska još nema pravih odgovora.

Medijska izvješća ističu da je zbog zabačenosti lokacije i lošeg makadamskog puta ekipa hitne medicinske pomoći imala problema naći lokaciju na Velebitu, što je produljilo vrijeme potrebno da se pomogne unesrećenoj. Djevojčica je nađena teško ranjena i pri svijesti, da bi u trenutku dolaska hitne pomoći već bila izgubila svijest, te tijekom vožnje preminula u kolima hitne pomoći.

Kujundžić: Žurna intervencija za svaku osobu

Hrvatski dužnosnici više su puta isticali kako u Hrvatskoj djeluje helikopterska služba koja omogućuje svima brzu i učinkovitu pomoć.

Ministar zdravstva Milan Kujundžić izjavio je u nedjelju, u povodu pokazne vježbe Hitne helikopterske medicinske službe (HHMS) u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, da će svaka osoba dobiti potrebnu žurnu intervenciju.

Svjedoci smo rada briljantne ekipe MUP-a i Zavoda za hitnu medicinu, ovako Hrvati pristupaju tome, rekao je Kujundžić dodavši da helikopter od dojave polijeće za 5 do 10 minuta, zbog čega možemo biti ponosni i zahvalni. Naglasio je da vježba potvrđuje kako je isto na cijelom Jadranu, od Krka, gdje je jedna ekipa, do Splita i Dubrovnika. 

No, dva dana nakon toga, ni jedan helikopter nije poletio prema bespućima Velebita, iako se mjesto nesreće nalazilo samo oko 35 kilometara udaljenosti od zračne luke Zemunik ili oko 130 kilometara od Rijeke u kojoj djeluje jedan od helikoptera HHMS-a. U gospićku bolnicu, prema dostupnim podacima, hitna služba je nakon sat vremena od dojave dovela beživotno tijelo nesretne djevojčice.

Bez odgovora za djevojčicu s Velebita

Je li HHMS trebala biti angažirana u ovom slučaju?

Iz Državne uprave za zaštitu i spašavanje kažu da helikopteri nisu u njihovoj nadležnosti jer je HHMS područje odgovornosti Hitne medicinske službe, koje je regulirano ugovorom između MORH-a i Ministarstva zdravstva. Državna uprava odlučuje o "podizanju helikoptera" kad se radi o akcijama spašavanja, a to je druga kategorija.

Iz Ministarstva zdravstva nisu odgovarali na pozive ili mailove ni u četvrtak niti u petak.

Ravnateljica Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu Maja Grba-Bujević odgovorila je kako je to hipotetsko pitanje. Točan odgovor može se dati nakon dostupnog nalaza sudske obdukcije, kada će se znati točno o kojim se ozljedama radilo. Postoje ozljede nespojive sa životom - neke od njih istog časa, a neke nakon par minuta ili npr. pola sata.

Kad se o takvim ozljedama radi nitko ne može učiniti ništa, kaže Grba-Bujević i naglašava da je u tom slučaju, po dosad dostupnim podacima, hitna pomoć radila sukladno pravilima struke i dala sve što se moglo. Bez obzira na ishod, zaslužuju pohvalu za sve što su napravili, dodala je.

Kako do "zlatnog sata"?

Taj slučaj još više ističe u prvi plan potrebu za HHMS-om, o čemu se povremeno govori u javnosti i što nitko ne osporava.

U siječnju 2016. završio je pilot-projekt korištenja HHMS-a u Hrvatskoj, u okviru kojeg je obavljeno 219 hitnih intervencija. Tada je rečeno da se HHMS pokazao kao odličan servis zahvaljujući kojem su intervencije obavljene znatno kraće od "zlatnog sata" (vrijeme od životne ugroze do zbrinjavanja pacijenta u zdravstvenoj ustanovi).

Kao potpora nastavku projekta vlastima je predana peticija s više od 12.000 potpisa, u kojoj se tvrdi da Hrvatska treba takvu službu, i to ne samo na otocima, gdje se preko ljeta s turistima broj stanovnika utrostručuje, nego i u zabačenim ruralnim dijelovima Hrvatske.

Pomoćnik ministra za vrijeme pilot-projekta Miljenko Bura kazao je da se novac za nastavak projekta može pronaći unutar zdravstvenog sustava i izvan njega, kroz programe i projekte sigurnosti u prometu, druge projekte osiguranja ili boravišne pristojbe.

Viši medicinski tehničar Zavoda za hitnu medicinu Splitsko-dalmatinske županije i član hitnog medicinskog tima Goran Franić upozorio je u siječnju 2016. godine da "trenutno otprilike 30 posto stanovnika Hrvatske nema jednaku dostupnost hitnog medicinskog zbrinjavanja, koje im jamče Ustav i zakoni".

Svakome tko živi 80 i više kilometara udaljen od neke bolje bolnice, u kojoj se mogu raditi kompliciraniji zahvati, nije dostupna jednako kvalitetna medicinska hitna skrb, rekao je tada Franić.

Tureček: sadašnja helikopterska služba surogat

Predsjednik Udruge HELP - Helikopterima liječnici pomažu Mladen Tureček kaže da Hrvatska, bez obzira na tvrdnje mjerodavnih, nema HHMS nego njegov surogat. Zapravo, Hrvatska je samo djelomično pokrivena helikopterima, i to ne uvijek po standardu koji se podrazumijeva, kaže on.

Sada su za te potrebe na raspolaganju dva vojna helikoptera, u Splitu i Rijeci, i jedan policijski u Dubrovniku. S helikopterima MORH-a moguće je ostvariti samo medicinski prijevoz.

HHMS podrazumijeva da se na poziv unesrećenoga u roku tri minute diže helikopter s doktorom i ide po ugroženu osobu po GPS koordinatama. Obzirom na male dimenzije, takav helikopter slijeće u blizini ugroženoga, liječnik ga stabilizira i odvozi u ustanovu koja mu može spasiti život za manje od 60 minuta. To je medicinski "zlatni sat", kaže Tureček.

S druge strane, da bi vojni helikopter poletio u pet minuta trebao bi imati stalno upaljene motore. Vojni helikopter MI 8 za polazak iz mirovanja treba 30 do 40 minuta. Također, zbog svoje težine od 11-12 tona i promjera rotora od 22 metra ima smanjene manevarske sposobnosti i slijeće isključivo na heliodrome ili aerodrome, a ne kod pacijenta.

Svaki pretovar pacijenta ne smatra se primarnom helikopterskom hitnom pomoći već sekundarnim transportom, ističe Tureček.

On smatra da je za spašavanje ugroženih u cijeloj Hrvatskoj potrebno oko pet malih helikoptera, čije maksimalno vrijeme dolaska do pacijenta, ma gdje se nalazio, ne bi prelazilo 20 minuta. Cijena takvih pet helikoptera, na leasing uz 15 pilota, stoji oko osam milijuna eura godišnje, tvrdi Tureček.

Njemačka, koja takvu službu ima još od 1960. godine, ima oko 80 helikopterskih baza, Austrija ima 50 helikoptera, Mađarska ima pet baza, čak i Rumunjska ima takvu službu, kaže Tureček.

Austrija nam je nudila povoljnu suradnju, budući su njihovi helikopteri više angažirani zimi, ali umjesto da Hrvatska nakon pilot-projekta raspiše natječaj, a posao dade onome tko ima najbolju ponudu, stvar je otklonjena bez argumenta, kaže Tureček.


Facebook komentari

hr Sun Jun 25 2017 11:18:58 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58628a631eea8f339b8b45ab/80
Foto: Ilustracija

Tvrtka EM TEHNOLOGIJA d.o.o. iz Valpova demantira Roberta Pilipovića i njegovo otvoreno pismo vezano uz Karepovac

Demant tvrtke koja se bavi edukacijom, ekologijom i zaštitom okoliša odnosi se na tekst objavljen 15. veljače- "Vrijeme je da narod kaže dosta": Tražimo odgovornost svih onih koji su se u ovoj situaciji odlučili igrati s našim zdravljem i životima" te ga prenosimo u cijelosti

Kako Robert Pilipović svojim otvorenim pismom obmanjuje javnost i proziva našu tvrtku EM TEHNOLOGIJA d.o.o. – Valpovo, koja se bavi edukacijom, ekologijom i zaštitom okoliša, dužni smo odgovoriti radi te iste javnosti i dati odgovore na niz neistina i laži koje su navedene u tom malicioznom otvorenom pismu.

 - Želimo istaknuti da se naša tvrtka EM TEHNOLOGIJA d.o.o. – Valpovo, od samog osnutka bavi ekologijom i zaštitom okoliša, kao i  distribucijom preparata (na bazi mikroorganizama)  za različite namjene, a između ostalog i za komunalnu djelatnost.

- Proizvode koje distribuira EM TEHNOLOGIJA su orginalni proizvodi i najvećim dijelom proizvodeni u Republici Hrvatskoj. Na tržištu se nalaze već 15-tak godina.

- Naši proizvodi nisu imitacija nikakvih proizvoda već orginalni proizvodi koji se koriste za tu namjenu kako kod nas tako i u svijetu.

- Naši proizvodi su iznimno cijenjeni i prihvaćeni kako u Republici Hrvatskoj, tako i izvan naših granica, jer svojom kvalitetom i cijenom, a osobito učinkovitošću opravdavaju status vodećih na tržištu u području mikrobiologije.

- Proizvod koji se koristi u sanaciji na odlagalištu Karepovac je jedan od proizvoda namijenjen za odlagališta otpada. Riječ je o mikrobiološkom preparatu a kojem je učinak primjene  smanjenje neugodnih mirisa, ubrzanje procesa razgradnje i nadzor nad patogenim mikroorganizmima.

Proizvodi na bazi mikrobiologije nisu kemijski, već sam naziv kaže „mikrobiološki“  što je suprotno od kemijskih proizvoda.   

- Svi naši proizvodi imaju potrebne certifikate, sigurnosno tehničke listove i ostalu dokumentaciju, koja je neophodna kako bi proizvod bio na tržištu.

Iz navedenog pisma g. Pilipovića jasno je vidljivo da piše o stvarima o kojima nema nikakvih saznanja niti je kompetentan da ih komentira, pa tako iznosi neistine o proizvodima kao i tvrtci koja se ovim poslom bavi duži niz godina. Tim svojim navodima podcjenjuje naš rad, a da pri tome nema nikakva saznanja o mikrobiologiji, jer da ima ne bi pisao ovakove neistine ili ih je samo potpisao i objavio, a netko drugi vrlo nestručan i neupućen napisao. Mišljenja smo da je nažalost gospodin Robert Pilipović samo marioneta u rukama treće osobe, koji je lakovjerno i lakomisleno, poslao pismo u kojem se navodi niz tvrdnji koje ne samo da nisu točne, već su neutemeljene i nelogične. Predlažemo da ubuduće prije objave ovakvih „bombastičnih“ članaka, provjerite njihovu vjerodostojnost i istinitost, kao i vjerodostojnost i istinitost izvora od kojeg su dostavljene.

Objavljenim otvorenim pismom ste izravno sudjelovali u kleveti naše tvrtke prouzročili neimovinsku štetu zbog povrede časti i ugleda iste, te ćemo protiv Vas i protiv osobe koja je poslala ovo otvoreno pismo svoja prava zaštititi putem suda.

Facebook komentari

hr Wed Feb 21 2018 17:24:38 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a8d8fe42af47fa5098b456f/80

Split spreman za val hladnoće: Sve nadležne službe na nogama

U susret najavljenim vremenskim nepogodama u pripravnosti sve nadležne službe, ljudi i strojevi

Kako bi se pripremili na najavljene nepovoljne vremenske uvjete koji se očekuju od nedjelje na splitskom području, zamjenik gradonačelnika i načelnik Stožera Civilne zaštite Grada Splita Nino Vela pozvao je na sastanak predstavnike komunalnih tvrtki, Javne vatrogasne postrojbe te tvrtki angažiranih na održavanju javnih cesta i površina Cestar d.o.o i Point Split. 

Okupljene je uvodno pozdravio gradonačelnik Andro Krstulović Opara rekavši kako se prate prognoze te je ključan prvi dan, stoga su svi pozvani na posebnu pripravnost već u subotu kako bi bili maksimalno operativni i izbjegli krizne situacije. Glavni zaključci su kako je Stožer civilne zaštite koordinator svih aktivnosti, a sastat će se sutra i po trenutnom planu i u nedjelju te će upravljati aktivnostima svih službi.

Komunalne tvrtke, JVP, Cestar d.o.o. i Point Split dužni su osigurati pripravnost ljudi, strojeva i materijala i na vrijeme reagirati, odnosno prema podijeljenom planu započeti čišćenje nogostupa i javnih prometnica. Materijali za posipanje zaleđenih površina po nalogu Grada već su podijeljeni gradskim kotarevima, mjesnim odborima, komunalnim tvrtkama, školama i vrtićima.

U pripravi je i pet ralica Cestara i jedna Javne vatrogasne postrojbe te 18 strojeva i 10 vozila Pointa i Cestara, koji u pričuvi imaju i 300 tona sitneži i 120 tona soli za posipanje.

Važno je naglasiti da su prema Odluci o komunalnom redu (VI. UKLANJANJE SNIJEGA I LEDA Članak 82. i Članak 83.) za uklanjanje snijega i leda s pločnika uz zgrade odgovorni vlasnici zgrada, odnosno vlasnici i korisnici stanova te poslovnih prostorija, a za uklanjanje snijega i leda s krovova zgrada i objekata odgovorni su vlasnici, odnosno fizička i pravna osoba koja održava zgradu.

Vodovod Split već je dao preporuke glede zaštite vodovodnih instalacija od smrzavanja za čije su održavanje zaduženi građani, korisnici vodovodne usluge, a prema tome odgovorni su i za štetu. Preporuke se odnose na zaštitu vodomjernog okna, ispuštanje vode iz slavina u dvorištu, vikendicama i ostalim objektima koji se ne koriste redovito i zatvaranje ventila u njima te na zaštitu vodomjera u zgradama u podrumskim prostorijama koje nisu grijane, posebno u prostorima koji imaju nezaštićene otvore.

Promet Split će prema nalazima interne kontrole sigurnosti autobusne linije prilagoditi uvjetima na cestama, uzimajući u obzir najprije sigurnost putnika. U Split parkingu pripremljeno je 100 tona soli i dežurstva pauk vozila. Čistoća Split će u subotu obavit kompletan program koji se inače radi ponedjeljkom.

Facebook komentari

hr Wed Feb 21 2018 16:29:56 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5418a7681899422e4000000b/80
Foto: Screenshot YouTube

Modrić prijavio svog bivšeg odvjetnika zbog odavanja odvjetničke tajne

Protiv odvjetnika Davora Radića koji je u USKOK-u tijekom ispitivanja o sumnjivom izvlačenju novca iz Dinama zastupao Luku Modrića, u Hrvatsku odvjetničku komoru stigla je prijava zbog odavanja odvjetničke tajne, odnosno kršenja Zakona o odvjetništvu. Odvjetnik je prijavljen jer je otkrio što se događalo tijekom Modrićevog ispitivanja u USKOK-u, a upravo taj Modrićev iskaz bio je važan za podizanje optužnice protiv Zdravka Mamića zbog izvlačenja 117 milijuna kuna iz Dinama.

Novac se, sumnja USKOK, izvlačio preko lažiranih aneksa ugovora u podjeli transfera, što je Modrić detaljno opisao u sjedištu USKOK-a kamo ga je dopratio upravo odvjetnik Radić. Budući da je Modrić kasnije promijenio iskaz, detalji ispitivanja u sjedištu USKOK-a dosta su važni za rasplet slučaja. Donosimo pregled zbivanja koja su dovela do ove prijave protiv odvjetnika.

1. MODRIĆ POD ISTRAGOM ZBOG PROMJENE ISKAZA

Ona je uslijedila nakon što je 9. veljače ove godine odvjetnik Radić ispitan kao svjedok u istrazi protiv Modrića zbog davanja lažnog iskaza. Hrvatski reprezentativac pod tom se optužbom našao nakon svjedočenja u procesu protiv Zdravka Mamića na Županijskom sudu u Osijeku gdje je bilo evidentno da je promijenio iskaz u odnosu na onaj koji je tijekom istrage dao u USKOK-u.

U istrazi je Modrić, koji se na ispitivanju pojavio u društvu odvjetnika Radića, izjavio da je sporne anekse ugovora o podjeli novca od trasfera na osnovu kojih je izvlačen novac iz Dinama, potpisao nakon prelaska u Tottenham. Taj iskaz dao je 30. kolovoza 2015. godine. No, kada se u lipnju prošle godine pojavio na glavnoj sudskoj raspravi dao je drugačiji iskaz. Razlike u Modrićevim iskazima Telegram je već detaljno analizirao.

2. TVRDIO JE DA NIJE PROČITAO ZAPISNIK SVJEDOČENJA

“Nisam ništa promijenio”, ustvrdio je nakon svjedočenja u Osijeku Modrić, dodajući kako uopće nije izjavio ono što je navedeno u zapisniku njegovog svjedočenja. Čak je na izravno pitanje zastupnika USKOK-a je li pročitao svoj iskaz prije no što ga je potpisao odgovorio da se ispričava, ali da nije čitao, jer je jedva čekao da izađe van nakon ispitivanja u prostorijama USKOK-a.

Na kraju se Modrić zbog davanja lažnog iskaza ipak našao pod istragom koja je, kako neslužbeno doznajemo, prije nekoliko dana i okončana. Sada se očekuje hoće li protiv njega biti podignuta optužnica ili će pak postupak biti obustavljen.

3. ŠTO JE SVE ODVJETNIK ISPRIČAO ISTRAŽITELJIMA

Istraga je okončana nakon što je odvjetnik Radić ispitan kao svjedok. RTL Televizija objavila je detalje njegovog svjedočenja u kojem je potvrdio kako ga je Luka Modrić kontaktirao uoči ispitivanja u USKOK-u. Učinio je to iako se na početku ispitivanja pozvao na odvjetničku tajnu. Zatim je opisao kako je 30. kolovoza 2015. godine bio s Modrićem na ispitivanju u zgradi USKOK-a. Cijeli proces je, prema njegovim riječima, bio korektan, a Modrić je nakon davanja iskaza dva puta detaljno pročitao zapisnik i potpisao se na svaku njegovu stranicu. To sve je, međutim, odvjetnik Radić doznao upravo kroz kontakt s Modrićem, a odnos klijenta i odvjetnika predstavlja odvjetničku tajnu.

4. ZAKON BRANI ODAVANJE ODVJETNIČKE TAJNE

Prema prijavi koju je protiv njega podnijela Modrićeva obrana, odvjetnik ne bi smio ni biti doveden u poziciju da svjedoči o svojim kontaktima s klijentom, a kamoli da pristane o tome svjedočiti. Zbog toga bi Hrvatska odvjetnička komora trebala ispitati je li odvjetnik Radić počinio težu povredu službene dužnosti, odnosno je li naštetio ugledu odvjetništva time što nije čuvao odvjetničku tajnu. Prema Zakonu o odvjetništvu, odvjetnik je dužan čuvati kao odvjetničku tajnu sve što mu je stranka povjerila ili što je u zastupanju stranke na drugi način saznao. Od odvjetnika Radića pokušali smo dobiti komentar na ovu prijavu, no nije nam uzvraćao na pozive.

Modrićeve odvjetnice Laura Valkovića i Ana Marija Gospočić samo su nam kratko potvrdile da su prijavu protiv kolege odvjetnika predale Hrvatskoj odvjetničkoj komori, piše telegram.hr

Facebook komentari

hr Wed Feb 21 2018 14:19:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a8d6ce82af47f32088b45ca/80

Predstavljen projekt „Splitski dječji proračun“

Sedam dječjih vijećnika, članova Predsjedništva radnih skupina projekta, zajedno s voditeljicom Dječjeg gradskog vijeća Grada Splita, Anđelkom Visković, danas su u Banovini predstavili dosadašnje rezultate rada na izradi svog novog projekta „Splitskog dječjeg proračuna“.

“Jedan od ključnih ciljeva projekta je jačanje kompetencija dječjih vijećnika i učenika osnovnih škola iz područja građanskog odgoja, s naglaskom na financijsku pismenost. U provedbi ovog projekta iza nas je mnogo aktivnosti i prijeđenih faza rada. Nakon ove javne prezentacije slijedi rasprava i donošenje zaključaka na sjednici Dječjeg gradskog vijeća, potom prezentacija projekta vijećima učenika splitskih osnovnih škola, te završna faza gdje ćemo na sjednici Dječjeg gradskog vijeća rezultate rada svečano uručiti našem gradonačelniku “, kazala je, voditeljica projekta „Splitski dječji proračun“, Anđelka Visković, dodavši kako se svaka radna skupina u ovom projektu upoznala s proračunom Grada Splita za 2018. godinu s projekcijama za 2019. i 2020. 


 Rezultat ovog projekta bit će i izrađena metodologija izračuna sredstava koja se iz gradskog proračuna, u užem i širem smislu, izdvajaju za djecu grada Splita. Antonio Šimundža, predsjednik Dječjeg gradskog vijeća naveo je kako, prema prijedlogu Predsjedništva radnih skupina, dječji proračun u užem smislu iznosi 226.377.497 kuna, ili 22 posto od ukupnog iznosa gradskog proračuna, a u širem smislu iznosi 458.386.987 kuna, odnosno 44, 6 posto gradskog proračuna.

Ovaj projekt prati svjetske smjernice UNICEF-a o potrebi izrade dječjih proračuna u okviru njihove globalne inicijative „Child Friendly Cities“ u koju su uključeni Republika Hrvatska i Grad Split.

Facebook komentari

hr Wed Feb 21 2018 13:58:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .