Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5916ee8cb9e03e27088b462b/80

Loš, ali potreban: Stres potiče bolje pamćenje?

Način na koji kontrolirate emocije i koliko ste smireni pod stresom, uvelike utječe na vaše konačne rezultate. Međutim, koliko god može biti loš, stres je apsolutno potreban. Jer da bi nešto poduzeo, mozak mora osjetiti barem malu količinu stresa
Istraživanje kalifornijskog sveučilišta Berkeley, pokazalo je da iznenadni naleti stresa potiču mozak na obnavljanje stanica koje su zaslužne za bolje pamćenje. No to vrijedi samo ako stres nije dugotrajan.

Isprekidani stres je ono što mozak čini 'budnim' - objašnjava voditeljica istraživanja Elizabeth Kirby

dugotrajno izlaganje stresu loše utječe na zdravlje srca, mentalno zdravlje, tjelesnu težinu, ali i kognitivne sposobnosti. Top menadžeri razvili su strategije koje im pomažu nositi se sa stresom. I bez obzira na okolnosti, uz njih su manje anksiozni. Iako se neke od ovih 10 strategija možda čine očitima, važno je naučiti kada i kako ih upotrijebiti bez obzira na količinu stresa.

1. NAUČITE CIJENITI ONO ŠTO IMATE

Odvojite nekoliko minuta i prisjetite se na čemu ste zahvalni. Ova svakodnevna navika smanjuje hormon stresa za 23 posto.

2. PRESTANITE SE PITATI "ŠTO AKO"

Konačni ishod jednostavno je nemoguće predvidjeti. Prestanite se zamarati s mogućim scenarijima, nego se se fokusirajte na aktivnosti koje će vas smiriti i količinu stresa staviti pod kontrolu.

3. POZITIVNE MISLI OSLOBODIT ĆE VAS DUGOTRAJNOG STRESA

Pomozite mozgu da ne "vrluda" i svjesno mu plasirajte pozitivne misli. Ako imate loš dan i prepuni ste negativnog razmišljanja malo je teže preusmjeriti pažnju. Jedan od alata je da razmislite o danu i pronađete barem jednu pozitivnu stvar. Ukoliko je nema, vratite se unatrag, na jučer ili čak protekli tjedan.

4. ISKLJUČITE SE 

Ne možete biti dostupni 24/7. Napravite stanku. Namjerno isključite mobitel ili jednostavno uzmite odmor od provjeravanja elektroničke pošte. Ako si to ne možete dozvoliti tijekom tjedna, ovakve navike možete isprobati vikendom. Počnite tako da ste "offline" u vrijeme kada ste i inače najmanje traženi, na primjer nedjeljom ujutro.

5. OPREZNO S KAVOM

Prevelike količine kofeina potiču izlučivanje adrenalina. Tijelo je u preuzbuđenom stanju stresa i u ključnim situacijama, umjesto razuma, prevladavaju emocije.

6. NIŠTA BEZ SNA

Nikada nije dovoljno ponavljati koliko je spavanje važno za emocionalnu inteligenciju i stres. Kad spavamo, mozak se doslovno ponovno puni. Nedostatak sna podiže količinu stresa i ako nismo pod njegovim utjecajem.

7. RECITE "NE" NEGATIVNOM RAZMIŠLJANJU

Što više razmišljamo negativno, to više ono ima moć nad nama. Ako vjerujete negativnim unutarnjim glasovima, vrijeme je da ih zapišete na komad papira. Doslovno ostavite sve što radite i zapišite ono o čemu razmišljate. Ako usporite negativan trend, bit ćete racionalniji i lakše ćete razlučivati stvari. Ipak, izjave se ponekad i na papiru mogu činit kao činjenice. U tom slučaju obratite se bliskoj osobi. Neka ona bude vaš "glas razuma".

8. PROMIJENITE PERSPEKTIVU

Na okolnosti ne možete utjecati, ali možete utjecati na to kako na njih reagirate. Prije nego potrošite previše vremena na razmišljanje koliko je nešto negativno, stavite stvari u realne okvire. Pomoći će ako izlistate točno određene stvari zbog koji nešto nije kako bi trebalo biti.

9. DIŠITE

Budite u trenutku, svjesni svog daha. Tako će se mozak koncentrirati samo na ono što trenutačno obavlja. U trenucima stresa, pronađite miran kutak, sjednite uspravno i duboko dišite. Pokušajte razmišljati samo o disanju.

10. NE MORATE SVE SAMI

Kako bi ostali smireni i produktivni, detektirajte svoje slabe strane te za njih pronađite pomoć ljudi oko sebe. Ponekad jednostavan razgovor s kolegom može "razbistriti" stvari. Ljudi koji nisu emotivno uključeni u neki zadatak, lakše će uočiti problem, ukoliko postoji. - piše Zadovoljna.hr

Facebook komentari

hr Tue May 23 2017 14:01:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/58947192b47398420c8b45a1/80
Foto: Pixabay

Depresivno je oko 300 milijuna ljudi u svijetu, ali antidepresivi doista djeluju

Velika studija koja treba presjeći beskrajnu raspravu o tome jesu li antidepresivi učinkoviti ili tek 'prodaja magle' utvrdila je da ti lijekovi doista ublažavaju akutnu depresiju u odraslih osoba.

Međunarodna studija, nastala analizom rezultata 522 ispitivanja obuhvatila je 21 tip antidepresiva koji se najčešće propisuju i 120.000 pacijenata. Ta studija objavljena u časopisu Lancet utvrdila je da su neki lijekovi učinkovitiji od drugih, a neki imaju manjih nuspojava. 

No svi lijekovi obuhvaćeni studijom, njih 21, što uključuje i generičke i novopatentirane lijekove, učinkovitiji su nego placebo, zašećerene tabletice davane kontrolnoj skupini. 

Nadalje, čak i te placebo tabletice bolje su nego ništa protiv depresije koja danas pogađa svaku 20. osobu na planetu, piše dnevni  list The Guardian.

Studija je pokazala da milijuni ljudi u svijetu koji - s oklijevanjem, skepsom ili nadom - uzimaju antidepresive, mogu i dalje to tako činiti bez osjećaja krivnje, srama ili sumnje u njihovu djelotvornost, piše taj britanski list.

Jednako tako liječnici koji propisuju antidepresive ne bi se trebali gristi zbog toga iako u slučaju najtežih bolesnika valja lijekove kombinirati s drugim metodama kao što su grupna terapija, bolovanje, kognitivno-bihevioralna terapija, vježbanje, edukacija i lokalna mreža podrške.

Liječnici bi također mogli razmisliti o tome da mijenjaju vrstu antidepresiva. Veliko iznenađenje studije jest to da su dva u svijetu najpoznatija antidepresiva, a to su Prozac (fouoxetin) i citalopram (koji se najčešće propisuje u Velikoj Britaniji", relativno slabog učinka, piše Guardian.

Drugo veliko pitanje jest zašto antidepresivi kod nekih pacijenata djeluju, a u drugih ne, te zašto je potrebno tako dugo vremena da počnu djelovati (od nekoliko tjedana do nekoliko mjeseci) i konačno kako oni djeluju (znanost govori da oni usporavaju ponovno korištenje važnog neurotransmitera serotonina, manjak kojega utječe na raspoloženje, apetit, spavanje i koncentraciju.

Drugo veliko pitanje koje tek traži odgovor jest kakve su nuspojave dugotrajnog uzimanja antidepresiva.

Većina ljudi odustaje od uzimanja antidepresiva u prvoj godini otkako su im propisani. Ipak, znatna manjina uzima antidepresive dugotrajno jer su pokušali živjeti bez njih i ustanovili da ne mogu. 

Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji depresivno je oko 300 milijuna ljudi u svijetu. Čak i u bogatim zemljama gdje je farmakološka i psihološka terapija dostupna, tek svaka šest osoba s depresijom uzima učinkovit lijek. 

Kad je riječ o zemljama niskih i srednjih primanja terapiju prima tek svaki 27. pacijent, piše Reuters.

Facebook komentari

hr Sat Feb 24 2018 09:17:11 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/533ffb5c179942511c730454/80

Nogomet je zapravo lijek, tvrde znanstvenici

Osobe koje rekreativno igraju nogomet imaju niži kolesterol, krvni tlak, otkucaje srca u mirovanju i manje masnog tkiva od neaktivnih ljudi, pokazalo je novo britansko istraživanje.

U usporedbi s nekim drugim vrstama vježbanja uključujući trčanje i zumbu, nogomet je podjednako koristan za zdravlje ali ima dodatnu društvenu, motivacijsku i natjecateljsku komponentu, zaključili su znanstvenici u radu objavljenom u časopisu British Journal of Sports Medicine.

“Nogomet je učinkovita preventivna mjera širokog raspona i lijek za bolesti koje su posljedice životnog stila za njegove sudionike neovisno o godinama, spolu, razini fizičke spremnosti i nogometnog umijeća”, kaže voditelj istraživanja Peter Krustrup, profesor sporta i zdravstvenih znanosti s danskog sveučilišta u Odensi.

“Sveukupno, ovo sveobuhvatno istraživanje pokazuje da je nogomet lijek, da je za gotovo sve i da je za čitav život”, kaže Krustrup.

Vježbanje je već dugo jedno od glavnih elemenata nemedikamentoznog pristupa nizu bolesti koje su posljedica stila života poput visokog krvnog tlaka, šećerne bolesti i slabljenja kostiju. Mnoštvo ranijih istraživanja također povezuje intenzivno vježbanje s poboljšanim stanjem kardiovaskularnog sustava, a vježbe jačanja sa snaženjem kostiju i mišića.

Za potrebe sadašnjeg istraživanja znanstvenici su ispitali podatke iz 31 ranijeg objavljenog istraživanja o utjecaju nogometa na krvni tlak, broj otkucaja srca, sastav masnog tkiva, metaboličko zdravlje i sposobnost skakanja. U svim istraživanjima znanstvenici su tragali za razmjerima učinka nogometa na te različite aspekte zdravlja i uspoređivali ih s onima koji ne vježbaju ili se bave drugim vrstama tjelovježbe.

Nogomet je imao bolji utjecaj na krvni tlak od neaktivnosti. Kad su znanstvenici uspoređivali vrijednost sistoličkog (gornjeg) tlaka utvrdili u da je kod rekreativnih nogometaša prosječno 4,2 milimetara žive niži.

Dijastolički, ('donji') tlak kod nogometaša bio je prosječno 3,89 milimetara žive niži. Korist od nogometa bila je čak i veća kod onih koji su patili od blago povišenog tlaka. Kod njih je nogomet rezultirao prosječno 10 milimetara žive nižim sistoličkim tlakom i dijastoličkim prosječno nižim 7 milimetara žive. Nogometni rekreativci s blagom hipertenzijom (tlakom većim od 130/80 milimetara žive po Američkom društvu za bolesti srca) imali su prosječno 11 mm niži sistolički tlak i 7 mm žive niži dijastolički tlak u usporedbi s neaktivnim osobama. Puls u mirovanju kod rekreativnih nogometaša je oko šest otkucaja manji nego kod neaktivnih pojedinaca.

Malobrojna istraživanja koja su uspoređivala nogometaše i druge rekreativce pokazala su da je u pogledu krvnog tlaka, masnog tkiva, otkucaja srca i LDL (tzv. lošeg) kolesterola i sposobnosti skakanja, nogomet imao solidne rezultate.

Facebook komentari

hr Sat Feb 24 2018 08:36:07 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a8d962c2af47f80088b45bb/80

A di vani u subotu?

U suradnji s portalom Događaji.hr napravili smo pregled što je večeras aktualno u našem gradu
SUBOTA 24.02. 
NEXT Day & Night Club - ROYAL PARTY

Vanilla Club Split - SATURDAY NIGHT FEVER

Velvet Club - WINTER SOUNDS

Caffe bar Versi - JESSY BAND LIVE

Judino Drvo Club - SIT DOWN LABEL NIGHT PRES. JURI PAIK & TOME R

Klub Quasimodo - LOLLIPOP

Labirint Club (ex. Kameleon) - Solin - MIROSLAV ILIĆ

Fabrique pub - DJ BIZZO BODEGA

Moon bar - FULL MOON

Jazzbina - ANTI-KIŠNI WEEKEND

Kavana-Disco Kauri - SHOWTIME BY GALLARDO

Zenta Club - 15FJAKA WINTER PARTY

Kocka - EDO MAAJKA & BEND
 

Split Circus - DEAFNESS BY NOISE + STEPPED OUT

Merit Club Lav (Hotel Le Meridian Lav ) - Podstrana - VANNA
 

NEDJELJA 25.02
 

NEXT Day & Night Club - NEXT TOMBOLA

Kavana Procaffe - ACCOUSTIC VEČER U KAVANI PROCAFFE

Facebook komentari

hr Sat Feb 24 2018 08:00:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a9076462af47f32088b4774/80
Foto: Pixabay

Moja životna priča: Jedno "spavanje" obilježilo me za čitav život

Svatko od nas ima svoju životnu priču. Svaka je drugačija i jedinstvena na svoj način. Bez obzira želimo li ili ne u nju se moramo uklopiti.

Koliko god djelovalo lako uz pretpostavku da si sam sebi najveća inspiracija, u ovom trenutku shvaćam da to i nije tako. Nije problem u inspiraciji nego u tome kako zapravo započeti ovu priču u kojoj sam glavni akter baš ja. Imam osjećaj da što god napišem može izazvati krivu reakciju. Zato prije nego krenem otvarati poglavlje po poglavlje svog života želim istaknuti sljedeće: Ne pišem ovo da bih izazvao sažaljenje ili podizanje spomenika, hvalospjeve...

Naprotiv, želim samo da pomoću mog teksta shvatite da su sve prepreke u životu savladive, neke prije neke kasnije. Problem je samo što mi većinom ili neki od nas nemaju strpljenja pa idu glavom kroza zid i prekasno shvate da nedužnima zapravo nanose najveću bol svojom tvrdoglavošću da nešto mora biti sad i odmah. Vrijeme i upornost jedino mogu dati rezultate, a sve drugo samo dodatno udaljiti od cilja.  

 Da krenem lagano s onim zbog čega ovo i pišem..

Rodio sam se u ožujku prije skoro 30 godina. Te noći moja majka je kako kaže osjetila najveće bolove u svom životu. Bilo je oko 1 sat ujutro i nju je probudila jaka bol. Kada je shvatila da jako krvari odmah se uputila prema zadarskom rodilištu. Mama i dan danas zna reći da je taj  put do bolnice trajao kao čitava vječnost.  Tata je vozio sporije jer je ona kako kaže imala osjećaj da će ako prođu preko malo veće udubine na cesti doslovno „sve iz nje ispasti“.

Da napomenem bila je 7 i po mjeseci trudna u tom trenutku. U bolnicu stiže oko 1:30 sati, pomalo zbunjena. Tada su je dežurni doktori, umjesto da je odmah odvedu na carski rez, što je bilo logično, s obzirom na situaciju u kakvoj je bila, smjestili u tada „ umiruću  sobu“ i  ostavili ju do negdje 6 sati ujutro da se muči s bolovima i krvarenjem dok su oni, kako su rekli otišli malo odspavati.

To njihovo „ spavanje“  kasnije će me obilježit za čitav život

Kad su dežurne sestre vidjele da krvarenje ne staje otišle su po doktora. Kada je doktor vidio situaciju odmah je rekao da se ide spašavati majku, a da sam ja vjerojatno već izgubljen. Odveli su je u konačnici na carski rez. Ispred moje obitelji, majke i mene koji sam već na neki način bio  „otpisan“ uslijedili su sati, a kasnije će se uspostaviti i dani neizvjesnosti. 

U operacijskoj sali priča majka za vrijeme operacije  doživjela je bolove kao nikada u životu. Kaže da je čula negdje u daljini moj prodoran plač, a isto tako napominje da se budila pri kraju operacije iz anastezije te da je posljednja dva šava na njenom trbuhu osjetila „kako šivaju“ što ističe da je nešto izrazito strašno. Naposljetku, saznala je razlog sve toga: Doktori su rekli da se to sve dogodilo zato što joj nisu smjeli dati jaku anasteziju jer je izgubila previše krvi i u slučaju da su joj dali dozu koju su trebali vjerojatno se više ne bi probudila. Tu informaciju naravno nije saznala odmah nego tek nakon nekog vremena. Doktori, a kasnije i medicinske sestre sve svoje propuste u mom slučaju pokušali su zatajiti.

Nakon poroda majka je lagano dolazila k sebi, a ja sam nakon teškog poroda završio  u inkubatoru težak 2 kilograma i 200 grama, što je bila i relativno dobra težina za dijete rođeno od 7 mjeseci i jednog tjedna. 

Sama činjenica da sam preživjeo bila je iznenađenje, ali tu tek započinje prava borba za moj život

Do majke su dolazile razne informacije, od toga da neću preživjeti noć, do toga da ću imati nekakvo oštećenje, ali se neće znati kakvo do nekih 2- 2 i po godine mog razvoja. U početku se mami skrivalo dosta s obzirom da je bila u šoku od svega. 

A onda je do nje do nje došao doktor. Onaj isti, onaj koji je izvršio carski rez i rekao: Bori se, ali ne znam dokada i što će biti s njim i slegao ramenima.

Kasnije je do mame stigao i moj otac koji rekao da ja nisam dobro i da ću umrijeti. Bio je sav u šoku i zbunjen. 

Moja majka mu je na to samo uzvratila: On će živjeti!

I ostali članovi obitelji uglavnom su do majke dolazili s informacijama da sam u jako teškom stanju i da ne vjeruju da ću dugo izdržati. Mami je bilo jako teško, ali vjerovala je u čuda i u nijednom trenutku nije sumnjala u to da neću preživjeti.

Treći dan od poroda do majke je došla doktorica, tadašnja dječja neonatalna pedijatrica i prva koja je postavila dijagnozu. Rekla je da sam u porodu ostao bez kisika i da imam krvarenje u mozgu. Zbog toga je stanje bilo jako teško. Rekla je da ako preživim, posljedice neće biti vidljive sve dok se ne razvijem. 

Tada se moji roditelji zakljinu Sv. Anti Padovanskom i mole za moje zdravlje i odlučuju da će mi ime biti Antonio.. 

Facebook komentari

hr Fri Feb 23 2018 21:15:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .