Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5bc998910e4938610b8b456a/80

Na današnji dan predstavljen prvi Fićo

Tanjug je 'radničkoj klasi' objavio da je dan prije proizveden prvi licencni Fiat 600, koji je je slavu doživio kao snažnija verzija Zastava 750 te je do 18. studenog 1985. proizveden u 923.487 primjeraka

Premda bi mnogi željeli frizirati prošlost, najpopularniji i najslavniji automobil svih vremena na našim cestama je - Fićo. Izvedenica od “maleni Fiat” označavala je model Zastava 600/750, koji se po licenci Fiata 600/600 d proizvodio u Kragujevcu. U početku je to bila samo montaža i to su bili najkvalitetniji primjerci. No i oni koji su se proizvodili kasnije, objektivno nisu bili loši. 

Dapače. Kad se usporede s aktualnim novitetima, s mnoštvom elektronike, mnogi se s nostalgijom sjećaju jednostavne i pouzdane Fićine mehanike. O njegovoj kvaliteti svjedoče deseci  primjeraka koji još voze ), od kojih su mnogi stariji od četiri desetljeća. 

Koliko je Fiat 600 bio zanimljiv i napredan za svoje doba pokazuje činjenica da je prva licencna proizvodnja organizirana u njemačkom Neckarsulmu gdje su se do 1970. proizvodili modeli NSU-a, od Prinza do naprednog Ro 80 s wankelovim motorom. Model koji je kod nas bio poznat kao Fićo, zvao se Jagst 2. Proizvodio se i u Španjolskoj, kao Seat 600.

Na današnji je dan 19. listopada 1955. Tanjug, informacijska agencija bivše države objavio da je dan prije u tvornici Crvena zastava u Kragujevcu proizveden i testiran prvi licenčno proizvedeni primjerak Fiata 600, novog talijanskog aduta koji je slučbeno predstavljen 5. ožujka 1955. 

A priča o najslavnijem autu s ovih prostora počela je ovako: u kolovozu 1954. Fiat i Crvena Zastava potpisali su ugovor o tehnološkoj suradnji, te su Fiatovi modeli 1400 i Campagnola u dijelovima dopremani u Jugoslaviju, gdje su od njih sastavljani gotovi automobili. No ta su vozila bila namijenjena državnim službama i vojscii.

Tek će Fiat 600, koji će gotovo odmah dobiti i nadimak 'Fićo', čije je sklapanje počelo samo nekoliko mjeseci nakon starta proizvodnje u Italiji, otvoriti put do automobila i običnim ljudima, te postati vozilo koje će motorizirati tada jednu, a danas čak sedam država na istom prostoru.

Zanimljivo je primijetiti da je koncepcija bila inspirirana slavnom Volkswagen “bubom”. Karoserija u stilu bumbara, koristila je koncepciju stražnjeg pogona, s motorom, mjenjačem i diferencijalom smještenim straga, što je uvelike odredilo njegovu budućnost na cesti. Osnovna verzija nije bila osobito stabilna, ali je imala izvrsna svojstva izvan ceste, gotovo kao terenac. Na blatu i snijegu, Fićo je mogao ići i tamo gdje su drugi automobili zapinjali

Zanimljiv je bio motor - redni četverocilindraš kompaktne i čvrste izvedbe postigao je uspjeh i slavu kakve nitko nije slutio. Osnovni model imao je snagu od 21,5 KS, koju je istiskivao iz obujma 633 ccm. To je bilo dovoljno za brzinu od 100 km/h, što je prije pola stoljeća bio respektabilan rezultat. 


Ipak, ubrzo su se javili zahtjevi za snažnijim motorom te je obujam povećan na 767 ccm, a najveća brzina na 110 km/h. Taj model, koji je dobio oznaku 600 D (usprkos znatno većeg obujma) bio je podloga za licencnu proizvodnju iz Kragujevca i njegova je izvedba poznata brojnim našim meštrima.Naknadno je iz tog motora napravljena čitava serija motora. Obujam je najprije povećan na 847, a potom na 903 ccm i ta je verzija bila najpopularnija među svim izvedenicama Fiata 600. Ugrađivao se u desetke talijanskih modela. Nakon osnovnog modela 600, stigli su Multipla, 850, 850 Special, 850 Sport, 850 Sport Coupe, 127, Panda, Uno, Cinquecento i Seicento. 

Osim Fiata, taj motor koristili su Autobianchi/Lancia A112, Seat Marbella i Ibiza te Zastava 750, 850 i Yugo 45. U posljednjoj verziji za Fiat Seicento, koja se proizvodila do 2003., obujam mu je, radi porezne granice od 900 ccm, smanjen na 899 ccm. To je jedan od deset najuspješnijih benzinskih motora europske automobilske industrije, a ukupno je proizvedeno čak 15,5 milijuna primjeraka svih serija.

Fiat 600 zamišljen je kao gradski automobil i tome su prilagođeni njegovi gabariti - bio je dugačak 321 ccm, a širok 138 cm. Nije bio osobito siguran u sudaru, a posebice je bio zanimljiv po vratima koja su se otvarala u kontra smjeru, prema naprijed. To je olakšavalo ulaz u unutrašnjost, ali je pogoršavalo sigurnost. Bilo je slučajeva kad su se vrata otvorila tijekom vožnje. 

Dorađeni model 600D dobio je pojačan motor i blago dorađenu karoseriju, koja je produžena za 7,5 cm. Istodobno je masa povećana za 14 kg.Najveća novost uslijedila je 1964., kad je Fiat 600 dobio normalna prednja vrata. Nije to bila zadnja dorada, jer je 1965. Fićo dobio podebljana prednja svjetla i takvog ga poznajemo do kasnih 80-ih. Za svoje doba, Fićo je imao neovisan, odnosno poluneovisan na sva četiri kotača. Prednji dio oslanjao se na poprijeko ugrađena lisnata opruga, koja ima i ulogu stabilizatora. 

Straga je imao oscilacijsku osovina (u njemačkoj nomenklaturi Pendelachse), koja je bila tada vrlo popularna. Osnovna verzija, posebice s lošim gumama Tigar, nije se proslavila po stabilnosti, posebice na skliskoj cesti. Najviše problema bilo je u području pozitivnog bočnog nagiba, kad su kotači bili nagnuti prema unutra. No spušteni Fićo, posebice s malo otvrdnutim ovjesom, bio je druga priča. 

Tada su stražnji kotači bili zakrenuti prema vani, što je osiguravalo uvjerljivu stabilnost. Tome su posebice pogodovale široke sportske gume i takvog Fiću poznajemo iz mnogih sportskih utrka. Brzo se uvidjelo da je takav Fićo izvrstan medij za sportske dorade, koje su se uskoro počele nizati kao na traci.

To je uvidio slavni tuner Carlo Abarth i 1956. počinje priča o jednom od najzanimljivijih malih sportskih automobila - predstavljen je nabrijani Fiat 600, koji je nosio oznaku 750 Abarth. Njegova snaga od 42 KS omogućavala mu je najveću brzinu od 136 km/h, a ubrzo je pojačan na 50 KS, što mu je najveću brzinu povećalo na 150 km/h. Tek potom slijedili su uspješni modeli, koji su proslavili Fiat i Abarth - najprije je 1961. predstavljen 850 TC Abarth, koji je u startu imao 52 KS. 

Uslijedile su brojne dorade i pojačanja te je na koncu napravljen model 850 TCR, koji je razvijao 90 KS. Taj je model je žario i palio u svojoj klasi, osvojivši desetke nacionalnih prvenstava širom Europe. No, pravu je slavu postigao model 1000 TC, kojemu je motor povećan sa 982 ccm. U prvoj verziji iz 1961. razvijao je 68 KS, a potom je, do 1971., pojačan na čak 112 KS pri 8200/min. 

Bilo je to u modelu 1000 TCR, koji je uz pomoć mjenjača s pet stupnjeva jurio do brzine od 215 km/h. Bio je iznimno popularan na brdskim i uličnim utrkama. Na splitskom asfaltu početkom 70-ih proslavio ga je Đani Šverko. Iako je Carlo Abarth napravio i snažnije automobile, bio je to najslavniji model. Na vrhuncu uspjeha došlo je vrijeme za smjenu, taman kad je u pripremi bio još snažniji model sa, za to vrijeme nevjerojatnih 127 KS iz obujma od jednog litra.

Jednako kao i sportski Abarth zanimljiv je bio model Multipla, s tri reda sjedala. Bio je neobičan po kombijevskom prednjem dijelu i stražnjem, koji je zadržao izvoran Fićin izgled. Prva verzija napravljena je već 1956. i postigla je velik uspjeh. Sredinom 70-ih taj je model dobio pravu, kombijevsku izvedenicu (oblika kvadra), koja je bila popularna i na našim cestama. 

Zanimljivo, nije se proizvodila u Kragujevcu, nego u Somboru, a posljednji primjerak napravljen je 1989. godine. Fiat 600 se u Torinu je proizvodnja zaključena 1969. i tada su počele pripreme za proizvodnju modela s prednjim pogonom - 128, koji je kod nas bio poznatiji kao licencna Zastava 101, i izravni nasljednik 127, iz kojeg je kasnije izveden Yugo 45. 

U Torinu je proizvedeno ukupno 2,7 milijuna primjeraka, a proizvodnja je nastavljena u Španjolskoj i Kragujevcu. Seat 600, koji je poznat i po izvedbi s četvorim vratima, proizvodio se do 1973. Tek tada zahuktala se proizvodnja u Kragujevcu. Zastava 750, odnosno Fićo, 1974. dobiva “luksuznu” verziju Luxe. Jasno, radilo se tek o debljim navlakama, upaljaču za cigarete i još pokojom sitnicom.

Ubrzo su stigli novi modeli. Posebice je zanimljiv bio model 750 S iz 1978., koji je istiskivao 30 KS i postizao već uvažavajućih 120 km/h. Još brža (125 km/h) bila je Zastava 850, koja je razvijala 32 KS. Bilo je to vrijeme kad je Fićo postizao brojne sportske uspjehe, a najpopularnija je bila “nacionalna klasa 785”. 

Bila se to verzija probušena na treću, posljednju doradu za generalni popravak, kad su ugrađivani veći klipovi. No, popularniji su bili elitniji sportski modeli Abarth, u klasama 850 i 1000, koje je već vozila sportska elita. Svi su ti modeli imali podignuti poklopac motora. To, primarno, nije bilo zbog hlađenja motora (iako ga je poboljšavalo), nego zbog poboljšavanja aerodinamike. 

Ovisno o modelu, to je povećavalo brzinu za 3 do 5 km/h. Usto je i osiguravao opasan sportski izgled. Početkom 80-ih, s uvođenjem prvih antiinflacijskih programa, koji su zabranjivali povećanje cijena, stiže niz “novih” modela. Model L postaje LE, model S - SC. Radilo se tek o nekoliko kozmetičkih sitnica, kojima se na mala vrata povećavala cijena. Tako je posljednji model Fiće, proizveden sredinom 1986., nosio oznaku 850 SC, piše autoportal.hr

hr Fri Oct 19 2018 10:41:20 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cb89b0529111c5a508b459b/80
Foto: Pixabay

Frizeri otkrivaju: Koliko puta tjedno prati kosu?

Profesionalci savjetuju korištenje šampone koji ne sadrže sulfate jer oni isušuju kosu i vlasište pa se ono u konačnici brže masti jer folikuli počnu proizvoditi više masnoće

Iako se učestalost pranja kose ne može točno odrediti, obzirom da smo svi različiti, postoji pravilo koje vrijedi za sve - prati kosu manje pa će se manje i mastiti. Otkrio je to Julian Farel, renomirani frizer iz New Yorka. On tvrdi da će nam kosa biti manje masna ukoliko smanjimo učestalost korištenja omiljenih šampona. 

Naime, prečesto pranje kose može isušiti vlasište jer se s njega ispire sebum - masna supstanca koju proizvode žlijezde u koži, a čija uloga je čuvanje tjemena i kose od isušivanja.

"Šamponirate li kosu svaki dan, sa vašeg vlasišta će se ukloniti prirodna ulja, a to vodi suhoj i lomljivoj kosi. Preporučujem prati kosu jednom do dva puta tjedno, ne češće", rekao je ovaj frizer.

Njegov kolega Paul Cucinello dodao je da, ukoliko je kosa oštećena od pretjerane izloženosti visokim temperaturama (npr. od pegle za kosu i previše feniranja), tada je nikako ne bi trebalo prati češće od dva puta na tjedan.

Savjetuje ispiranje kose vodom ukoliko poželite češće prati kosu, recimo, ako ste se oznojili, ali da se šampon ne nanosi. U tom slučaju voda će biti sasvim dovoljna da kosa ponovno djeluje čisto i lepršavo.

"Šamponirate li kosu svaki dan, sa vašeg vlasišta će se ukloniti prirodna ulja, a to vodi suhoj i lomljivoj kosi. Preporučujem prati kosu jednom do dva puta tjedno, ne češće", rekao je ovaj frizer.

Njegov kolega Paul Cucinello dodao je da, ukoliko je kosa oštećena od pretjerane izloženosti visokim temperaturama (npr. od pegle za kosu i previše feniranja), tada je nikako ne bi trebalo prati češće od dva puta na tjedan.

Savjetuje ispiranje kose vodom ukoliko poželite češće prati kosu, recimo, ako ste se oznojili, ali da se šampon ne nanosi. U tom slučaju voda će biti sasvim dovoljna da kosa ponovno djeluje čisto i lepršavo, prenosi Mirror.

Pazite kod nanošenja regeneratora - stavljajte ga samo na vrhove kose, nikako blizu tjemena. Također, kosu ne tretirate uređajima za stiliziranje na previsokim temperaturama. Prevrući fen ili pegla za kosu isušuju vlasi pa će iz vlasišta pojačano lučiti masnoće kako bi se koža zaštitila od vrućine. Zato, ne koristite uređaje za stiliziranje na maksimalnoj temperaturi, već je smanjite.- prenosi 24 sata.

Osim svega toga, na kosu što rjeđe nanositi razne preparate za stiliziranje jer oni u konačnici brže prljaju kosu, odnosno nečistoće se pojačano nakupljaju pa ćete kosu morati češće prati.

hr Thu Apr 18 2019 17:43:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cb855c229111ccc4e8b45f5/80
Foto: Screenshot: YouTube: @Allrecipes, @Eats Amazing, @Kids Cooking and Crafts, @Emily Norris, @Crafty Panda

Gotovo u par minuta: Kreativan uskršnji doručak koji će djeca obožavati

Bilo da želite s djecom pripremati ukusan doručak ili samo želite iznenaditi ukućane, ove brze i jednostavne ideje vašem će uskršnjem stolu podariti potpuno novi blagdanski doživljaj
Blagdan Uskrsa djeca posebno obožavaju, osim što cijeli dan pripremaju gnijezda i vesele se bojanju i crtanju pisanica, nerijetko najviše iščekuju nedjeljno jutro i okupljanje oko stola.

Mnogima je pripremanje jela uoči blagdana stresan, ali i užurban. Umjesto toga, unesite dašak kreativnosti i znatiželje u svoju kuhinju i iznenadite svoje najmanje. Možda vam se oduže pranjem suđa.

Možete se koristiti vlascem, lukom, jajima, jagodama, jajolikim čokoladnim bombonima, bananama, mrkvom, jabukama, rižinim keksima, jogurtom, namazima, pancetom, borovnicama... Samo nebo je granica!

Mi vam donosimo dva brza recepta, a u nastavku možete pogledati još nekoliko ideja.

Uskršnji pilić:

Sastojci:
Jaja
Majoneza
Kiseli krastavci
Hren
Papar
Mrkva
Crne masline

Tvrdo skuhajte jaja. Kada su gotova pustite ih neko vrijeme da se ohlade. Nakon što ste pažljivo skinuli ljusku, s nožem odrežite vrh jajeta, ali dovoljno nisko da doprijete do žumanjka. Žumanjke izvadite i stavite u posebnu zdjelu, a preostali dio jaja ostavite sa strane. Kada ste to učinili sa svima, izdvojenim žumanjcima u zdjeli dodajte majonezu, sitno nasjeckane kisele krastavce, žlicu hrena i malo papra. Sve izblendajte dok ne dobijete finu smjesu za punjenje. Donji dio jajeta napunite smjesom od žumanjaka zatim na vrh vratite preostali dio jajeta koji ste skinuli na početku. 
U konačnici od mrkve napravite nogice i kljun, a od crnih maslina oči.

Ukusan i zdrav uskršnji sladoled od jogurta s voćem:

Sastojci:
Grčki jogurt
Šumsko voće/ Bobičasto voće
Med
(Čokolada za kuhanje ili voćna marmelada)

Pomiješajte grčki jogurt s malinama, borovnicama i nasjeckanim jagodama. Po želji možete dodati i sladila poput meda ili rižinog sirupa. Sve izlijte u kalup za led ili kolače s jajolikim ispunjenjem, a na vrh postavite drvene štapiće. Ostavite u zamrzivaču najmanje dva sata ili cijelu noć. Servirajte s rastopljenom čokoladom ili voćnom marmeladom.

Dobar tek!













hr Thu Apr 18 2019 17:09:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cb8743829111cce4f8b458e/80
Foto: TZ Vodice

Na 31. Uskrsnom doručku u Vodicama čeka vas i Vodička karitula

31. Uskrsni doručak održat će se na Uskrsni ponedjeljak 22.04.2019. godine. Ovu tradicionalnu manifestaciju organizira TZ grada Vodica za sve goste i domaćine koji u vrijeme Uskrsa borave u Vodicama.
I ove godine pripremili su bogat kulturni program u kojem će nastupiti KU Perlice iz Vodica, KUD Koledišće iz Jezera, Klapa Oršulice iz Vodica, a za dobru zabavu nakon degustacije će se pobrinuti Mile Perkov i Johnny Walkers band.  U programu sudjeluju i djeca dječjeg vrtića Tamaris odjevena u narodne nošnje i male Žudije, te Vodičke mažoretkinje.

Na svečanom stolu uz kroštule, fritule, bubice i ostale slastice, posebno za Uskrsni doručak Pekarna Klara priprema veliku originalnu Vodičku karitulu – tradicionalnu vodičku uskrsnu slasticu.

U suradnji s LAG More 249, lokalni proizvođači ponuditi će svoje proizvode na prigodnom sajmu domaćih proizvoda. 

Dođite i proslavite Uskrsne blagdane u Vodicama!
hr Thu Apr 18 2019 14:57:41 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5543d2b3568aa80f278b4577/80
Foto: azbookhouse

Celulit, kriva kralježnica, proširene vene: odjeća koju je opasno stalno nositi

Žene su zbog ljepote sposobne pretrpjeti bol i patnju, ali ponekad bi bilo dobro izbjegavati neke komade svaki dan

Biti uvijek moderan može naštetiti našem zdravlju pa bi bilo dobro pripaziti i ne nositi neke komade baš svaki dan. Iako je vrijeme korzeta iza nas još uvijek smo skloni trpjeti zbog mode i ljepote. Donosimo popis stvari o kojima možete razmisliti:

1. Uske traperice ili hlače

Dobar par traperica je komad koji svaka žena ima u svom ormaru. Mnoge žene i djevojke nose uvijek nose potpuno uske hlače kako bi istaknule noge i mišiće. Ali nažalost onezaustavljaju cirkulaciju u tijelu što dovodi do proširenih i celulita. Koža ne može "disati" jer je tkanina previše blizu tijela. Urasle dlačice također mogu biti jedan od problema na nogama i bikini zoni.

2. Visoke potpetice

Kad žena obuje cipele s visokom potpeticom, odmah postaje ženstvenija i elegantnija. Ali to ne znači da ih trebala nositi svaki dan. Također, može doći do bolova u leđima, nogama i oteklinama, ali i do krive kralježnice i hernije.

3. Ravne cipele

Možda vam se čini da su ravne cipele potpuno bezopasne. No, liječnici tvrde da ove cipele mogu jako naštetiti vašem zdravlju jer će opterećenje na stopalima biti neujednačeno. To može dovesti do bolova u nogama i leđima. Još jedna neugodna posljedica je kada se stopalo okrene prema unutra što dovodi do deformacije koljena i kukova.

4. Push-up grudnjaci

Ovi grudnjaci su iznimno popularni. Međutim, čak i ako vam se čini da su s njim vaše grudi okruglije i na pravoj visini, u stvarnosti dijelovi ovog grudnjaka deformiraju grudi i čine ih ovisnima o umjetnoj potpori. Povrh toga, push-up grudnjaci blokiraju krvne žile i rade stalni pritisak na grudi.

5. Sunčane naočale

Sunčane naočale nisu samo trendovski dodatak, nego i apsolutna nužnost kada sunčeva svjetlost postane jaka. Međutim, sunčane naočale ne možete nositi u večernjim satima ili kada nema dovoljno svjetla. To će dodatno opteretiti oči, što povećava rizik od razvoja očne mrene. Osim toga, sunčane naočale trebaju uvijek biti čiste i koristite sunčane naočale koje osiguravaju stopostotnu zaštitu. 

6. Hulahupke

Ovo je nužan komad odjeće za svaku ženu. Čarape čine ženski izgled potpunijim i elegantnijim, ali i noge izgledaju vizualno ljepše. Nažalost, ako ih nosite često, mogu biti i štetne. Sintetički sastojci u čarapama zadržavaju vlagu, stvarajući efekt staklenika. Kao rezultat toga, one dovode do različitih vaginalnih infekcija, a neke hulahupke također imaju negativan učinak na cirkulaciju što može dovesti do proširenih vena i celulita.

7. Velike torbe

Ženska torbica je spremište u kojem možete pronaći sve, od kozmetike do prijenosnog računala. Torbice su stvarno zgodne, ali i nesigurne za našezdravlje. Budući da stalno nosimo torbe na jednom ramenu, naprezanje ramena i kralježnice može postati preveliko što može dovesti do skolioze i osteohondroze. Zbog neravnoteže možete imati grčeve mišića, blokirane krvne žile i stegnute živce.

8. Pidžama

Kako netko može živjeti bez udobnih pidžama, osobito zimi? I kako mogu naškoditi vašem zdravlju? Pidžame koje su previše uske ili previše tople mogu dovesti do pojaverazličitih bakterija, iritacije kože, svrbeža ili infekcija. Ženama koje imaju kronične infekcije preporučuje se spavati bez pidžama, piše zivotistil.hr

hr Thu Apr 18 2019 14:06:07 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .