Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5bc998910e4938610b8b456a/80

Na današnji dan predstavljen prvi Fićo

Tanjug je 'radničkoj klasi' objavio da je dan prije proizveden prvi licencni Fiat 600, koji je je slavu doživio kao snažnija verzija Zastava 750 te je do 18. studenog 1985. proizveden u 923.487 primjeraka

Premda bi mnogi željeli frizirati prošlost, najpopularniji i najslavniji automobil svih vremena na našim cestama je - Fićo. Izvedenica od “maleni Fiat” označavala je model Zastava 600/750, koji se po licenci Fiata 600/600 d proizvodio u Kragujevcu. U početku je to bila samo montaža i to su bili najkvalitetniji primjerci. No i oni koji su se proizvodili kasnije, objektivno nisu bili loši. 

Dapače. Kad se usporede s aktualnim novitetima, s mnoštvom elektronike, mnogi se s nostalgijom sjećaju jednostavne i pouzdane Fićine mehanike. O njegovoj kvaliteti svjedoče deseci  primjeraka koji još voze ), od kojih su mnogi stariji od četiri desetljeća. 

Koliko je Fiat 600 bio zanimljiv i napredan za svoje doba pokazuje činjenica da je prva licencna proizvodnja organizirana u njemačkom Neckarsulmu gdje su se do 1970. proizvodili modeli NSU-a, od Prinza do naprednog Ro 80 s wankelovim motorom. Model koji je kod nas bio poznat kao Fićo, zvao se Jagst 2. Proizvodio se i u Španjolskoj, kao Seat 600.

Na današnji je dan 19. listopada 1955. Tanjug, informacijska agencija bivše države objavio da je dan prije u tvornici Crvena zastava u Kragujevcu proizveden i testiran prvi licenčno proizvedeni primjerak Fiata 600, novog talijanskog aduta koji je slučbeno predstavljen 5. ožujka 1955. 

A priča o najslavnijem autu s ovih prostora počela je ovako: u kolovozu 1954. Fiat i Crvena Zastava potpisali su ugovor o tehnološkoj suradnji, te su Fiatovi modeli 1400 i Campagnola u dijelovima dopremani u Jugoslaviju, gdje su od njih sastavljani gotovi automobili. No ta su vozila bila namijenjena državnim službama i vojscii.

Tek će Fiat 600, koji će gotovo odmah dobiti i nadimak 'Fićo', čije je sklapanje počelo samo nekoliko mjeseci nakon starta proizvodnje u Italiji, otvoriti put do automobila i običnim ljudima, te postati vozilo koje će motorizirati tada jednu, a danas čak sedam država na istom prostoru.

Zanimljivo je primijetiti da je koncepcija bila inspirirana slavnom Volkswagen “bubom”. Karoserija u stilu bumbara, koristila je koncepciju stražnjeg pogona, s motorom, mjenjačem i diferencijalom smještenim straga, što je uvelike odredilo njegovu budućnost na cesti. Osnovna verzija nije bila osobito stabilna, ali je imala izvrsna svojstva izvan ceste, gotovo kao terenac. Na blatu i snijegu, Fićo je mogao ići i tamo gdje su drugi automobili zapinjali

Zanimljiv je bio motor - redni četverocilindraš kompaktne i čvrste izvedbe postigao je uspjeh i slavu kakve nitko nije slutio. Osnovni model imao je snagu od 21,5 KS, koju je istiskivao iz obujma 633 ccm. To je bilo dovoljno za brzinu od 100 km/h, što je prije pola stoljeća bio respektabilan rezultat. 


Ipak, ubrzo su se javili zahtjevi za snažnijim motorom te je obujam povećan na 767 ccm, a najveća brzina na 110 km/h. Taj model, koji je dobio oznaku 600 D (usprkos znatno većeg obujma) bio je podloga za licencnu proizvodnju iz Kragujevca i njegova je izvedba poznata brojnim našim meštrima.Naknadno je iz tog motora napravljena čitava serija motora. Obujam je najprije povećan na 847, a potom na 903 ccm i ta je verzija bila najpopularnija među svim izvedenicama Fiata 600. Ugrađivao se u desetke talijanskih modela. Nakon osnovnog modela 600, stigli su Multipla, 850, 850 Special, 850 Sport, 850 Sport Coupe, 127, Panda, Uno, Cinquecento i Seicento. 

Osim Fiata, taj motor koristili su Autobianchi/Lancia A112, Seat Marbella i Ibiza te Zastava 750, 850 i Yugo 45. U posljednjoj verziji za Fiat Seicento, koja se proizvodila do 2003., obujam mu je, radi porezne granice od 900 ccm, smanjen na 899 ccm. To je jedan od deset najuspješnijih benzinskih motora europske automobilske industrije, a ukupno je proizvedeno čak 15,5 milijuna primjeraka svih serija.

Fiat 600 zamišljen je kao gradski automobil i tome su prilagođeni njegovi gabariti - bio je dugačak 321 ccm, a širok 138 cm. Nije bio osobito siguran u sudaru, a posebice je bio zanimljiv po vratima koja su se otvarala u kontra smjeru, prema naprijed. To je olakšavalo ulaz u unutrašnjost, ali je pogoršavalo sigurnost. Bilo je slučajeva kad su se vrata otvorila tijekom vožnje. 

Dorađeni model 600D dobio je pojačan motor i blago dorađenu karoseriju, koja je produžena za 7,5 cm. Istodobno je masa povećana za 14 kg.Najveća novost uslijedila je 1964., kad je Fiat 600 dobio normalna prednja vrata. Nije to bila zadnja dorada, jer je 1965. Fićo dobio podebljana prednja svjetla i takvog ga poznajemo do kasnih 80-ih. Za svoje doba, Fićo je imao neovisan, odnosno poluneovisan na sva četiri kotača. Prednji dio oslanjao se na poprijeko ugrađena lisnata opruga, koja ima i ulogu stabilizatora. 

Straga je imao oscilacijsku osovina (u njemačkoj nomenklaturi Pendelachse), koja je bila tada vrlo popularna. Osnovna verzija, posebice s lošim gumama Tigar, nije se proslavila po stabilnosti, posebice na skliskoj cesti. Najviše problema bilo je u području pozitivnog bočnog nagiba, kad su kotači bili nagnuti prema unutra. No spušteni Fićo, posebice s malo otvrdnutim ovjesom, bio je druga priča. 

Tada su stražnji kotači bili zakrenuti prema vani, što je osiguravalo uvjerljivu stabilnost. Tome su posebice pogodovale široke sportske gume i takvog Fiću poznajemo iz mnogih sportskih utrka. Brzo se uvidjelo da je takav Fićo izvrstan medij za sportske dorade, koje su se uskoro počele nizati kao na traci.

To je uvidio slavni tuner Carlo Abarth i 1956. počinje priča o jednom od najzanimljivijih malih sportskih automobila - predstavljen je nabrijani Fiat 600, koji je nosio oznaku 750 Abarth. Njegova snaga od 42 KS omogućavala mu je najveću brzinu od 136 km/h, a ubrzo je pojačan na 50 KS, što mu je najveću brzinu povećalo na 150 km/h. Tek potom slijedili su uspješni modeli, koji su proslavili Fiat i Abarth - najprije je 1961. predstavljen 850 TC Abarth, koji je u startu imao 52 KS. 

Uslijedile su brojne dorade i pojačanja te je na koncu napravljen model 850 TCR, koji je razvijao 90 KS. Taj je model je žario i palio u svojoj klasi, osvojivši desetke nacionalnih prvenstava širom Europe. No, pravu je slavu postigao model 1000 TC, kojemu je motor povećan sa 982 ccm. U prvoj verziji iz 1961. razvijao je 68 KS, a potom je, do 1971., pojačan na čak 112 KS pri 8200/min. 

Bilo je to u modelu 1000 TCR, koji je uz pomoć mjenjača s pet stupnjeva jurio do brzine od 215 km/h. Bio je iznimno popularan na brdskim i uličnim utrkama. Na splitskom asfaltu početkom 70-ih proslavio ga je Đani Šverko. Iako je Carlo Abarth napravio i snažnije automobile, bio je to najslavniji model. Na vrhuncu uspjeha došlo je vrijeme za smjenu, taman kad je u pripremi bio još snažniji model sa, za to vrijeme nevjerojatnih 127 KS iz obujma od jednog litra.

Jednako kao i sportski Abarth zanimljiv je bio model Multipla, s tri reda sjedala. Bio je neobičan po kombijevskom prednjem dijelu i stražnjem, koji je zadržao izvoran Fićin izgled. Prva verzija napravljena je već 1956. i postigla je velik uspjeh. Sredinom 70-ih taj je model dobio pravu, kombijevsku izvedenicu (oblika kvadra), koja je bila popularna i na našim cestama. 

Zanimljivo, nije se proizvodila u Kragujevcu, nego u Somboru, a posljednji primjerak napravljen je 1989. godine. Fiat 600 se u Torinu je proizvodnja zaključena 1969. i tada su počele pripreme za proizvodnju modela s prednjim pogonom - 128, koji je kod nas bio poznatiji kao licencna Zastava 101, i izravni nasljednik 127, iz kojeg je kasnije izveden Yugo 45. 

U Torinu je proizvedeno ukupno 2,7 milijuna primjeraka, a proizvodnja je nastavljena u Španjolskoj i Kragujevcu. Seat 600, koji je poznat i po izvedbi s četvorim vratima, proizvodio se do 1973. Tek tada zahuktala se proizvodnja u Kragujevcu. Zastava 750, odnosno Fićo, 1974. dobiva “luksuznu” verziju Luxe. Jasno, radilo se tek o debljim navlakama, upaljaču za cigarete i još pokojom sitnicom.

Ubrzo su stigli novi modeli. Posebice je zanimljiv bio model 750 S iz 1978., koji je istiskivao 30 KS i postizao već uvažavajućih 120 km/h. Još brža (125 km/h) bila je Zastava 850, koja je razvijala 32 KS. Bilo je to vrijeme kad je Fićo postizao brojne sportske uspjehe, a najpopularnija je bila “nacionalna klasa 785”. 

Bila se to verzija probušena na treću, posljednju doradu za generalni popravak, kad su ugrađivani veći klipovi. No, popularniji su bili elitniji sportski modeli Abarth, u klasama 850 i 1000, koje je već vozila sportska elita. Svi su ti modeli imali podignuti poklopac motora. To, primarno, nije bilo zbog hlađenja motora (iako ga je poboljšavalo), nego zbog poboljšavanja aerodinamike. 

Ovisno o modelu, to je povećavalo brzinu za 3 do 5 km/h. Usto je i osiguravao opasan sportski izgled. Početkom 80-ih, s uvođenjem prvih antiinflacijskih programa, koji su zabranjivali povećanje cijena, stiže niz “novih” modela. Model L postaje LE, model S - SC. Radilo se tek o nekoliko kozmetičkih sitnica, kojima se na mala vrata povećavala cijena. Tako je posljednji model Fiće, proizveden sredinom 1986., nosio oznaku 850 SC, piše autoportal.hr

hr Fri Oct 19 2018 10:41:20 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/57590dbc1e353e91278b4588/80
Foto: Pixabay / Ilustracija

Ovo su znakovi da ste zaista "pregorjeli" na poslu

Ako osjećate neki od pet navedenih simptoma, vrijeme je za promjene

Mentalno pregorijevanje na poslu je postalo sve češće, a posljedice na čovjekovo psihičko i fizičko zdravlje su ozbiljne. Ako osjećate neki od pet navedenih simptoma, vrijeme je za promjene.

Ovo je pet pokazatelja izgaranja na poslu:

1. Bol - Ponavljajuća bol poput glavobolje, boli u trbuhu, boli u mišićima.

2. Ljutnja - Eksplozivni ste i lako vas netko naljuti.

3. Ravnodušnost - Izgubili ste motivaciju i interes za svoj posao.

4. Cinizam - Osjećate se pesimistično i cinični ste prema svemu što se oko vas događa.

5. Umor - Bez obzira koliko dobro spavali ili se odmarali i dalje se osjećate umorno i pasivno.

Ako vjerujete da ste pregorjeli, uvijek možete zatražiti stručnu pomoć. Ako osjećate prisutnost bilo kojeg od simptoma duže od dva tjedna i ako su simptomi narušili sposobnost normalnog funkcioniranja, treba se obratiti svom doktoru.  Usto, treba razmisliti koliko si i sami možemo pomoći. Dobar početak je postavljanje pitanja poput: 'Koliko dobro brinem o sebi i svojim osobnim potrebama?'.

Ne treba biti prestrog prema sebi ako imate osjećaj da se ne brinete previše o sebi. Većina ljudi bi se trebala puno više brinuti o svom fizičkom i mentalnom zdravlju. Ako netko ne zna otkud početi, odgovor je: vježba, san, svjesnost, druženje i prehrana. Istraživanja su pokazala da zdrave navike u tim područjima mogu pomoći fizički i mentalno.

Na pet navedenih ključnih polja svatko može provesti sljedeće vježbe kako bi potaknuo oporavak.

Vježba - Dnevno je potrebno najmanje 30 minuta vježbe, koja se može raditi u kraćim intervalima (3 puta po 10 minuta rastezanja, šetnje, jednostavnih vježbi...).

San - Čovjek si treba postaviti ritam spavanja koji mu odgovara i svaku večer, čak i vikendom, ići u krevet i ujutro se dizati u isto vrijeme.

Svjesnost - Saki dan se treba osvijestiti i barem 10 minuta dnevno posvetiti sebi i promišljanju.

Druženje - Svakodnevno se treba družiti s obitelji i prijateljima. To može biti telefonski poziv, kratki odlazak na kavu ili nešto treće, ovisno o vremenu i mogućnostima.

Prehrana - Izbacite iz prehrane prerađenu i brzu hranu te vodite dnevnik prehrane.

Cilj je istovremeno raditi na svih pet polja koja bitno utječu na čovjekovo mentalno i fizičko zdravlje. Nije dobro izabrati jedno ili više polja, a ostala zanemariti. Najbolje je malim koracima uvoditi novosti i polako mijenjati svoje životne navike, pišu 24 sata.

hr Tue Jan 22 2019 21:54:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c3ce7410e4938ca718b4809/80

Pet savjeta kako jesti zdravo kada ste u žurbi

Većina nas je zauzeta i u žurbi imamo tendenciju donositi loše odluke o prehrani

Planiranje unaprijed i informiranje o tome što jedete može vam pomoći u održavanju zdravog načina ishrane. Bacite pogled na ovih pet jednostavnih savjeta i počnite jesti bolje, usprkos vašem ludom rasporedu:

Priprema jela unaprijed

Ključ zdrave prehrane je planiranje unaprijed, ali priprema obroka svake večeri za sljedeći dan može oduzeti puno vremena. Izaberite jednu ili dvije večeri tjedno i skuhajte nekoliko jela koja će vam potrajati cijeli tjedan. Tako ćete imati uvijek spremno nešto zdravo i kadaste u gužvi s vremenom.

Nosite zdrave grickalice sa sobom

Umjesto da birate nezdrave grickalice u zadnji trenutak, napravite vlastiti mix i ponesite ga sa sobom. Jednostavno u vrećici pomiješajte sastojke koje preferirate (orašaste plodove, suho voće ili sjemenke) i kada trebate pregristi, imat ćete dobar izbor spreman.

Nikada ne preskačite doručak!

Pametan doručak je ključ za održavanje zdrave težine i cjelokupnog zdravlja. Odabir zdravog obroka ujutro će vam pomoći obuzdati apetit i spriječiti prejedanje kasnije. Ima mnogo zdravih opcija za doručak, a mi preporučamo zobene pahuljice i grčki jogurt.

Ne preskakačite obroke!

Tijekom radnog dana, možda ste propustili obrok ili dva, nije velika stvar, zar ne? Zapravo postoje dokazi da preskakanje obroka može negativno utjecati na razinu šećera i glukoze u tijelu, pa čak dovesti i do debljanja. Gladovanje može doprinijeti neravnoteži šećera u krvi, što rezultira snažnim osjećajem gladi i kasnije prejedanjem. Vaše tijelo treba stalan dotok “goriva” da funkcionira ispravno.

Obratite pozornost na sadržaj šećera

Debljanje, bolesti srca, dijabetes i još mnoge druge bolesti se nalaze na popisu zdravstvenih problema vezanih uz konzumiranje previše šećera. Provjerite sastojke prije nego kupite neki proizvod, jedite namirnice bogate proteinima za održavanje sitosti i kad vasuhvati šećerna kriza radije pojedite voće. - piše Život i stil

hr Tue Jan 22 2019 19:32:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c4741930e493847878b456e/80
Foto: Facebook

Školska zadaća dječaka s autizmom lomi srce: "Što Gabrijelu znači Hrvatska?"

Kao autist je potpuno neverbalan, ali sa svijetom oko sebe komunicira računalom

O diskriminaciji osoba s poremećajima iz autističnog spektra u Hrvatskoj već je dosta toga ispisano u posljednje vrijeme. No malo toga tako jednostavno i jasno može sažeti njihov položaj, kao što je to učinila domaća zadaća, koju je napisao 12-godišnji Gabrijel P. iz Karlovca.

Ovaj dječak ide u redovnu školu. Kao autist je potpuno neverbalan, ali sa svijetom oko sebe komunicira računalom.

Njegovu školsku zadaću prenosi Novi list:

Što Gabrijelu znači Hrvatska?

Hrvatska je država u kojoj mi živimo. Ona je mala i ponosna država. Ja da mogu, ne bi živio tu nego u Njemačkoj, jer bi tamo puno bolje živio s mojim autizmom.

Vidio sam slike od male Klare, kako su je lijepo prihvatili iako je u kolicima. Nitko me ne želi u svojoj školi, pa nemam prijatelja. Mi ne znamo što to znači.

Moglo bi se promijeniti samo ako odrasli to i žele.

hr Tue Jan 22 2019 17:15:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c470d610e49389e858b45d1/80
Foto: Pixabay

Šest laži o ženskom tijelu u koje ne smijemo vjerovati

Krajnje je vrijeme za razbijanje predrasuda i mitova o tome kako žensko tijelo treba izgledati i čemu služi. Zato vam donosimo popis najvećih pogrešnih vjerovanja o ženskom tijelu u koje nitko ne bi trebao vjerovati.

1. Glavna svrha ženskog tijela je rađanje djece. Sposobnost rađanja nije ono što nas čini ženom. Tradicionalna vjerovanja prema kojima nas upravo to definira trebamo što prije izbrisati iz memorije.

Glavna svrha našeg tijela jest da nas nosi prema našim ciljevima.

2. Naše tijelo treba sređivati do "savršenstva". Ženska tijela nisu projekt, a ključ našeg uspjeha i sreće nije u njegovom usavršavanju. Naše tijelo neće biti savršeno ako izgubimo 10 kilograma, isklešemo trbušnjake, laserom odstranimo sve tragove bora i dlačica. Ono čemu trebamo težiti je unutarnje zadovoljstvo koje će se sigurno projicirati na našu vanjštinu.

3. Jedine dlačice dozvoljene na ženskom tijelu su obrve, trepavice i kosa. Živimo u društvu koje stigmatizira dlačice na tijelu do te mjere da se u posljednje vrijeme čak pokušava popularizirati ideja brijanja ženskog lica. Zapamtite, dlačice su na našem tijelu s razlogom, a to hoćete li ih se rješavati ili ne isključivo je vaša odluka.

4. Žensko tijelo nije snažno i moćno. Recite to svim slavnim sportašicama koje obaraju rekorde i svojom snagom mogle bi posramiti većinu muškaraca. Recite to svim ženama koje rade takozvane "muške" poslove bolje od "snažnijih" polovica. Nema toga što žensko tijelo ne može.

5. Drugi mogu donositi odluke o našem tijelu. . Vaše tijelo je VAŠE, u punom smislu te riječi, i vi donosite odluke o njemu.

6. Najveća prijetnja ženskom tijelu je rak dojke. Ova opaka bolest jedan je od najvećih ženskih "neprijatelja" i nužnost redovite kontrole neosporna je, ali kod podizanja svijesti ne smijemo zaboraviti i na druge zdravstvene probleme koji također predstavljaju veliku prijetnju ženskom zdravlju. Bolesti srca visoko su na toj listi, baš kao i rak kože od kojeg obolijeva sve veći broj žena zbog prevelikog izlaganja suncu ili prekomjernim odlascima u solarij, piše zadovoljna.hr.


hr Tue Jan 22 2019 13:32:44 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .