Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5c87e94e29111c9e018b4614/80

Prva žena u svemiru: Valentina Tereškova

U četvrtak, 14. ožujka 2019. u 20 sati u Galeriji fotografije Fotokluba Split, Marmontova 5 otvorit će se izložba "Prva žena u svemiru: Valentina Tereškova". Izložbu će otvorit kozmonaut Sergej Zaljotin, Heroj Ruske Federacije.
Fotografije prikazuju pripremu za odlazak i događaje nakon misije Vostok 6. Raketa-nosač Vostok korištena je 1961. prilikom misije J. A. Gagarina, prvog čovjeka u Zemljinoj orbiti. Šesti kozmonaut koji je uzletio raketom-nosačem Vostok (16.06.1963.) godine bila je Valentina Tereškova, prva žena u svemiru. Njezin je pozivni signal sa Zemljom bio „Čajka“ odnosno „Galeb“.

Kao i Gagarin, Tereškova je u svemiru bila samo jednom, a do danas je jedina žena koja je letjela u svemir sama, bez drugih članova posade.

Valentina Vladimirovna Tereškova rođena je 6. ožujka 1937. u selu Velikom Maslennikovu u Jaroslavskoj oblasti u Rusiji. Uz rad u tvornici guma, a zatim tvornici pamuka, nastavila je svoje školovanje u večernjoj školi, a bila je i aktivna članica aerokluba u sklopu kojeg se bavila padobranstvom (90 skokova padobranom).

U to su doba padobranski treninzi bili vrlo važan dio pripreme kozmonauta, s obzirom na to da su se u to vrijeme pri povratku u Zemljinu atmosferu izbacivali iz svemirskog broda i prizemljivali padobranom. Tereškova se pisanim putem obratila Sovjetskom svemirskom centru u Moskvi i obavijestila ih o svojim padobranskim sposobnostima te želji da sudjeluje u svemirskom programu.

Pozvana je u Zvjezdani grad 1962. godine gdje je započela rigorozne pripreme za svemirski let. Izabrana je između 400 prijavljenih kandidatkinja i 16. lipnja 1963. s kozmodroma Bajkonur u današnjem Kazahstanu lansirana u svemir brodom Vostok 6, čime je postala prva žena u svemiru. Sljedeća žena koja je poletjela u svemir bila je Svetlana Savickaja, 19 godina kasnije.

Tereškova je nastavila raditi kao inženjerka i instruktor-kozmonaut u svemirskoj industriji, a 1969. je diplomirala na Vojnoj zrakoplovnoj akademiji Žukovskog s pohvalom. Doktor je znanosti i autorica više od 50 znanstvenih radova.

Proglašena je Herojem Sovjetskog Saveza i nositeljica je najviših državnih počasti i nagrada.

Danas je 82-godišnja Tereškova, koja je nekada obavljala niz počasnih dužnosti u SSSR-u, zastupnica u donjem domu parlamenta Ruske Federacije.
Nekoliko mjeseci nakon leta udala se za kozmonauta Andriana Nikolajeva. Njihova kćer Elena, rođena 1964., prvo je dijete dvoje kozmonauta.

Izložba je realizirana uz financijsku potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Grada Splita.

Fotografije za izložbu ustupili su Rossotrudničestvo i udruga Informativno – pravni centar ruskih sunarodnjaka u Republici Hrvatskoj, a na poziv i uz pomoć Udruge za fantastiku, igre i znanstvenu fantastiku F&ST, organizatora pete konvencije FantaSTikon i Fotokluba Split.

Izložba se održava u sklopu . 5. FantaSTikona: - konvencija fantastike, igara i znanstvene fantastike, a možete je pogledati do 23. ožujka 2019.
hr Tue Mar 12 2019 18:16:09 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d067a6929111cded18b457a/80
Foto: PIXABAY

Nema žurbe: Ljudi koji često kasne, zdraviji su i dulje žive

Oni koji kasne, djeluju neodgovornije od onih koji stižu na vrijeme. No dobra strana je ta što oni koji kasne, žive duže

Oni koji kasne, vjerojatnije su opušteniji od onih koji uvijek stižu na vrijeme, kažu s Harvarda. Takvi ljudi ne dopuštaju da im stvari poput rokova diktiraju raspoloženje pa su rjeđe pod stresom.

Nitko ne voli zakasniti, ali neki ljudi tvrde da jednostavno ne mogu stići na vrijeme. Iako se kronično kašnjenje smatra lošim, to izgleda, više nije tako. Prema novoj studiji stručnjaka s Harvarda, kašnjenje bi zapravo moglo biti dobro za vaše zdravlje.

Oni koji kasne, djeluju neodgovornije od onih koji stižu na vrijeme. No dobra strana je ta što oni koji kasne, žive duže. To tvrde stručnjaci s Harvard Medical School.

"Ljudi koji često kasne, vjerojatnije su opušteniji od onih koji uvijek stižu na vrijeme", kažu s Harvarda.

Ljudi koji kronično kasne ne dopuštaju da im stvari poput rokova ili vremenskih ograničenja diktiraju raspoloženje pa su, kao rezultat toga, rjeđe pod stresom. Osim toga, često nemaju problema s visokim krvnim tlakom i kardiovaskularnim bolestima.

Kašnjenje je također povezano s optimizmom i većom razinom entuzijazma. Iako su ponekad njihove procjene vremena pogrešne, optimistični pogled na život ima dugoročnu korist. Studija s Harvarda govori i kako su optimistični ljudi sretniji, jer uvijek pronalaze način da pogledaju svijetlu stranu života. Prema mišljenju stručnjaka, pozitivan stav prema životu također može poboljšati vaše zdravlje i omogućiti vam da živite dulje.

Osim toga, kašnjenje je pokazatelj inteligencije. Studija koju je vodio psiholog Jeff Conte pokazuje da ljudi koji uvijek kasne obavljaju više zadataka, a to ukazuje da su vjerojatno bolji u rješavanju problema.

Oni će brže pronaći dobro rješenje jer su navikli stalno razmišljati i žuriti te se uvijek suočavaju s rokovima. To ih čini produktivnijima. - piše 24sata.

hr Sat Oct 19 2019 16:03:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/55ab52847cb23a5e048b4604/80
Foto: Ilustracija

Dajte si oduška: Ljudi koji viču i govore što osjećaju su zdraviji

Žene koje šute o tome kako se osjećaju kako ne bi naštetile odnosima s drugim ljudima, češće imaju problema sa zatvorom, povećanom razinom kolesterola, depresijom i pretilošću.

Upravljanje emocijama često može biti kompliciran proces. Nekad ih je potrebno ublažiti, šutjeti i smiriti se jer bi mogli naštetiti odnosima s drugim ljudima. No s druge strane, treba što više komunicirati kako bi održali odnose.

Izbacivanjem svega što osjećamo i o čemu razmišljamo pomaže nam da stvari vidimo iz druge perspektive. Ono čega možda niste svjesni je da oba ponašanja mogu imati značajne učinke na vaše zdravlje. Naime, istraživanja pokazuju da je za zdravlje ponekad bolje biti 'glasniji', piše 24sata.

Kada šute, ljudi se boje pokazati što stvarno osjećaju. Boje se da bi emocije mogle utjecati na ljude koji su im bliski, poput članova obitelji, prijatelja ili kolega na poslu. Radije odabiru šutnju jer se boje da će doći do konflikta ili neslaganja.

Društvo The North American Menopause Society (NAMS) provelo je studiju na 304 udane žene prije, tijekom i nakon menopauze. Većina je izjavila kako često stavljaju tuđe potrebe prije vlastitih te da radije šute o tome kako se osjećaju kako ne bi naštetile međuljudskim odnosima. Ustanovili su kako te žene češće imaju problema sa zatvorom, povećanom razinom kolesterola, depresijom i pretilošću.

Promatrali su i one koje su rekle da često imaju izljeve bijesa. Tada povisuju ton glasa, pokazuju emocije i govore ono što ih muči. Te žene imale su bolje zdravlje od onih koje nisu iskazivale osjećaje.

Ljudi koji glume da su sretni, a zapravo to nisu, boje se odbacivanja, tvrde stručnjaci. To izaziva stres i usko je povezano s kraćim životnim vijekom. Oni imaju visoki krvni tlak i razinu glukoze pa tako i šansu za razvoj kardiovaskularnih bolesti, piše BrightSide

hr Sat Oct 19 2019 14:39:34 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b18bec32af47f9a168b4799/80

Deset namirnica koje će vam pomoći kod zatvora

Neki ljudi imaju zatvor vrlo rijetko, dok je za druge osobe to kronično stanje. Srećom, određena hrana može pomoći kod ublažavanja opstipacije

Oko 14 posto ljudi u nekom trenutku doživi kroničnu opstipaciju. Opstipacija znači da osoba ima stolicu manje od tri puta tjedno, naprezanje i nemogućnost prolaska stolice. Vrsta i ozbiljnost simptoma mogu se razlikovati od osobe do osobe. Neki ljudi imaju zatvor vrlo rijetko, dok je za druge osobe to kronično stanje. 

Srećom, određena hrana može pomoći kod ublažavanja opstipacije, omekšavanja stolice, smanjenja vremena prolaska kroz crijeva i povećanja učestalosti stolice, piše zivotistil.hr

1. Suhe šljive
Šljive se koriste kao prirodni lijek za zatvor. Sadrže velike količine vlakana, 2 grama vlakana po obroku (28 grama ili oko tri šljive). To je 8 posto dnevnog preporučenog unosa vlakana. Uostalom, šljive sadrže i fenolne spojeve koji stimuliraju dobre bakterije u crijevima što doprinosi njihovom laksativnom učinku. 

Jedno istraživanje u kojem je bilo uključeno 40 osoba s opsitacijom ustanovilo je da dnevno konzumiranje 100 grama suhih šljiva poboljšava učestalost stolice i stabilnost.

2. Jabuke
Jabuke su bogate vlaknima. Jedna jabuka srednje veličine s korom sadrži 4,4 grama vlakana, što je 17 posto dnevnog preporučenog unosa. S jabukama se na jednostavan način povećava unos vlakana u prehrani i ublažava opstipacija.

3. Kruške
Kruške su još jedno voće bogato vlaknima, a u srednje velikoj kruški ima oko 5,5 grama vlakana. To je 22 posto preporučenog dnevnog unosa vlakana.

4. Kivi
Možete dobiti oko 2,3 grama vlakana po kiviju, što je oko 9 posto preporučenog dnevnog unosa. Nisu samo vlakna u kiviju dobra za opstipaciju. Pretpostavlja se da enzim poznat kao aktinidin odgovoran za pozitivne učinke kivija na pokretljivost crijeva i crijeva.

5. Smokve
Smokve su odličan način da pojačate unos vlakana i poboljšate zdravlje crijeva. Jedna srednje velika sirova smokva (oko 50 grama) sadrži 1,6 grama vlakana.  Osim toga, samo pola šalice (75 grama) suhih smokava sadrži 7,3 grama vlakana, što je gotovo 30 posto dnevnih potreba.

6. Špinat i drugo zeleno povrće
Zeleno povrće poput brokule, prokulica i špinata nije toliko bogato vlaknima, ali je bogato vitaminom C, vitaminom K i folatima. Ovo povrće pomaže kod dodavanja težine stolici što pomaže kod lakšeg prolaska kod crijeva. 

7. Grah, grašak i leća
Mahunarke sadrže puno vlakana, a jeftino je pa ga je lako uključiti u prehranu. Na primjer, jedna šalica kuhanog graška sadrži oko 19 grama vlakana što je oko 80 posto od dnevnog preporučenog unosa. 

8. Chia sjemenke
Ove sjemenke u sebi imaju najviše vlakana. Samo 28 grama sjemenki sadrži 10 grama vlakana, što je oko 42 posto dnevnog unosa. Chia sjemenke mogu se dodati mnogim namirnicama i tako se lako obogati prehrana.

9. Kefir
Kefir je fermentirani mliječni napitak koji je nastao u planinama Kavkaza u zapadnoj Aziji. Riječ kefir potječe od turske riječi koja znači "ugodan okus". To je probiotik, što znači da sadrži bakterije i kvasce koji pogoduju zdravlju vaših crijeva. Kefir sadrži različite vrste mikroorganizama. 

10. Batat
Ovo povrće sadrži dobru količinu vlakana i pomaže kod zatvora. Jedan batat srednje veličine  (oko 11 grama) sadrži oko 3,8 grama vlakana što je 15 posto preporučenog dnevnog unosa. Slatki krumpir sadrži uglavnom netopljiva vlakna u obliku celuloze i lignina, ali sadrži i topljiva vlakna pektin. 

hr Sat Oct 19 2019 14:08:20 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5daa175629111cdeba8b45e4/80
Foto: Pixabay/Ilustracija

Svjetski je dan menopauze: Što se tad događa u ženskom tijelu

Danas, 18. listopada, širom svijeta obilježava se Svjetski dan menopauze kako bi se podigla svijest o utjecaju koje menopauza može imati na svakodnevni život žena

Što je menopauza i što ju uzrokuje?

Menopauza je prirodni proces koji se događa kad žene prestanu imati menstruaciju i više ne mogu začeti prirodnim putem. Proces menopauze se odvija kad se u ženskom tijelu mijenja razina hormona, navodi British Menopause Society.

- Tijekom plodnih godina žene, njezina sposobnost da svaki mjesec stvara jajašca je povezana s oslobađanjem tri reproduktivna hormona (estradiola, estrona i estriola) koji se zajedno nazivaju estrogenom - objašnjavaju iz Udruženja za brigu o ženskom zdravlju Women's Health Concern.

- Kako žene postaju starije, pohranjivanje jajašaca u jajnicima je sve slabije i smanjuje se mogućnost začeća. U ovom se trenutku stvara manje estrogena, zbog čega se tijelo drugačije ponaša - zaključili su.

Dodaju i kako ne postoji 'jasan uzrok' zašto neke žene menopauzu dožive prerano.

Menopauza se može pojaviti i nakon različitih medicinskih tretmana, uključujući kirurško uklanjanje jednog ili oba jajnika, kemoterapiju, radioterapiju i liječenje karcinoma dojke.

U kojoj dobi žene doživljavaju menopauzu?

Menopauza se obično javlja kod žena u dobi između 45 i 55 godina.

Ako žena mlađa od 40 godina doživi menopauzu, riječ je o preranoj menopauzi, navodi Kraljevski koledž opstetričara i ginekologa (RCOG).

Preuranjena menopauza javlja se kod otprilike jedne od 100 žena.

Koji su simptomi menopauze?

Iako se simptomi menopauze mogu pojaviti tijekom nekoliko mjeseci, žena je po definiciji u menopauzi nakon što nije imala mjesečnicu 12 mjeseci. Iako neće sve žene osjetiti iste simptome, oni najuobičajeniji su:

  • Navale vrućine
  • Nesanica
  • Vaginalna suhoća
  • Smanjeni seksualni nagon
  • Loše raspoloženje
  • Anksioznost
  • Noćno znojenje
  • Nelagoda tijekom seksa
  • Poteškoće s koncentracijom
  • Problemi s memorijom

Prije nego što dožive menopauzu, žene mogu doživjeti raniju fazu koja se zove perimenopauza, a simptomi mogu biti slični.

NHS naglašava da simptomi menopauze mogu trajati oko četiri godine od posljednje mjesečnice, a neki simptomi traju i duže.

Kako se simptomi mogu ublažiti?

Ako žena u menopauzi pati od teških simptoma, liječnik opće prakse može preporučiti da se podvrgne hormonskoj nadomjesnoj terapiji (HRT). HRT može zamijeniti estrogen u obliku tableta, flastera na koži, gelova i implantata, što može pomoći u ublažavanju simptoma. 

Liječnici opće prakse često pacijentice upozore i da zdrav način života može pomoći u ublažavanju simptoma menopauze, poput uravnotežene prehrane i redovitih vježbi. Ako se simptomi menopauze ne poboljšaju, liječnik opće prakse može ženu uputiti stručnjaku za menopauzu radi daljnjih uputa, piše 24sata.

hr Fri Oct 18 2019 21:50:19 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .