Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5dbd383429111cbed68b4568/80
Foto: Pixabay

Zaboravite na sarkazam i jako vikanje: Ovim stvarima roditelji mogu loše utjecati na djetetovo samopouzdanje

Roditelji svojim ponašanjem značajno mogu utjecati na to hoće li dijete razviti osjećaj samopouzdanja i samopoštovanja, pri čemu možda i nisu svjesni najčešćih grešaka kojima ih uništavaju kod djeteta
Samopouzdanje je vrlo važno u našem životu. Često ga nazivamo i samopoštovanjem i osjećajem vrijednosti, što snažno utječe na to kako vidimo sebe i oblikuje naše ponašanje i odluke. Snažno samopouzdanje pomaže da se lakše nosimo sa izazovima, prihvaćamo promjene i nosimo se s novostima u životu te da imamo povjerenja u sebe, kaže dr. Jeffrey Bernstein, psiholog kolumnist na portalu Psychology Today.  

Kao roditelji, naravno da nastojimo pridonijeti tome da naša djeca izgrade osjećaj samopouzdanja, no ponekad nehotice možemo napraviti grešku. Dobro je imati na umu da te naše greške mogu utjecati na djecu, pogotovo na tinejdžere, Zbog toga je važno znati prepoznati te greške i osvijestiti ih, pa evo nekoliko primjera: 

Vikanje i udaranje

Ništa ne djeluje tako loše na djetetovo samopouzdanje kao vikanje i udaranje. Kad vičete i udarate dijete, pokazujete  slabu samokontrolu temperamenta u pokušaju da djetetu oduzmete moć. Kakvu mu poruku time šaljete, pita se dr. Bernstein, pojašnjava 24sata.hr

- Nema sumnje, većina nas je vikala na dijete.I sam sam bio u situaciji da vičem na svoju djecu, pa čak i da ih 'uhvatim' nekoliko puta. Ne ponosim se time, i želim vas potaknuti da shvatite, kao što sam shvatio i sam, da na taj način zlostavljamo svoju djecu. To je bullying, kad vičete na njih i udarate ih - kaže dr. Bernstein. 

Iako može izgledati da ste uspjeli zaustaviti njihovo bezobrazno ponašanje, to je vjerojatno kratkoročno rješenje i vjerojatno ste uspjeli samo u tome da se dijete osjeća poniženo. Ako roditelj viče na njega i udari ga, to može utjecati na mogućnost djeteta da usvoji naviku konstruktivnog razgovora u kojem se rješavaju problemi, te da se nauče nositi s konfliktnim situacijama i izrade samopouzdanje, pojašnjava.

Vraćanje na 'stare' konflikte i probleme

Kad jednom riješite problem ili konfliktnu situaciju, nemojte to stalno nabijati djetetu na nos. Djeci treba dati priliku da počnu ispočetka, bez tereta starih problema. Roditelji koji djeci stalno spominju prošlost pridonijet će tome da budu zlovoljni i imaju osjećaj da ne vrijede dulje vrijeme, upozorava Bernstein.

Osim toga, djeca moraju znati da, kad jednom riješite stvari, to postaje dio prošlosti. Što više potičete njegova pozitivna ponašanja i reakcije i dajete mu priliku da se okrene prema naprijed, to će se bolje osjećati u svojoj koži. I prirodno će sve rjeđe ponavljati loše ponašanje kojim je ranije zapravo privlačilo pažnju.

Usađivanje osjećaja krivnje

Jedna je stvar priupitati dijete kako bi se osjećalo da je u vašim cipelama, ili u situaciji neke druge osobe koja može poslužiti kao primjer. No, prečesto, roditelji prelaze tu granicu i pokušavaju učiniti da se njihovo dijete osjeća krivim zbog toga kako se oni osjećaju, kakvog su raspoloženja, kao i zbog roditeljskih postupaka, upozorava Bernstein. Ako koristite krivnju da biste dijete držali pod kontrolom, riskirate da to dovede do udaljavanja između vas, upozorava. 

 Klijentica koju ću za ovu priliku zvati Loretta, nabijala je krivnju svom 14-godišnjem sinu Haroldu, za kojega je susjed ustvrdio da puši marihuanu. 'Shvaćaš li koliko mi je neugodno zbog toga što susjedi znaju za naše probleme?', pizala je Harolda, dodajući: 'Zar ne shvaćaš da si time uništio moje povjerenje?'. Harold bi na to postao uznemiren i izašao.

Pomalo sam pomogao Loretti da svoj povrijeđeni ego ostavi po strani i pruži svome sinu ono što mu treba: podršku i razumijevanje. Ponovo su uspostavili vezu i Harold je uskoro napustio problematično društvo vršnjaka i prestao pušiti marihuanu, priča Bernstein. 

Sarkastično obraćanje 

Sarkazam koristimo kad govorimo ono što ne mislimo, takva izjava implicira suprotno od onoga što govorite, što se osjeća u načinu i tonu kako to izgovarate. Primjer bi bio kad roditelj kaže nešto kao: 'O, to ri je bilo jako pametno', nakon što je dijete napravilo nešto jako loše. Sarkastično obraćanje može povrijediti dijete, jer ga navodi na to da se srami. Kad mu se obraćate sarkastično, to može postati ozbiljna prepreka u pokušaju da uvijek otvoreno komunicirate sa svojim djetetom, upozorava Bernstein. 

Nije u pitanju samo samopouzdanje

- Svaki od primjera koje smo opisali može utjecati na razvoj manjka samopouzdanja kod djeteta, ali i utjecati na to da razvije prkos. Djeca koja potiskuju osjećaje u nekim situacijama kao što su ove opisane s vremenom mogu reagirati uznemirujuće. Mnoga djeca i tinejdžeri kojima sam se bavio dolaze zbog negativnih emocija nakon što su baš roditelji povrijedili njihove osjećaje, upozorava Bernstein. Zbog toga bi roditelji morali upravljati svojim reakcijama i ponašanjem, jer tako kontroliraju reakcije i ponašanje djece.

- Naravno, lako je reći 'Nežu to više raditi', no lako je  upasti u obrazac na koji smo navikli i ponoviti problematično ponašanje. No, kad se pokaže prilika da stanete na loptu,. pokušajte o tome raspraviti s djetetom. 

- Samohrani otac Sal s kojim sam radio podijelio je sa mnom tešku situaciju kroz koju je prošao sa svojim 13-godišnjim sinom, Anthonyjem. Sal je samog sebe proglasio 'teškim seronjom' jer je imao brojne situacija u kojima je reagirao vičući na sina po kući, pa čak i na nogometnom igralištu. Napravio je veliki napredak u svom ponašanju nakon što je na jednoj dodjeli nogometnih nagrada sarkastično primijetio kako je Anthony gledao u pod dok je primao nagradu.

Budite pozitivniji 

Poučio sam ga da manje ističe sebe i svoje osjećaje u takvim situacijama te da se više posveti tome da manje kontrolira sina i bude otvoreniji prema njemu. Imajući to na umu, otišao je do sina i rekao: 'Oprosti što sam bio sarkastičan i toliko kritičan. Gledajući te kako stojiš gore i primaš nagradu, bio sam zapravo beskrajno ponosan na tebe i na to što sam ti baš ja otac', priča Bernstein. Kaže kako je to puno pomoglo odnosu oca i sina, koji je kasnije prokomentirao: 'Tata je, izgleda, napokon shvatio'. 

Treba imati na umu da način na koji komuniciramo s našom djecom ima jako veliki utjecaj u tome će dijete razviti samopouzdanje i osjećaj vrijednosti u životu. Što više komunicirate u pozitivnim tonovima, i što ste svjesniji odgovornosti za svoje negativno ponašanje, to ćete više pridonijeti tome da se i vaše dijete počne tako ponašati te da izgradi samopouzdanje tijekom tog procesa, zaključuje Bernstein. 

hr Sat Nov 02 2019 09:03:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cb4947629111cec4a8b4592/80
Foto: PIXABAY

Šest jednostavnih promjena u navikama za ravan i lijep trbuh

Neka vam ne bude neugodno ostaviti nešto hrane na tanjuru i ne razmišljajte na način "pojest ću jer je šteta baciti" - uvijek je bolje višak baciti u smeće nego "u sebe".

1. Naučite se opustiti

U naslagama masnoće u trbušnoj šupljini postoji četiri puta više receptora za kortizol (hormon stresa) u usporedbi sa masnoćom koja se nalazi tik ispod kože, pokazalo je to istraživanje objavljeno u časopisu Psychosomatic Medicine.

Drugim riječima, ako ste stalno pod stresom, masnoća na trbuhu se taloži brže nego na drugim dijelovima tijela. Osim toga, stres utječe na vas i na druge negativne načine, stoga je važno naučiti se opustiti - meditirajte, vježbajte, družite se s ljudima koji vas nasmijavaju...

2. Pazite što jedete

50/30/20 je postotak koji bi u prehrani trebali zauzimati ugljikohidrati, proteini i masti da bi izgledali najbolje i držali masne naslage na trbuhu podalje od sebe, kaže Diana Lipson-Burge, dijetetičarka iz Kalifornije.

Na primjer, ako u tijelo na dan unesete ukupno 1800 kalorija - 900 bi se moralo odnositi na zdrave ugljikohidrate (povrće, voće, grah, cjelovite žitarice), 540 na proteine (npr. orasi, nemasno meso) i 360 na masti (maslinovo ulje, sojino ulje, losos, orasi...).

3. Izgradite mišiće

Studija provedena na više od 10.000 ljudi, objavljena u časopisu Obesity, otkrila je da su pojedinci koji su tijekom 12 godina svaki dan vježbali sa utezima po 25 minuta, u konačnici imali manje centimetara u struku od onih koji su istu količinu vremena provodili vježbajući aerobne vježbe.

4. Usredotočite se na vlakna

Vlakna pomažu da se dulje osjećamo sitima jer se sporije probavljaju. Osim toga, pospješuju metabolizam, a što metabolizam brže radi, sporije se debljamo - zato pazite da ih redovito unosite u organizam.

5. Spavajte dovoljno

Šest do sedam sati spavanja tijekom noći može pomoći u sprječavanju gomilanja sala na trbuhu, pokazalo je to istraživanje objavljeno u časopisu Sleep. Ljudi koji su spavali pet i manje sati ili osam i više sati imali su veće količine trbušne masti, a bili su i pod većim rizikom od pojave dijabetesa tipa 2.

Istraživači pretpostavljaju da 'ekstremni' obrasci spavanja (previše ili premalo) mijenjaju osjećaj za glad i neke hormone te mogu poremetiti dnevnu ravnotežu kalorija - navodeći vas da jedete previše i manje vježbate.

6. Prestanite jesti ranije

Ne čekajte da se tijekom obroka počnete osjećati napunjeni kao 'punjena paprika', već prestanite jesti kada više ne osjećate glad, a i dalje bi rado jeli. Na taj način ćete unositi manje kalorija, bit ćete siti, a i probava će vam bolje raditi jer neće biti pretrpana hranom.

Neka vam ne bude neugodno ostaviti nešto na tanjuru i ne razmišljajte na način 'pojest ću jer je šteta baciti' - uvijek je bolje višak baciti u smeće nego 'u sebe'. - prenose 24sata



hr Thu Nov 21 2019 19:09:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bdb427f0e4938de168b48a7/80
Foto: Pixabay

Zadnji korak u zaštiti okoliša je recikliranje: Smanjimo otpad!

Jedno od rješenja za manje otpada je i kupovanje iz rinfuze. Na taj način uzimate samo onoliko koliko vam uistinu treba, a i sa proizvodom ne kupujete i ambalažu, već možete donijeti svoju.

Život s nula otpada potpuna je promjena u načinu života u kojemu se odričemo stvari koje nam ne trebaju. To može biti uzimanje hrane i pića za van, gomilanje odjeće i obuće te kućnih potrepština koje samo zauzimaju mjesto u kući.

Otpad treba smanjivati postupno. Ne bacajte nego ponovno upotrijebite sve što možete. Donirajte ili prodajte. Odbijte sve što stvara otpad, primjerice plastičnu slamku. Kupujte nužno i pripremajte svježu hranu. Kompostirajte i tek na kraju reciklirajte.

Jedno od rješenja za manje otpada je i kupovanje iz rinfuze. Na taj način uzimate samo onoliko koliko vam uistinu treba, a i sa proizvodom ne kupujete i ambalažu, već možete donijeti svoju.

"Pažljivim odvajanjem otpada, suzdržavanjem od kupnje nepotrebnih stvari, pogotovo tekstila koji je među najvećim zagađivačima okoliša, recikliranjem, ponovnom uporabom, kompostiranjem, zamjenom staroga za novo, izbacivanjem plastike iz svakodnevne uporabe te drukčijim pristupom kupnji moguće je znatno popraviti navike i podići kvalitetu života u društvu", savjetuje Bea Johnson, autorica knjige 'Zero Waste Home: The Ultimate Guide to Simplifying Your Life by Reducing Your Waste'. - piše 24sata.

hr Thu Nov 21 2019 18:25:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5dd68f1229111c71f88b463b/80

Split Tech City poziva: IT-evci, zaigrajte humanitarni cageball turnir!

Je li vam teško zamisliti da netko u današnje doba nema mobitel, laptop ili pristup internetu? Brojne obitelji nose se s teškim egzistencijalnim uvjetima, u kojima je tehnologija luksuz, a ne nužnost.

Zbog toga splitske IT tvrtke i udruge, okupljene u inicijativu Split Tech City, drugu godinu zaredom organiziraju humanitarni cageball turnir, zahvaljujući kojem će prikupljati donacije za kupnju prvih laptopa nekolicini djece iz potrebitih splitskih obitelji.

Split Tech Cup 2019 održat će se 7.12. u Sportskom centru Mačak, a okupit će splitsku tehnološku zajednicu u činjenju dobrih djela kroz sport, rekreaciju i druženje.

"Želimo doprinijeti približavanju tehnologije i otvaranju novih mogućnosti djeci i mladima iz siromašnih obitelji.  Mi im svojom gestom želimo pružiti nadu u svjetliju budućnost", objašnjavaju organizatori.

Lani su okupili 22 ekipe i kupili ukupno 11 laptopa za potrebite obitelji, no ni tu njihova akcija nije stala; u suradnji s Udrugom mladih programera DUMP, organizirali su besplatne radionice programiranja za djecu iz spomenutih obitelji.

"Pozivamo vas da sudjelujete u našoj inicijativi i kroz sportsko druženje još jednom pomognete u nabavci laptopa za splitsku djecu, kojima ćemo naknadno organizirati i besplatno sudjelovanje na radionicama osnova web developmenta", pozivaju iz Split Tech Cityja sve zainteresirane.

Pravo sudjelovanja imaju splitske IT tvrtke, udruge i inicijative, ali i IT-evci pojedinci koji okupe ekipu. Jedna tvrtka može prijaviti više timova, a važno je da je barem jedan član ekipe zaposlen u prijavljenoj tvrtki.

Prijave timova traju do 2.12., a prijaviti se možete ovdje.

Sve informacije možete vidjeti na službenoj stranici turnira.

hr Thu Nov 21 2019 14:20:30 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bd5f4c40e4938de168b46d6/80
Foto: Pixabay

Tri namirnice koje imaju najbolji okus u studenom

Iako smo na pragu zime, Hrvatska, srećom, i dalje obiluje domaćim voćem i povrćem koje obiluje hranjivim tvarima, a koje je posebno dobro konzumirati u studenom.
MANDARINA

Na tržištu se može naći već u listopadu, no ovo citrusno voće prepuno vitamina koje jača imunitet najbolje je kupiti u studenom, kada ima najviše nutrijenata. Mandarina je i dobar izvor kalija, snižava krvni tlak, uravnotežuje ritam srca i čuva zdravlje kardiovaskularnog sustava.

PROKULICE

Prokulica ili kelj pupčar na vrhuncu je zrelosti u studenom. Iskoristite to povrće iz reda kupusnjača i uživajte u bogatstvu vitamina, minerala, prehrambenih vlakana i drugih korisnih nutrijenata. One smanjuju umor, povećavaju energiju, potiču probavu i jačaju imunološki sustav.

KUPUS

U svoju prehranu uvrstite i što je moguće više kupusa – po mogućnosti svježeg. Kupus ima antiupalna svojstva, čisti tijelo od toksina, poboljšava probavu, a pomaže i kod bolesti dišnog puteva. Najlakši način za uživanje u ovoj namirnici? Nasjeckajte ga na trakice i napravite ukusnu salatu, piše punkufer.hr
hr Thu Nov 21 2019 14:12:54 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .