Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58615e841eea8f9a968b4586/80
Foto: Ilustracija

Plaćamo najveće trošarine u Europi: Od auta vrijednog 86.000 kuna, u državnu kasu ide 24.000 kuna

Trošarine na aute su veliki prihod države, lani je od njih prikupljeno 813,6 milijuna kuna, dok će se ove godine ubrati oko milijarda kuna

Vlada nas je za Novu godinu počastila većim trošarinama, zbog kojih za veliku većinu novih automobila od danas u salonima trebamo platiti više nego lani. Ionako veliko porezno opterećenje na nove aute, po kojem smo u samom vrhu EU (PDV od 25 posto i visoke trošarine), izmjenama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, još se povećalo. Dok, primjerice, Slovačka, Češka, Poljska ili Njemačka uopće nemaju trošarine na kupnju automobila, hrvatske trošarine bitno poskupljuju i najjeftinije automobile, dok za skuplje mogu biti i više od 30 posto ukupne cijene.

Ali, trošarine na aute su veliki prihod države, lani je od njih prikupljeno 813,6 milijuna kuna, dok će se ove godine ubrati oko milijarda kuna. Odreći se tog prihoda ili ga smanjiti vjerojatno bi ugrozilo proračun, pa ćemo zbog toga i dalje plaćati, uz Skandinavce, najveća davanja državi za kupnju auta.

– Procjenjuje se da će novi zakon potaknuti kupnju novih motornih vozila, što je jedna od osnovnih pretpostavki povećanja sigurnosti prometa na cestama te je poželjan izbor s aspekta zaštite okoliša – uvjereni su u Carinskoj upravi, koja je autor i izvršitelj izmjena zakona.

Oporezivanje neutralno

Bez obzira na načelnu namjeru zakonodavca da će se novim trošarinama stimulirati ekologija i uvažiti socijalni kriterij, država će uzimati više na ime trošarina i za najjeftinija vozila te vrlo ekološke automobile koji ispuštaju manje od 100 g/km CO₂, pa čak i na vrlo “čiste” hibride sa 75 g/km CO₂. Sasvim konkretno, ako ste prošli tjedan kupili početni benzinski Renault Clio 1,2 16V s ispustom od 127 g/km CO₂ platili biste ga 83.400 kuna (trošarina 5456 kuna), dok je danas cijena 86.598 kuna zbog trošarine od 8654 kune (pod uvjetom da prodavatelj nije spustio osnovnu cijenu uvećanu za PDV i time sebi smanjio zaradu). Dakako, PDV na navedeni automobil u iznosu od 15.588,8 kuna također ide državi pa prema novim trošarinama za auto koji kod prodavatelja stoji 62.355 kuna, država uzima dodatnih 24.233 kune odnosno čak 28% ukupne cijene.

U isto vrijeme na snagu stupa novi Pravilnik o posebnom porezu na motorna vozila prema kojem će visina trošarine na rabljene automobile iz unosa (polovnjaci iz EU) do 10 godina starosti u pravilu ostati na istoj razini ili se čak i smanjiti, dok će trošarine na aute starije od 10 godina porasti. Primjerice, na novi čišći VW Golf koji ispušta 103 g/km CO₂ će trošarina porasti, dok će za 10 godina stari Golf sa 135 g/km CO₂ ostati ista.

– Sustav oporezivanja obvezno mora biti neutralan i ni u kojem slučaju ne može privilegirati ili deprivirati bilo nova, bilo rabljena motorna vozila. Ove promjene u modelu oporezivanja učinjene su upravo i stoga da se na pravno dopušteni način smanji udio rabljenih vozila u ukupnom oporezovanim vozilima, a sada je taj udio na razini od 55 posto rabljenih prema 45 posto novih – kaže Carinska uprava za Večernji list.

Prosjek 12,5 godina

Ali, s time se ne slažu predstavnici uvoznika i trgovaca automobila u Hrvatskoj. Kažu kako nove trošarine neće pogodovati rastu prodaje novih automobila (40.631 u 11 mjeseci 2016.) ni zaustavljanju trenda rasta unosa polovnih automobila čiji je prosjekstarosti oko 8,5 godina (56.475 u 11 mjeseci) što nam stari vozni park (prosjek 12,5 godina) i posredno utječe na sigurnost (279 poginulih na cestama u prvih 11 mjeseci), ali, upozoravaju, imat će i negativan utjecaj na državni proračun.

Mi u Europi, uz Skandinavce, plaćamo najveće trošarine, a recimo, Nijemci ih uopće nemaju

– Gotovo svi novi automobili koji se u Hrvatskoj zaista i prodaju će poskupjeti, pogotovo oni viših klasa.Time će se smanjiti prodaja novih auta pa onda i prihod proračuna, a s druge strane, ovaj će Zakon potaknuti još intenzivniji unos starih rabljenih automobila koji su veći zagađivači, dodatno smanjuju sigurnost na cestama te stvaraju odličnu podlogu ionako raširenoj sivoj ekonomiji u području održavanja vozila i trgovine dijelovima.

Slovenski model

Neshvatljivo je ovakvo inzistiranje na ekstremnom oporezivanju novih vozila s nešto većim ispustom CO₂, dok se istodobno pretvaramo u oazu za zbrinjavanje automobilskog “otpada” iz zapadnih zemalja EU. Zbog svega toga taj zakon, koji je barem prema preambuli trebao biti usmjeren na to da zadovolji nedvojbeno ključne pozitivne kriterije – proračunski, ekološki, socijalni i kriterij sigurnosti na cestama, djelovat će upravo suprotno od navedenih kriterija. Nažalost, zakonodavac uopće nije imao sluha za struku. Šteta, jer je propuštena prilika da se napravi dobar zakon koji bi zadovoljio sve ključne kriterije – rekao nam je Ivo Ivančević, predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima HGK.

Predsjednik HUP-ove Koordinacije zastupnika proizvođača osobnih automobila Krešimir Bago predlaže slovenski model trošarina kojim se oporezuju automobili samo prema ispustu CO₂, dok se kod nas uz taj ekološki kriterij oporezuje i prema cijeni vozila (vrijednosni kriterij).

– Naš je prijedlog da se obračun trošarina vezuje isključivo uz emisije CO₂, uz istodobno uvođenje aprecijacijske stope za sva vozila koja ne ispunjavaju EU 6 normu. Drugim riječima, osim obračuna po CO₂, za sva vozila koja ne udovoljavaju normi EU 6 imala bi i dodatak na iznos trošarine. Time bi trošarinsko opterećenje bilo izravno vezano za stupanj zagađenja i izjednačio bi se položaj novih i rabljenih vozila – kaže Krešimir Bago.

Što se sve mijenja?

Vozačka se gubi s već 12 negativnih bodova

1. Nove trošarine donose, u pravilu, poskupljenja novih automobila

2. Zbog novih trošarirana poskupljuju, u pravilu, rabljeni iz unosa stariji od 10 godina, dok mlađi ostaju, u načelu, na istoj razini

3. MUP najavljuje izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama u svibnju 2017.:

– strože postupanje prema najvećim prijestupnicima: ukidanje vozačke dozvole s 12 negativnih bodova (9 za mlade vozače)

– obvezni liječnički pregled za starije od 65 godina pri produljenju vozačke dozvole

– mladi vozači će osim osoba do 24 godine starosti biti i vozači s manje od dvije godine iskustva

– ukida se prvi tehnički pregled za nova vozila

4. Za godinu dana odgađa se najavljena odredba o mogućnosti odbitka PDV-a za nabavu i korištenje automobila pravnih osoba

5. Vrlo je izgledno da će se trošarine na automobile mijenjati već od 1. rujna 2017.

(Vlada stope može mijenjati i uredbom), kada se uvodi novi način mjerenja potrošnje i ispusta CO₂ automobila koji će povećati te vrijednosti, a time posredno i trošarine. Cijeli članak pogledajte ovdje

Facebook komentari

hr Mon Jan 02 2017 18:39:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5954ea0cb9e03eb3328b45cc/80

Postignut dogovor, Ultra ostaje u Splitu

Ultra ostaje i sljedećih pet godina

Održavanje Ultra Europe festivala ove godine nije upitno, a postoji dobra volja svih zainteresiranih strana za njenim održavanjem  i sljedećih pet godina u Splitu. Dogovor je postignut na današnjem radnom stanku  između predstavnika Grada Splita, HNK Hajduk te organizatora Ultre music Europe tvrtke MPG Live LTD koje su predvodili gradonačelnik Splita Andro Krstulović Opara, predsjednik Hajduka Ivan Kos te Joe Bašić, organizator manifestacije.

 Unatoč tome što nema gradskog proračuna, došlo je do kompromisnog rješenja po kojem Ultra Europe, kao strateški događaj za grad, Splitsko-dalmatinsku županiju i Hrvatsku u cjelini  ostaje u Splitu vjerojatno i sljedećih pet godina, a pritom interesi Hajduka nisu dovedeni u pitanje.

Današnji dogovor rezultirat ce potpisivanjem  ugovora između svih zainteresiranih strana kojim ce se definirati svi detalji suradnje, između ostalog i  termin održavanja Ultre koji će se prilagođavati adekvatnijim terminom  s obzirom na Hajdukove obaveze

Facebook komentari

hr Thu Jun 29 2017 13:52:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/55a910c07cb23a0b008b4601/80
Foto: Hina

Što splitski maturanti kažu za maturu?

˝Mislim da je treba ukinuti i da svaki fakultet treba imati prijamni ispit˝
Završila je još jedna matura i napokon maturanti mogu odahnuti dok ne dođu rezultati. Kao i svake godine, oko mature se uvijek podiže velika prašina i polemike. Što je tu mjerilo znanja? Kakav je smisao mature? Pokazuju li maturanti na jednom ispitu mature sve ono što su učili u četiri godine? 

Najbolje je pitati same maturante koji su bili sve osim zadovoljni maturom. Ne žale se toliko na težinu mature već misle da to nije mjerilo znanja. 

˝Mislim da matura nije mjerilo znanja, a najbolji primjer za to je ovogodišnji ispit iz matematike na A razini koji je bio koncipiran tako da samo 'genijalci' mogu riješiti dva ili tri zadatka koja su nosila najviše bodova˝, rekla je učenica gimnazije Vladimir Nazor.

Oko matematike su uvijek najveći problemi pa tako i vlada teza među maturantima da je ovogodišnja niža razina bila najteža do sada da su se čak neki zadaci s više ponovili na nižoj.

˝Matura mi je s obzirom na prijašnje godine bila teža, ali ništa nerješivo i oko čega bi se trebala raditi tolika drama kao i uvijek, ali definitivno ne gledam na maturu kao mjerilo znanja˝, kaže učenica prve gimnazije.

Prag prolaznosti je lako ostvariv, ali velika količina stresa kod maturanata može izazvati nesigurnost, pad koncentracije ili umor. 

Maturantica ekonomske škole rekla je da joj je matura bila teška te da joj je zadala dosta stresa i briga. ˝Cijelo vrijeme sam u strahu hoću li proći, posebno engleski jer sam ga jako loše napisala˝

Što se tiče izbornih predmeta, maturanti koji su pisali kemiju i fizika kažu da je bilo ˝kriminal i ubojstvo˝. Psihologija i politika bile su ˝pristojne˝ po njihovim riječima.

Sve u svemu, kakvi su zaključci o maturi? Možemo zaključiti da će maturanti kao i uvijek naći dovoljno razloga da izraze nezadovoljstvo i jadikovke koje im matura donosi. Ipak, moraju se pomiriti i suočiti s činjenicom da im matura omogućava upis na željeni fakultet koliko god po njima nije mjerilo znanja. Neki fakulteti imaju i prijamne ispite uz maturu pa su maturanti koji žele upisati filozofski ili akademiju dodatno opterećni.

Želimo im svima da upišu ono što žele i jednog dana se profiliraju i ostvare u kvalitetne osobe unatoč preprekama kojih je prepun školski sustav. 

Facebook komentari

hr Thu Jun 29 2017 13:41:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5954de87b9e03eda328b4598/80
Foto: čitatelj DN

Splitski taksisti ljuti na Uber?

Nezadovoljstvo i dalje prisutno
Već su prošle godine splitski taksisti po najvećoj vrućini prosvjedovali zbog nezadovoljstva jer su bili ljuti i ogorčeni na ilegalne vožače taxija. Tvrde da je ilegalnih taxi vozača prepun grad te da im nitko ne može stati na kraj. 

Jutros je na splitskoj Primi na plakatu Ubera osvanuo plakat TAXI SPLIT. Kao što od prije znamo, sve više ljudi koristi Uber zbog jeftinije usluge, a krajem lipnja uvode i opciju UBER BOAT koja će povezivati hrvatske otoke i obalu.


Očito su splitski taksisti i dalje ljuti zbog situacije koja vlada gradom. 

Facebook komentari

hr Thu Jun 29 2017 13:03:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5954dd87b9e03eb1328b45b5/80
Foto: čitatelj DN

Splitski taksisti ljuti na Uber ?

Nezadovoljstvo i dalje pristuno
Već su prošle godine splitski taksisti po najvećoj vrućini prosvjedovali zbog nezadovoljstva jer su bili ljuti i ogorčeni na ilegalne vožače taxija. Tvrde da je ilegalnih taxi vozača prepun grad te da im nitko ne može stati na kraj. 

Jutros je na splitskoj Primi na plakatu Ubera osvanuo plakat TAXI SPLIT. Kao što od prije znamo, sve više ljudi koristi Uber zbog jeftinije usluge, a krajem lipnja uvode i opciju UBER BOAT koja će povezivati hrvatske otoke i obalu.


Očito su splitski taksisti i dalje ljuti zbog situacije koja vlada gradom. 

Facebook komentari

hr Thu Jun 29 2017 13:00:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .