Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58615e841eea8f9a968b4586/80
Foto: Ilustracija

Plaćamo najveće trošarine u Europi: Od auta vrijednog 86.000 kuna, u državnu kasu ide 24.000 kuna

Trošarine na aute su veliki prihod države, lani je od njih prikupljeno 813,6 milijuna kuna, dok će se ove godine ubrati oko milijarda kuna

Vlada nas je za Novu godinu počastila većim trošarinama, zbog kojih za veliku većinu novih automobila od danas u salonima trebamo platiti više nego lani. Ionako veliko porezno opterećenje na nove aute, po kojem smo u samom vrhu EU (PDV od 25 posto i visoke trošarine), izmjenama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, još se povećalo. Dok, primjerice, Slovačka, Češka, Poljska ili Njemačka uopće nemaju trošarine na kupnju automobila, hrvatske trošarine bitno poskupljuju i najjeftinije automobile, dok za skuplje mogu biti i više od 30 posto ukupne cijene.

Ali, trošarine na aute su veliki prihod države, lani je od njih prikupljeno 813,6 milijuna kuna, dok će se ove godine ubrati oko milijarda kuna. Odreći se tog prihoda ili ga smanjiti vjerojatno bi ugrozilo proračun, pa ćemo zbog toga i dalje plaćati, uz Skandinavce, najveća davanja državi za kupnju auta.

– Procjenjuje se da će novi zakon potaknuti kupnju novih motornih vozila, što je jedna od osnovnih pretpostavki povećanja sigurnosti prometa na cestama te je poželjan izbor s aspekta zaštite okoliša – uvjereni su u Carinskoj upravi, koja je autor i izvršitelj izmjena zakona.

Oporezivanje neutralno

Bez obzira na načelnu namjeru zakonodavca da će se novim trošarinama stimulirati ekologija i uvažiti socijalni kriterij, država će uzimati više na ime trošarina i za najjeftinija vozila te vrlo ekološke automobile koji ispuštaju manje od 100 g/km CO₂, pa čak i na vrlo “čiste” hibride sa 75 g/km CO₂. Sasvim konkretno, ako ste prošli tjedan kupili početni benzinski Renault Clio 1,2 16V s ispustom od 127 g/km CO₂ platili biste ga 83.400 kuna (trošarina 5456 kuna), dok je danas cijena 86.598 kuna zbog trošarine od 8654 kune (pod uvjetom da prodavatelj nije spustio osnovnu cijenu uvećanu za PDV i time sebi smanjio zaradu). Dakako, PDV na navedeni automobil u iznosu od 15.588,8 kuna također ide državi pa prema novim trošarinama za auto koji kod prodavatelja stoji 62.355 kuna, država uzima dodatnih 24.233 kune odnosno čak 28% ukupne cijene.

U isto vrijeme na snagu stupa novi Pravilnik o posebnom porezu na motorna vozila prema kojem će visina trošarine na rabljene automobile iz unosa (polovnjaci iz EU) do 10 godina starosti u pravilu ostati na istoj razini ili se čak i smanjiti, dok će trošarine na aute starije od 10 godina porasti. Primjerice, na novi čišći VW Golf koji ispušta 103 g/km CO₂ će trošarina porasti, dok će za 10 godina stari Golf sa 135 g/km CO₂ ostati ista.

– Sustav oporezivanja obvezno mora biti neutralan i ni u kojem slučaju ne može privilegirati ili deprivirati bilo nova, bilo rabljena motorna vozila. Ove promjene u modelu oporezivanja učinjene su upravo i stoga da se na pravno dopušteni način smanji udio rabljenih vozila u ukupnom oporezovanim vozilima, a sada je taj udio na razini od 55 posto rabljenih prema 45 posto novih – kaže Carinska uprava za Večernji list.

Prosjek 12,5 godina

Ali, s time se ne slažu predstavnici uvoznika i trgovaca automobila u Hrvatskoj. Kažu kako nove trošarine neće pogodovati rastu prodaje novih automobila (40.631 u 11 mjeseci 2016.) ni zaustavljanju trenda rasta unosa polovnih automobila čiji je prosjekstarosti oko 8,5 godina (56.475 u 11 mjeseci) što nam stari vozni park (prosjek 12,5 godina) i posredno utječe na sigurnost (279 poginulih na cestama u prvih 11 mjeseci), ali, upozoravaju, imat će i negativan utjecaj na državni proračun.

Mi u Europi, uz Skandinavce, plaćamo najveće trošarine, a recimo, Nijemci ih uopće nemaju

– Gotovo svi novi automobili koji se u Hrvatskoj zaista i prodaju će poskupjeti, pogotovo oni viših klasa.Time će se smanjiti prodaja novih auta pa onda i prihod proračuna, a s druge strane, ovaj će Zakon potaknuti još intenzivniji unos starih rabljenih automobila koji su veći zagađivači, dodatno smanjuju sigurnost na cestama te stvaraju odličnu podlogu ionako raširenoj sivoj ekonomiji u području održavanja vozila i trgovine dijelovima.

Slovenski model

Neshvatljivo je ovakvo inzistiranje na ekstremnom oporezivanju novih vozila s nešto većim ispustom CO₂, dok se istodobno pretvaramo u oazu za zbrinjavanje automobilskog “otpada” iz zapadnih zemalja EU. Zbog svega toga taj zakon, koji je barem prema preambuli trebao biti usmjeren na to da zadovolji nedvojbeno ključne pozitivne kriterije – proračunski, ekološki, socijalni i kriterij sigurnosti na cestama, djelovat će upravo suprotno od navedenih kriterija. Nažalost, zakonodavac uopće nije imao sluha za struku. Šteta, jer je propuštena prilika da se napravi dobar zakon koji bi zadovoljio sve ključne kriterije – rekao nam je Ivo Ivančević, predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima HGK.

Predsjednik HUP-ove Koordinacije zastupnika proizvođača osobnih automobila Krešimir Bago predlaže slovenski model trošarina kojim se oporezuju automobili samo prema ispustu CO₂, dok se kod nas uz taj ekološki kriterij oporezuje i prema cijeni vozila (vrijednosni kriterij).

– Naš je prijedlog da se obračun trošarina vezuje isključivo uz emisije CO₂, uz istodobno uvođenje aprecijacijske stope za sva vozila koja ne ispunjavaju EU 6 normu. Drugim riječima, osim obračuna po CO₂, za sva vozila koja ne udovoljavaju normi EU 6 imala bi i dodatak na iznos trošarine. Time bi trošarinsko opterećenje bilo izravno vezano za stupanj zagađenja i izjednačio bi se položaj novih i rabljenih vozila – kaže Krešimir Bago.

Što se sve mijenja?

Vozačka se gubi s već 12 negativnih bodova

1. Nove trošarine donose, u pravilu, poskupljenja novih automobila

2. Zbog novih trošarirana poskupljuju, u pravilu, rabljeni iz unosa stariji od 10 godina, dok mlađi ostaju, u načelu, na istoj razini

3. MUP najavljuje izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama u svibnju 2017.:

– strože postupanje prema najvećim prijestupnicima: ukidanje vozačke dozvole s 12 negativnih bodova (9 za mlade vozače)

– obvezni liječnički pregled za starije od 65 godina pri produljenju vozačke dozvole

– mladi vozači će osim osoba do 24 godine starosti biti i vozači s manje od dvije godine iskustva

– ukida se prvi tehnički pregled za nova vozila

4. Za godinu dana odgađa se najavljena odredba o mogućnosti odbitka PDV-a za nabavu i korištenje automobila pravnih osoba

5. Vrlo je izgledno da će se trošarine na automobile mijenjati već od 1. rujna 2017.

(Vlada stope može mijenjati i uredbom), kada se uvodi novi način mjerenja potrošnje i ispusta CO₂ automobila koji će povećati te vrijednosti, a time posredno i trošarine. Cijeli članak pogledajte ovdje

Facebook komentari

hr Mon Jan 02 2017 18:39:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58886cb51eea8fc1278b45b2/80
Foto: Screenshot

Pernarovo proročanstvo: "HDZ će i vašu glavu htjeti skinuti, jeste li toga svijesni?"

Objavu prenosimo u cijelosti

Ivan Pernar objavio je na svom Facebook profilu video u kojem upozorava Božu Petrova da će i njegovu glavu HDZ htjeti skinuti. Objavu prenosimo u cijelosti: 

- Proročanske riječi upućene Boži Petrovu 20.10.2016.:

"Gospodine Petrov, vi ste sada u koaliciji MOST s HDZ-om, ali nemojte misliti da se nećete naći u situaciji da će i vašu glavu htjeti skinuti jer njihova praksa pokazuje da su bešćutni prema političkoj opoziciji. Vi ste njima opozicija, ne mi iz Živog zida, vi ste ti koji dirate desno biračko tijelo. Mi iz Živog zida smo toga svjesni, gospodo iz MOST-a jeste li vi toga svjesni?" - napisao je.


Facebook komentari

hr Fri Apr 28 2017 21:24:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58f86cabb473982b3b8b45c1/80

Predsjednica o novonastaloj situaciji u Vladi: Pozivam sve na odgovornost i konstruktivnost

Istaknula kako "u skladu sa svojim ustavnim ovlastima vrlo pozorno" prati aktualnu situaciju

Predsjednica Republike Kolinda Grabar-Kitarović pozvala je u petak navečer u vezi s novonastalom situacijom u Vladi, nakon razrješenja trojice ministara Mosta, sve aktere na odgovornost i konstruktivnost.

- U ovom trenutku, naravno, sve pozivam na odgovornost i konstruktivnost imajući u vidu političku i gospodarsku situaciju u kojoj se nalazimo", rekla je predsjednica Grabar-Kitarović novinarima u petak navečer u Splitu gdje je bila na svečanoj akademiji u povodu 26. obljetnice osnutka 4. gardijske brigade.

 Istaknula kako "u skladu sa svojim ustavnim ovlastima vrlo pozorno" prati aktualnu situaciju.

- Vrlo pozorno pratim odnose kako u Vladi tako i u Hrvatskome saboru i odnose među političkim strankama u skladu sa svojim ustavnim ovlastima nastojeći biti jamac stabilnosti i brinuti se o neometanom i usklađenom funkcioniranju državne vlasti. - rekla je predsjednica Grabar-Kitarović odgovarajući na novinarsko pitanje kako komentira novonastalu političku situaciju u Hrvatskoj.

Facebook komentari

hr Fri Apr 28 2017 21:14:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59039282b473984d5f8b45ee/80
Foto: Facebook

Kako oblatiti svoga protivnika?: U tome su najdalje otišli Krstulović Opara i Kerum

Stvari su eskalirale u sinoćnjoj emisiji Otvoreno na HRT-u gdje su u prvom planu opet bili Kerum i Opara koji su se međusobno šamarali

Raspad Vlade je zasjenio lokalne izbore, kampanje su posljednjih dana pale u drugi plan, no i dalje je napetno između kandidata koji se uglavnom ne nadmeću kako bi javnosti pokazali da su upravo njihove vizije lokalnih sredina najbolje, već se, kao i uvijek, svodi na to da se oblati glavnog protivnika. 

A u tome su najdalje otišli splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara, kandidat HDZ-a, i Željko Kerum. Gdje god, kad god i kako god stignu - Opara i Kerum udaraju uglavnom jedni prema drugima, drugi kandidati su tu samo statisti (iako je u Splitu utrka jako napeta, a obojici ozbiljno prijeti Marijana Puljak). No, Kerum i Opara bore se za isto glasačko tijelo pa stoga ne čudi što upravo jedan u drugom vide glavnog protivnika. - piše Index

Kerum je po HDZ-ovcu posebno opleo na dan kad je održana sporna Frljićeva predstava. 

- To je bolesna i nakaradna provokacija. Split neće trpit kvazi-umjetnika koji nas vrijeđa u našem gradu. Veći problem od njega je neodlučni Andro koji se boji stat u obranu svetinja kojima se ovaj izruguje jer misli da će zbog toga izgubit titulu umjetnika i Pametno koje mu otvoreno daju podršku. Ne zna se tko je veća žalost. Takvi koji žele vodit naš lipi grad, taj provokator ili sadašnja Vlada RH koja je to financirala sa 370 000 kn. Žestoko sam PROTIV i DOLAZIM na prosvjed. - napisao je Kerum. 

Opara smatra da je pobijedio u debati

Opari se nije lako braniti na takve napade, ali je zato jučer objavio kako je pobijedio u sučeljavanju na Novoj tv. 

- Pobijedio sam na upravo održanom sučeljavanju kandidata za splitskog gradonačelnika na Nova TV! Dajem srce i znanje i iskustvo u građenju našega grada. Split je grad za sve i želim donijeti promjenu koja je odmak od propala dva mandata! 

U sučeljavanju se opet vidjela razlika između ozbiljnih planova za budućnost grada i stare prazne priče koju već godinama slušamo. Kerum je opet govorio o istim stvarima zbog kojih već osam godina Split ne ide nikud. Ponavlja stara obećanja i računa na to da su ljudi sve zaboravili. Drago mi je da ljudi prihvaćaju našu poruku da se promjena mora dogoditi i da Split mora biti grad za sve, a ne samo za neke i njihove pajde. - napisao je Opara koji se teško brani od Kerumovih prozivki.

Sinoć stvari eskalirale u Otvorenom

Stvari su eskalirale u sinoćnjoj emisiji Otvoreno na HRT-u gdje su u prvom planu opet bili Kerum i Opara koji su se međusobno šamarali. 

Na upit voditelja o dugovima, Kerum je rekao da nisu došli u emisiju tražiti predstečajnog upravitelja njegovih firmi. Opara je na to kazao da građani nisu zaboravili koliko je ljudi ostalo bez plaće kod gospodina Keruma. 

"Možda on nije dužan, ali njegove tvrtke jesu". - kazao je Opara. "Maybacha su mu zaradili ljudi kojima je ostao dužan 18 plaća", dodao je. Kerum mu je na to odgovorio: "Nemojte govoriti laži i neistine! Ne znate kako funkcionira d.o.o. jer nikad ništa niste vodili. Pričajte ono što znate, imali ste priliku pričati o teatru. Dodao je da zbog svoje narcisoidnosti Opara neće ući u drugi krug". 

Međusobne prozivke su se nastavile, a u jednom trenutku Kerum ga je pozvao da ga ne napada na osobnoj razini jer on zna što je Opara radio u Milanu. No, gledatelji su ostali uskraćeni za te informacije. Cijeli članak pogledajte ovdje.


Facebook komentari

hr Fri Apr 28 2017 21:06:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59037e10b47398fd5e8b45e7/80
Foto: Ferata

Mraz uništio gotovo sve poljoprivredne kulture: "Postoje uvjeti za proglašenje elementarne nepogode"

Djelatnici Poljoprivredno savjetodavne službe obišli su nasade, te su ustanovili štete

Nestabilno i vrlo hladno vrijeme tijekom proteklog tjedna, kada su se jutarnje temperature zraka ponegdje spustile i do -5 stupnjeva, rezultiralo je većim ili manjim štetama od mraza na gotovo svim poljoprivrednim kulturama. - piše Ferata

Djelatnici Poljoprivredno savjetodavne službe obišli su nasade, te su ustanovili štete, a prema svemu sudeći, postoje uvjeti za proglašenje elementarne nepogode. Zbog novih količina oborina, nije vrijeme za zaštitu koja bi bila neophodna, bez obzira što su biljke pretrpjele stres.

Mr.sc. Ivana Župić ističe kako u Splitsko-dalmatinskoj županiji štete ponegdje iznose od 50 do 90 posto. Najviše su stradali trajni nasadi, vinogradi i voćnjaci te povrtlarske kulture u nekim priobalnim područjima. U Cetinskoj krajini ljudi nisu iznijeli plodovito povrće, pa nisu zabilježen štete na tim kulturama. Najveće štete nastale su u vinogradima.

‘Vinograde, u kojima imamo zelenu masu, svakako je potrebno zaštititi. Mora se ići na zaštitu od osnovnih bolesti koje će se javljati, jer smo jučer i danas imali kišna razdoblja koja slijede i tijekom vikenda. Kad se vrijeme stabilizira, dakle početkom tjedna, svakako bi trebalo ići u mjere sanacije, odnosno zaštite ondje gdje ima zelene mase, a ondje gdje nema, mora se pričekati ponovno pupanje i onda, kad bude ta zelena masa dostupna, odnosno kad biljka bude mogla primiti ili zaštitno sredstvo ili aminokiselinski biostimulirajući pripravak, ići u mjere sanacije.’

Župić je posebno istaknula kako se ne smije ići na ručno uklanjanje suhih izbojaka,

‘Ne smije se to raditi, nego je potrebno pustiti biljku da se ona oporavi od stresa. Biljka će ubrzo krenuti iz tih spavajućih pupova, a onda je potrebno poduzeti daljnje mjere.’

Štete su zabilježene i u voćnjacima, iako su manje nego u vinogradima.

‘U voćnjacima je situacija malo bolja. Više je stradalo koštičavo voće, jezgričavo se bolje drži. Tu svakako treba ići na mjere zaštite fungicidima protiv gljivičnih bolesti, koje u ovakvim vremenskim uvjetima itekako napreduju, odnosno infekcije krastavošću, šupljikavošću i ostale gljivične bolesti.’

Župić je kazala kako na području cijele Županije splitsko-dalmatinske postoje temelji za proglašenje elementarne nepogode.

‘Mjerodavne službe su napravile određene korake. Mislim da će ona biti proglašena za Splitsko-dalmatinsku županiju, elemenata ima. Međutim, naši poljoprivrednici bi ubuduće trebali razmišljati o nekim drugim mjerama koje se mogu poduzeti, a to je zaštita vlastitih nasada, naravno ako se radi o većim nasadima, u vidu osiguranja nasada. Postoje također neke mjere ruralnog razvoja koje se mogu iskoristiti, koje će biti dostupne negdje krajem godine. O svemu tome će naši poljoprivrednici biti na vrijeme obaviješteni, a i znaju da se mogu javiti u službu koja im može dati točne informacije.’


Facebook komentari

hr Fri Apr 28 2017 19:38:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .