Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5bc998910e4938610b8b456a/80

Na današnji dan predstavljen prvi Fićo

Tanjug je 'radničkoj klasi' objavio da je dan prije proizveden prvi licencni Fiat 600, koji je je slavu doživio kao snažnija verzija Zastava 750 te je do 18. studenog 1985. proizveden u 923.487 primjeraka

Premda bi mnogi željeli frizirati prošlost, najpopularniji i najslavniji automobil svih vremena na našim cestama je - Fićo. Izvedenica od “maleni Fiat” označavala je model Zastava 600/750, koji se po licenci Fiata 600/600 d proizvodio u Kragujevcu. U početku je to bila samo montaža i to su bili najkvalitetniji primjerci. No i oni koji su se proizvodili kasnije, objektivno nisu bili loši. 

Dapače. Kad se usporede s aktualnim novitetima, s mnoštvom elektronike, mnogi se s nostalgijom sjećaju jednostavne i pouzdane Fićine mehanike. O njegovoj kvaliteti svjedoče deseci  primjeraka koji još voze ), od kojih su mnogi stariji od četiri desetljeća. 

Koliko je Fiat 600 bio zanimljiv i napredan za svoje doba pokazuje činjenica da je prva licencna proizvodnja organizirana u njemačkom Neckarsulmu gdje su se do 1970. proizvodili modeli NSU-a, od Prinza do naprednog Ro 80 s wankelovim motorom. Model koji je kod nas bio poznat kao Fićo, zvao se Jagst 2. Proizvodio se i u Španjolskoj, kao Seat 600.

Na današnji je dan 19. listopada 1955. Tanjug, informacijska agencija bivše države objavio da je dan prije u tvornici Crvena zastava u Kragujevcu proizveden i testiran prvi licenčno proizvedeni primjerak Fiata 600, novog talijanskog aduta koji je slučbeno predstavljen 5. ožujka 1955. 

A priča o najslavnijem autu s ovih prostora počela je ovako: u kolovozu 1954. Fiat i Crvena Zastava potpisali su ugovor o tehnološkoj suradnji, te su Fiatovi modeli 1400 i Campagnola u dijelovima dopremani u Jugoslaviju, gdje su od njih sastavljani gotovi automobili. No ta su vozila bila namijenjena državnim službama i vojscii.

Tek će Fiat 600, koji će gotovo odmah dobiti i nadimak 'Fićo', čije je sklapanje počelo samo nekoliko mjeseci nakon starta proizvodnje u Italiji, otvoriti put do automobila i običnim ljudima, te postati vozilo koje će motorizirati tada jednu, a danas čak sedam država na istom prostoru.

Zanimljivo je primijetiti da je koncepcija bila inspirirana slavnom Volkswagen “bubom”. Karoserija u stilu bumbara, koristila je koncepciju stražnjeg pogona, s motorom, mjenjačem i diferencijalom smještenim straga, što je uvelike odredilo njegovu budućnost na cesti. Osnovna verzija nije bila osobito stabilna, ali je imala izvrsna svojstva izvan ceste, gotovo kao terenac. Na blatu i snijegu, Fićo je mogao ići i tamo gdje su drugi automobili zapinjali

Zanimljiv je bio motor - redni četverocilindraš kompaktne i čvrste izvedbe postigao je uspjeh i slavu kakve nitko nije slutio. Osnovni model imao je snagu od 21,5 KS, koju je istiskivao iz obujma 633 ccm. To je bilo dovoljno za brzinu od 100 km/h, što je prije pola stoljeća bio respektabilan rezultat. 


Ipak, ubrzo su se javili zahtjevi za snažnijim motorom te je obujam povećan na 767 ccm, a najveća brzina na 110 km/h. Taj model, koji je dobio oznaku 600 D (usprkos znatno većeg obujma) bio je podloga za licencnu proizvodnju iz Kragujevca i njegova je izvedba poznata brojnim našim meštrima.Naknadno je iz tog motora napravljena čitava serija motora. Obujam je najprije povećan na 847, a potom na 903 ccm i ta je verzija bila najpopularnija među svim izvedenicama Fiata 600. Ugrađivao se u desetke talijanskih modela. Nakon osnovnog modela 600, stigli su Multipla, 850, 850 Special, 850 Sport, 850 Sport Coupe, 127, Panda, Uno, Cinquecento i Seicento. 

Osim Fiata, taj motor koristili su Autobianchi/Lancia A112, Seat Marbella i Ibiza te Zastava 750, 850 i Yugo 45. U posljednjoj verziji za Fiat Seicento, koja se proizvodila do 2003., obujam mu je, radi porezne granice od 900 ccm, smanjen na 899 ccm. To je jedan od deset najuspješnijih benzinskih motora europske automobilske industrije, a ukupno je proizvedeno čak 15,5 milijuna primjeraka svih serija.

Fiat 600 zamišljen je kao gradski automobil i tome su prilagođeni njegovi gabariti - bio je dugačak 321 ccm, a širok 138 cm. Nije bio osobito siguran u sudaru, a posebice je bio zanimljiv po vratima koja su se otvarala u kontra smjeru, prema naprijed. To je olakšavalo ulaz u unutrašnjost, ali je pogoršavalo sigurnost. Bilo je slučajeva kad su se vrata otvorila tijekom vožnje. 

Dorađeni model 600D dobio je pojačan motor i blago dorađenu karoseriju, koja je produžena za 7,5 cm. Istodobno je masa povećana za 14 kg.Najveća novost uslijedila je 1964., kad je Fiat 600 dobio normalna prednja vrata. Nije to bila zadnja dorada, jer je 1965. Fićo dobio podebljana prednja svjetla i takvog ga poznajemo do kasnih 80-ih. Za svoje doba, Fićo je imao neovisan, odnosno poluneovisan na sva četiri kotača. Prednji dio oslanjao se na poprijeko ugrađena lisnata opruga, koja ima i ulogu stabilizatora. 

Straga je imao oscilacijsku osovina (u njemačkoj nomenklaturi Pendelachse), koja je bila tada vrlo popularna. Osnovna verzija, posebice s lošim gumama Tigar, nije se proslavila po stabilnosti, posebice na skliskoj cesti. Najviše problema bilo je u području pozitivnog bočnog nagiba, kad su kotači bili nagnuti prema unutra. No spušteni Fićo, posebice s malo otvrdnutim ovjesom, bio je druga priča. 

Tada su stražnji kotači bili zakrenuti prema vani, što je osiguravalo uvjerljivu stabilnost. Tome su posebice pogodovale široke sportske gume i takvog Fiću poznajemo iz mnogih sportskih utrka. Brzo se uvidjelo da je takav Fićo izvrstan medij za sportske dorade, koje su se uskoro počele nizati kao na traci.

To je uvidio slavni tuner Carlo Abarth i 1956. počinje priča o jednom od najzanimljivijih malih sportskih automobila - predstavljen je nabrijani Fiat 600, koji je nosio oznaku 750 Abarth. Njegova snaga od 42 KS omogućavala mu je najveću brzinu od 136 km/h, a ubrzo je pojačan na 50 KS, što mu je najveću brzinu povećalo na 150 km/h. Tek potom slijedili su uspješni modeli, koji su proslavili Fiat i Abarth - najprije je 1961. predstavljen 850 TC Abarth, koji je u startu imao 52 KS. 

Uslijedile su brojne dorade i pojačanja te je na koncu napravljen model 850 TCR, koji je razvijao 90 KS. Taj je model je žario i palio u svojoj klasi, osvojivši desetke nacionalnih prvenstava širom Europe. No, pravu je slavu postigao model 1000 TC, kojemu je motor povećan sa 982 ccm. U prvoj verziji iz 1961. razvijao je 68 KS, a potom je, do 1971., pojačan na čak 112 KS pri 8200/min. 

Bilo je to u modelu 1000 TCR, koji je uz pomoć mjenjača s pet stupnjeva jurio do brzine od 215 km/h. Bio je iznimno popularan na brdskim i uličnim utrkama. Na splitskom asfaltu početkom 70-ih proslavio ga je Đani Šverko. Iako je Carlo Abarth napravio i snažnije automobile, bio je to najslavniji model. Na vrhuncu uspjeha došlo je vrijeme za smjenu, taman kad je u pripremi bio još snažniji model sa, za to vrijeme nevjerojatnih 127 KS iz obujma od jednog litra.

Jednako kao i sportski Abarth zanimljiv je bio model Multipla, s tri reda sjedala. Bio je neobičan po kombijevskom prednjem dijelu i stražnjem, koji je zadržao izvoran Fićin izgled. Prva verzija napravljena je već 1956. i postigla je velik uspjeh. Sredinom 70-ih taj je model dobio pravu, kombijevsku izvedenicu (oblika kvadra), koja je bila popularna i na našim cestama. 

Zanimljivo, nije se proizvodila u Kragujevcu, nego u Somboru, a posljednji primjerak napravljen je 1989. godine. Fiat 600 se u Torinu je proizvodnja zaključena 1969. i tada su počele pripreme za proizvodnju modela s prednjim pogonom - 128, koji je kod nas bio poznatiji kao licencna Zastava 101, i izravni nasljednik 127, iz kojeg je kasnije izveden Yugo 45. 

U Torinu je proizvedeno ukupno 2,7 milijuna primjeraka, a proizvodnja je nastavljena u Španjolskoj i Kragujevcu. Seat 600, koji je poznat i po izvedbi s četvorim vratima, proizvodio se do 1973. Tek tada zahuktala se proizvodnja u Kragujevcu. Zastava 750, odnosno Fićo, 1974. dobiva “luksuznu” verziju Luxe. Jasno, radilo se tek o debljim navlakama, upaljaču za cigarete i još pokojom sitnicom.

Ubrzo su stigli novi modeli. Posebice je zanimljiv bio model 750 S iz 1978., koji je istiskivao 30 KS i postizao već uvažavajućih 120 km/h. Još brža (125 km/h) bila je Zastava 850, koja je razvijala 32 KS. Bilo je to vrijeme kad je Fićo postizao brojne sportske uspjehe, a najpopularnija je bila “nacionalna klasa 785”. 

Bila se to verzija probušena na treću, posljednju doradu za generalni popravak, kad su ugrađivani veći klipovi. No, popularniji su bili elitniji sportski modeli Abarth, u klasama 850 i 1000, koje je već vozila sportska elita. Svi su ti modeli imali podignuti poklopac motora. To, primarno, nije bilo zbog hlađenja motora (iako ga je poboljšavalo), nego zbog poboljšavanja aerodinamike. 

Ovisno o modelu, to je povećavalo brzinu za 3 do 5 km/h. Usto je i osiguravao opasan sportski izgled. Početkom 80-ih, s uvođenjem prvih antiinflacijskih programa, koji su zabranjivali povećanje cijena, stiže niz “novih” modela. Model L postaje LE, model S - SC. Radilo se tek o nekoliko kozmetičkih sitnica, kojima se na mala vrata povećavala cijena. Tako je posljednji model Fiće, proizveden sredinom 1986., nosio oznaku 850 SC, piše autoportal.hr

hr Fri Oct 19 2018 10:41:20 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bedc3e30e49381d128b4640/80
Foto: Pixabay

Perfekcionizam - naizgled korisna karakteristika koja veoma negativno utječe na zdravlje

Iako u poslovnom smislu većinom nosi samo pozitivne konotacije, s vremenom uništava psihičko zdravlje

Osobe koje krasi karakteristika 'perfekcionista' u poslovnom svijetu nosi samo pozitivne konotacije. No, kada govorimo o utjecaju koji može imati na zdravlje, rezultati nisu bajni - istraživanja su pokazala kako neprestana težnja prema savršenom nepogodno djeluje na psihičko zdravlje pojedinca.

Previsoka te nerealna očekivanja stvaraju osjećaj manje vrijednosti ako rezultati nisu onakvi kakve je pojedinac zamišljao. Psiholozi Gordon Flett i Paul Hewitt iz Kanade definirali su tri glavna stupnja perfekcionizma - onaj okrenut sebi, onaj okrenut drugima te onaj koji je orijentiran na cjelokupno društvo. 

Sve vrste perfekcionizma utječu na čovjeka na jednak način, a kvare njegovo psihičko i fizičko zdravlje, iako pojedini profesori smatraju da je onaj sociološki orijentiran (na cjelokupno društvo) najgori. Oni koji se bore s ovom vrstom problema, smatraju kako društvo ima visoka očekivanja koja oni moraju ispuniti jer će ih u suprotnom osuđivati.

Anksioznost, depresija i samoubilačke misli samo su neki od simptoma koji se s vremenom mogu javiti, a tome svjedoče i stvarni događaji. Naime, jedno je istraživanje pokazalo kako je 70 posto mladih ljudi, koji su počinili samoubojstvo, imalo visoka očekivanja od samih sebe.

Samokritičnost podiže postotak mogućnosti pojave bipolarnog poremećaja, ali i kroničnog stresa koji može veoma utjecati i na zdravlje srca, piše Život i stil.

hr Thu Nov 15 2018 20:07:34 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bed8ee10e49381d128b461e/80

U četvrtak se otvara izložba "Duh Planine Dah planine"

Izložba je podijeljena u pet cjelina koje nose naslov: Blenda22, Oku lijepo, Planina i mi, Speleologija i Via Dinarica.

U četvrtak, 15. studenog 2018. u 20 sati u Galeriji fotografije Fotokluba Split, Marmontova 5, otvara se tradicionalna izložba HPD Mosor koja ove godine nosi naslov "Duh Planine Dah planine" , a možete je pogedati do 30.studenog.

Izložba je podijeljena u pet cjelina koje nose naslov: Blenda22, Oku lijepo, Planina i mi, Speleologija i Via Dinarica.

Stručni žiri u sastavu Darko Veršić, Ivan Stanić i Predrag Kurtović odabrao je po pet najljepših fotografija iz svake od kategorija ( osim iz cjeline Speleologija kod koje je odabrano četiri fotografije) te je odabrao i najbolju fotografiju cijele izložbe.

Pobjednička fotografija cijele izložbe je Uspon ka nepoznatom (BLENDA22) Ivana Miljka.

Pobjednici po kategorijama

BLENDA 22

1. Jerolim Vulić Spiderman

2. Frane Kožemelj - Uspon Ka Nepoznatom

3. Frane Kožemelj - Maleni pod Glečerom

4. Frane Kožemelj -Izlazak Pred Vrh

5. Josip Glavinović - Kad Penješ odmori


OKU LIJEPO

1. Ivan Miljak - Jesen u Nastanku

2. Goran Dorić - Kanjon rijeke Sušice

3. Frane Kožemelj - Jesen Uzmiče

4. Frane Kožemelj -Ledene Pustinje Grenlanda

5. Goran Dorić - Pogled sa Durmitora


PLANINA I MI

1. Frane Kožemelj -Pred Počinak

2.Jerolim Vulić - Bura na Velebitu

3. Frane Kožemelj -Jednostavnost Užitka

4. Slaven Damjanović - Korak

5. Frane Kožemelj -Prilaz


SPELEOLOGIJA

1- Anetta Waniczek - Sloboda

2. Zoran Tripalo -Vranjača

3. Josipa Bumbak -Detalj

4. Josipa Bumbak -Marija


VIA DINARICA

1. Ivan Miljak - BIOKOVO

2.Ivan Miljak Sv.Maksim

3. Jerolim Vulić -Debelo Brdo

4. Anetta Waniczek -Sv Ilija Rules

5.Goran Dorić - Pogled na Kizu


hr Thu Nov 15 2018 16:22:11 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bed732f0e493867138b45aa/80
Foto: Pixabay

Šutnja je zlato: Neke stvari ne biste trebali reći ni najboljim prijateljima

Ako ste među onima koji imaju potrebu podijeliti baš svaki detalj iz vaše veze, posebice ako je riječ o učestalim svađama, možete prouzročiti da vaši prijatelji počnu osuđivati vašeg partnera ili partnericu i to možda sasvim neopravdano
Iako žive sa svojim partnerima, žene su bliže sa svojim prijateljicama, pokazalo je to nedavno istraživanje i potvrdilo ono što smo, ustvari, znali i prije. Žene sa svojim prijateljicama pričaju zaista o svemu, dijele s njima i najmanje detalje, one koje ne bi rekle nikom drugom, a poput pravih čarobnica njihovi savjeti gotovo u trenu mogu umiriti gotovo svaku ženu i učiniti da situacije i ne budu tako strašne kako nam se može činiti.

Ipak, neke stvari biste zaista trebali zadržati za sebe... Evo koje...

Detalje svake svađe koju ste imali s partnerom

Ako ste među onima koji imaju potrebu podijeliti baš svaki detalj iz vaše veze, posebice ako je riječ o učestalim svađama, možete prouzročiti da vaši prijatelji počnu osuđivati vašeg partnera ili partnericu i to možda sasvim neopravdano. Ako već dijelite takve informacije, potrebno je iznijeti stajališta obje strane te priznati i svoje pogreške. Ali bolje je sitne svađe zadržati za sebe. To možete razriješiti i bez prijateljičine pomoći. 

Svaki put kad ste tužni

Znamo da je lakše kada se izjadate nekome tko će vas sigurno utješiti i razveseliti, no nemojte birati prijateljičin broj ili joj slati poruku ili tražiti da se nađete na kavi svaki put kada vas nešto muči. Svi mi moramo naučiti kako se sami nositi s problemima i u situacijama koje nam nisu po volji. 
 
Problemi u obitelji

Iako vam je prijateljica kao sestra, nemojte otkrivati baš svaki problem koji se dogodi unutar vaše obitelji. Isto kao i s partnerom, ako čuje samo jednu stranu, vašu, vjerojatno će početi suditi o vašoj obitelji i misliti o njoj negativno. A možda ćete već sutra htjeti da to ne bude tako. Ako imate zaista realnu osobu za prijateljicu koja će bez predrasuda moći sagledati situaciju, tada možete slobodnije iznositi neke stvari. 

Detalje vašeg seksualnog odnosa

Ako imate nekih neugodnih pitanja vezanih za seks, obratit ćete se svojoj prijateljici u koju imate potpuno povjerenje. No, kakav je vaš seksualni život i detalje koje dijelite s partnerom u vašoj spavaćoj sobi ostavite baš tamo, javlja Večernji

Pročitajte više na: https://www.vecernji.hr/lifestyle/sutnja-je-zlato-neke-stvari-ne-biste-trebali-reci-ni-najboljim-prijateljima-1282786 - www.vecernji.hr
hr Thu Nov 15 2018 14:23:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5aee8e692af47fc1b28b4590/80
Foto: Ilustracija Pixabay

Osam namirnica koje su odobrili stomatolozi i koje će izbijeliti vaše zube

Već svi znamo namirnice koji su glavni krivci zbog kojih naši zubi nisu bijeli. Kava, čaj, vino, ali postoji li hrana ili piće moje može učiniti suprotno?
Vjerovali ili ne, odgovor je da. Ne samo da prava hrana i piće mogu pomoći izbijeliti tvoje zube nego ih može ojačati i iznutra. Ovo je osam namirnica koje su odobrili stomatolozi:  

Jogurt
Djeluje dvostruko na zube, jogurt je bogat kalcijem, što je neophodno za održavanje zdravih i sjajnih zubi. "Hrana bogata kalcijem pomaže ojačati caklinu, vanjski sloj zuba koji im daje bjelinu", rekla je stomatologinja Timothy Chase, vlasnica ordinacije SmilesNY u New Yorku. Također, jogurt je dobar izvor fosfora, minerala koji pojačava učinak kalcija. "Dok fosfor nema specifičan učinak izbjeljivanja, pomaže u odražavanju emajla koji daje zubu njihovu vanjsku ljepotu", rekla je Chase. Pri odabiru jogurta drži se običnog, izbjegavaj voćne jer tijekom vremena, dodani šećeri mogu uništiti zubnu caklinu. 

Sir
Poput jogurta, bogat je kalcijem i fosforom koji značajno utječu na snagu i izgled zubi. Najveću količinu ovih minerala dobit ćeš iz tvrdih sireva, poput cheddara, Gruyèrea i parmezana. Naravno, možda nećeš primijetiti izbjeljivanje ako uz sir poslužiš čašu crnog vina. 

Jabuke
Razmisli o njima kao najbolje dizajniranim četkicama za zube, tekstura jabuke djeluje kao nježan piling za tvoje zube. "Žvakanje koje je potrebno također promiče proizvodnju sline, što pomaže spriječiti razvoj plaka", rekla je parodontalna i prehrambena stručnjakinja Sandra Moldovan. Isto tako, naglasila je da zube treba zaštiti od plaka jer plak na gotovo 'magnetičan' način privlači mrlje. 

Mrkva
Baš kao i jabuke, tvrda i hrapava tekstura mrkve može ti pomoći u pranju zubi. Naravno, kako bi bolje funkcionirali, moraš ih držati sirovima. Kuhana mrkva previše je mekana pa ne bi mogla pružiti piling djelovanje.

Mlijeko
Trebaš ga piti za jače kosti i bjelje zube. Mlijeko je još jedan vrhunski izvor kalcija i fosfora. Imaj na umu da količina minerala raste što je sadržaj masnoće manji, tako ćeš više hranjivih tvari dobiti iz obranog mlijeka. (Šalica niskomasnog mlijeka ima 316 mg kalcija i 255 mg fosfora, a šalica punomasnog mlijeka ima 276 mg i 205 mg fosfora.) 

Celer
Kao i jabuka i mrkva, ova biljka pomaže u uklanjanju plaka koji uzrokuje mrlje, a potiče i proizvodnju sline. Naravno, ako nisi ljubiteljica celera, možeš ga probati umočiti u malo maslaca od kikirikija. 

Jagode
Ne, tvoji zubi neće biti crveni od njih, i ne samo to, jagode ti mogu pomoći da ti zubi postanu svjetliji i bjelji. "Sadrže enzim zvan jabučna kiselina koji uklanja površinske mrlje", rekao je Steven Freeman, vlasnik stomatološke ordinacije Elite Smiles na Floridi. Za još bolje izbjeljivanje, pokušaj primijeniti pire od jagoda poput paste za zube na pet minuta, a zatim isperi i operi zube. Jedna je studija utvrdila da ova metoda može pomoći u uklanjanju plaka da bi zubi postali bjelji bez izbjeljivanja. 

Xylitol žvakaće gume
Iako ovo tehnički nije namirnica niti hrana, žvakača guma pomaže u proizvodnji sline. Zašto odabrati zaslađene xylitolom? Pomoći će ti da izbjegneš dodatne šećere. No, još važnije pokazalo se da šećerni alkohol smanjuje formiranje plaka, što ga čini težim za uklanjanje mrlja, piše miss7zdrava.




hr Wed Nov 14 2018 17:53:24 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .