Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58615e841eea8f9a968b4586/80
Foto: Ilustracija

Plaćamo najveće trošarine u Europi: Od auta vrijednog 86.000 kuna, u državnu kasu ide 24.000 kuna

Trošarine na aute su veliki prihod države, lani je od njih prikupljeno 813,6 milijuna kuna, dok će se ove godine ubrati oko milijarda kuna

Vlada nas je za Novu godinu počastila većim trošarinama, zbog kojih za veliku većinu novih automobila od danas u salonima trebamo platiti više nego lani. Ionako veliko porezno opterećenje na nove aute, po kojem smo u samom vrhu EU (PDV od 25 posto i visoke trošarine), izmjenama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, još se povećalo. Dok, primjerice, Slovačka, Češka, Poljska ili Njemačka uopće nemaju trošarine na kupnju automobila, hrvatske trošarine bitno poskupljuju i najjeftinije automobile, dok za skuplje mogu biti i više od 30 posto ukupne cijene.

Ali, trošarine na aute su veliki prihod države, lani je od njih prikupljeno 813,6 milijuna kuna, dok će se ove godine ubrati oko milijarda kuna. Odreći se tog prihoda ili ga smanjiti vjerojatno bi ugrozilo proračun, pa ćemo zbog toga i dalje plaćati, uz Skandinavce, najveća davanja državi za kupnju auta.

– Procjenjuje se da će novi zakon potaknuti kupnju novih motornih vozila, što je jedna od osnovnih pretpostavki povećanja sigurnosti prometa na cestama te je poželjan izbor s aspekta zaštite okoliša – uvjereni su u Carinskoj upravi, koja je autor i izvršitelj izmjena zakona.

Oporezivanje neutralno

Bez obzira na načelnu namjeru zakonodavca da će se novim trošarinama stimulirati ekologija i uvažiti socijalni kriterij, država će uzimati više na ime trošarina i za najjeftinija vozila te vrlo ekološke automobile koji ispuštaju manje od 100 g/km CO₂, pa čak i na vrlo “čiste” hibride sa 75 g/km CO₂. Sasvim konkretno, ako ste prošli tjedan kupili početni benzinski Renault Clio 1,2 16V s ispustom od 127 g/km CO₂ platili biste ga 83.400 kuna (trošarina 5456 kuna), dok je danas cijena 86.598 kuna zbog trošarine od 8654 kune (pod uvjetom da prodavatelj nije spustio osnovnu cijenu uvećanu za PDV i time sebi smanjio zaradu). Dakako, PDV na navedeni automobil u iznosu od 15.588,8 kuna također ide državi pa prema novim trošarinama za auto koji kod prodavatelja stoji 62.355 kuna, država uzima dodatnih 24.233 kune odnosno čak 28% ukupne cijene.

U isto vrijeme na snagu stupa novi Pravilnik o posebnom porezu na motorna vozila prema kojem će visina trošarine na rabljene automobile iz unosa (polovnjaci iz EU) do 10 godina starosti u pravilu ostati na istoj razini ili se čak i smanjiti, dok će trošarine na aute starije od 10 godina porasti. Primjerice, na novi čišći VW Golf koji ispušta 103 g/km CO₂ će trošarina porasti, dok će za 10 godina stari Golf sa 135 g/km CO₂ ostati ista.

– Sustav oporezivanja obvezno mora biti neutralan i ni u kojem slučaju ne može privilegirati ili deprivirati bilo nova, bilo rabljena motorna vozila. Ove promjene u modelu oporezivanja učinjene su upravo i stoga da se na pravno dopušteni način smanji udio rabljenih vozila u ukupnom oporezovanim vozilima, a sada je taj udio na razini od 55 posto rabljenih prema 45 posto novih – kaže Carinska uprava za Večernji list.

Prosjek 12,5 godina

Ali, s time se ne slažu predstavnici uvoznika i trgovaca automobila u Hrvatskoj. Kažu kako nove trošarine neće pogodovati rastu prodaje novih automobila (40.631 u 11 mjeseci 2016.) ni zaustavljanju trenda rasta unosa polovnih automobila čiji je prosjekstarosti oko 8,5 godina (56.475 u 11 mjeseci) što nam stari vozni park (prosjek 12,5 godina) i posredno utječe na sigurnost (279 poginulih na cestama u prvih 11 mjeseci), ali, upozoravaju, imat će i negativan utjecaj na državni proračun.

Mi u Europi, uz Skandinavce, plaćamo najveće trošarine, a recimo, Nijemci ih uopće nemaju

– Gotovo svi novi automobili koji se u Hrvatskoj zaista i prodaju će poskupjeti, pogotovo oni viših klasa.Time će se smanjiti prodaja novih auta pa onda i prihod proračuna, a s druge strane, ovaj će Zakon potaknuti još intenzivniji unos starih rabljenih automobila koji su veći zagađivači, dodatno smanjuju sigurnost na cestama te stvaraju odličnu podlogu ionako raširenoj sivoj ekonomiji u području održavanja vozila i trgovine dijelovima.

Slovenski model

Neshvatljivo je ovakvo inzistiranje na ekstremnom oporezivanju novih vozila s nešto većim ispustom CO₂, dok se istodobno pretvaramo u oazu za zbrinjavanje automobilskog “otpada” iz zapadnih zemalja EU. Zbog svega toga taj zakon, koji je barem prema preambuli trebao biti usmjeren na to da zadovolji nedvojbeno ključne pozitivne kriterije – proračunski, ekološki, socijalni i kriterij sigurnosti na cestama, djelovat će upravo suprotno od navedenih kriterija. Nažalost, zakonodavac uopće nije imao sluha za struku. Šteta, jer je propuštena prilika da se napravi dobar zakon koji bi zadovoljio sve ključne kriterije – rekao nam je Ivo Ivančević, predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima HGK.

Predsjednik HUP-ove Koordinacije zastupnika proizvođača osobnih automobila Krešimir Bago predlaže slovenski model trošarina kojim se oporezuju automobili samo prema ispustu CO₂, dok se kod nas uz taj ekološki kriterij oporezuje i prema cijeni vozila (vrijednosni kriterij).

– Naš je prijedlog da se obračun trošarina vezuje isključivo uz emisije CO₂, uz istodobno uvođenje aprecijacijske stope za sva vozila koja ne ispunjavaju EU 6 normu. Drugim riječima, osim obračuna po CO₂, za sva vozila koja ne udovoljavaju normi EU 6 imala bi i dodatak na iznos trošarine. Time bi trošarinsko opterećenje bilo izravno vezano za stupanj zagađenja i izjednačio bi se položaj novih i rabljenih vozila – kaže Krešimir Bago.

Što se sve mijenja?

Vozačka se gubi s već 12 negativnih bodova

1. Nove trošarine donose, u pravilu, poskupljenja novih automobila

2. Zbog novih trošarirana poskupljuju, u pravilu, rabljeni iz unosa stariji od 10 godina, dok mlađi ostaju, u načelu, na istoj razini

3. MUP najavljuje izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama u svibnju 2017.:

– strože postupanje prema najvećim prijestupnicima: ukidanje vozačke dozvole s 12 negativnih bodova (9 za mlade vozače)

– obvezni liječnički pregled za starije od 65 godina pri produljenju vozačke dozvole

– mladi vozači će osim osoba do 24 godine starosti biti i vozači s manje od dvije godine iskustva

– ukida se prvi tehnički pregled za nova vozila

4. Za godinu dana odgađa se najavljena odredba o mogućnosti odbitka PDV-a za nabavu i korištenje automobila pravnih osoba

5. Vrlo je izgledno da će se trošarine na automobile mijenjati već od 1. rujna 2017.

(Vlada stope može mijenjati i uredbom), kada se uvodi novi način mjerenja potrošnje i ispusta CO₂ automobila koji će povećati te vrijednosti, a time posredno i trošarine. Cijeli članak pogledajte ovdje

Facebook komentari

hr Mon Jan 02 2017 18:39:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/587b78a41eea8f69fa8b462d/80
Foto: HDZ

Ministar Krstičević vraća vojsku u četiri hrvatska grada

Potpredsjednik Vlade i ministar obrane Damir Krstičević ponovno je najavio da namjerava vratiti vojsku u Varaždin, Vukovar, Sinj i Ploče

Krstičević je danas obišao Vojarnu "Ivan V. Drašković" u Varaždinu te je naglasio da će već iduće godine u toj vojarni, koju je vojska napustila 2003. godine, biti smještena jedna bojna Hrvatske vojske.

- Cilj ove Vlade nije militarizirati hrvatsko društvo, nego odgovorno graditi sustav sigurnosti koji je potreban Hrvatskoj. Znamo kakva nam je bila povijest, znamo kako smo 90-ih godina bili ugroženi i Hrvatska više nikad ne smije biti ugrožena. I upravo ovaj sustav sigurnosti koji gradimo, razvijamo i poboljšavamo je u funkciji da se svi zajedno možemo nositi sa svim sigurnosnim ugrozama i rizicima i da Hrvatska u svakom trenutku može jasno, snažno i čvrsto reagirati na bilo kakvu ugrozu ili opasnost - rekao je Krstičević, javlja Jutarnji list.

Facebook komentari

hr Fri Mar 24 2017 17:48:41 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/56afa2c2dcbadde6058b4aea/80
Foto: dinarik.hr

Odgođena prodaja Spaladium arene

Odluka o prodaji Spaladium arene odgođena je do srpnja, a sljedeća skupština vjerovnika društva Sportski grad TPN d.o.o. u stečaju koji upravlja Spaladium arenom, održat će se nakon što se konstituira novo splitsko Gradsko vijeće

Vjerovnici su na skupštini u petak trebali odlučiti hoće li se pristupiti prodaji imovine stečajnog dužnika u stečajnom postupku na prijedlog odbora vjerovnika iz veljače. Do prodaje imovine trebalo bi doći zbog velikih troškova koji terete "Spaladium arenu".

Grad Split zbog situacije oko lokalnih izbora nije odlučio hoće li i kada ispostaviti zahtjev da se izuzme iz stečajne mase.

Stoga je, do konstituiranja novog Gradskog vijeća i izjašnjavanja Grada Splita hoće li, na koji način i kada ispostaviti izlučni zahtjev, odluka o prodaji odgođena.

Stečajna upraviteljica Natalija Mladineo izvijestila je i o troškovima odnosno dugovanjima od 260 tisuća kuna za struju i oko 57 tisuća kuna za vodu.

Arbitraža Hrvatske gospodarske komore (HGK) nedavno je prihvatila dvije točke tužbe banaka (Erste Gruop i Unicredit Austria AG), raskid ugovora između TPN-a (Tvrtka posebnih namjena) i Grada Splita, te da obveze TPN-a sada prelaze na Grad Split, no odbačena je treća točka tužbe u kojoj su banke tražile isplatu 53 milijuna eura s kamatama.

Spaladium arena je po načelu javno-privatnog partnerstva građena za potrebe Svjetskoga rukometnog prvenstva 2009. godine. Javni su partneri grad Split i Vlada Republike Hrvatske, a privatni partner je konzorcij tvrtaka Konstruktor, IGH i Dalekovod koji je osnovao tvrtku Sportski grad TPN i ovlastio je za upravljanje Spaladium arenom. 

Za potrebe Svjetskog prvenstva 2009. izgrađena je samo sportska dvorana, bez poslovnog tornja, koji je također bio predviđen i iz kojega bi se namirio novac za održavanje dvorane.

Facebook komentari

hr Fri Mar 24 2017 17:45:57 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58d52aecb47398fcd18b4584/80
Foto: Ilustracija

U Tribunju ulovljena najotrovnija riba na svijetu!

Srebrenopruga napuhača dosad je uglavnom viđena i lovljena u južnim dijelovima Jadrana. Njezin otrov, tetrodotoksin, može biti opasan ako se riba nestručno priprema
Napuhača ili fuga, najotrovnija riba riba na svijetu čiji je otrov, tetrodotoksin, 1250 puta snažniji od cijanida u petak je ponovno ulovljena u Tribunju. Ulovila ju je 9-godišnja djevojčica Marieta Bolanča. 

- Bila sam s tatom u ribolovu. Bacila sam udicu i kad sam izvukla ulov ugledala sam tu čudnu ribu. Brzo sam pozvala tatu i on mi je rekao o čemu se radi. To je najotrovnija riba na svijetu - kaže hrabra Marieta. 

Iako zna otrov ove ribe može izazvati paralizu i smrt, nije se uplašila. Istu ribu, naime, prije nekoliko godina ulovili su njen brat Lovre i sestra Filipa, tako da ovdje svi znaju da može biti opasna samo ako se pojede. I to ako je nestručno pripremljena.

Ipak, za svaki slučaj s udice ju je skinuo tata Filip Bolanča.

- Iako joj Jadransko more nije prirodno stanište, izgleda da se naselila u blizini Tribunja. U Japanu je ova riba, odnosno njeni fileti, iznimno popularna i skupa delikatesa, pa bi to trebali iskoristiti u promotivne svrhe - kaže tata Filip za 24sata.

Srebrenopruga napuhača (lat. Lagocephalus sceleratus) poznata i pod nazivom riba fugu potječe iz indopacifičkih voda, a do Jadrana je stigla preko Sueskog kanala. Dosad je uglavnom viđena i lovljena u južnim dijelovima Jadrana. Njezin otrov, tetrodotoksin, može biti opasan ako se riba nestručno priprema.

Ipak, fugu je u Japanu skupi specijalitet kojeg pripremaju posebno obučeni kuhari. 

Tata Filip Bolanča o neobičnom ulovu je obavijestio Institut za oceanografiju i ribarstvo iz Splita.

- Ova je riba puno manja nego ona koju su ulovila djeca prije nekoliko godina, ali je živa i valjda će poslužiti da se nešto nauči - kaže Bolanča.  

Facebook komentari

hr Fri Mar 24 2017 17:40:40 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58d529d5b47398fcd18b457b/80
Foto: Ilustracija

"Kako, zašto, radi čega?": Frane Lučić nakon 10 godina prvi put na mjestu stradavanja

Kornatska tragedija dogodila se 30. kolovoza 2007. godine kada je skupina vatrogasaca postala žrtvom požara na otoku Velikom Kornatu. Od ukupno 13 vatrogasaca u skupini zahvaćenoj požarom, 12 ih je poginulo na licu mjesta ili preminulo u bolnicama, a jedini je preživio Frane Lučić

Na otoku Kornatu obavit će se druga djelomična rekonstrukcija tragedije u kojoj je prije 10 godina stradalo 12 vatrogasaca. Ponovno se utvrđuje put kojim su vatrogasci prošli od iskrcavanja iz helikoptera do mjesta stradanja.

Očekuje se da će danas biti riješene mnoge nedoumice vezane za njihovo kretanje. Naime, prvi put nakon tragedije na Kornat je došao i Frane Lučić, jedini preživjeli vatrogasac, piše N1.

U rekonstrukciji sudjeluje 50-ak ljudi: posade helikoptera koji su vatrogasce dovezli i koji su ih spašavali, GSS-ovci, policajci koji su proveli očevid. Sud je angažirao i 13 ljudi koji će proći istim putem s istom opremom kao vatrogasci kobnog 30. kolovoza 2007. godine.

Rekonstrukciju prati i Joško Klarić, otac stradalog vatrogasca Dina Klarića i čovjek koji je i sam kao vatrogasac gasio požar na Kornatu.

Ivica Strikoman, otac poginulog Hrvoja Strikomana kazao je da nema velikih očekivanja od nove rekonstrukcije. 

- Ne očekujem bog zna kakva rješenja. Rekonstrukcija ima smisla za novog suca koji se upoznaje sa slučajem. Za nas to nije ništa posebno - kazao je novinarima.

Na pitanje koje odgovore bi želio dobiti, odgovorio je: "Kako, zašto, radi čega, zašto nisu dobili pomoć na vrijeme, zašto je netko zabranio poziv za policiju i hitnu pomoć..."

Facebook komentari

hr Fri Mar 24 2017 15:24:09 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .