Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5c6a651e0e493807b28b4592/80
Foto: PIXABAY

PITAJTE NUTRICIONISTE: Istina ili mit - deblja li kruh?

Roko i Nikola dali su odgovor na vječno pitanje oko kojeg se uvijek isprepliću različita mišljenja

Kruh je najzastupljeniji pekarski proizvod koji se dobiva iz 4 osnovne sirovine: brašna, kvasca soli i vode, a proizvodi se u 4 osnovna koraka:  zamjesivanje, razvoj tijesta, fermentacija, pečenje. U prosjeku bijeli kruh na 100 grama ima otprilike 50 grama ugljikohidrata, 1-2 grama masti te 7-8 grama proteina što u grubo izračunato znači da stotinjak grama bijelog kruha sadrži oko 250 kcal (kilokalorija).

 Što je kruh cjelovitiji, integralniji ili što ima više dodanih sjemenki to je i nutritivno vrjedniji, jer sadrži više proteina, nezasićenih masti, vlakana, vitamina te mineralnih tvari u odnosu na prosječni bijeli ili polubijeli kruh. 

Ako se kruh pravi od kiselog tijesta onda dodatno dobiva na vrijednosti jer kiselost omogućava bolju bioiskoristivost mineralnih tvari (koje su inače nerijetko vezane na fitinsku kiselinu te tvore kompleks, takozvane fitate koji smanjuju dostupnost mineralnih tvari za enzimsku razgradnju, a potom i za  apsorpciju. Često se može naići na mit o tome kako kruh deblja, kako nikako ne može biti dio pravilne i zdrave prehrane te kako sadrži gluten koji je izrazito štetan za ljudsko zdravlje.

KRUH DEBLJA ? 

Niti jedna namirnica ne deblja već ono što uzrokuje debljanje odnosno kontinuirano povećanje tjelesne mase kroz određeni period jest energetski suficit.

U prijevodu ako osoba konstantno unosi više energije kroz hranu nego što je svojim življenjem potroši, bit će u energetskom suvišku i povećavat će joj se tjelesna masa.  Teoretski je moguće kako osoba koja ima dnevne energetske potrebe od 2500 kcal, pojede u danu pola kilograma kruha te 200 grama bilo koje salame i ništa više te mršavi jer je taj dan u energetskom deficitu, više energije potroši nego što je unese. Primjena takve dnevne prehrane je naravno nezdrava.

KRUH NE MOŽE BITI DIO PRAVILNE PREHRANE ?


Objektivno gledajući bijeli kruh zaista nije nutritivno bogata namirnica, siromašan je vitaminima, vlaknima te mineralnim tvarima, ali zato se savjetuje odabir cjelovitog, punozrnatog kruha koji je nutritivno značajno bogatiji te definitivno može biti dio pravilne prehrane. Za razliku od bijelog kruha koji ima visoki glikemijski indeks što znači da uzrokuje brzi porast, ali i pad šećera u krvi što rezultira potrebom za dodatnim unosom hrane iako tijelo ne treba energiju, cjeloviti kruh ima niži glikemijski indeks te je stabilniji izvor energije.

Ako bi se već moglo birati idealno vrijeme za konzumiranje bijelog kruha to je vjerojatno nakon tjelesne aktivnosti jer će tada njegov visoki glikemijski indeks ipak rezultirati realnim koristima u svrhu brzog punjenja glikogenskih zaliha te postizanja što bržeš oporavka nakon napora (zanimljivo je kada se uspoređuju sredina i kora kruha, kora ima veći glikemijski indeks zbog prisutnosti ipak male količine šećera i dekstrina). U Americi se kruh zakonom obogaćuje folnom kiselinom (vitamin B9) kako bi se smanjio česti deficit tog vitamina, a i izvrsna je prevencija od razvoja defekta neuralne cijevi (spina bifida, anencefalija) kod djeteta za vrijeme majčine trudnoće. 

GLUTEN U KRUHU JE OPASAN?


 Na tržištu većina kruha sadrži pšenično ili raženo brašno koja sadrže gluten, protein koji za većinu populacije nije problematičan i osobe kojima gluten ne smeta  ne trebaju ga izbjegavati.  Ipak, postoje tri situacije u kojima namirnice koje sadrže gluten pa tako i kruh treba izbjegavati.

Celijakija
– genetski predodređen (kombinacija određenih gena na DNA), imunološki posredovan poremećaj koji je obilježen oštećenjem crijevnih resica pa je smanjena aposrpcija hrane i dolazi do velikih zdravstvenih tegoba. To je slučaj kod otprilike 0,25 - 1 % populacije u Hrvatskoj.

 Alergija na pšenicu – preosjetljiva reakcija imunološkog sustava koja je rijedak slučaj, a i najčešće se javlja u dječjoj dobi dok imunološki sustav nije u potpunosti razvijen.

Intolerancija na gluten – stanje koje nije u potpunosti definirano jer indikacije nisu u potpunosti jasne, ali su siptomi relativno slični onima u celijakiji. Treba naglasiti kako to nije imunološki posredovan poremećaj niti je to alergijska reakcija, ali se to stanje ipak u zadnje vrijeme sve češće zabilježava kod pacijenata kod kojih je napravljena diferencijalna slika bolesti (metodom eliminacije isključene sve ostale moguće bolesti).


Ako zaista jedete velike količine bijelog kruha i ne možete reducirati ili kontrolirati svoj prehrambeni unos tada izbacivanje bijelog kruha može biti logičan izbor u svrhu lakšeg kontroliranja vlastite tjelesne mase i promoviranja boljeg zdravlja. S druge strane kruh je izvor kompleksnih ugljikohidrata koji su nam svakodnevno potrebni, stoga njih možemo zamijeniti s kvalitetnijim izvorima iz žitarica ili pseudožitarica kao što su integralna riža, zob, ječam, heljda, amarant, a osim toga ta hrana je bogatiji izvor mikronutrijenata i vlakana te će poboljšat kvalitetu vaše prehrane, a samim time i zdravlja. 


Zaključno, bijeli kruh nije najbolja prehrambena opcija, ali on može biti dio pravilne prehrane ako se reduciraju količina i učestalost unosa. Punozrnati, integralni i kiseli kruhovi su znatno bolja opcija te ako se već želi jesti kruh savjet je konzumacija takvih kruhova umjesto bijelih i polubijelih. Kruh ne deblja, ali bijeli pšenični kruh zbog visokog glikemijskog indeksa i nekontroliranog unosa može doprinijeti unosu velikog broja kalorija te time indirektno potaknuti debljanje.


Svakog ponedjeljka očekujte zanimljivu temu iz područja nutricionizma, a uz to Roku i Nikoli možete postaviti i pitanja u vezi prehrambenih navika na koja će vam vrlo rado odgovoriti. Pitanja možete postaviti u komentare na Facebook objavu ili poslati na mail info@dalmacijanews.hr

hr Mon Apr 29 2019 17:04:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5decc8f029111ce9198b46fd/80

Super koristi od izbjeljivača: Čisti igračke, plijesan, kante...

Izbjeljivač možete koristiti i za mnoge druge stvari, ne samo izbjeljivanje odjeće i posteljine - produljit će život ne samo cvijeću već i keramičkim šalicama i staklenim čašama...

Božićno drvce može ostati duže na životu

Blagdanski duh možete produljiti uz pomoć izbjeljivača. Prema Juliji Byrne, stručnjakinji za razvoj proizvoda izbjeljivanje u Cloroxu, mješavinom dvije žličice izbjeljivača, pola litre tople vode, jedne šalice kukuruznog sirupa i osminom šalice željeznog praha iz lokalnog rasadnika, možete produljiti život božićnom drvcu u tegli.

Neka vaš vrt cvjeta

Možete koristiti izbjeljivač za čišćenje cvjetnih posuda i biljaka. 

- Čišćenjem posuda pomaže se u sprečavanju prenošenja plijesni i bolesti sa starih biljaka na nove - kaže Byrne. Da biste ih dezinficirali, operite i isperite posude u otopini pola šalice izbjeljivača i litre vode. 

Osvježite kante za smeće

Nekad i same kante treba dobro očistiti izbjeljivačem kako ne bi širile vonj. Prvo ih operite deterdžentom, a potom očistite mješavinom pola šalice izbjeljivača na tri četvrtine litre vode. Ulijte u kantu i ostavite da odstoji dvije minute prije ispiranja.

Držite svježe rezano cvijeće u životu

Svježe rezano cvijeće dulje miriše ako ga držite u hladnoj vodi s četvrtinom žličice izbjeljivača na četvrtinu vode, kaže Byrne.

Uklonite miris iz kutije s mačjim pijeskom

Stanite na kraj neugodnim mirisima iz mačje kutije bjelilom koje ubija klice koje izazivaju miris, kaže Byrne. Kutiju za pijesak operite sumpornom vodom i isperite. Zatim ga obrišite otopinom pola šalice izbjeljivača i litre vode. Pričekajte pet minuta prije ispiranja.

Očistite plijesan 

Izbjeljivač ne samo da uklanja mrlje od plijesni, već ubija i gljivice, objašnjava Byrne. 

- Ubijanjem gljivica više se ne morate brinuti o štetnim učincima koje plijesan može imati na zdravlje vaše obitelji - kaže ona. Uklonite i plijesan s pločica u vašoj kupaonici mješavinom jednakih dijelova izbjeljivača i vode koje ste stavili u bocu s raspršivačem. Pustite da odstoji 15 minuta prije nego što očistite i isperete.

Dezinficirajte igračke

Legići i drugi čvrsti, neporozni predmeti, poput dječjih igračaka, definitivno se mogu dezinficirati izbjeljivačem, pogotovo ako su rabljeni. 

- Izbjeljivač je savršen za dezinfekciju rabljenih proizvoda jer njime možete dezinficirati mnogo predmeta s malom količinom izbjeljivača odjednom - kaže Byrne. Dodajte pola šalice izbjeljivača na litru vode. Zatim time obrišite površinu pa ostavite da tako stoji najmanje pet minuta. Dobro isperite vodom i ostavite da se osuši na zraku.

Očistite većinu stvari u vašoj kuhinji

Dezinficirajte radnu površinu na kojoj pripremate hranu, ali i pribor od nehrđajućeg čelika, plastične daske za rezanje, stakleno posuđe, posuđa ili bočice za bebe, kaže Byrne. 

Prvo sve operite vodom, a zatim isperite i obrišite površinu otopinom od dvije žlice izbjeljivača i litre vode. Otopinu ostavite dvije minute, dobro isperite i osušite na zraku.

Napravite sprej koji ćete koristiti za većinu površina

Napravite vlastiti dezinfekcijski sprej u kombinaciji dvije šalice vode i žlice izbjeljivača. Osim toga, izbjeljivač je dobar za čišćenje staklenog posuđa i porculana jer ih ne oštećuje kao neka druga sredstva za čišćenje, piše 24sata.

hr Sun Dec 08 2019 10:57:17 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5deba0ee29111cfc1b8b4629/80

Snizite visoki krvni tlak ovom jednostavnom tehnikom

Visoki krvni tlak nazivamo i tihim ubojicom jer često dolazi bez simptoma, a može izazvati srčani i moždani udar te ozbiljno ugriziti zdravlje

Studija provedena na Sveučilištu Brown u SAD-u pokazala je da mindfulness tehnika može utjecati na krvni tlak, odnosno značajno sniziti visoki krvni tlak, piše portal Mbg.

Istraživanje je vodio dr. Eric Loucks iz Brown's Mindfulness centra, a u njemu je sudjelovalo 43 ljudi s visokim krvnim tlakom. Svi oni imali su devet tjedana da usvoje preporučene mindfulness tehnike koje su potom godinu dana prakticirali, nakon čega su ponovno podvrgnuti testiranjima.

Program se sastojao od mindfulnees tehnika i welnessa, edukacije o krvnom tlaku i redovitog uzimanja lijekova.

Rezultati su pokazali da su ispitanici značajno snizili visoki krvni tlak poboljšanjem kvalitete života, odnosno uvođenjem zdravih navika poput redovitog vježbanja, ograničenja unosa soli i alkohola te vježbi opuštanja i meditacije.

"Mindfulness predstavlja drugi pristup u liječenju visokog krvnog tlaka tako što pomaže ljudima da razumiju što se događa u njihovoj psihi i tijelu kada tlak skoči. Nadamo se da će naše otkriće potaknuti ljude da počnu prakticirati mindfulness tehnike ranije tijekom života te spriječe pojavu visokog krvnog tlaka", poručuje za MBG autor studije dr. Loucks.

Visoki krvni tlak naziva se i tihim ubojicom jer nerijetko dolazi bez simptoma, a može izazvati srčani ili moždani udar.

Postoji bezbroj načina kako da mindfulness ukomponiramo u svakodnevicu. Najbitnije je osvijestiti ljubav i brigu za sebe te uživati u sitnicama. Primjerice, čim se probudite istegnite se, otvorite prozor i udahnite svjež zrak. Zaželite si dobar dan. Slušajte kroz dan glazbu u kojoj uživate, usporite - ne pretrpavajte se obavezama, prakticirajte vježbe disanja. Disanje ima nevjerojatnu moć, a snižavanje krvnog tlaka samo je jedna od njih, piše zivotistil.hr

hr Sat Dec 07 2019 13:54:21 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5deb753329111cb41d8b45c9/80
Foto: Youtube

Poslušajte pjesmu posvećenu svim velikanima koji su nas napustili

"Kreni opet pismo" stigla je netom pred obilježavanje rođendana velikog Olivera Dragojevića.
Splitski band aid i humanitarna udruga Split Stars i Prijatelji, čiju okosnicu čine humane zvijezde Split Stars uz pozamašan niz vrhunskih splitskih glazbenika, pokrenuo je toplu priču s kojom su odali počast brojnim kolegama, splitskim glazbenicima i tekstopiscima koji su nas napustili u kratkom periodu unazad nekoliko godina i svojim stvaralaštvom zadužili Split i kompletnu domaću glazbenu scenu.

Kroz pjesmu "Kreni opet pismo" u kojoj se spominju i Oliver Dragojević, Dino Dvornik, Vinko Coce, Zdenko Runjić, Jakša Fiamengo i Remi Kazinoti, čitav niz vrhunskih izvođača i sastava kao što su Ivo Amulić, Dalmatino, Trio Gušt, Hari Rončević, Bomba, Petar Dragojević, Klapa Cambi, Lidija Bačić, Zorica Kondža, Alen Nižetić, Dražen Zečić i Giuliano, poklonili su se dragim kolegama glazbenicima i tekstopiscima koji više nisu s nama.

Njezino predstavljanje sada stiže u prigodnom trenutku, točno pred rođendan Olivera Dragojevića, kojeg obilježavamo na današnji dan, 7. prosinca.

"Ova pisma je zapravo homage svima njima, a ujedno i gradu iz kojega su iznikli i kojega su učinili prepoznatljivim i najvećim na glazbenoj karti naše zemlje" poručuje dalmatinski tekstopisac Pjero Mirić koji je napisao ovu pjesmu, čiji je refren stajao u ladici nekoliko godina, dok se fraza igrom tužnih sudbina punila imenima neprežaljenih glazbenika koji više nisu s nama, piše vecernji.hr




hr Sat Dec 07 2019 10:47:42 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bae4d0acb557a24c58b45ed/80

Oliver bi danas napunio 72 godine: Veliki koncert povodom njegovog rođendana

Spaladium Arena prisjetit će se legendarnog Olivera Dragojevića povodom njegovo 72 rođendana.
Večerašnji koncert u Splitu “Vridilo je“ nastavak je priče “OLIVERovih70“ koju je 2017. godine započeo sam Oliver. U vrijeme kada se koncert trebao održati, završio je u bolnici, no sve je isplanirao do najsitnijeg detalja. Izabrao je sve glazbenike i goste, a po njegovoj je želji napravljen i izbor pjesama koje će se izvoditi.

Na koncertu nastupaju glazbenici Gibonni, Petar Grašo, Tedi Spalato, Stjepan Hauzer, Elvis Stanić, Antonio Serrano, Oliverovi Dupini te zbor Izvor, a pridružit će im se i Zagrebačka filharmonija.

Oliverov specifični glas i odnos prema glazbi priuštili su mu povlašteno mjesto na sceni i omogućili bogatu karijeru u trajanju od pola stoljeća te se smatra pravim fenomenom domaće glazbe.

Primio je brojne nagrade 
i počasti, a jedan je od rijetkih hrvatskih glazbenika koji se mogu pohvaliti nastupima u njujorškom Carnegie Hallu, londonskom Royal Albert Hallu, pariškoj Olympiji te Opera Houseu u Sydneyju.

Njegovi najbliži otkrivaju kako Oliver nije bio ni od slatkoga ni od velikih rođendanskih fešti, ali ih je trpio zbog obitelji. 

Danas bi Oliver napunio 72 godine. Nažalost, bolest je bila jača. Za utjehu ostavio nam je brojne stihove, a barem jedan nam je zauvijek obilježio život.



hr Sat Dec 07 2019 09:31:11 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .