Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58615e841eea8f9a968b4586/80
Foto: Ilustracija

Plaćamo najveće trošarine u Europi: Od auta vrijednog 86.000 kuna, u državnu kasu ide 24.000 kuna

Trošarine na aute su veliki prihod države, lani je od njih prikupljeno 813,6 milijuna kuna, dok će se ove godine ubrati oko milijarda kuna

Vlada nas je za Novu godinu počastila većim trošarinama, zbog kojih za veliku većinu novih automobila od danas u salonima trebamo platiti više nego lani. Ionako veliko porezno opterećenje na nove aute, po kojem smo u samom vrhu EU (PDV od 25 posto i visoke trošarine), izmjenama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, još se povećalo. Dok, primjerice, Slovačka, Češka, Poljska ili Njemačka uopće nemaju trošarine na kupnju automobila, hrvatske trošarine bitno poskupljuju i najjeftinije automobile, dok za skuplje mogu biti i više od 30 posto ukupne cijene.

Ali, trošarine na aute su veliki prihod države, lani je od njih prikupljeno 813,6 milijuna kuna, dok će se ove godine ubrati oko milijarda kuna. Odreći se tog prihoda ili ga smanjiti vjerojatno bi ugrozilo proračun, pa ćemo zbog toga i dalje plaćati, uz Skandinavce, najveća davanja državi za kupnju auta.

– Procjenjuje se da će novi zakon potaknuti kupnju novih motornih vozila, što je jedna od osnovnih pretpostavki povećanja sigurnosti prometa na cestama te je poželjan izbor s aspekta zaštite okoliša – uvjereni su u Carinskoj upravi, koja je autor i izvršitelj izmjena zakona.

Oporezivanje neutralno

Bez obzira na načelnu namjeru zakonodavca da će se novim trošarinama stimulirati ekologija i uvažiti socijalni kriterij, država će uzimati više na ime trošarina i za najjeftinija vozila te vrlo ekološke automobile koji ispuštaju manje od 100 g/km CO₂, pa čak i na vrlo “čiste” hibride sa 75 g/km CO₂. Sasvim konkretno, ako ste prošli tjedan kupili početni benzinski Renault Clio 1,2 16V s ispustom od 127 g/km CO₂ platili biste ga 83.400 kuna (trošarina 5456 kuna), dok je danas cijena 86.598 kuna zbog trošarine od 8654 kune (pod uvjetom da prodavatelj nije spustio osnovnu cijenu uvećanu za PDV i time sebi smanjio zaradu). Dakako, PDV na navedeni automobil u iznosu od 15.588,8 kuna također ide državi pa prema novim trošarinama za auto koji kod prodavatelja stoji 62.355 kuna, država uzima dodatnih 24.233 kune odnosno čak 28% ukupne cijene.

U isto vrijeme na snagu stupa novi Pravilnik o posebnom porezu na motorna vozila prema kojem će visina trošarine na rabljene automobile iz unosa (polovnjaci iz EU) do 10 godina starosti u pravilu ostati na istoj razini ili se čak i smanjiti, dok će trošarine na aute starije od 10 godina porasti. Primjerice, na novi čišći VW Golf koji ispušta 103 g/km CO₂ će trošarina porasti, dok će za 10 godina stari Golf sa 135 g/km CO₂ ostati ista.

– Sustav oporezivanja obvezno mora biti neutralan i ni u kojem slučaju ne može privilegirati ili deprivirati bilo nova, bilo rabljena motorna vozila. Ove promjene u modelu oporezivanja učinjene su upravo i stoga da se na pravno dopušteni način smanji udio rabljenih vozila u ukupnom oporezovanim vozilima, a sada je taj udio na razini od 55 posto rabljenih prema 45 posto novih – kaže Carinska uprava za Večernji list.

Prosjek 12,5 godina

Ali, s time se ne slažu predstavnici uvoznika i trgovaca automobila u Hrvatskoj. Kažu kako nove trošarine neće pogodovati rastu prodaje novih automobila (40.631 u 11 mjeseci 2016.) ni zaustavljanju trenda rasta unosa polovnih automobila čiji je prosjekstarosti oko 8,5 godina (56.475 u 11 mjeseci) što nam stari vozni park (prosjek 12,5 godina) i posredno utječe na sigurnost (279 poginulih na cestama u prvih 11 mjeseci), ali, upozoravaju, imat će i negativan utjecaj na državni proračun.

Mi u Europi, uz Skandinavce, plaćamo najveće trošarine, a recimo, Nijemci ih uopće nemaju

– Gotovo svi novi automobili koji se u Hrvatskoj zaista i prodaju će poskupjeti, pogotovo oni viših klasa.Time će se smanjiti prodaja novih auta pa onda i prihod proračuna, a s druge strane, ovaj će Zakon potaknuti još intenzivniji unos starih rabljenih automobila koji su veći zagađivači, dodatno smanjuju sigurnost na cestama te stvaraju odličnu podlogu ionako raširenoj sivoj ekonomiji u području održavanja vozila i trgovine dijelovima.

Slovenski model

Neshvatljivo je ovakvo inzistiranje na ekstremnom oporezivanju novih vozila s nešto većim ispustom CO₂, dok se istodobno pretvaramo u oazu za zbrinjavanje automobilskog “otpada” iz zapadnih zemalja EU. Zbog svega toga taj zakon, koji je barem prema preambuli trebao biti usmjeren na to da zadovolji nedvojbeno ključne pozitivne kriterije – proračunski, ekološki, socijalni i kriterij sigurnosti na cestama, djelovat će upravo suprotno od navedenih kriterija. Nažalost, zakonodavac uopće nije imao sluha za struku. Šteta, jer je propuštena prilika da se napravi dobar zakon koji bi zadovoljio sve ključne kriterije – rekao nam je Ivo Ivančević, predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima HGK.

Predsjednik HUP-ove Koordinacije zastupnika proizvođača osobnih automobila Krešimir Bago predlaže slovenski model trošarina kojim se oporezuju automobili samo prema ispustu CO₂, dok se kod nas uz taj ekološki kriterij oporezuje i prema cijeni vozila (vrijednosni kriterij).

– Naš je prijedlog da se obračun trošarina vezuje isključivo uz emisije CO₂, uz istodobno uvođenje aprecijacijske stope za sva vozila koja ne ispunjavaju EU 6 normu. Drugim riječima, osim obračuna po CO₂, za sva vozila koja ne udovoljavaju normi EU 6 imala bi i dodatak na iznos trošarine. Time bi trošarinsko opterećenje bilo izravno vezano za stupanj zagađenja i izjednačio bi se položaj novih i rabljenih vozila – kaže Krešimir Bago.

Što se sve mijenja?

Vozačka se gubi s već 12 negativnih bodova

1. Nove trošarine donose, u pravilu, poskupljenja novih automobila

2. Zbog novih trošarirana poskupljuju, u pravilu, rabljeni iz unosa stariji od 10 godina, dok mlađi ostaju, u načelu, na istoj razini

3. MUP najavljuje izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama u svibnju 2017.:

– strože postupanje prema najvećim prijestupnicima: ukidanje vozačke dozvole s 12 negativnih bodova (9 za mlade vozače)

– obvezni liječnički pregled za starije od 65 godina pri produljenju vozačke dozvole

– mladi vozači će osim osoba do 24 godine starosti biti i vozači s manje od dvije godine iskustva

– ukida se prvi tehnički pregled za nova vozila

4. Za godinu dana odgađa se najavljena odredba o mogućnosti odbitka PDV-a za nabavu i korištenje automobila pravnih osoba

5. Vrlo je izgledno da će se trošarine na automobile mijenjati već od 1. rujna 2017.

(Vlada stope može mijenjati i uredbom), kada se uvodi novi način mjerenja potrošnje i ispusta CO₂ automobila koji će povećati te vrijednosti, a time posredno i trošarine. Cijeli članak pogledajte ovdje

hr Mon Jan 02 2017 18:39:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59faf29db9e03e649a8b459b/80
Foto: Vlada RH

Nova radna mjesta: Ministar Pavić najavio zapošljavanje 3043 pripravnika

Za potpore za prvo zapošljavanje osigurali su 829,3 milijuna kuna u državnom proračunu i 385,5 milijuna kuna iz EU fondova za period od 2018. do 2020.

Ne gomilamo administraciju, nego zapošljavamo one koji nam trebaju, liječnike, profesore, djelatnike u socijalnom sektoru.

Izjavio je to jučer na sjednici Vlade ministar rada i mirovinskog sustava Marko Pavić, najavivši je da će država zaposliti 3043 pripravnika. Oni će biti zaposleni zdravstvu, socijalnoj skrbi i obrazovanju. Iako je na snazi zabrana zapošljavanja u javnom sektoru, novac za ovu mjeru zapošljavanja mladih namaknuli su iz europskih fondova. Za potpore za prvo zapošljavanje osigurali su 829,3 milijuna kuna u državnom proračunu i 385,5 milijuna kuna iz EU fondova za period od 2018. do 2020. - pišu 24sata

- Pripravništvo kao takvo još nije zaživjelo u privatnom sektoru, no imaju vrlo sličnu mjeru potpore za zapošljavanje koja je značajno skočila. Ukupni broj zahtjeva za SOR je pao za 40%. Za samozapošljavanje se više nego udvostručio odnosno porastao za 122%, a za potpore za zapošljavanje koje idu samo privatnicima porastao je za 22% u prvom kvartalu 2018. uspoređujući s 2017. - kažu u Ministarstvu rada.

Mladi se raduju pripravništvu jer druga mjera, SOR (stručno osposobljavanje za rad bez zasnivanja radnog odnosa) namijenjena je onima koji trebaju polagati majstorski ili stručni ispit. Kažu kako su, da bi dobili licencu, prisiljeni raditi za minimalac.

- Ta mjera pruža podršku određenim skupinama, stoga se ne može naglo ukinuti. Cilj nam je nastaviti jačati mjere koje potiču trajno zapošljavanje nezaposlenih osoba - napisali su iz kabineta ministra Pavića. Dodali su da bilježe pad korisnika te mjere. SOR je 2012. uvela Milanovićeva Vlada.

- Broj korisnika SOR-a smanjen je s 15.059 korisnika u 2016. na 9947 u 2017., što je smanjenje za 34%. Tijekom prva tri mjeseca 2018. u mjeru stručno osposobljavanje za rad bez zasnivanja radnog odnosa uključeno je 1469 osoba - rekli su u Ministarstvu rada.

Radnik na SOR-u poslodavca ne stoji ništa jer minimalac i doprinose radniku isplaćuje država. Pripravniku u privatnom sektoru država plaća 50% troškova, a njegova plaća mora biti na razini od 70 do 85% plaće predviđene za to radno mjesto, a razliku pokriva poslodavac. Cijeli članak pogledajte ovdje.

hr Sun Apr 22 2018 21:23:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5adcbcff2af47fb68c8b46b2/80
Foto: Pixabay

„Dani tehničke ispravnosti motocikala 2018.“: Pregled vozila obavlja se besplatno

Motocikli i mopedi (i ostala vozila L kategorije) su posebno ugrožena skupina motoriziranih sudionika u prometu, stoga je ova akcija usmjerena isključivo na te kategorije vozila
U organizaciji stanica za tehnički pregled vozila, HAK-a, CVH i Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa od 23. do 28. travnja organizira se preventivno-sigurnosna akcija kontrole tehničke ispravnosti motocikala, „Dani tehničke ispravnosti motocikala 2018“ - javlja HAK

 Motocikli i mopedi (i ostala vozila L kategorije) su posebno ugrožena skupina motoriziranih sudionika u prometu, stoga je ova akcija usmjerena isključivo na te kategorije vozila.

Akcija ima isključivo preventivno-sigurnosni karakter i temeljena je na poticanju vozača motocikala i mopeda glede ispravnog i pravovremenog sagledavanja aspekta tehničke ispravnosti vlastitog vozila za sigurno sudjelovanje u prometu tj. izbjegavanja prometnih nesreća uvjetovanih tehničkom neispravnošću vozila.

Akcija je u potpunosti dragovoljna i težište je na pružanju savjetodavne pomoći glede uklanjanja eventualno utvrđenih nedostataka na motociklima i mopedima te se nikakve represivne mjere neće primjenjivati.

Pregled vozila obavlja se BESPLATNO (bez naplaćivanja naknade) za sve vlasnike vozila, odnosno vozače koji se izvanredno pojave na pregledu sa zamolbom da im se njihov motocikl ili moped pregleda i utvrdi tehnička ispravnost ili neispravnost. Besplatni pregled vozila u sklopu ove akcije ne zamjenjuje redovni tehnički pregled kojem podliježu vozila kojima se produljuje valjanost prometne dozvole ili se registriraju u tjednu trajanja akcije te se u tim slučajevima tehnički pregled naplaćuje sukladno odluci o visini naknada.

hr Sun Apr 22 2018 18:51:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/590c61b9b47398c3728b46b3/80
Foto: Pixabay

Kakvo će ljeto biti - ekstremno vruće ili?: Evo što je Vakula rekao...

Hoće li sljedeći mjeseci biti iznadprosječno topli kao travanj?
Posljednjih dana svjedočimo natprosječno visokim temperaturama za ovaj dio godine. Tako je i Zoran Vakula, HRT-ov meterolog kazao kako su temperature u Zagrebu kao i u većini Hrvatske visoke kao malo kada u povijesti mjerenja ovog dijela travnja. Ponegdje čak ima i ljetne vrijednosti!

No, to ne znači da će i sljedeći mjeseci nastaviti u takvom ozračju. Velika odstupanja od prosječne temperature povremeno su moguća, pa i vrlo vjerojatna, ali je mala vjerojatnost da srednja temperatura zraka cijelog mjeseca - i svibnja i lipnja - u većini Hrvatske jako odstupa od prosjeka, kao što će to gotovo sigurno biti u ovom mjesecu - diljem Hrvatske jednom od najtoplijih travanja u povijesti mjerenja. - piše Vakula za HRT

No, već za srpanj, kolovoz i rujan za ljubitelje znatnije iznadprosječnosti stanje će se vjerojatno poboljšati. Hoće li to biti dovoljno za još jednu ljetnu "ekstremno toplo" ocjenu klimatologa DHMZ-a, teško je trenutačno pouzdano prognozirati. Vjerojatnost postoji, ali nije odviše velika. Dapače!

Najmanja je u usporedbi s prošlim godinama. No, ne smije se sasvim isključiti. To je još uvijek prognoza, i još dugoročna, u kojoj su promjene moguće. A ako se i ne promijeni, taj vjerojatni izostanak velikog odstupanja od prosječne sezonske temperature ne znači da neće biti razdoblja, možda čak i višetjednih, s vrućim i nekima teško podnošljivim danima, pa i toplinskih valova koji mogu djelovati na zdravlje – sve je to ljeti uobičajeno za Hrvatsku i okolicu – ali kad će se na kraju sve analizirati – zbrojiti, oduzeti, podijeliti – srednja temperatura ovogodišnjega ljeta vjerojatno neće biti visoka kao u većini prošlih godina. - piše Vakula.

hr Sun Apr 22 2018 16:38:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5adc91c12af47f4b898b4768/80
Foto: Pixabay / Ilustracija

Uzrok požara u Vrgorcu je tehnički kvar na vozilu

Nema elemenata kaznenog djela

U subotu navečer u Vrgorcu je u potpunosti izgorio kamion marke Mercedes Sprinter te dva dostavna vozila marke Citroen Berlingo Gradske čistoće Vrgorac.

Vatrogasci DVD-a Vrgorac su po dojavi susjeda izašli na teren i brzom intervencijom spasili okolna vozila.

Iako je gradonačelnik Vrgorca, Ante Pranić posumnjao da je riječ o namjernom činu, očevid je ipak pokazao da je uzrok požara tehnički kvar na Mercedesu.

- Očevidom u Vrgorcu utvrđeno da je uzrok požara tehnički kvar na vozilu Mercedes. Nema elemenata kaznenog djela. - izvijestila je policija. 

hr Sun Apr 22 2018 15:44:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .