Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5e81a01729111caeb78b4578/80
Foto: Pixabay

SVE NA JEDNOM MJESTU Objavljene upute za javni prijevoz, dućane, kafiće, knjižnice...

U nastavku donosimo sve objavljene upute...
Na Vladinoj stranici koronavirus.hr objavljena je hrpa detaljnih uputa koje se odnose na javni prijevoz, dućane, uslužne djelatnosti, knjižnice, muzeje...

U nastavku donosimo sve objavljene upute kojih zaista ima mnogo.

Javni prijevoz

1. Higijena vozačkog mjesta. Održavajte higijenu kabine vozača i svoju radnu okolinu – vozačkog mjesta i kabine tako da se svakodnevno, preporučeno nekoliko puta dnevno prebrišu površine sa sredstvom za dezinfekciju površina. Posebno prebrišite površine koje se često dodiruju rukama kao što su kvake na  vratima, polica za naplatu voznih karti, radna ploča.
2. Vožnja s maskom. Ako vozaču nošenje maske ne ometa sigurnu vožnju, preporučljivo je da nosi masku tijekom vožnje. Zaštitnu masku treba redovno mijenjati, a obavezno uvijek kada postane vlažna i mokra. Prije i nakon skidanja maske, ruke treba oprati toplom vodom i sapunom ili ih dezinficirati. Iskorištene jednokratne maske odlažu se u vreće za smeće koje su smještene u kante s poklopcem.
3. Higijena ruku. Redovito održavajte higijenu ruku. Kad god je moguće, perite ruke sapunom i toplom vodom u trajanju od 20 sekundi. Ako to nije moguće, koristite dezinfekcijska sredstva koja sadrže 70% alkohola. Operite ruke prije ulaska u vozilo, nakon izlaska iz vozila, nakon postupaka čišćenja vozila ili kad su ruke vidljivo uprljane, te u ostalim preporučenim situacijama (poslije toaleta, prije jela, poslije brisanja nosa...).
4. Dodirivanje lica. Izbjegavajte rukama dodirivati oči, usta i nos, jer tim putem virus može ući u tijelo.
5. Kontakt s putnicima. Treba izbjegavati bliski kontakt s putnicima prilikom komunikacije s njima. Održavajte odgovarajući tjelesni razmak (1-2 metra) u svakodnevnom društvenom kontaktu s putnicima i drugim osobama.
6. Tjelesna udaljenost. U tramvaju treba istaknuti obavijesti o važnosti održavanja tjelesne udaljenosti od najmanje jednog metra jednih od drugih. Poštujte mjere, posebice ako uočite putnike s respiratornim simptomima.
7.  Način prijenosa zaraze. Budite svjesni da se koronavirus (COVID-19) prenosi kapljično i kontaktom, kada zaražena osoba govori, kašlje ili kiše u blizini zdrave osobe ili dodirivanjem predmeta i površina koje su onečišćene respiratornim izlučevinama oboljele osobe, a nakon toga dodirivanjem očiju, nosa ili usta.
8. Kihanje/kašljanje. Održavajte higijenu nosa – prekriti usta unutarnjom stranom lakta ili papirnatom maramicom prilikom kašljanja ili kihanja i zatim baciti maramicu u kantu za otpad te oprati ruke.
9. Higijena putničkog prostora. Redovno čišćenje i prozračivanje unutrašnjosti prijevoznog sredstva (tramvaja) prije vožnje i nakon vožnje. Pri čišćenju unutrašnjosti tramvaja posebno obratite pažnju na prozorska stakla te rukohvate u tramvaju i na vratima. Dezinfekcijsko sredstvo mora biti na raspolaganju na ulazu u vozilo, a pri ulazu u tramvaj potrebna je dezinfekcija ruku (vozno osoblje i putnici).


10. Fizička udaljenost među putnicima
. Broj i raspored putnika u tramvaju treba biti takav da omogućava propisani razmak između njih. Preporučljivo je ograničiti broj putnika u tramvaju na broj sjedećih mjesta. Ako je moguće, preporučljivo je da putnici koriste zaštitne maske, ako im ne smeta disanju zbog zdravstvenog stanja. 
11. Prozračivanje putničkog prostora. Redovno prozračujte putnički prostor prilikom stajanja na stajalištima. Ako vremenske prilike i temperatura to dozvoljavaju, tijekom vožnje otvorite prozore. Izbjegavajte korištenje klimatizacijskih uređaja ili grijanje.
12. Kontrolori u tramvaju. Kontrolori pri kontaktu s putnicima moraju nositi masku za usta i nos te koristiti jednokratne rukavice koje se moraju dezinficirati ili promijeniti nakon obilaska svakog tramvaja. Zaštitnu masku treba redovno mijenjati, a obavezno uvijek kada postane vlažna i mokra. Prije i nakon skidanja maske, ruke treba oprati toplom vodom i sapunom ili dezinficirati. Iskorištene jednokratne maske odlažu se u vreće za smeće koje su smještene u kante s poklopcem.
13. Oboljenje voznog osoblja. Ako vozno osoblje ili članovi njihove obitelji razviju simptome koji upućuju na COVID-19 kao što je povišena tjelesna temperatura, grlobolja, kašalj, poteškoće s disanjem,
ne idu na posao i odmah obavijeste svog poslodavca.

Rad dućana

Potrebno je također omogućiti dezinfekciju ruku kupcima na ulasku u trgovinu te smanjiti bliski kontakt radnika koji rade u odvojenim smjenama.

Radi smanjenja fizičkog kontakta potrebno je:

1. Ograničiti broj kupaca koji istovremeno borave u trgovini.

- 15 kupaca na 100 m² neto. 
Maksimalni broj kupaca koji mogu istovremeno boraviti u trgovini ovisi o neto površini trgovine (površina koja je predviđena za kretanje kupaca, tj. bruto površina umanjena za površinu koju zauzimaju izlošci, police, blagajna, hladnjaci i ostala oprema trgovine). Najveći broj kupaca koji može istovremeno boraviti u trgovini je neto površina u četvornim metrima podijeljena sa 7. Ako je teško odrediti neto površinu, može se najveći broj kupaca koji istovremeno smiju biti u trgovini izračunati da se bruto površina podijeli s 10.
- Ograničenje broja kupaca. Nakon što u trgovinu uđe maksimalno dozvoljen broj kupaca, daljnji ulasci su mogući tek kad netko od kupaca izađe, tj. na jednog koji izađe, jedan može ući.
- Posebna pravila za trgovine tekstila. U trgovinama tekstila preporučuje se prodaja bez isprobavanja odjevnih predmeta. Epidemiološki se ne preporučuje isprobavanje odjevnih predmeta koji se oblače i svlače preko glave. Ako je nužno isprobati odjevne predmete, nekupljena roba mora se spremiti na pet dana u za to predviđeni prostor prije ponovnog stavljanja u prodaju. Isto vrijedi i za odjevne predmete iz povrata.
Ograničen broj košarica i kolica. U trgovinama koje imaju košarice ili kolica, ograničenje broja kupaca koji ulaze u trgovinu može se postići na način da se na raspolaganje stavi onaj broj košarica ili kolica koji odgovara najvećem broju kupaca koji mogu istovremeno biti u trgovini te da se ulazak uvjetuje preuzimanjem slobodne košarice ili kolica.

2. Osigurati zaštitne maske i fizičku distancu za osoblje koje dolazi u kontakt licem u lice s kupcima
Maksimalna zaštita kupaca i prodajnog osoblja. To se odnosi na blagajnike, poslužitelje, osoblje koje objašnjava karakteristike proizvoda i slično. Osoblje treba prilikom interakcije s kupcem koristiti zaštitnu masku koja prekriva nos i usta. Treba im stalno biti na raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će periodički dezinficirati ruke. Ako je moguće, prostorno osigurati razmak od minimalno dva metra između poslužitelja ili blagajnika i kupca prilikom izdavanja robe i plaćanja robe. Ako je moguće ugraditi zaštitnu pregradu na mjestu posluživanja i na blagajni, koja će fizički odvojiti blagajnika od kupca. Treba poticati bezkontaktno plaćanje kreditnim karticama.

3. Osigurati minimalni kontakt između djelatnika koji rade u različitim smjenama
Dvosmjenski rad. Ako je moguće, organizirati rad dvokratno, na način da između prve i druge smjene bude barem sat vremena razmaka, koji će se iskoristiti za čišćenje i dezinfekciju površina tijekom rutinskog čišćenja. Površine se dezinficiraju prebrisavanjem dezinficijensom na bazi alkohola.


4. Osigurati dezinfekcijsko sredstvo za ruke kupaca i obavijesti za kupce te kontinuirano provoditi dezinfekciju površina koje se često diraju
Dezinfekcija prostora. Na ulazu u trgovinu treba kupcima biti osiguran dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku. Također na ulazu treba biti jasno istaknuta obavijest o obvezi održavanja razmaka od minimalno dva metra među kupcima te između kupaca i osoblja. Kvake i rukohvate na vratima te površine, rukohvata i rubove vrata na hladnjacima i ostale površine za koje se uoči da ih kupci često dodiruju trebaju se kontinuirano prebrisavati dezinficijensom na bazi alkohola.

5. Osigurati nadzor nad zdravstvenim stanjem osoblja
Dnevno mjerenje tjelesne temperature. Osoblje treba prije dolaska na posao izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C, ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), treba se javiti nadređenom i ne dolaziti na posao dok se telefonski ne javi liječniku obiteljske medicine ili hitnoj medicinskoj službi u slučajevima kad je izravno ugrožen život ili teško narušeno zdravlje.

Ugostiteljski objekti

Dopušta se obavljanje rada ugostiteljskim objektima iz skupina: restorani, barovi (kavana, pivnica, buffet, krčma, konoba i klet) i catering objektima i objektima jednostavnih usluga, uz pridržavanje svih protuepidemijskih mjera i strogih mjera socijalnog distanciranja na način kako slijedi.

Pravila i zabrane:

- Zabranjeno je usluživanje jela, pića i napitaka u samom objektu.

- Naručitelj preuzima kupljeno na vratima, prozoru ili neposredno ispred vrata objekta.

- Potrebno je osigurati pridržavanje najviših higijenskih standarda te držanja razmaka ograničenog broja kupaca kako bi se smanjio fizički kontakt i održao propisani razmak od 2 metra između kupaca, prodavača i kupca, te prodavača međusobno, ako jedan naplaćuje, a drugi izdaje.

- Preporučuje se, gdje nije drugačije uređeno, postavljanje pregrade/zaštite od pleksiglasa ili drugog dezinficijensima perivog materijala kako bi bili ispunjeni svi uvjeti i sigurnosne mjere za zaštitu kupaca i prodavača.

- Ako je moguće, preporučuje se plaćanje beskontaktnim karticama.

- Za postupak plaćanja gotovinom preporučuje se da kupac najprije stavi novac na pult i potom uzme izvraćeni ostatak, a nakon svakog kupca se pult dezinficira.

- Proizvod (napitak, obrok i sl.) treba naručiti i platiti na mjestu koje je odvojeno od mjesta izdavanja/preuzimanja narudžbe (odnosno da jedna osoba preuzima narudžbu i naplaćuje, a druga izdaje naručeno); ako to nije moguće organizirati, prodavač mora obavezno dezinficirati ruke između naplate i izdavanja narudžbe te dezinficirati površinu/pult na kojem se vrši naplata i izdavanje narudžbe između te dvije aktivnosti.

- Osigurati da se ne stvaraju gužve, te da se jasne upute o tome stave na sve ulaze i vidljiva mjesta.

- Ako je moguće preporučuje se osigurati protočnost kupaca tako da su odvojeni ulaz/prilaz od izlaza/odlaska.
- Na vidljivim mjestima istaknuti upute i preporuke za pridržavanje općih pravila o higijeni te strogoj mjeri fizičke udaljenosti.

- Ako je organiziran drive-in sistem, zabranjen je izlazak iz automobila i moraju se poštivati mjere navedene pod točkama 3., 7. i 10.

Pomorski promet

Ove se preporuke odnose na povedbu mjera prilikom prijevoza putnika brzobrodskih i trajektnih linija tijekom epidemije COVID-19, a donose se radi zaštite putnika i posade. Brzobrodskim i trajektnim linijama trebaju se služiti samo osobe s opravdanim razlogom za putovanje (za sada se ne preporučuju turistička putovanja).

Preporuke za provođenje općih higijenskih mjera

Potrebno je redovito održavati higijenu ruku. Kad god je to moguće potrebno je prati ruke sapunom i toplom vodom u trajanju od 20 sekundi. Ako to nije moguće, potrebno je koristiti dezinfekcijsko sredstvo koje sadrži 70% alkohola. Potrebno je oprati ruke prije ulaska u vozilo, nakon izlaska iz vozila, nakon postupaka čišćenja vozila ili kad su ruke vidljivo uprljane, te u ostalim preporučenim situacijama (poslije toaleta, prije jela, poslije brisanja nosa...).Pri ulazu u putnički dio trajekta i brzobrodske linije putnicima i posadi treba biti dostupno dezinfekcijsko sredstvo za dezinfekciju ruku, a posada treba osigurati da u toaletima uvijek bude sapuna i papirnatih ubrusa za brisanje ruku.Kako bi se putnike poticalo na pridržavanje svih mjera, treba ih informirati o važnosti održavanja tjelesne udaljenosti od najmanje dva metra jedni od drugih, i u tu se svrhu na vidljivim mjestima preporučuje postavljanje postera s uputama.Treba izbjegavati rukama dodirivati oči, usta i nos, jer tim putem virus može ući u tijelo.

Za redovitu dezinfekciju brodova treba nastaviti koristiti dosadašnje preporuke.

Preporuke za rad brzobrodskih linija:

- Ograničiti broj putnika tako da najviše 50 % sjedećih mjesta bude zauzeto na način da se održava propisani razmak, a da nema stajaćih mjesta.
- Članovi posade brzobrodske linije trebaju izbjegavati bliski kontakt s putnicima i njihovom prtljagom prilikom komunikacije s njima. Potrebno je održavati odgovarajući tjelesni razmak (2 metra) u svakodnevnom društvenom kontaktu s putnicima i drugim osobama. Poželjno je da putnik sam rukuje sa svojom prtljagom, no ako član posade stavlja prtljagu u prtljažni prostor, potrebno je poslije toga dezinficirati ruke.
- Potrebno je redovito čistiti i prozračivati unutrašnjost brzobrodske linije prije i nakon vožnje. Pri čišćenju unutrašnjosti putničkog prostora posebnu pažnju treba obratiti na naslone za glavu i ruke putnika, te na često dodirivane površine poput kvaka na vratima. Nakon svake vožnje često dodirivane površine treba prebrisati dezinfekcijskim sredstvom na bazi alkohola.Ako već ne postoji, preporučuje se postavljanje fizičke barijere između kapetanskog mjesta i putnika (od pleksiglasa ili slično), a ako to nije moguće onda se prvi red sjedala iza kapetana ne koristiti za prijevoz putnika.
- Redovito prozračujte putnički prostor prilikom stajanja na stajalištima. Za vrijeme vožnje ventilacijom prozračujte unutrašnjost broda. Ako to vremenske prilike i temperatura dopuštaju, otvorite prozore tijekom vožnje. Izbjegavajte korištenje klimatizacijskih uređaja ili grijanja.
- Ako članovi posade ili članovi njihove obitelji razviju simptome koji upućuju na COVID-19 – kao što su povišena tjelesna temperatura, grlobolja, kašalj ili poteškoće s disanjem – oni tada ne idu na posao već odmah obavijeste svog poslodavca.


Preporuke za rad trajektnih linija

- Ako je to moguće, putnici tijekom cijele vožnje trebaju ostati u svojim automobilima i ne koristiti putnički sjedeći prostor na trajektu.
- Putnici koji putuju bez automobila trebaju se u putničkom prostoru držati pravilnog razmaka od drugih putnika. Putnički prostor može biti popunjen do najviše 25% sjedećih mjesta.
- Članovi posade trajekta trebaju izbjegavati bliski kontakt s putnicima i njihovom prtljagom prilikom komunikacije s njima. Potrebno je održavati odgovarajući tjelesni razmak (2 metra) u svakodnevnom društvenom kontaktu s putnicima i drugim osobama. Poželjno je da putnik sam rukuje sa svojom prtljagom, no ako član posade stavlja prtljagu u prtljažni prostor, potrebno je poslije toga dezinficirati ruke.Potrebno je redovito čistiti i prozračivati unutrašnjost trajekta prije i nakon vožnje.
- Pri čišćenju unutrašnjosti putničkog prostora posebnu pažnju potrebno je obratiti na naslone za glavu i ruke putnika, te na često dodirivane površine, poput kvaka na vratima. Nakon svake vožnje često dodirivane površine treba prebrisati dezinfekcijskim sredstvom na bazi alkohola.
- Redovito prozračujte putnički prostor prilikom stajanja na stajalištima. Za vrijeme vožnje ventilacijom prozračujte unutrašnjost trajekta. Ako to vremenske prilike i temperatura dopuštaju, otvorite prozore tijekom vožnje. Izbjegavajte korištenje klimatizacijskih uređaja ili grijanja.
- Ako članovi posade ili članovi njihove obitelji razviju simptome koji upućuju na COVID-19 – kao što su povišena tjelesna temperatura, grlobolja, kašalj ili poteškoće s disanjem – oni tada ne idu na posao već odmah obavijeste svog poslodavca.

Uputa za korištenje dezinficijensa za ruke

- Preporučeno je da se prije korištenja dezinficijensa, ruke operu sapunom i toplom vodom, posebice kad su vidljivo zaprljane (postupak pranja traje 20 sekundi).
- U slučaju da nema mogućnosti pranja ruku sapunom i vodom, potrebno ih je dezinficirati dezinficijensom za ruke (pritom je potrebno koristiti dezinfekcijsko sredstvo koje sadrži 70% alkohola).
- Sredstvo za dezinfekciju potrebno je nanijeti na suhe i čiste dlanove u količini od 1 do 2 ml (obično jedan potisak, ili prema uputama proizvođača).
- Dlanove i područje između prstiju potrebno je protrljati dok se ne osuše, a sredstvo nije potrebno isprati.Potrebno je voditi brigu o dostatnoj upotrebi dezinficijensa za ruke te se obavezno javiti nadređenom radniku u slučaju da je u dozatoru preostala manja količina sredstva za dezinfekciju, kako bi se osigurao novi.

Željeznički putnički prijevoz

1. Higijena kabine strojovođe. Održavajte higijenu kabine strojovođe i svoju radnu okolinu – vozačkog mjesta i kabine tako da se svakodnevno, preporučeno nekoliko puta dnevno, prebrišu površine sa sredstvom za dezinfekciju površina. Posebno prebrišite površine koje se često dodiruju rukama kako što su upravljačke ručice, kvake na vratima i radna ploča.
2. Higijena ruku. Redovito održavajte higijenu ruku. Kad god je moguće, perite ruke sapunom i vodom u trajanju od 20 sekundi. Ako to nije moguće, koristite dezinfekcijska sredstva koja sadrže 70 % alkohola. Operite ruke prije ulaska u vlak, nakon izlaska iz vlaka, nakon postupaka čišćenja vlaka ili kad su ruke vidljivo uprljane, te u ostalim preporučenim situacijama (poslije toaleta, prije jela, poslije brisanja nosa...). Dezinfekcijsko sredstvo mora biti na raspolaganju na ulazu u putničke vagone, a pri ulazu u vagon potrebna je dezinfekcija ruku (vozno osoblje – kondukteri i putnici). Dispenzeri s dezinfekcijskim sredstvom, sapun i jednokratni ručnici moraju biti dostupni i u svim toaletima u vlakovima.
3. Dodirivanje lica. Izbjegavajte rukama dodirivati rukama oči, usta i nos, jer tim putem virus može ući u tijelo.
4. Kontakt s putnicima. Izbjegavajte bliski kontakt s putnicima i njihovom prtljagom prilikom komunikacije s njima. Održavajte odgovarajuću tjelesnu udaljenost (1 do 2 metra) u svakodnevnom društvenom kontaktu sa putnicima i drugim osobama.
5. Tjelesna udaljenost. Informirajte putnike o važnosti održavanja tjelesne udaljenosti od najmanje jednog metra jedni od drugih. Pratite poštivanje mjera, posebice ako uočite putnike s respiratornim simptomima.
6. Način prijenosa zaraze. Budite svjesni da se koronavirus (COVID-19) prenosi kapljično i kontaktom, kada zaražena osoba govori, kašlje ili kiše u blizini zdrave osobe ili dodirivanjem predmeta i površina koje su onečišćene respiratornim izlučevinama oboljele osobe, a nakon toga dodirivanjem očiju, nosa ili usta.
7. Kihanje/kašljanje. Održavajte higijenu nosa – treba prekriti usta unutarnjom stranom lakta ili papirnatom maramicom prilikom kašljanja ili kihanja i zatim baciti maramicu u kantu za otpad te oprati ruke.
8. Higijena putničkog prostora. Potrebno je redovno čišćenje i prozračivanje unutrašnjosti prijevoznog sredstva (putničkog vagona) prije vožnje i nakon vožnje. Pri čišćenju unutrašnjosti vagona posebno pazite na naslone za glavu i za ruke putnika, prozorska stakla, rukohvate na ulaznim i izlaznim vratima kupea i vagona te WC.
9. Restoran. Restoran kola se do daljnjeg ne stavljaju u upotrebu.
10. Fizička udaljenost među putnicima. Broj i raspored putnika u sjedalima je takav da omogućava izmedu njih propisani razmak. U vlakovima koji imaju sjedala u redovima kao autobus, treba sjediti jedna osoba u redu, na način da sjede naizmjence na sasvim lijevom i sasvim desnom sjedalu. U kupeima ne smije biti više od dvije osobe u jednom kupeu, osim ako se radi o članovima iste obitelji. Ako je moguće, preporučljivo je da putnici koriste zaštitne maske, ako im ne smeta disanju zbog zdravstvenog stanja.
11. Kondukteri u vlakovima. Kondukteri pri kontaktu s putnicima moraju nositi masku za usta i nos te koristiti jednokratne rukavice koje se moraju dezinficirati ili promijeniti nakon obilaska svakog putničkog vagona. Zaštitnu masku treba redovno mijenjati, a obavezno uvijek kada postane vlažna i mokra. Prije i nakon skidanja maske, ruke treba oprati toplom vodom i sapunom ili dezinficirati. Iskorištene jednokratne maske se odlažu u vreće za smeće koje su smještene u kante s poklopcem.
12. Prozračivanje putničkog prostora. Redovno prozračujte putnički prostor prilikom stajanja na stajalištima i za vrijeme vožnje. Ako vremenske prilike i temperatura dozvoljava, tijekom vožnje otvorite prozore. Izbjegavajte koristiti klimatizacijske uređaje ili grijanje.
13.  Beskontaktno plaćanje. Kod naplate karata potrebno je poticati plaćanje karata beskontaktnim karticama, a ako se koristi klasično kartično plaćanje ili gotovina, dezinficirati ruke nakon plaćanja.
14. Oboljenje voznog osoblja. Ako vozno osoblje ili članovi njihove obitelji razviju simptome koji upućuju na COVID-19 kao što je povišena tjelesna temperatura, grlobolja, kašalj, poteškoće s disanjem, ne idu na posao i odmah obavijeste svog poslodavca te se telefonski javljaju nadležnom liječniku.

Uslužne djelatnosti

Radi sprečavanja širenja infekcije u prostorijama poslovnih subjekata koji obavljaju uslužne djelatnosti (osim onih u kojima se ostvaruje bliski kontakt s klijentima), potrebno je osigurati fizički razmak među strankama te između stranaka i djelatnika poslovnog subjekta.

Potrebno je također omogućiti dezinfekciju ruku strankama na ulasku u objekt te smanjiti bliski kontakt djelatnika koji rade u odvojenim smjenama.

Radi smanjenja fizičkog kontakta potrebno je:

1. Ograničiti broj stranaka koje istovremeno borave u objektu
20 stranaka na 100 m² neto. Maksimalni broj stranaka koje mogu istovremeno boraviti u objektu ovisi o neto-površini objekta (površina koja je predviđena za kretanje stranaka, tj. bruto-površina objekta umanjena za površinu koju zauzimaju namještaj i ostala oprema postavljeni u objektu). Najveći broj stranaka koji može istovremeno boraviti u objektu odgovara neto-površini u četvornim metrima podijeljenoj s 5. Ako je teško odrediti neto-površinu, može se najveći broj stranaka koji istovremeno smiju boraviti u objektu izračunati tako da se bruto-površina podijeli s 10.
Nakon što u objekt uđe maksimalno dozvoljen broj stranaka, daljnji ulasci su mogući tek kad jedna od stranaka iziđe, tj. na jednu stranku koja iziđe, jedna smije ući.

2. Osigurati zaštitne maske i fizičku distancu za sve osoblje koje dolazi u kontakt licem u lice sa strankama
Maksimalna zaštita posjetitelja i djelatnika. Osoblje treba prilikom interakcije sa strankom koristiti zaštitnu masku koja prekriva nos i usta. Treba im stalno biti na raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će redovito dezinficirati ruke. Ako je moguće, potrebno je prostorno osigurati razmak od minimalno dva metra između djelatnika i stranke prilikom međusobne komunikacije. Ako je moguće, poželjno je ugraditi zaštitnu pregradu na mjestu komunikacije, koja će fizički odvojiti djelatnika od stranke. Treba također poticati beskontaktno plaćanje kreditnim karticama.
 
3. Osigurati minimalni kontakt između djelatnika koji rade u različitim smjenama

Dvosmjenski rad. Ako je moguće, treba organizirati rad dvokratno, na način da između prve i druge smjene bude barem sat vremena razmaka, koji će se iskoristiti za čišćenje i dezinfekciju površina tijekom rutinskog čišćenja. Površine se dezinficiraju prebrisavanjem dezinficijensom na bazi alkohola.

4. Osigurati dezinfekcijsko sredstvo za ruke stranaka i obavijesti za stranke te kontinuirano provoditi dezinfekciju površina koje se često diraju
Dezinfekcija prostora. Na ulazu u objekt strankama treba biti dostupan dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku. Također na ulazu treba biti jasno istaknuta obavijest o obvezi održavanja razmaka od minimalno dva metra među strankama te između stranaka i osoblja. Kvake i rukohvate na vratima te sve površine za koje se uoči da ih stranke često dodiruju (primjerice računalni terminali, dodirni zasloni, pribor za pisanje itd.) trebaju se kontinuirano prebrisavati dezinficijensom na bazi alkohola.

5. Nadzor nad zdravstvenim stanjem osoblja
Dnevno mjerenje tjelesne temperature. Osoblje treba prije dolaska na posao izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C, ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje  znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), treba se javiti nadređenom i ne dolaziti na posao dok se telefonski ne javi liječniku obiteljske medicine ili hitnoj medicinskoj službi u slučajevima kad je izravno ugrožen život ili teško narušeno zdravlje.

Treniranje sportaša 

Održavanje treninga dopušta se športašima  i športašicama I. i II. kategorije u pojedinačnim športovima koji imaju izdano rješenje o kategorizaciji koju sukladno članku 6. Zakona o sportu izdaju Hrvatski olimpijski odbor, Hrvatski paraolimpijski odbor i Hrvatski sportski savez gluhih.
Treninzi se dopuštaju i športskim ekipama u muškoj i ženskoj seniorskoj konkurenciji koji nastupaju u najvišem stupnju natjecanja.

Uvjeti koje treba zadovoljiti

Organizacija treninga moguća je isključivo na športskim objektima koji mogu udovoljiti takvim tehničkim i sigurnosnim uvjetima da se može poštovati fizička udaljenost od 5 metara među svim športašima, odnosno da postoji prostor od 20 četvornih metara po športašu, a trening istovremeno smije biti organiziran za najviše 5 osoba uključujući jednog trenera i s minimalnim brojem tehničkog osoblja koji rade na pojedinom objektu na koje se također odnose sve mjere prije, tijekom i nakon treninga.

Na športskom objektu moraju biti osigurani svi higijenski i sigurnosni uvjeti propisani važećim uputama tijekom trajanja mjera, za što su nadležni gradski športski savezi ili zajednice odnosno županijski stožer civilne zaštite.

Evidencija

Za svaki trening uspostavit će se sustav vođenja evidencije treniranja (podaci o treneru, športašu, asistentu i eventualno ostalim uključenim osobama potrebnim za odvijanje treninga te lokaciji treniranja) radi naknadnog lakšeg epidemiološkog praćenja kontakata u slučaju pojave zaraze virusom SARS-CoV-2. Evidencija će se voditi i za pojedinačne treninge s trenerom, za sve športove.

PREPORUKE ZA POSTUPANJE U VEZI S TRENINZIMA
:

- Treninzi smiju biti održani samo sukladno rasporedu i s točno onim športašima i trenerima te uz prisustvo potrebnog tehničkog osoblja koje je navedeno u rasporedu.
- Ako netko ima povišenu tjelesnu temperaturu ne smije dolaziti na treninge, a posumnja li se ili utvrdi li se tijekom treninga da netko ima povišenu tjelesnu temperaturu ili bilo kakve simptome respiratorne bolesti trening se prekida te se oboljeli upućuje obiteljskom liječniku na daljnju obradu.
- U slučaju potrebe za prisustvom zdravstvenog djelatnika na treningu, pri bliskom kontaktu zdravstveni radnik mora koristiti odgovarajuću zaštitnu opremu, odnosno kiruršku masku, kombiniranu s vizirom i jednokratne rukavice.
- Igračima i trenerima na trening se preporučuje da dolaze pojedinačno, osobnim vozilima, u opremi za trening uz izbjegavanje korištenja prostorija svlačionice.
- Tijekom treninga preporučuje se da drže razmak od 5 metara kao nužne udaljenosti za fizičku distancu.
- Gdje god je moguće treninzi se trebaju održavati na otvorenom terenu.
- Nakon korištenja lopti, rekvizita i ostale opreme potrebne za trening, sva se mora po završetku treninga dezinficirati.
- Za treninge u kontaktnim športovima gdje nije moguće održavati fizičku distancu između trenera i športaša, preporučuje se da uvijek isti trener i isti športaš odrade trening.
- Svakom igraču preporučuje da ima svoju označenu plastičnu bocu s tekućinom kao i ostale potrepštine koje moraju biti u torbi označenoj s imenom športaša. Plastične boce za napitke i ostali otpad nastao tijekom treninga odlaže se u za to predviđenu kantu za otpatke s dvostrukom vrećicom i odgovarajućim poklopcem.
- Nakon treninga igrači i treneri odlaze izravno kući, bez tuširanja i bez ulaska u svlačionicu, poštujući mjere fizičke udaljenosti, najbolje odvojeno, jedan po jedan.
- Nakon svakog treninga zatvorene športske objekte (sve dijelove športskog objekta – trenažni prostor, sanitarni čvor…) potrebno je dezinficirati prema naputcima HZJZ-a.

Knjižnice 

Radi sprečavanja širenja infekcije u prostorijama knjižnica i antikvarijata, potrebno je osigurati fizički razmak među strankama te između stranaka i djelatnika. Potrebno je također omogućiti dezinfekciju ruku strankama na ulasku u objekt te smanjiti bliski kontakt djelatnika koji rade u odvojenim smjenama.

Nakon vraćanja posuđene knjige u knjižnicu potrebno je knjigu prebrisati dezificijensom (dezificijens se nanese na papirnati jednokratni ručnik i knjiga se prebriše) prije odlaganja na policu. Potom djelatnik opere ruke toplom vodom i sapunom te utrlja dezinficijens. Kod izdavanja knjige djelatnik uputi stranku da ne prelistava knjigu. Knjige koje bi se zbog čestog nanošenja dezinficijensa mogle oštetiti poželjno je omotati u plastični omot. Kod razgledavanja antikviteta stranku se uputi da što manje dodiruje izložene predmete.

Radi smanjenja fizičkog kontakta potrebno je:

1. Ograničiti broj stranaka koji istovremeno borave u objektu15 posjetitelja na 100 m² neto. Maksimalni broj stranaka koje mogu istovremeno boraviti u objektu ovisi o neto površini objekta (površina koja je predviđena za kretanje stranaka, tj. Bruto površina objekta umanjena za površinu koju zauzimaju namještaj i ostala oprema postavljeni u objektu). Najveći broj stranaka koji može istovremeno boraviti u objektu odgovara neto površini u četvornim metrima podijeljenoj sa 7. Ako je teško odrediti neto površinu, može se najveći broj stranaka koji istovremeno smiju boraviti u objektu izračunati tako da se bruto površina podijeli s 10.

Nakon što u objekt uđe maksimalno dozvoljen broj stranaka, daljnji ulasci mogući su tek kad jedna od stranaka iziđe, tj. na jednu stranku koja iziđe, jedna smije ući.

2.  Osigurati zaštitne maske i fizičku distancu za sve osoblje koje dolazi u kontakt licem u lice sa strankama
Maksimalna zaštita posjetitelja i djelatnika. Prilikom interakcije sa strankom osoblje treba koristiti zaštitnu masku koja prekriva nos i usta. Treba im stalno biti na raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će redovito dezinficirati ruke. Ako je moguće, potrebno je prostorno osigurati razmak od minimalno dva metra između djelatnika i stranke prilikom međusobne komunikacije. Ako je moguće, poželjno je ugraditi zaštitnu pregradu na mjestu komunikacije, koja će fizički odvojiti djelatnika od stranke. Treba također poticati beskontaktno plaćanje kreditnim karticama. Osigurati minimalni kontakt između djelatnika koji rade u različitim smjenama 
Dvosmjenski rad. Ako je moguće, treba organizirati rad dvokratno, na način da između prve i druge bude barem sat vremena razmaka, koji će se iskoristiti za čišćenje i dezinfekciju površina tijekom rutinskog čišćenja. Površine se dezinficiraju prebrisavanjem dezinficijensom na bazi alkohola.

 
3. Osigurati dezinfekcijsko sredstvo za ruke stranaka i obavijesti za stranke te kontinuirano provoditi dezinfekciju površina koje se često diraju

Dezinfekcija prostora. Na ulazu u objekt strankama treba biti dostupan dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku. Također na ulazu treba biti jasno istaknuta obavijest o obvezi održavanja razmaka od minimalno dva metra među strankama te između stranaka i osoblja. Kvake i rukohvate na vratima te sve površine za koje se uoči da ih stranke često dodiruju (primjerice računalni terminali, dodirni zasloni, pribor za pisanje itd.) trebaju se kontinuirano prebrisavati dezinficijensom na bazi alkohola.

4. Osigurati nadzor nad zdravstvenim stanjem osoblja
Dnevno mjerenje tjelesne temperature. Osoblje treba prije dolaska na posao izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C, ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje  znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), treba se javiti nadređenom i ne dolaziti na posao dok se telefonski ne javi liječniku obiteljske medicine ili hitnoj medicinskoj službi u slučajevima kad je izravno ugrožen život ili teško narušeno zdravlje.

Muzeji, galerije...

Radi sprečavanja širenja infekcije u muzejskim, galerijskim i ostalim izložbenim prostorima potrebno je osigurati fizički razmak.

Osim fizičkog razmaka među posjetiteljima te između posjetitelja i djelatnika muzeja/galerije/izložbenog prostora, potrebno je također omogućiti dezinfekciju ruku strankama na ulasku u prostor te smanjiti bliski kontakt djelatnika koji rade u odvojenim smjenama.

Radi smanjenja fizičkog kontakta potrebno je:

1.  Ograničiti broj posjetitelja koji istovremeno borave u prostoru

15 posjetitelja na 100 m² neto. Maksimalni broj posjetitelja koji mogu istovremeno boraviti u prostoru ovisi o neto-površini prostora (površina koja je predviđena za kretanje posjetitelja, tj. bruto-površina prostora umanjena za površinu koju zauzimaju eksponati zajedno s potrebnim muzejskim/galerijskim/izložbenim namještajem, ostali namještaj i oprema postavljeni u prostoru). Najveći broj posjetitelja koji može istovremeno boraviti u prostoru odgovara neto-površini prostora u četvornim metrima podijeljenoj s 10. Ako je teško odrediti neto-površinu, može se najveći broj posjetitelja koji istovremeno smiju boraviti u prostoru izračunati tako da se bruto-površina podijeli s 20.
Nakon što u prostor uđe maksimalno dozvoljen broj posjetitelja, daljnji su ulasci mogući tek kad jedan od posjetitelja iziđe, tj. na jednoga posjetitelja koji iziđe, smije jedan ući.

2. Osigurati zaštitne maske i fizičku distancu za sve osoblje koje dolazi u kontakt licem u lice s posjetiteljima
Maksimalna zaštita posjetitelja i djelatnika. Osoblje treba prilikom interakcije s posjetiteljima koristiti zaštitnu masku koja prekriva nos i usta. Treba im stalno biti na raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će redovito dezinficirati ruke. Ako je moguće, potrebno je prostorno osigurati razmak od minimalno dva metra između djelatnika i posjetitelja prilikom međusobne komunikacije. Ako je moguće, poželjno je na blagajnama i pultovima ugraditi zaštitnu pregradu koja će fizički odvojiti djelatnika od posjetitelja. Treba također poticati beskontaktno plaćanje kreditnim karticama.
 
3. Osigurati minimalni kontakt između djelatnika koji rade u različitim smjenama

Dvosmjenski rad. Ako je moguće, treba organizirati rad dvokratno, na način da između prve i druge smjene bude barem sat vremena razmaka, koji će se iskoristiti za čišćenje i dezinfekciju površina tijekom rutinskog čišćenja. Površine se dezinficiraju prebrisavanjem dezinficijensom na bazi alkohola.

4. Osigurati dezinfekcijsko sredstvo za ruke posjetitelja i obavijesti za posjetitelje te kontinuirano provoditi dezinfekciju površina koje se često diraju
Dezinfekcija prostora. Na ulazu u muzejski/galerijski/izložbeni prostor strankama treba biti dostupan dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku. Također na ulazu treba biti jasno istaknuta obavijest o obvezi održavanja razmaka od minimalno dva metra među posjetiteljima te između posjetitelja i osoblja, kao i obavijest o zabrani dodirivanja površina na kojima su izloženi i kojima su zaštićeni eksponati. Kvake i rukohvate na vratima, rukohvate na stubama te sve ostale površine za koje se uoči da ih posjetitelji često dodiruju (primjerice tipkovnice u dizalima, računalni terminali, dodirni zasloni, slušalice i uređaji za reprodukciju komentara uz eksponate/virtualni tumači/, zaštitne pregrade za eksponate – uzimajući u obzir mogućnost nepoštivanja zabrane dodirivanja itd.) trebaju se kontinuirano prebrisavati dezinficijensom na bazi alkohola.

5.  Osigurati nadzor nad zdravstvenim stanjem osoblja
Dnevno mjerenje tjelesne temperature. Osoblje treba prije dolaska na posao izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako je tjelesna temperatura viša od 37,2 °C, ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje  znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), treba se javiti nadređenom i ne dolaziti na posao dok se telefonski ne javi liječniku obiteljske medicine ili hitnoj medicinskoj službi u slučajevima kad je izravno ugrožen život ili teško narušeno zdravlje.

Izlasci vani

Što kraći boravak u skupinama u zatvorenom. Boravak više ljudi u zatvorenim prostorima potrebno je maksimalno skratiti koliko je god moguće.

Fizička distanca od 2 m u svim smjerovima. Broj ljudi u zatvorenim prostorima potrebno je ograničiti na način da se između osoba može održavati fizičku udaljenost od 2 metra u svim smjerovima. Za neke zatvorene prostore broj osoba definiran je posebnim uputama.

Maske za lice. U prostorima gdje boravi više ljudi preporučuje se nositi maske za lice.

Prozračivanje, čišćenje i dezinficiranje. Prostor je potrebno redovito provjetravati. Ako se zatvoreni prostor koristi za organizaciju sastanaka tada je potrebno između sastanaka napraviti dovoljno dugu stanku u kojoj se prostor može prozračiti, očistiti i dezinficirati, a površine koje se često dodiruju rukama treba redovito prebristavati dezinfekcijskim sredstvom.

Dezinfekcija ruku. 
Preporuke za osobe starije životne dobiU zatvorenim prostorima mora biti dostupan dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku. Također na ulazu treba biti jasno istaknuta obavijest o obvezi održavanja razmaka od minimalno dva metra među osobama.


Upute za starije i kronične bolesnike 

Na temelju dostupnih podataka o novom koronavirusu, smatra se da starije osobe i osobe oboljele od kronične bolesti
imaju veći rizik od razvoja težeg oblika COVID-19. Stoga se i preporučuju sljedeće mjere prevencije za građane ovih osjetljivih skupina.

Starije osobe i osobe s kroničnim bolestima trebaju se pridržavati istih općih mjera zaštite, kao i opća populacija, uz napomenu da trebaju nastaviti koristiti svu do sada preporučenu terapiju prema savjetu liječnika.

Najučinkovitije opće mjere prevencije su sljedeće:

Pranje ruku. Često perite ruke sapunom i toplom vodom u trajanju od 20-tak sekundi ili protrljajte ih sredstvima koja sadrže 70 % alkohola.
Dodirivanje lica. Izbjegavajte dodirivanje očiju, nosa i usta, jer tim putem virus može ući u tijelo.Kihanje/kašljanje. Čuvajte higijenu zraka na način da kašljete ili kišete u savinuti lakat ili papirnatu maramicu te odmah potom bacite papirnatu maramicu u kantu za otpatke koja ima poklopac.
Maske za lice. Nošenje medicinske maske preporučeno je samo ako imate respiratorne simptome. Prije i nakon uklanjanja maske s lica obvezno je provesti higijenu ruku (pranje ili dezinfekciju).Osobna higijena. Posebno je važno održavati osobnu higijenu, kao i čistoću svoje okoline.
Higijena prostora. Održavajte higijenu svog stambenog prostora na način da povremeno prebrišete površine koje se često dotiču rukama sa sredstvom za dezinfekciju površina kakvo i inače koriste u kućanstvu, uz redovito provjetravanje.
Fizička distanca. U društvenom kontaktu održavajte razmak s drugim osobama od najmanje dva metra.


Preporuke za starije osobe i kronične bolesnike
.

Preporučujemo da osobe starije od 65 godina te osobe s kroničnim nezaraznim bolestima izbjegavaju posjećivanje i ulaženje u prenapučena javna područja ili mjesta. U to se ubrajaju i sredstva javnog prijevoza u razdobljima najvećih dnevnih gužvi te javna okupljanja, ali i odlasci u trgovine u razdobljima kada se očekuje najveća dnevna posjećenost.

Pomoć Crvenog križa
. Ako je moguće, starije osobe trebaju ostati u svojim domovima i, ako im je potrebno, zatražiti pomoć Crvenog križa.

Telefonska konzultacija liječnika
. Preporučujemo da se prije odlaska u ambulantu ili bolnicu prethodno telefonski konzultirate s liječnikom.

Korisne Internetske stranice
. Situacija se brzo može mijenjati, pa se i ove preporuke mogu promijeniti. Stoga pratite mrežne stranice HZJZ-a i Ministarstva zdravstva i www.koronavirus.hr na kojima se svakodnevno objavljuju ažurirani podatci vezano za koronavirus, kao i za mjere prevencije.

Nastavak redovitih aktivnosti. 
Nastavite s vašim normalnim kućnim aktivnostima, ne zaboravite na tjelesnu aktivnost sukladno svojoj funkcionalnoj sposobnosti. Organizirajte svoje vrijeme tako da radite ono što vas veseli i što vam je omogućeno (čitanje, rješavanje križaljki…), održavajte kontakte sa svojim bližnjima, prijateljima, susjedima telefonski, mobitelom ili preko društvenih mreža. Prehrana je vrlo važna, stoga se nastavite pridržavati preporučene prehrane s obzirom na vaše zdravstveno stanje.

Razgovor sa stručnom osobom mnogima pomaže. Savjeti psihologa, psihijatara u ovakvoj kriznoj situaciji mogu smanjiti razinu tjeskobe i stresa, za što postoje telefonske linije za psihološku pomoć.

O zaštitnim maskama

Prijašnje preporuke nastale temeljem informacija i uputa kojima se raspolagalo, govorile su da samo osobe s akutnim respiratornim infekcijama trebaju nositi masku koja pokriva nos i usta korisnika.

Međutim, nošenje jednokratnih maski na javnim mjestima na kojima se ne može održavati sigurnosna udaljenost, npr. javni prijevoz, trgovine prehrambenih proizvoda ili čak na radnom mjestu, moglo bi pomoći smanjenju širenja virusa SARS-CoV-2. Maske mogu podići svijest o fizičkoj udaljenosti i zdravstveno osviještenom ponašanju.

1. Maske za lice
Maske za lice su, u najširem smislu, maske koje se izrađuju od komercijalno dostupnih dvoslojnih pamučnih materijala gušćeg tkanja i nose se u svakodnevnom životu. Za optimalnu učinkovitost dvoslojnu pamučnu tekstilnu masku ​​za lice, koja ima ulogu tekstilne barijere, treba pravilno nositi (tj. staviti je da čvrsto prianja na nos i usta), mijenjati je ako je mokra i ne dirati je dok se nosi.
 
Upute za proizvođače:
Na deklaraciji se mora navesti sirovinski sastav i upute za održavanje, a pri opisu ili reklamiranju maske voditi računa o tome da se ne stvori dojam da je riječ o medicinskom proizvodu ili zaštitnoj opremi. Preporučuje se izrada maski za lice od dvoslojnih pamučnih tekstila gušćeg tkanja.
 
Upute za rukovanje maskama za lice:
Najbolja zaštita od potencijalnog prenošenja virusa i dalje je održavanje fizičke udaljenosti od drugih osoba, koje potencijalno nose virus. Bez obzira na to, fizička barijera koja nastaje pravilnim nošenjem maske za lice može pružiti određenu zaštitu protiv većih kapljica, u kojima se može nalaziti virus, i spriječiti dodir sluznice usta/nosa s onečišćenim rukama. Takve maske mogu, kao i drugi tekstilni predmeti, usporiti strujanje izdahnutog zraka ili prijenos respiratornih kapljica i pojačati svijest o potrebi za fizičkom udaljenošu kao i o pažljivijem ophođenju prema sebi i drugima u vidu zaštite zdravlja. Na taj se način može pridonijeti smanjenju daljnjeg širenja virusa SARS-CoV-2, a u tom su kontekstu za izradu maski za lice prikladniji pamučni dvoslojni tekstili gustog tkanja.
 
Osobe koje žele nositi masku za lice trebaju se strogo pridržavati sljedećih pravila:

- Maske se moraju koristiti samo u osobne svrhe.
- Nepohodno je i dalje se pridržavati svih propisanih higijenskih mjera, naznačenih u preporukama HZJZ-a.
- Čak i tijekom nošenja maske za lice potrebno je prema preporuci SZO-a održavati razmak između osoba od 2 m.
- Pri stavljanju maske treba voditi računa o tome da se uz lice stavlja uvijek unutarnja strana maske.
- Jednu masku nosi samo jedna osoba, nošene maske ne smiju se dijeliti s drugima.
- Prije prve uporabe maske je poželjno oprati ili barem izglačati glačalom podešenim na temperaturu za glačanje pamučnih/lanenih materijala.
- Prije i nakon stavljanja maske ruke je potrebno temeljito oprati sapunom.
- Maska treba pokriti usta, nos i dio lica, a na rubu mora što tješnje pristajati kako bi se što je više moguće smanjio protok zraka izvan maske.
- Kod prve uporabe trebalo bi provjeriti propušta li maska dovoljno zraka kako bi što je manje moguće sprečavala normalno disanje.
- Navlaženu masku potrebno je skinuti i zamijeniti novom, suhom.Na vanjskoj strani maske potencijalno se može naći virus. Kako bi se spriječila kontaminacija ruku, treba izbjegavati dodirivanje vanjske strane maske.
- Nakon skidanja masku treba odložiti u vrećicu ili slično i dobro je zatvoriti ili je odmah oprati. Kako bi se spriječila pojava plijesni, nije preporučljivo masku dugo čuvati zatvorenu nakon nošenja.
- Maske bi se nakon jednog nošenja trebale u idealnim uvjetima oprati na 95 stupnjeva, a najmanje na 60 i temeljito posušiti.
- Ako postoje upute proizvođača, obvezno ih se i u cijelosti treba pridržavati.


2. Medicinske maske (kirurške maske)
Medicinske/kirurške maske prvenstveno se koriste za zaštitu drugih osoba od izlaganja potencijalno zaraznim kapljicama one osobe koja nosi masku. Njihova je primjena jednokratna. Odgovarajuća maska također u određenoj mjeri štiti korisnika maske kada je čvrsto pričvršćena. Koriste se prvenstveno u medicinske svrhe i služe za sprječavanje širenja kapljica iz izdahnutog zraka na pacijenta ili drugu osobu te mogu zaštititi područje usta i nosa od direktnog utjecaja većih kapljica druge osobe kao i od prijenosa patogena izravnim dodirom s rukama. Nesterilne medicinske maske obično su medicinski proizvodi razreda rizika u skladu s europskom direktivom o medicinskim proizvodima (93/42 / EEC) i posebno moraju biti u skladu s normom EN 14683: 2019-6. Nakon postupka ocjenjivanja sukladnosti, dodjeljuje im se oznaka "CE" čime se mogu stavljati na europsko tržište.

3. Filtrirajuće polumaske s ventilom i bez ventila (FFP2 i FFP3)
Filtrirajuće polumaske (FFP) ubrajaju se u osobnu zaštitnu opremu (OZO) u kontekstu zaštite na radu i namijenjene su zaštiti od čestica, kapljica i aerosola u zdravstveni ustanovama. Njihova primjena je jednokratna. Dizajn filtrirajućih maski je različit. Postoje maske bez ventila za izdah i maske s ventilom za izdah. Maske bez ventila filtriraju udisani zrak i izdisani zrak i zato osiguravaju i samozaštitu i vanjsku zaštitu. Maske s ventilima filtriraju samo udahnuti zrak i stoga osiguravaju samozaštitu.

Kako bi se FFP-maske u Europi plasirale na tržište, one se moraju podvrgnuti postupku ocjene sukladnosti u skladu s europskom uredbom EU2016/425, nakon čega dobivaju oznaku "CE". Usto maske moraju ispunjavati zahtjeve europskog standarda EN 149: 2001-10.

Odstupajući od navedenog u iznimnim slučajevima FFP-maske također se mogu smatrati kao medicinski proizvodi ako nemaju ventil za izdah (tj. zrak se filtrira tijekom udisaja i izdisaja). Takve maske nose se u
situacijama kada se zna da se pruža neposredna zdravstvena skrb zaraženoj osobi, pri zahvatima u kojima se generira aerosol jer zaustavljaju 95% i više, odnosno 98% i više čestica, ovisno o jačini filtracije.
 
hr Fri Apr 24 2020 18:30:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ed1e0dd6f2ab8a8488b45ee/80

Splitski Pazar: Prodavači podržavaju zabranu rada nedjeljom, ona nikad nije bila udarna!

Još samo da se vrate turisti, kojih je u ovo doba godine lani, bilo na svakom koraku, tada ćemo sa sigurnošću moći reći kako je korona iza nas.
Od ove nedjelje ukida se zabrana rada. Ta odluka odnosi se i na tržnice. Velikom dijelu od tristotinjak OPG-ova na splitskom Pazaru ta odluka i ne znači previše jer i prije epidemioloških mjera nedjelja nikada nije bila udarni dan.

Na splitskoj tržnici ili pazaru kako se ovdje voli reći tek nekoliko ljudi s maskama podsjećaju na doba korone. Sve ostalo je isto kao prije.

Ukidanje zabrane rada nedjeljom međutim, većina prodavača s kojima smo pričali, ne podržava. Nekih pravila kupci će se ipak do daljnjeg morati pridržavati.

- Ostaju opća epidemiološka pravila imamo dezinfekcijska sredstva na svim ulazima u tržnicu pazimo da se ne stvaraju gužve. Ovo je otvoreni veliki prostor tako da nemamo problema ovdje, objašnjava Tvrtko Karoglan, direktor Tržnice Hippos - Split.

Još samo da se vrate turisti, kojih je u ovo doba godine lani, bilo na svakom koraku, tada ćemo sa sigurnošću moći reći kako je korona iza nas, piše HRT.
hr Sat May 30 2020 06:28:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ed1dfcf6f2ab8a8488b45e5/80

Nakon 19 godina Dan državnosti ponovno se slavi 30. lipnja!

Ovaj svibanjski dan sve do 2001. godine slavio se kao Dan državnosti kada je promijenjen na 25. lipnja.

Prije 30 godina u Hrvatskoj je konstituiran prvi višestranački sabor koji je imao povijesnu ulogu u očuvanju hrvatske državnosti. Za predsjednika tadašnjeg Sabora bio je izabran Žarko Domljan, a za predsjednika Hrvatske dr. Franjo Tuđman.

Franjo Tuđman u tadašnjem govoru u Saboru istaknuo je kako je to pravi korak za hrvatski narod i povratak njegove državne, europske, kulturne i političke civilizacije. Prvi predsjednik Sabora nakon Tuđmanovog govora, predao mu je predsjedničku lentu u bojama hrvatske trobojnice.

Na Trgu Bana Josipa Jelačića vladala je potpuna euforija. Građani su sa zadovoljstvom pozdravili tadašnje državništvo. Dan je bio sunčan, a mnoštvo ljudi veselilo se do kasno u noć.

Ovaj svibanjski dan sve do 2001. godine slavio se kao Dan državnosti kada je promijenjen na 25. lipnja. Odlukom ove Vlade, nakon 19 godina, Dan državnosti ponovno se slavi 30. lipnja, na ovaj važan datum u hrvatskom javno-političkom životu.


hr Sat May 30 2020 06:23:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ed1de1b6f2ab8e0498b457f/80

Oglasio se investitor vjetroelektrane: 'Hrvatske šume su nam naštetile! Ucijenile su nas!'

Tvrde kako će se istina pokazati tijekom postupka.
Vjetroelektrana Krš-Pađene kod Knina kompleks je oko kojeg se vrti nova afera koja je s trona skinula nekoliko političara, dovela do uhićenja nekolicine HDZ-ovaca i uzburkala hrvatsku scenu do mjere da se neizvjesnost može 'rezati nožem'.

Baš smo jučer prvi povezali novu aferu sa spomenutom vjetroelektranom, a prvi smo saznali i kako se istražuje i investitor, tvrtka C.E.M.P. koja je u vjetroelektranu uložila 900 milijuna kuna vlastitih sredstava.
Vlasnik Milenko Bašić slovi kao jedan od najbogatijih ljudi u Bosni i Hercegovini, a nije trebalo dugo da se baš tvrtka oglasi i kaže kako odbacuje sve navode o nezakonitim radnjama oko projekta vjetroelektrane.

Drugim je medijima potvrđeno kako su se istraživale i podružnice njegove tvrtke diljem Hrvatske.

- Što se tiče odnosa investitora i Hrvatskih šuma, ne samo da Hrvatske šume nikada ni po čemu nisu pogodovale investitoru u ovom projektu, već su svojim odlukama i radnjama činile izravnu financijsku štetu društvu te onemogućavale provedbu projekta odgađanjem izdavanja uporabne dozvole te primopredaje izgrađenih šumskih putova, tvrde u priopćenju.

Štoviše, optužuju Hrvatske šume.
- Hrvatske šume 
ucijenile su investitora da plati iznos od preko 6 milijuna kuna na ime prava služnosti te odbile izvršiti prijeboj tražbina. C.E.M.P je kako bi spasio projekt platio dodatnih 6,1 milijuna kuna Hrvatskim šumama iako je u tom trenutku na ime izgrađenih šumskih i protupožarnih putova potraživao od Hrvatskih šuma značajno viši iznos, te nakon toga sklopio potrebni Ugovor o služnosti s Ministarstvom poljoprivrede RH. Hrvatske šume su se i nakon toga i nakon sklopljenog ugovora o služnosti pozivale na nezakonite posebne uvjete da spriječe puštanje u rad kompletne vjetroelektrane koja je projekt od interesa za Republiku Hrvatsku, a sve sa ciljem dodatnog nezakonitog pritiska i ucjene kako bi investitor platio dodatnih gotovo 4 milijuna kuna šumske štete. Na to smo upozorili Hrvatske šume u dopisu iz ožujka 2020. godine i slijedom toga i uz prijetnju tužbom, Hrvatske šume su povukle svoju primjedbu iz postupka uporabne dozvole, govore u priopćenju.

Zaključuju kako će se istina pokazati tijekom postupka. 
hr Sat May 30 2020 06:16:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ed178f86f2ab8de498b4575/80

Josipa Rimac iznenađena postupkom: Iznijela je obranu, danas će izaći pred suca istrage!

Rimac je noć provela u pritvorskoj jedinici na Oranicama.

Za tri kaznena djela tereti se Josipu Rimac, kazao je to njezin odvjetnik Željko Gulišija. Osumnjičena je i za trgovinu utjecajem te davanje mita.

- Iznijela je obranu iscrpno, nije odgovarala na pitanja, ne iz taktičkih razloga, nego je toliko umorna da smo htjeli ovo što prije završiti, ali je praktički odgovorila na sve, rekao je Gulišija.

Obrana i iznošenje je trajalo oko 45 minuta, a danas bi trebala izaći pred suca istrage. Dotad će biti u pritvorskoj jedinici na Oranicama.

- Ja isto ne vidim da je ona počinila bilo kakvo kazneno djelo, međutim, o tome ćemo nešto kasnije. Idemo dalje u borbu, rekao je Gulišija govoreći kako je Rimac bila iznenađena cijelim postupkom.



hr Sat May 30 2020 06:04:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .