Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5c9b612929111cd5228b4573/80
Foto: PIXABAY

Spriječite neugodne nuspojave: Evo što učiniti ako patite od intolerancije na laktozu

Osjećate li često nakon jela mučninu, grčeve, svrbež na koži i crvenilo oko područja usana, moguće je da ste ili intolerantni na laktozu ili imate alergijsku reakciju na proteine mlijeka.

Mlijeko i mliječni proizvodi dio su kulture prehrane našeg podneblja, a nerijetko se i naglašava važnost njegova konzumiranja zbog količine kalcija kojom obiluje. Međutim, sastojci samog mlijeka, kao što su laktoza i proteini mlijeka kod nekih ljudi mogu izazvati vrlo neugodne zdravstvene tegobe.

O tome kako razlikovati intoleranciju na laktozu i alergiju na proteine mlijeka, što napraviti ako sumnjamo na njih, kako unijeti promjene u svoju prehranu, govori Vedrana Dučkić, magistrica nutricionizma i vlasnica nutricionističkog savjetovališta nu3vex.

Što su laktoza i laktaza?

Kako nam pojašnjava, laktoza je mliječni šećer koji sadrži molekulu šećera glukoze i galaktoze. U ljudskom organizmu laktozu razgrađuje enzim disaharidaza laktaza (ß-4 galaktozidaza), a nalazi se i luči u tankom crijevu na četkastoj prevlaci vrlo osjetljivih crijevnih resica.

Kod nekih ljudi javljaju se alergijske reakcije na proteine mlijeka ili intolerancija na mliječni šećer laktozu. Nedostatak enzima laktaze izaziva intoleranciju na laktozu. Kod neke djece se prestankom dojenja, a osobito u odrasloj dobi količina enzima laktaze smanjuje ili se potpuno prestaje stvarati čime nastaje deficit ovog enzima i kao posljedicu ima nemogućnost probavljanja mliječnog šećera laktoze, govori nutricionistica za Zadovoljna.hr

Upozorava da je uz probavljanje mlijeka i mliječnih proizvoda vezan još jedan problem, a to je alergijska reakcija na proteine mlijeka. Za razliku od intolerancije na laktozu, ovdje se radi o imunološkoj reakciji organizma na proteine prisutne u mlijeku.

Kako prepoznati alergiju, a kako intoleranciju?

Alergija na proteine mlijeka češće se javlja kod dojenčadi i djece do dvije godine starosti nego u odraslih, a može se manifestirati na koži uz svrbež i crvenilo, crvenilo očiju i simptome kao što su curenje nosa, kihanje, crvenilo u područja usta te probavne smetnje: grčeve, mučninu, povraćanje i proljev. Kod alergija na mlijeko vrlo je važno napraviti alergijske testove i iz prehrane u potpunosti isključiti mlijeko, najčešće kravlje, kao i mliječne proizvode na koje je osoba alergična, ističe Vedrana.

Ponešto drugačiji simptomi prisutni su pak kada je riječ o intoleranciji na laktozu, odnosno nemogućnosti probavljanja i razgradnje laktoze.

Najčešće već 15 minuta do sat vremena nakon konzumacije javit će se probavne smetnjeuz nadimanje trbuha, mučninu, grčeve u crijevima i bol, kao i osmotski proljev. Nerazgrađena laktoza veže i izvlači tekućinu u debelo crijevo putem enterocita uzrokujući proljev, a dodatne probavne smetnje izaziva brza fermentacija mliječnog šećera pod djelovanjem crijevnih bakterija čije djelovanje i metabolizam uzrokuju nastanak plinova i proljeva, pojašnjava.

Spomenuti manjak enzima laktaze, koji bi trebao razgraditi laktozu, najčešći je nedostatak nekog enzima kod odraslih osoba, no primarna intolerancija javlja se u svega 5 posto slučajeva dok je znatno češća sekundarna intolerancija kao posljedica bolesti tankog crijeva, dugotrajnih proljeva ili korištenja nekih lijekova poput antibiotika.

Zato je vrlo važna pravilna liječnička dijagnoza.

Što napraviti kada dobijemo rezultate pretrage?

Dijagnozu deficita laktaze možemo dobiti na temelju testova poput testa glukozom, testa određivanja vodika u izdahnutom zraku ili se liječnička dijagnoza postavlja na temelju napravljene biopsije jejunalne sluznice, DNA testiranja i dr., pojašnjava nam Vedrana, dodajući kako nije riječ o opasnoj bolesti, iako može biti vrlo neugodna.

Naprosto treba promijeniti prehranu i izbjegavati namirnice s većim udjelom laktoze poput mlijeka, mliječnih proizvoda (sladoleda, sira, kiselog vrhnja i maslaca s laktozom). Potrebno je čitati deklaracije na proizvodima koje kupujemo jer mliječni šećer može biti sastavni dio raznih gotovih jela, nekih lijekova i slično, napominje.

No to ne znači da se zauvijek moramo odreći baš svih mliječnih proizvoda ili pak izbjegavati jela koja smo nekada voljeli jesti. Trebamo samo pronaći primjerene zamjene, a dostupnost namirnica bez laktoze ili sa smanjenom količinom laktoze u tome nam može značajno pomoći.

Štoviše, na tržištu se danas mogu naći mlijeka i mliječni proizvodi koji su deklarirani baš kao oni sa smanjenim udjelom laktoze ili u potpunosti bez laktoze, dok istodobno zadržavaju potrebnu količinu kalcija, vitamina A, vitamina D i riboflavina.

Osim toga, osobe s deficitom laktaze obično dobro podnose kefir i jogurt kao i druge fermentirane mliječne proizvode jer acidofilne bakterije iz tih proizvoda stvaraju vlastiti enzim laktazu i time obavljaju razgradnju mliječnog šećera koju smo unijeli hranom,ističe Vedrana.

Dodaje kako je najvažnije da osobe sa smanjenom laktozom imaju pristup raznolikoj prehrani pripremljenoj bez namirnica koje sadrže mliječni šećer. Dopuštena je i konzumacija svih vrsta mesa, osobito mesa peradi, riba, jaja, sva biljna ulja, proizvodi od žitarica bez dodatka mlijeka, sve vrste voća i povrća te biljnih začina, razni deserti deklarirani isključivo uz napomenu da ne sadrže laktozu, kefir te zamjenska mlijeka na biljnoj bazi poput bademovog, sojinog, zobenog, kokosovog, rižinog i drugih.

Dogodi li se pak nesvjesno unošenje manjih količina laktoze, tegobe mogu proći za nekoliko sati, no ako je osoba često konzumirala namirnice koje sadrže mliječni šećer, može posegnuti, kako nam kaže nutricionistica, za gotovim enzimskim pripravkom koji sadrži enzim laktazu i tako pomoći organizmu da probavi laktozu.

Intolerancija na laktozu, kao i alergija na mliječne proteine, nisu prepreka da uživamo u zdravim, hranjivim i ukusnim jelima, tvrdi Zadovoljna.hr

hr Wed Mar 27 2019 12:40:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cc2ab3629111c705d8b4583/80
Foto: Pixabay

Dokazalo istraživanje: Sestre vam pomažu da budete bolja osoba

Imati sestru sa sobom donosi mnoge prednosti, unapređuju nam sposobnosti komuniciranja, mentalno zdravlje, zbog njih smo osjećajniji, a uče nas i ambicioznosti te neovisnosti

Sestre pomažu da osoba razvije socijalne vještine, poput komunikacije i kompromisa, kaže autor istraživanja o braći i sestrama, prof. Alex Jensen iz 'School of Family Life'pri Sveučilištu Brigham Young u američkoj saveznoj državi Utah. Dodaje da manji sukobi među braćom i sestrama mogu čak i pozitivno utjecati na razvoj. Evo što znanost kaže zašto je sve dobro imati sestru:

Sestre poboljšavaju mentalno zdravlje

Studija koja je 2010. objavljena u stručnom medicinskom časopisu Journal of Family Psychology pokazuje da sestre pozitivno utječu na mentalno zdravlje i samopouzdanje. To je potvrdio i prof. Jensen koji kaže da sestre svoju braću i sestre 'čuvaju od osjećaja usamljenosti, nevoljenosti, krivnje i straha'. 

Zbog njih smo osjećajniji

Ista je studija otkrila da sestra može pomoći u tome da budemo bolje osobe, jer promoviraju pozitivna ponašanja poput suosjećanja i altruizma kad nam pokazuju svoju ljubav i privrženost. 

- To vrijedi čak i kad postoje manji sukobi u odnosima - kaže profesorica iz School of Family Life, Laura Padilla-Walker.

Sestre pomažu da se izoštre interpersonalne vještine

Dokazano je da dečki koji odrastaju sa sestrama bolje komuniciraju sa ženama od onih koji odrastaju s braćom ili kao jedinci. A kako kaže prof. Jensen, neki znanstvenici tvrde da su brat ili sestra drugog spola ključne osobe u adolescentskim godinama. 

- Braća i sestre često postaju bliži u tim godinama jer su jedan drugome izvor informacija o drugome spolu - kaže Jensen. 

Sestre nas uče neovisnosti i ambicioznosti

Britanska studija iz 2009. pokazuje da su oni koji su odrastali s barem jednom sestrom neovisniji i odlučniji od onih koji su odrastali sami ili s braćom. Koautor studije prof. Tony Cassidy je svojevremeno objasnio da je riječ o unutarnjoj želji da budemo bolji, koja je najviše iskazana u obiteljima s više ženskih članova. 

Uče nas i kako postići balans

Ista studija iz 2009., u kojoj je sudjelovala 571 osoba u dobi od 17 do 25 godina, kaže da sestre pomažu uspostaviti 'unutarnji mir'. Tako su oni koji su odrastali s barem jednom sestrom bili spremniji nositi se s raznim izazovima, a bolje su se nosili i sa stresom te su na kraju odrasli u sretnije i optimističnije ljude. Razlog zašto to uče baš sestre, a ne braća navodno leži u tome što žene 'bolje barataju s komunikacijskim vještinama i bolje znaju negativnu situaciju pretvoriti u pozitivnu', kaže istraživanje, piše 24sata

hr Fri Apr 26 2019 08:54:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5445651e1899420d5c0000d5/80
Foto: Screenshot

Ovako ćete se trajno riješiti kilograma

Prije nego što se krenete s planom gubitka kilograma, posjetite se da će taj ne uvijek ugodan proces pomoći da budete zdraviji i sretniji.
1. Ne idete na dijetu, već mijenjate način prehrane

Stručnjaci preporučuju da ćete najbolje rezultate postići ako unaprijed isplanirate određene stvari na jelovniku s kojim ćete "varati“ jednom ili dvaput u tjednu. Primjerice, da se ograničite samo na jednu krišku pizze kad jedete ovu kaloričnu hranu, ili da odredite maksimalni broj pića koji možete popiti u jednom tjednu. 

2. Vježbajte na pravi način 

Vježbanje sagorijeva kalorije i masnoće te potiče rad metabolizma. Oni koji žele izgubiti kilograme vježbanjem često rade istu grešku, odnosno ne paze na omjer unesenih kalorija i onih koje izgube vježbanjem. 

3. Ne reagirajte na prvi osjećaj gladi 

Neke osobe nailaze na teškoće kod mršavljenja jer im glad izaziva tjeskobu. Pojedinci se osjećaju loše kad ih pogodi osjećaj gladi pa na dohvat ruke uvijek imaju grickalice, a drugi jedu kad su pod stresom ili kad im je dosadno. Iako nije poželjno da pustite da vas uhvati snažna glad jer u tim situacijama smo skloni prejedanju, ne bismo trebali reagirati niti na prve signale. 

4. Imajte na umu da sve kalorije nisu iste

Metodologija mršavljenja je prilično jasna – ako želite smanjiti kilograme u organizam morate unijeti manje kalorija. No nije sva hrana jednaka bez obzira na identični broj kalorija. 

5. Slijedite važno prehrambeno trojstvo

Bjelančevine zasićuju, grade mišiće i pokreću metabolizam. Ljudi koji se trude smršavjeti trebali bi jesti duplo više od preporučene dnevne doze proteina (0,8 grama za svaki kilogram težine) jer su istraživanja pokazala da na taj način gube više pohranjene masnoće. Dobri izvori bjelančevina su meso, riba, jaja, grahorice, tofu i mliječni proizvodi poput jogurta, piše Zadovoljna

hr Fri Apr 26 2019 08:28:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cc1f31229111c1c5d8b4582/80
Foto: Pixabay

Popularan način vježbanja može izazvati ozljede koljena i zglobova

Novo istraživanje pokazuje da težak trening, loša kondicija i slabo istezanje mogu izazvati ozljede kod puno vježbača

Intervalni trening visokog intenziteta (HIIT) je za vježbanje kao kolagen u prehrani. U posljednje vrijeme jako popularan među vježbačima i to zbog dobrih razloga. Sastoji se od izmjeničnih kratkih nizova aktivnosti s kratkim razdobljima odmora s kojima se povećava izdržljivost i pojačano sagorijevaju masnoća. Nedavno je utvrđeno da učinkovito smanjuje naslage na trbuhu, ali postoji i jedna loša strana ovakvog načina vježbanja - povećava se rizik od ozljeda. 

Novo istraživanje objavljeno u časopisu Journal of Sports Medicine and Physical Fitness otkrilo je da je HIIT odličan za jačanje kondicije i izgradnju mišićne mase, ali i da uzrokuje veliki broj ozljeda osobito uganuća, naprezanja koljena i gležnjeva te ozljede ramena. Istraživači su analizirali podatke od 2007. do 2016. i otkrili da se broj ozljeda povećava svake godine. 

"Ove vježbe se predstavljaju kao da odgovaraju svima. Međutim, mnogi sportaši osobito amateri nemaju fleksibilnost, pokretljivost, osnovnu snagu i razvijene mišiće za izvođenje ovih vježbi. Postoje jaki dokazi da ove vrste ozljeda, posebno kod ponavljajućih preopterećenja koljena, mogu dovesti do osteoartritisa", kaže koautor istraživanja Joseph Ippolito za Mbgmovement

Uz ovakav trening, lošu kondiciju, loš oporavak od vježbanja i preopterećenja mišića lako može doći do ozljeda. Stručnjaci upozoravaju da ne treba izbjegavati ove treninge, ali treba stvoriti rutinu vježbanja, pojačati fleksibilnost uz istezanje i stvoriti snagu i ravnotežu kroz manje zahtjevne vježbe te se zatim odlučiti na HIIT, piše zivotistil.hr

hr Thu Apr 25 2019 19:49:28 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/58f0bf7cb473983b228b4661/80

Djelatnik Hitne pomoći otkrio trik koji može spasiti život djeteta

Uz jedan trik vezan za dječju sjedalicu u automobilu možete spasiti život svog djeteta

Na Facebooku je osvanulo upozorenje djelatnika Hitne pomoći koji je roditeljima otkrio trik kojim mogu spasiti svoje dijete. 

- Često dođemo do sudarenog automobila u kojem su djeca, a premlada su da znaju bilo kakve informacije, a roditelji nisu pri svijesti", započeo je. 

Objasnio je da, u slučaju sudara, život djeteta može biti spašen ako su vitalne informacije lako dostupne. Roditelji bi zato trebao zakačiti papirić ili tkaninu na dječju sjedalicu u automobilu. 

Na tome bi trebali napisati sve ključne informacije potrebne u slučaju nesreće: ime djeteta, datum rođenja, imena roditelja, kontakte za hitne slučajeve i sva medicinska stanja. 

Ne samo da će to pomoći timu Hitne pomoći da identificiraju dijete, ali također im puno znači u tretiranju djeteta. Alergije na lijekove i druge supstance trebali bi napisati negdje, kao i sva druga kronična stanja. 

- Potrebne su vam dvije minute, a možete spasiti život svog djeteta", dodao je djelatnik. 

Roditelji su brzinom munje počeli dijeliti korisne informacije, a mnogi su već dodali natpise na svoje sjedalice, piše zivotistil.hr

hr Thu Apr 25 2019 17:11:22 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .